Volvo 240 -89 går runt, startar ej.

DieLuftWaffe
11 augusti 2016 · 645 Inlägg

Hej jag har en Volvo 245 -89 Lh 2.4.

Motorn går runt men den vägrar att starta, tänder bara till ibland. Men det är allt.

Jag har bytt: avgaspacknig, insugningspacknig, tändstift, Tändkablar, svänghjulsgivare, bränslefilter. Allt är nytt. Men bilen har stogit 2 år kan tilläggas.
Bytte svänghjulsgivaren för att bilen plötsligt dog när vi körde hem. Därför jag gav mig på den operationen. Men nu går den bara runt och startar inte.

Kom ihåg att jag kollade och såg att tändstuften hade svag gnista. Rengjorde täbdförstärkaren.

Vad kan vara fel?

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 augusti 2016 · 17 470 Inlägg

DieLuftWaffe skrev:
Hej jag har en Volvo 245 -89 Lh 2.4.

Motorn går runt men den vägrar att starta, tänder bara till ibland. Men det är allt.

Jag har bytt: avgaspacknig, insugningspacknig, tändstift, Tändkablar, svänghjulsgivare, bränslefilter. Allt är nytt. Men bilen har stogit 2 år kan tilläggas.
Bytte svänghjulsgivaren för att bilen plötsligt dog när vi körde hem. Därför jag gav mig på den operationen. Men nu går den bara runt och startar inte.

Kom ihåg att jag kollade och såg att tändstuften hade svag gnista. Rengjorde täbdförstärkaren.

Vad kan vara fel?

Tändspole? Felinställningar?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DieLuftWaffe
12 augusti 2016 · 645 Inlägg

Kollade gnistan nu och den var okej. Motorn går runt på starten och puffar till ibland

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
Utmarks-Loke
12 augusti 2016 · 5 833 Inlägg

Har du bränsletryck? Är bensinen fortfarande bra efter två år?

Evildan
12 augusti 2016 ·

Startades den någon gång efter prylbytet innan den gick i ide?

DieLuftWaffe
12 augusti 2016 · 645 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Har du bränsletryck? Är bensinen fortfarande bra efter två år?

Där är jag faktiskt osäker.

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
DieLuftWaffe
12 augusti 2016 · 645 Inlägg

Evildan skrev:
Startades den någon gång efter prylbytet innan den gick i ide?

Såhär gick det till. Bror min köpte bilen, den gick klockrent tills den börja dö stup i kvarten, man kunde köra korta sträckor. Då bytte vi bränslefilter, men det blev inte bättre.

Då såg jag att packningarna var dåliga, de tjuva luft. Bytte dem.
Provade att starta, vill inte gå ingång.

Märkte att Tändkablarna var dåliga, så jag köpte nya (inte Biltema) passade även på att byta tändstift (nya, inte Biltema)

Starkare gnista, men vill inte gå igång. Bränsle kommer fram till bryggan. Har ohm mätt alla spridare, de är okej. Ända som jag är osäker på är om bränsle pumpen går igång.

Reläet klickar, men jag tycker inte att jag hör pumpen.

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
DieLuftWaffe
12 augusti 2016 · 645 Inlägg

Provade idag att starta, flyttade om tändkablarna. För jag hade satt dom fel. Motorn går runt men startar fortfarande inte, bara baktänder lite. Gnista finns.

Plockade ut tändstiften och rengjorde dem. Kände bensinlukt ifrån tändstifts hålet.

Men jag hör inte pumpen under bilen när jag vrider nyckel. Det gjorde jag för ett år sen. Men inte nu, finns det något sätt att testa den eller direkt koppla den?

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
Utmarks-Loke
12 augusti 2016 · 5 833 Inlägg

Efter att du nyligen gjort ett startförsök kan du lossa bensinslangen där den ansluter till spridarbryggan, fuelrail. Det skall stänka bensin då slangen lossas. Men se till att det inte tar eld. Man kan även hänga ned slangen i en behållare och se om det kommer någon bensin när man försöker starta.

DieLuftWaffe
14 augusti 2016 · 645 Inlägg

Problemet hittat! Kamremen står fel. Så jag vred runt kamremen någorlunda så att Tändkablarna hitta rätt på sin plats. Så nu hoppa den ogång direkt! Men den går som en påse skit.

För jag får ställa in kamremen ordentligen, och tändningen. Sen så behöver jag hjälp av er.

Min kabel till lambdasonden hänger löst i motorrummet. Och jag kan inte se vart den ska kopplas in! Har ni någon bild på vart den kabeln ska sitta?

Volvo S80 (2001)
Dodge Dart (1968)
DieLuftWaffe
19 augusti 2016 · 645 Inlägg

Någon som kan lägga upp vart lambasond kabeln går inkopplad i motorrummet?

Dodge Dart (1968)
Volvo S80 (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang