Tjocklek på högtalarkabel

KingTrim
19 augusti 2016 · 4 Inlägg

Tjena. Polarn ska bygga ljud o jag är den som lovat att fixa det. Jag har installerat flera huvudenheter och mindre ljudsystem tidigare men det jag börjat fundera på nu när jag kollar på försträkare på flera tusen watt är att kablarna till förstärkaren alltid är av superfet modell medan kabeln till höglalaren är ganska tunn. Även på monoblock, varför är det så? Känns ju lite onödigt att pröjsa för feta kablar när de ändå ska gå över till taniga kablar.
Detta vill jag reda ut innan jag fortsätter med ljudbyggen smile tack på förhand

Janneutanb
19 augusti 2016 · 7 271 Inlägg

Därför att signalen ut från steget inte ligger på 12v så strömmen som åker genom högtalarkablarna är avsevärt lägre än in till steget.

Bassiehof
19 augusti 2016 · 1 777 Inlägg

Det är inte hela sanningen heller. Det finns välkonstruerade slutsteg som lämnar mycket ström. Framförallt de som är stabila ner till 1 ohm borde kunna lämna en hel del ström. Här en förstärkare på 2x60 watt (8Ohm) som lämnar hela 72 A. http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=76&menu=2

Sedan har kabelarean ingen avgörande betydelse men tjockt är bra. Materialval i både ledare (koppar/silver) och isolering samt bra skärmning är minst lika viktigt.

Fjong
19 augusti 2016 · 1 494 Inlägg

Lämnar 2x60w och 72A? 2 volt? Vilket betyder 20mm2 högtalarkabel för 60w?

Man kommer långt med bara 4mm2 sladdar, grövre är ju bättre men förlusterna lär inte vara stora.

Bassiehof
19 augusti 2016 · 1 777 Inlägg

Fjong skrev:
Lämnar 2x60w och 72A? 2 volt? Vilket betyder 20mm2 högtalarkabel för 60w?

Man kommer långt med bara 4mm2 sladdar, grövre är ju bättre men förlusterna lär inte vara stora.

Ja, enligt specen. Det motsvarar 2x120 watt i 4 ohm. Vadå 2 volt? Den interna arbetsspänningen i ett slutsteg - även ett 12 volts - är mycket högre än 12 volt. Vi snackar kanske 100 volt i kraftiga slutsteg. Därför har både slutsteg på 12 volt och 230 volt en så kallad nätdel som förser alla delar med den spänning och ström som krävs.

Som sagt så är materialval lika viktigt för ljudet som rätt dimension. Strömkablar ligger inte direkt i signalvägen, så ljudet påverkas inte nåt nämnvärt, men så är det inte med signal- och högtalarkabel.

Fjong
19 augusti 2016 · 1 494 Inlägg

Om steget lämnar 72A i högtalarutgångarna så blir det ju 2v för att få ungefär 60w. 72/2=36A per utgång 36*2v=72W. Därför jag inte förstår hur det kan lämna 72A.

Mycket bråk om signal och högtalarsladdar, mest inom hifi världen. En nisse lovade ut 1000 000 dollar till den som kunde höra skillnad mellan en ''vanlig'' högtalarsladd och en för runt 1000dollar / meter men ingen har lyckats än.

Bassiehof
19 augusti 2016 · 1 777 Inlägg

Fjong skrev:
Om steget lämnar 72A i högtalarutgångarna så blir det ju 2v för att få ungefär 60w. 72/2=36A per utgång 36*2v=72W. Därför jag inte förstår hur det kan lämna 72A.

Mycket bråk om signal och högtalarsladdar, mest inom hifi världen. En nisse lovade ut 1000 000 dollar till den som kunde höra skillnad mellan en ''vanlig'' högtalarsladd och en för runt 1000dollar / meter men ingen har lyckats än.

Så du tror att slutsteget har en intern arbetsspänning på 2 volt?

Jag har lyckats.

Fjong
19 augusti 2016 · 1 494 Inlägg

Nej, och det är just därför jag inte förstår hur det lämnar 72A.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang