Bygga baslåda

KingTrim
20 augusti 2016 · 4 Inlägg

Tjena, jag har lite funderingar ang. baslåda.
Basen som ska byggas kommer ha 2 st 12" basar. Hursom så undrar jag om monoblock eller stereo block kommer vara bättre till detta. Jag förstår inte riktigt när den ena passar lite bättre än den andra eftersom jag har lite brist på kunskap i detta ämne smile tack på förhand

Streethawk Billjuds Wannabe
20 augusti 2016 · 1 771 Inlägg

KingTrim skrev:
Tjena, jag har lite funderingar ang. baslåda.
Basen som ska byggas kommer ha 2 st 12" basar. Hursom så undrar jag om monoblock eller stereo block kommer vara bättre till detta. Jag förstår inte riktigt när den ena passar lite bättre än den andra eftersom jag har lite brist på kunskap i detta ämne smile tack på förhand

Monoblock är till för att driva just basar då basarna bara ska spela låga frekvenser medans flerkanals slusteg är mer lämpade för att driva högtalare som ska spela det högre registeret, det går ju såklart ha basar på flerkanals slutsteg men dom lämnar sällan eller aldrig lika mycket effekt som ett monoblock kan göra.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
KingTrim
20 augusti 2016 · 4 Inlägg

Men om man kör monoblock kommer den ta emot både L och R?

Streethawk Billjuds Wannabe
20 augusti 2016 · 1 771 Inlägg

Ja, slutsteget har 1 par (V & H) lågnivå in, även 2 par högtalarplintar som är sammankopplade inuti steget, detta för att underlätta inkoppling utav flera basar.

Senast redigerat av Streethawk (20 augusti 2016)

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Raysed
8 mars 2020 · 17 Inlägg

Tjenare, livar upp den här gamla tråden. Hittade en kenwood kfc-w112s (12a:) billigt, byggde sedan en portad låda enligt kenwood:s rekommendationer fast med slotsport och det blev riktigt bra. Basbygget ger gaska tillfredsställande tryck men har ett problem, basen ger ett låg-frekvent brummande ljud som ger mig stor huvudvärk. Kan det vara att lådan har för låg avstämmning eller att jag inte lagt isolering inuti, kan tillägga att porten antagligen är för liten eftersom den ger ett plast prasslande ljud när man drar på. Bilen som lådan sitter i är en saab 9-5 sedan.

Tack på förhand
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225091/225091-46f7cc36a1a342fdd08632991e456207.jpg

SAAB 9-5 VECTOR 2.0
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang