Hög strömförbrukning Audi A3

sebast
21 augusti 2016 · 1 Inlägg

Hej,

Fordon: Audi A3 Sportback -06 3.2l VR6 Quattro. ~16300km.

Felyttring
----------
Köpte bilen och körde hem den. Använde den inte under ett par dagar. Vid nästa brukstillfälle var batteriet tomt. Fjärrlås fungerade inte. Inte ett ljud vid omvridande av nyckel. Manualen säger (parafraserat) att man inte ska fippla med batteriet själv utan låta verkstad göra det. Fick hjälpstartat bilen och körde in den till en Mekonomenverkstad. Vid första kontroll visade ett instrument att det var låg laddspänning från generatorn. Verkstadstid bokades. När bilen kom in på verkstaden och en mekaniker fick tittat på den fastställdes det att det inte var låg laddspänning. Byte av batteri genomfördes. Därefter medfördes bilen på bilsemester i Estland med ett kort besök i Stockholm, bilen användes var dag under tiden. Inga problem. Kommer hem, bilen står i fem dagar innan jag behöver använda den igen. Stendöd. Sticker till Biltema, köper li-ion starthjälp 400/200A (jättesmidig, får plats i handskfacket. Kan användas som battery pack för laddning av elektronik via USB. 10Ah. Rekommenderas). Laddar starthjälpen över natten. Startar bilen med den och kör hem till föräldrar nästföljande dag, vilket var planen från början. Under färden laddar batteriet, bilen går att starta utan starthjälp efter att ha körts i ~45m. Monterar ur batteriet, laddar det över natten (vilket inte var något problem alls, misstänker att manualen är skriven som den är skriven i syfte att skydda tillverkaren från problem). Påbörjar felsökning nästföljande dag.

Eget resonemang/slutsats: Batteriet är bytat och problemet kvarstår. Batteriet laddar under körning. Detta pekar på att batteri- och generatorproblem är mindre troligt. Problemet uppstår när bilen stått stilla ett par dagar. Detta får mig att tro att någonting förbrukar ström över tiden, mer än brukligt.

Säkringar, panel förarplats
---------------------------
Säkringarna sitter i vänster del av motorutrymmet och till vänster vid förarplatsen, med en panel mot dörren som går att ta av för att få åtkomst till säkringsboxen. Efter att ha tittat på säkringsboxen observerades något som såg ut att vara en eftermonterad säkringshållare och extra kablage bakom. Beslut att montera bort hela den undre panelen vid förarsidan för att på så sätt komma åt utrymmet bakom säkringsboxen togs.

Larm
----
Mellan säkringsboxen och rattstången satt ett KABA larm. Kabeln som matar larmet hade en säkringshållare inskarvad med en vit, omärkt säkring isatt. Olika långa kablar, klippta trådar som stod rätt ut i luften och kablar som klämts rätt hårt mot panelen får mig att tro att larmet är eftermonterat. Just en klämd kabel fick mig att misstänka isolationsfel.

Jag tog lite bilder på det här: http://imgur.com/a/n8IWf

Strömförbrukning
----------------
Batteriet är lokaliserat i bagageutrymmet, brevid reservdäcket. En multimeter kopplades in i serie strax innan batteriets minuspol. Vid inkoppling är strömförbrukningen runt 1.8A, vilket troligtvis beror på uppstart av system, tända lampor och liknande. Samtliga dörrar (inräknat dörren till bagageutrymmet) och motorhuven ständes och bilen låstes. Multimetern observerades genom bakruta. Tre diskreta lägen/strömförbrukningsnivåer observerades: 1) 1.0-1.27A, 2) 330mA, 3) 180-270mA. Efter att ha förbrukat 1) ett tag, sjönk förbrukningen till 2) relativt kort tid (5-ish?)för att sedan sjunka ytterligare till 3), för att sedan öka till 1) igen. Uppskattningsvis i läge 1) 25% av tiden. Perioderna klockades inte nogrannare än så, men mönstret upprepade sig/periodtiden var ungefär en per minut, kanske lite oftare. Detta beteende observerades under ungefär en tiominutersperiod.

Bilder på mätvärden (tagna genom bakrutan): http://imgur.com/a/qVwjN

Samma observation gjordes med säkringen för KABA-larmet urdragen. Nivåerna var i princip samma.

Samtliga säkringar undantaget säkring 3 - airbag drogs ur en och en för att ev. kunna observera en minskad strömförbrukning. Det enda som påverkade strömförbrukningen då var säkring 15 - innerbelysning. Bilen stängdes och låstes igen med säkring 15 urdragen. Strömförbrukningen var då oförändrad jämfört med tidigare. Innerbelysningen är tänd då dörren är öppen, så att innerbelysningen påverkade mätvärdena då dörren är öppen är rätt naturligt.

Samtliga mindre säkringar i säkringslådan i motorutrymmet drogs också ut för sig, en och en. Med motorhuven öppen var förbrukningen runt 0.8A. Ingen urdragen mindre säkring påverkade den förbrukningen. Där satt ett antal större säkringar/reläer(?) där också som jag inte ville/vågade röra.

Det är väl ungefär såhär långt jag vågar felsöka. Den periodiska förändringen i strömförbrukning gör mig något misstänksam. Batteriet som sitter i nu är på 85Ah. Om vi räknar att snittförbrukningen är 1A så töms ett fulladdat batteri på ungefär 3.5 dagar, 7 dagar med snittförbrukning på 500mA vilket är ungefär i det observerade intervallet.

Något mer jag kan testa innan jag kontaktar verkstad? Vanliga problem med modellen? Varför varierar förbrukningen periodiskt? Vad är normal förbrukning då bilen är stängd och låst?

Tacksam för svar,
Sebastian

it_mutt Avstängd
21 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Koppla upp dig. "Stäng ner bilen" och låt den stå runt 30min, kolla sen vad du har har i förbrukning. Finns gott om system i en modern bil som helt enkelt behöver "en stund" på sig att stänga ner helt.

- - Edit - -

Inte "runt 30 min" utan "minst 30 min". Ett par timmar hade givetvis varit ännu bättre.

Får du inget onormalt högt värde då, så blir nästa steg att ta en titt på hur själva batteriet mår.

Senast redigerat av it_mutt (21 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang