Ljuddämpning av dörrarna

smurfen32
22 augusti 2016 · 311 Inlägg

Då jag är ny på detta så undrar jag om man hur man isolerar dörrarna??
Är det innanför dörrsidorna eller inne i dörrarna??
Och vad ska jag använda??
Tänkte även isolera i bagaget då jag har dubbla 12or där.
Tacksam för svar

Mack Forum- och sitemoderator
22 augusti 2016 · 26 113 Inlägg

Vanligen plockar man lös dörrsidorna och isolerar mot plåten utåt så att säga.
Viss försiktighet krävs dock så man inte står där och inte får ner rutan om man vill veva ner den.

Man brukar normalt använda sig av dämpningsmatta.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
smurfen32
22 augusti 2016 · 311 Inlägg

Mack skrev:
Vanligen plockar man lös dörrsidorna och isolerar mot plåten utåt så att säga.
Viss försiktighet krävs dock så man inte står där och inte får ner rutan om man vill veva ner den.

Man brukar normalt använda sig av dämpningsmatta.

Ok jag förstår
Tusen tack

Bassiehof
22 augusti 2016 · 1 777 Inlägg

Du ska dämpa all plåt, på utsidan och på insidan - och insidan på båda sidorna. Jag värmde på (=formbar)  små bitar bitumen i taget och tryckte dit för hand på fram- OCH baksidan av den plåt där fönsterhiss och sånt sitter. Dubbla lager. När det gäller vibrations- och ljuddämpning ska man dämpa så nära källan som möjligt, och vad är det som får plåten att vibrera? Högtalarna. Alltså ska du dämpa plåten även runt högtalaren. På baksidan. Sen behöver du nåt mjukt dämpningsmaterial också. Det finns filt på Biltema. Jag använde nästan en hel rulle på 2kvm bara till framdörrarna. Till sist dämpar du dörrsidan (baksidan) med bitumen på lämpliga ställen. Du kan ju köpa dyrare från BRL men det räckar inte på långa vägar så som jag har dämpat mina dörrar (1 paket 3 mm bitumen från Biltema per dörr och nästan en hel kvm filt) och då blirt det dyrt.

smurfen32
22 augusti 2016 · 311 Inlägg

Bassiehof skrev:
Du ska dämpa all plåt, på utsidan och på insidan - och insidan på båda sidorna. Jag värmde på (=formbar)  små bitar bitumen i taget och tryckte dit för hand på fram- OCH baksidan av den plåt där fönsterhiss och sånt sitter. Dubbla lager. När det gäller vibrations- och ljuddämpning ska man dämpa så nära källan som möjligt, och vad är det som får plåten att vibrera? Högtalarna. Alltså ska du dämpa plåten även runt högtalaren. På baksidan. Sen behöver du nåt mjukt dämpningsmaterial också. Det finns filt på Biltema. Jag använde nästan en hel rulle på 2kvm bara till framdörrarna. Till sist dämpar du dörrsidan (baksidan) med bitumen på lämpliga ställen. Du kan ju köpa dyrare från BRL men det räckar inte på långa vägar så som jag har dämpat mina dörrar (1 paket 3 mm bitumen från Biltema per dörr och nästan en hel kvm filt) och då blirt det dyrt.

Å får det bli en runda till biltema i helgen.
Tack för en bra beskrivning

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang