Något med servo strular, någon som vet vad?

puttepro
21 augusti 2016 · 239 Inlägg

Hej, har köpt en e46 325, och efter bara några dagar  börjar självklart servon strula. Den började tjuta vid lägre varv, ljudet försvann dock när man kom upp i varvtal.

Efter ytterligare några dagar dog den helt, så bilen blev väldigt svår att köra. Jag köpte en sprillans ny servo och lämnade in den till en vän som är mekaniker. Han bytte den och kunde samtidigt konstatera att servon som satt på redan var utbytt nyligen, bultarna som höll hela anordningen var också väldigt fräscha utan minsta rost. Så det var inget snack om att det pillats med servon den närmsta tiden.

Nu till problemet, trots att jag har en sprillans ny servo med ny olja så KVARSTÅR PROBLEMET. Den tjuter när man vrider på ratten, och hackar/blir svårstyrd, docka aldrig lika dålig som den var när den la av helt. Och det jag märkt av är att när bilen är kall fungerar den som bäst, och börjar låta samt bli trögare när jag åkt ett tag med bilen.

Min mekaniker vän vet inte exakt vad som är felet, men misstänker att det är någon propp eller liknande i systemet/kretsloppet som gör att servon får det trögt att arbeta och därför är det bara en tidsfråga innan min nya pump dör igen. Och min ekonomi tillåter mig tyvärr inte att byta pump varannan månad, någon som har något tips på vad det kan vara för fel?

Sarge
21 augusti 2016 · 2 337 Inlägg

Har du kollat så att det inte sitter något skit i slangar/rör?

-jimmy
21 augusti 2016 · 377 Inlägg

Inte så att styrväxeln har kastat in handduken?

ottorb
21 augusti 2016 · 320 Inlägg

frågan är att försvinner olja ifrån behållaren eller rätt mängd olja är i systemet, jag hade kollat damaskerna vid styrväxeln om det finns olja i dem, ifall finns olja i dem styrväxell läcker
annars om jag vet rätt vid behållaren finns två slangar monterade ( matning och retur) isåfall ska strömma olja tillbaka till behållare när man höjer varvtalet, gör det inte innebär stopp

puttepro
22 augusti 2016 · 239 Inlägg

ottorb skrev:
frågan är att försvinner olja ifrån behållaren eller rätt mängd olja är i systemet, jag hade kollat damaskerna vid styrväxeln om det finns olja i dem, ifall finns olja i dem styrväxell läcker
annars om jag vet rätt vid behållaren finns två slangar monterade ( matning och retur) isåfall ska strömma olja tillbaka till behållare när man höjer varvtalet, gör det inte innebär stopp

Tack för svar alla! Jag är själv inte så kunnig så har inte tittat på något själv. Men ska framföra det ni sagt till honom!

vad skulle det kosta om jag byter "hela servo systemet" ? Och någon som vet namnet på de delar som behövs, förutom pumpen då för den är nybytt och jag hoppas verkligen att den inte hinner pajja.

caromania Forummoderator
22 augusti 2016 · 9 296 Inlägg

Det låter snarare som styrväxeln som sagt. Det sitter små backventiler i den (komplicerad historia) som ger hackig känsla och oljud när de trilskas.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Meaganeowner
22 augusti 2016 · 2 250 Inlägg

Och drivremmen är ordentligt spänd?

I min Skoda Octavia bytte (eller BYTADE som det felaktigt skrivs nuförtiden) jag styrväxel, därför att den läckte massor med olja i dammskydden.
Plockade isär styrväxel. Där finns inga backventiler. Däremot slidventiler, med ca 1 mm hål i. Blir det tätt i några av hålen, så ökar trycket i systemet och en övertrycksventilen i servopumpen öppnar. Förmodligen den som skriker, om remmen är spänd. Styrningen går då även trögare.

Jag köpte en begagnad styrväxel från en skrot, via bildelsbasen.se
låg på 1000 - 3000.  Köper man utomlands få man en ny för ca 2500 kr.

Viktigt att man kollar innanför dammskydden. Där får inte finnas olja, bara lite fett.

Ett byte medför i regel hjulinställning för ca 1000 kr.

Nu var det bökigt att byta på Skodan, för framaxelbalken måste sänkas mm. Så jag lämnade bort. Kostade 1800 kr att byta själva styrväxel.

Har tidigare själv bytt på gamla Saab 99 o 900. Bökigt, men det går.

Senast redigerat av Meaganeowner (22 augusti 2016)

Meaganeowner
22 augusti 2016 · 2 250 Inlägg

När jag nu kollade närmre på den skrotade styrväxeln, till Octavia, så ser jag inget hinder att på just dessa styrväxlar, så att säga trycka oljan bakvägen. Detta för att rensa slidventilen på styrväxeln. Men man måste då byta rör/slang nere vid styrväxeln. Byter man uppe vid pumpen är det stor risk att man trycker sönder den som normalt är till för retur.
Den olja man sas trycker ut bakvägen, genom att då ge rattutslag åt båda hållen ska inte ledas tillbaks till pumpen utan i ett kärl, för att kasseras, eftersom ev skräp o partiklar då följer med ut. Akta ögonen!
Styrservoolja måste fyllas på allteftersom.

Detta är inget jag praktiserat, men bör vara fullt möjligt! I vart fall på den typ av styrväxel jag har. Tryck och returledning sitter på denna intill varandra med vanliga tätningsbrickor på banjokopplingarna.
Kan inte se att något ska kunna skadas. För trycket blir inte större än det som blir vid fullt rattutslag.

Om någon försöker detta, så använd absolut skyddsglasögon!
Jag lägger förslaget för en växel till Skoda Octavia 05. Tar inget ansvar för ev test.

puttepro
28 augusti 2016 · 239 Inlägg

Meaganeowner skrev:
När jag nu kollade närmre på den skrotade styrväxeln, till Octavia, så ser jag inget hinder att på just dessa styrväxlar, så att säga trycka oljan bakvägen. Detta för att rensa slidventilen på styrväxeln. Men man måste då byta rör/slang nere vid styrväxeln. Byter man uppe vid pumpen är det stor risk att man trycker sönder den som normalt är till för retur.
Den olja man sas trycker ut bakvägen, genom att då ge rattutslag åt båda hållen ska inte ledas tillbaks till pumpen utan i ett kärl, för att kasseras, eftersom ev skräp o partiklar då följer med ut. Akta ögonen!
Styrservoolja måste fyllas på allteftersom.

Detta är inget jag praktiserat, men bör vara fullt möjligt! I vart fall på den typ av styrväxel jag har. Tryck och returledning sitter på denna intill varandra med vanliga tätningsbrickor på banjokopplingarna.
Kan inte se att något ska kunna skadas. För trycket blir inte större än det som blir vid fullt rattutslag.

Om någon försöker detta, så använd absolut skyddsglasögon!
Jag lägger förslaget för en växel till Skoda Octavia 05. Tar inget ansvar för ev test.

Kanske dum fråga, men finns det en eller två styrväxlar på en e46a? Det finns väl på en vardera sida av hjul???

Meaganeowner
29 augusti 2016 · 2 250 Inlägg

Det var något nytt. Men osvuret är bäst.

Kan tänka mig att de i s f kan bli problem om de inte är mekaniskt hopkopplade. Typ att hjulen ställer sig lite hur som helst. Båda utåt
e t c...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang