Få igång en gammal Ford Taunus -82

cfhjag
9 augusti 2016 · 4 Inlägg

Hej på er!

Jag har en gammal Taunus från 1982 som stått stilla i ett garage i ca 6 år. Innan dess använde jag den utan problem under ett år eller så och innan dess stod och också bara stilla i ett garage (då en äldre dam hade ställt av den).

För ett par år sedan ville jag se om den startade och behövde då byta batteri för att få igång den.

Nu idag när jag ville få igång den igen strejkade den totalt. Den tänder fint med bra gnista men ger ingen antydan till att puttra igång, inte ens med startgas. Försökte till och med att dra igång den genom att bogsera men inte ens det fick igång motorn.

Vad tror ni att det kan vara för fel? Uppskattar verkligen eran hjälp!

Evildan
9 augusti 2016 ·

Gammal bensin?

cfhjag
9 augusti 2016 · 4 Inlägg

Ja det kan det nog vara! En bekant sa att det borde funka ändå men jag hällde på ett par liter ny bensin men det krävs kanske mer för att det ska bli någon skillnad. Tanken är halv full just nu så ett par liter gör nog liten eller ingen skillnad.

Senast redigerat av cfhjag (9 augusti 2016)

caromania Forummoderator
10 augusti 2016 · 9 296 Inlägg

Om den inte hostar till på startas så tror jag inte på bensinen. Rör sig ventilerna?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
10 augusti 2016 ·

caromania skrev:
Om den inte hostar till på startas så tror jag inte på bensinen. Rör sig ventilerna?

Näääe det är ju klart, jag missade det. roll
Klantskalle jag.
Taurus 82 bör ha pintomotorn, enkel överliggande kam så visst kan ventilerna ha fastnat i öppet läge. Vill minnas att dom inte slår i kolvarna på pinto.

Finns det gnista?

caromania Forummoderator
10 augusti 2016 · 9 296 Inlägg

Evildan skrev:

caromania skrev:
Om den inte hostar till på startas så tror jag inte på bensinen. Rör sig ventilerna?

Näääe det är ju klart, jag missade det. roll
Klantskalle jag.
Taurus 82 bör ha pintomotorn, enkel överliggande kam så visst kan ventilerna ha fastnat i öppet läge. Vill minnas att dom inte slår i kolvarna på pinto.

Finns det gnista?

Nu får Dr Evil läsa mer noggrant, han hade ju bra gnista.

Lyfta ventilkåpan och snurra på starten låter som en bra åtgärd. (Eller kanske på remskivan är smartare...)

Jag har för övrigt en kompis som körde en Taunus, fast äldre. Kanske 1975? Min Amazon med automat var lite snabbare. Föga smickrande.

Senast redigerat av caromania (10 augusti 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
10 augusti 2016 ·

caromania skrev:

Evildan skrev:

caromania skrev:
Om den inte hostar till på startas så tror jag inte på bensinen. Rör sig ventilerna?

Näääe det är ju klart, jag missade det. roll
Klantskalle jag.
Taurus 82 bör ha pintomotorn, enkel överliggande kam så visst kan ventilerna ha fastnat i öppet läge. Vill minnas att dom inte slår i kolvarna på pinto.

Finns det gnista?

Nu får Dr Evil läsa mer noggrant, han hade ju bra gnista.

Lyfta ventilkåpan och snurra på starten låter som en bra åtgärd.

Jag har för övrigt en kompis som körde en Taunus, fast äldre. Kanske 1975? Min Amazon med automat var lite snabbare. Föga smickrande.

Jaja jag får väl kliva ut gorgdimman och faktiskt läsa hela inlägget, bara trist att behöva urskilja sig från den breda massan på det viset. wink

Lyfta kåpan och studera mellanrummen mellan kan och ventilskaft är en bra idé.
Även titta efter råttbo i luftfiltret är något jag skulle göra. Hahaha, det har inte TS skrivit något om, tror jag. 😉

torsen
10 augusti 2016 · 7 238 Inlägg

Om du provat med startgas och den startar då men stannar efter någon sekund så kan det vara nålventilen som hängt sig(om den nu har förgasare).

cfhjag
18 augusti 2016 · 4 Inlägg

Tusen tack för all hjälp! Helt otroligt vilken respons!

Tydligen var hela tändsystemet väldigt trött så bytte de flesta delar. Nu startar den utan problem! Dock fungerar tomgången sådär och den stannar ofta när man bromsar in inför korsningar och svängar.

Här är den iaf om det är någon som är nyfiken: http://imgur.com/a/mrhl8

http://i.imgur.com/sOqctzb.jpg
http://i.imgur.com/Y0I6mp6.jpg
http://i.imgur.com/2hp4y5E.jpg

Evildan
18 augusti 2016 ·

Jösses den såg fin ut!

Provat att rengöra webern?
Blir lätt smuts/avfällningar i munstyckena.

caromania Forummoderator
18 augusti 2016 · 9 296 Inlägg

Mysfin! Man blir ju sugen!

Sitter Webrarna på en gummifot? (Tjock packning) Klassiskt att den dör när man bromsar om det är sprucket där. Det är väl vacuumstyrda andra steg på dessa, kan det strula där? Eller menar du att den dör om den får stå på tomgång efter att du stannat?

DrEvils råd är klokt, gör rent. Ingen ståltråd i munstyckena nu, utan blås med tryckluft. Förgasare kan verka komplicerade men oftast passar bara skruvar och munstycken på ett ställe.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
18 augusti 2016 ·

Det kan å andra sidan vara en enports solex på den.
Weber tvåport är vad jag haft på alla mina Pinto 2.0.

Tror inte det är någon tjock gummifot på den, men däremot kan det finnas ett stycke stenhård skör fot av bakelit.

cfhjag
18 augusti 2016 · 4 Inlägg

Hum.. ja om jag stannar och låter den gå så tuffar det på rätt ok men om jag bromsar in så dör den.

torsen
20 augusti 2016 · 7 238 Inlägg

Det här fenomenet får dom som kör bilar med förgasare i skogen leva med.
Uppför stannar motorerna p g a a dom "Storknar" av bränsle.
Nedför stannar motorerna p g a bränslebrist.
Ingetdera fallen direkt utan efter ett antal sekunder.
Likadant med din bil?
Flottör och nålventil kan misstänkas.
Var för sig eller båda i samverkan.

kajc
23 augusti 2016 · 311 Inlägg

Rengöring /genomgång förgasare vore väl inte helt fel. Har för mig att det sitter vansinnigt mycket vakumslangar runt förgasare/insug. Att gå igenom dom / byta alla slitna är inte heller fel. Däremot, "att leva med" förgasare som dör håller jag inte med om. Har haft ett antal förgasarbilar, fungerar utmärkt om allt är i ordning.

kiiient
19 september 2016 · 106 Inlägg

Min opel kadett från 1969 beter sig precis likadant på tomgång,  på den är det iallafall insugspackningen som ej är tät, dock har jag inte fixat de än, men antar att det är de som är fel på den smile

De va som
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang