Baklucka-lås defekt

totte1015
21 augusti 2016 · 463 Inlägg

• Bilmodell
Golf 4

• Årsmodell
1999

• Hur yttrar sig felet? 
Bakluckans lås fungerar ej, centrallås reagerar inte, alltid öppet
Någon har förstört låscylindern, trycker man in nyckeln tar det tvärstopp en halv centimeter in, och nyckeln lutar åt vänster

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Tagit 5-56 för att försöka smörja upp men utan resultat

Frågan är om man behöver byta låscylinder+centralmotor, eller bara låscylinder?

Om man skulle köpa ny låscylinder får man ju med ny nyckel, men kommer centrallåset fortfarande fungera då?

totte1015
22 augusti 2016 · 463 Inlägg

Ingen?

kajc
23 augusti 2016 · 311 Inlägg

Låter som att låscylinderbyte är en bra ide, till att börja med.
Sen säger du att centrallås ej reagerar ? Skulle ta bort innerpanel och se, hur det ser ut mekaniskt. Kan ju vara att själva låset ärgat/rostat ihop och måste smörjas / bytas, kablage till centrallåset av eller själva solenoiden trasig. Svårt att veta utan att man plockat isär så man ser hela mekanismen.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 augusti 2016 · 4 917 Inlägg

Håller med föregående talare.
Bara te å demontera eftersom den inte funkar och har du tur så ser du felet..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
torsen
23 augusti 2016 · 7 230 Inlägg

totte1015 skrev:
• Bilmodell
Golf 4

• Årsmodell
1999

• Hur yttrar sig felet? 
Bakluckans lås fungerar ej, centrallås reagerar inte, alltid öppet
Någon har förstört låscylindern, trycker man in nyckeln tar det tvärstopp en halv centimeter in, och nyckeln lutar åt vänster

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Tagit 5-56 för att försöka smörja upp men utan resultat

Frågan är om man behöver byta låscylinder+centralmotor, eller bara låscylinder?

Om man skulle köpa ny låscylinder får man ju med ny nyckel, men kommer centrallåset fortfarande fungera då?

Är du säker på att "någon" förstört låscylindern?
Jag köpte för några år sedan en bil, som då var 3 år gammal, där nyckeln inte gick in i låscylindern.
Föregående ägare hade alltid använt "fjärren" för att låsa/låsa upp.

Jag sprutade in vapenrengöringsmedel/krutlösare genom nyckelhålet flera gånger varje dag.
Efter ett drygt dygn gick det att få in nyckeln i botten, men inte vrida om.
Ytterligare ett dygn senare kunde jag vrida om nyckeln så att det blev möjligt att låsa/låsa upp.

B t v så på en av mina bilar går det bra att låsa/låsa upp med nyckeln i de tre dörrlåsen.
Men med "fjärren" går det endast att låsa.
En gång på hundra går det även att låsa upp.
Jag har vant mig vid fenomenet.big_smile

5 56 är ett bra medel, men krutlösare är ännu bättre på att lösa föroreningar i lås.

Verkmästarna hos ANA, sedermera SAAB-ANA och slutligen SAAB, hade alltid en liten sprejflaska med krutlösare och vapenolja i "verkmästarrocken" på sextio- och sjuttiotalet.tongue

totte1015
6 september 2016 · 463 Inlägg

Har varit hos VW nu och dom tar ju idiotpriser för ingenting.

1500kr för att hitta felet, sedan har jag för mig det var runt 3000kr materialkostnad för låskista+låscylinder, och så tillkommer arbetskostnad på 2500kr

Jävla idioter säger jag bara

Har försökt med 5-56 flera gånger per vecka men verkar inte ge någon effekt

Cupra_
6 september 2016 ·

Hade liknande fel på min passat. Själva låskistan pajade så luckan gick aldrig att få igen, studsade upp igen. Köpte ny/beggad låskista på skroten och monterade själv. Centrallåset funkar utan problem efter det då det inte hade något samband i mitt fall. Jag har dock inget nyckelhål alls på min baklucka.

Om nu någon varit och brutit så KAN det ju vara så att låskistan tagit stryk. Om den är blockerad inuti av någon anledning så skulle det kunna förklara varför c-lås inte funkar till luckan, alt. som någon annan skrev, att stag eller liknande är böjt/blockerat/fast.

Och ja, de är dyra. 3000 och ha bilen i tre dagar för att hitta en vattenläcka, jättekul..

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 september 2016 · 14 037 Inlägg

Deception skrev:
Hade liknande fel på min passat. Själva låskistan pajade så luckan gick aldrig att få igen, studsade upp igen. Köpte ny/beggad låskista på skroten och monterade själv. Centrallåset funkar utan problem efter det då det inte hade något samband i mitt fall. Jag har dock inget nyckelhål alls på min baklucka.

Om nu någon varit och brutit så KAN det ju vara så att låskistan tagit stryk. Om den är blockerad inuti av någon anledning så skulle det kunna förklara varför c-lås inte funkar till luckan, alt. som någon annan skrev, att stag eller liknande är böjt/blockerat/fast.

Och ja, de är dyra. 3000 och ha bilen i tre dagar för att hitta en vattenläcka, jättekul..

Förstår inte riktigt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Cupra_
6 september 2016 ·

Vettemannen skrev:

Deception skrev:
Hade liknande fel på min passat. Själva låskistan pajade så luckan gick aldrig att få igen, studsade upp igen. Köpte ny/beggad låskista på skroten och monterade själv. Centrallåset funkar utan problem efter det då det inte hade något samband i mitt fall. Jag har dock inget nyckelhål alls på min baklucka.

Om nu någon varit och brutit så KAN det ju vara så att låskistan tagit stryk. Om den är blockerad inuti av någon anledning så skulle det kunna förklara varför c-lås inte funkar till luckan, alt. som någon annan skrev, att stag eller liknande är böjt/blockerat/fast.

Och ja, de är dyra. 3000 och ha bilen i tre dagar för att hitta en vattenläcka, jättekul..

Förstår inte riktigt.

/Benny

Ts menade på att VW tar hutlösa pengar för felsökning (titta på låset). I mitt fall skulle de ha bilen i 3 dagar och med en startavgift på 3000 för att hissa upp bilen för att kolla efter en ev vattenläcka under. Då var det inte fråga om att demontera något utan en ockulär kontroll.

Jag stämde med andra ord in i att de tar hutlösa pengar för skitjobb.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 september 2016 · 14 037 Inlägg

Deception skrev:

Vettemannen skrev:

Deception skrev:
Hade liknande fel på min passat. Själva låskistan pajade så luckan gick aldrig att få igen, studsade upp igen. Köpte ny/beggad låskista på skroten och monterade själv. Centrallåset funkar utan problem efter det då det inte hade något samband i mitt fall. Jag har dock inget nyckelhål alls på min baklucka.

Om nu någon varit och brutit så KAN det ju vara så att låskistan tagit stryk. Om den är blockerad inuti av någon anledning så skulle det kunna förklara varför c-lås inte funkar till luckan, alt. som någon annan skrev, att stag eller liknande är böjt/blockerat/fast.

Och ja, de är dyra. 3000 och ha bilen i tre dagar för att hitta en vattenläcka, jättekul..

Förstår inte riktigt.

/Benny

Ts menade på att VW tar hutlösa pengar för felsökning (titta på låset). I mitt fall skulle de ha bilen i 3 dagar och med en startavgift på 3000 för att hissa upp bilen för att kolla efter en ev vattenläcka under. Då var det inte fråga om att demontera något utan en ockulär kontroll.

Jag stämde med andra ord in i att de tar hutlösa pengar för skitjobb.

Jaja okay. Det verkar vara en dyr verkstad. Tur att man inte har VAG-produkter då.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Cupra_
6 september 2016 ·

Vettemannen skrev:

Deception skrev:

Vettemannen skrev:

Förstår inte riktigt.

/Benny

Ts menade på att VW tar hutlösa pengar för felsökning (titta på låset). I mitt fall skulle de ha bilen i 3 dagar och med en startavgift på 3000 för att hissa upp bilen för att kolla efter en ev vattenläcka under. Då var det inte fråga om att demontera något utan en ockulär kontroll.

Jag stämde med andra ord in i att de tar hutlösa pengar för skitjobb.

Jaja okay. Det verkar vara en dyr verkstad. Tur att man inte har VAG-produkter då.

/Benny

Ja, alternativet är att mecka det som går själv.. Men det är inte varje dag jag har tillgång till lyft och bra verktyg så ibland får man bita i det sura äpplet.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 september 2016 · 14 037 Inlägg

Deception skrev:

Vettemannen skrev:

Deception skrev:

Ts menade på att VW tar hutlösa pengar för felsökning (titta på låset). I mitt fall skulle de ha bilen i 3 dagar och med en startavgift på 3000 för att hissa upp bilen för att kolla efter en ev vattenläcka under. Då var det inte fråga om att demontera något utan en ockulär kontroll.

Jag stämde med andra ord in i att de tar hutlösa pengar för skitjobb.

Jaja okay. Det verkar vara en dyr verkstad. Tur att man inte har VAG-produkter då.

/Benny

Ja, alternativet är att mecka det som går själv.. Men det är inte varje dag jag har tillgång till lyft och bra verktyg så ibland får man bita i det sura äpplet.

Jag vet, Det är likadant med mig!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
tobbeh78 !
7 september 2016 · 543 Inlägg

Det sitter ju en uppsjö av microbrytare i låsen/låsskistorna som brukar ge upp.

Min Seat Leon 2001 gick låset i bakluckan sönder (gick inte att låsa), då bytte dom hela kistan.

Samt min fjärr gick enbart att låsa upp bilen med, medan nyckeln låste bilen. smile

Trött och bitter?? javisst!
Mr_B
8 september 2016 · 330 Inlägg

totte1015 skrev:
Har försökt med 5-56 flera gånger per vecka men verkar inte ge någon effekt

Prova med något som faktiskt smörjer i stället. 5-56 är mest lösningsmedel, och låset är fult med vägdamm och annat skit. Tipset om "krutlösare" som följs upp med bra olja, är det skarpaste i tråden.

B!

totte1015
8 september 2016 · 463 Inlägg

Mr_B skrev:

totte1015 skrev:
Har försökt med 5-56 flera gånger per vecka men verkar inte ge någon effekt

Prova med något som faktiskt smörjer i stället. 5-56 är mest lösningsmedel, och låset är fult med vägdamm och annat skit. Tipset om "krutlösare" som följs upp med bra olja, är det skarpaste i tråden.

B!

Ge mig ett tips på ett "krutlösare"? Vad är det? Har biltema det?

Mr_B
9 september 2016 · 330 Inlägg

Du får nog vända dig till ställen som håller på med vapen. Tvivlar på att Biltema har, men det kan finnas i rena jakt & fiske butiker, annars har garanterat vilken vapenhandlare som helst något på hyllan. Välj noga, du vill ha typen som äter krut, även svartkrut, och inte de varianterna som äter koppar... Luktar det ammoniak är det en stark varningssignal.

Här kan vara ett alternativ, men jag hade gått till en handlare.
http://www.activeoutfit.se/sv/solvent/1 … 12-oz.html

Av någon anledning är aerosoler inte vanliga längre, det är flaskor med dropp-spets, eller pensel som är vanligast, och det kan ju vara svårt att få in i låset. Aerosolen kan behöva ett nytt munstycke, du vill ju ha ett med slang så du kommer in i låset på ett bra sätt.
B!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang