[Audi A6 2006] Justering av passagerarstol fungerar inte

Gusnicke
25 augusti 2016 · 2 Inlägg

Hej - jag kanske lägger det här inlägget i fel forum och ber i så fall om ursäkt.

Jag är väldigt dålig gällande bilar, men skall försöka beskriva problemet i så mycket detalj som möjligt. Det som har hänt är att justering (köra fram/tillbaka) passagerarstol har slutat fungera. Efter lite egen felsökning så verkar stolen använda sig av någon teknik som fungerar med hjälp av att det manuella handtaget som man drar upp använder sig utav hävstångseffekt för att dra i en metalvajer, som i sin tur drar upp en spärr för att köra fram/tillbaka stolen.

Problemet är att den här metallvajern har blivit för slak vid spaken, vilket medför att man inte kan dra i vajern och i sin tur öppna spärren. Hur går jag tillväga för att "styva till" (ursäkta den otroligt dåliga terminologin) vajern?

Uppskattar verkligen all hjälp.

Gusnicke
25 augusti 2016 · 2 Inlägg

http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=2553214

Så SKA mekanismen se ut, och det är så det ser ut på förarsätet. Men metallvajern som kommer ut i passagerarsätet hänger ned lite, och är inte hårt åtdragen.

Senast redigerat av Gusnicke (25 augusti 2016)

jaka54
25 augusti 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
Om jag vore du skulle jag ta ur stolen ur bilen och undersöka vad som är fel.

it_mutt Avstängd
26 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Om jag vore du skulle jag ta ur stolen ur bilen och undersöka vad som är fel.

Om du vore TS skulle du göra precis samma sak som TS. Om du var i samma sits (doh!) skulle du däremot kanske plocka ut stolen och undersöka. Kunde inte låta bli då rätt ska vara rätt.




- - - - - - - - -

Men förslaget att plocka ut stolen är dock inte vidare dumt. Kan möjligen bli lite problem då stolen mest troligt även på C6:an ska "skjutas ut" ur skenorna, vilket kräver att man kan flytta stolen. Möjligt det går att plocka ut den på annat vis, alternativt komma åt spärren (kanske går att dra lite mer "direkt i vajern"?) så att det går att få den att glida ur skenorna.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
jaka54
26 augusti 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
Som jag sa tidigare så var min rekommendation till "Gusnicke" (vem är TS?) att han skulle ta ur stolen ur bilen och se efter hur stolsmekanismen fungerar ...Vad är det för fel att komma med den rekommendationen "it_mutt"?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 augusti 2016 · 14 039 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Som jag sa tidigare så var min rekommendation till "Gusnicke" (vem är TS?) att han skulle ta ur stolen ur bilen och se efter hur stolsmekanismen fungerar ...Vad är det för fel att komma med den rekommendationen "it_mutt"?

TS=Trådskaparen.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
it_mutt Avstängd
26 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Som jag sa tidigare så var min rekommendation till "Gusnicke" (vem är TS?) att han skulle ta ur stolen ur bilen och se efter hur stolsmekanismen fungerar ...Vad är det för fel att komma med den rekommendationen "it_mutt"?

Som Benny/Vettemannen redan påpekat är TS, i forumsammanhang, just TrådSkapare(n).

Det övriga "Om du var TS skulle du göra precis som TS" (och följaktligen inte som du föreslog), var i direkt relation till att "rätt ska vara rätt". Om man menar "I ditt läge skulle jag..." så ska man skriva det och inte "Om jag var du..." för då skulle man göra precis som personen i fråga gör (och inte som man själv föreslår att den andra personen ska göra).



Hade du läst lite längre så hade du noterat att jag skrev att det var ett bra förslag.

Senast redigerat av it_mutt (26 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang