Läcker olja, vad är detta?

AdamDahlstrom Fotograf
25 augusti 2016 · 155 Inlägg

Ja, jag var in på bilprovningen med min Audi A4 2.0TFSI -08 Automat
där såg dem att det var lite olja under växellådan, hissade upp den och tog mig
en kik och ser att det var lite oljigt, gjorde rent och körde till och från jobbet (10min enkelväg) och
nu var det lite oljigt runt denna (iof bara någon droppe men ett läckage är det) vad är detta för något?
Den går in precis vid början av växellådan. Det ser ut som det är där det läcker.
(Ursäkta min bristande kunskap)

http://forumbilder.se/FAPIG/img-1968

http://forumbilder.se/FAPIG/img-1968.JPG

Senast redigerat av Hybridsmurfen (25 augusti 2016)

Gilla gärna min sida på Facebook: https://www.facebook.com/adamdahlstromphotograpy
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 augusti 2016 · 17 478 Inlägg

Såg inte så farligt ut. Var det ett påpekande eller gav DEM en 2:a?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
AdamDahlstrom Fotograf
25 augusti 2016 · 155 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Såg inte så farligt ut. Var det ett påpekande eller gav DEM en 2:a?

Nej somsagt läcker inte mycket, och nej dem påpekade det bara men gav inte en två pgr av sån liten mängd.
Kollade med lokala Audi verkstaden och troligtvis (av det dem kan se på bilden) läcker det uppifrån på växellådan.
Hade det läckt från denna sensor hade jag fått elproblem vilket jag inte har.

Ska lämna in på Mekonomen nästa vecka

Senast redigerat av AdamDahlstrom (25 augusti 2016)

Gilla gärna min sida på Facebook: https://www.facebook.com/adamdahlstromphotograpy
Djo
25 augusti 2016 · 10 157 Inlägg

Svårt avgöra på en bild.

Ser ju dock ut som den bara fuktar lite och det får man leva med det göra absolut alla bilar.

Bilar som är helt torra är ovanligt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 augusti 2016 · 17 478 Inlägg

DEMDEM.

Nåja. Det är en gammal bil. Du får nog leva med det ett tag. Verkar inte farligt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
25 augusti 2016 · 5 731 Inlägg

Hej!
Är det oljetråget man ser uppe till höger på bilden så borde anslutningen du syftar till vara antingen för tempmätare för oljan eller nivågivare. Sen snälla...det heter de när man syftar på personer, man kan använda dom också men inte dem. Kunde inte låta bli...wink

it_mutt Avstängd
25 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Är det oljetråget man ser uppe till höger på bilden så borde anslutningen du syftar till vara antingen för tempmätare för oljan eller nivågivare. Sen snälla...det heter de när man syftar på personer, man kan använda dom också men inte dem. Kunde inte låta bli...wink

Om du nu inte kan låta bli så "låt inte bli" när du faktiskt har rätt i det du skriver (vilket du inte har nu).


För att göra det enkelt;

De - Subjekt
Dem - Objekt


"Chefen beslutade att ge DEM löneförhöjning". "Dem", = objekt = den/det/de som är föremål för handlingen = i detta fall; personer anställda på företaget.

Det går alltså alldeles ypperligt att använda "dem" om personer.



Om du är osäker kan du prova att ersätta "dom" med "vi" eller "oss". Om det fungerar med "vi" i meningen ska du använda "de", och om det fungerar med "oss" ska du använda "dem".

Du kan också jämföra med hur they och them används i engelskan.

They = de
Them = dem

(Vill ha för mig det finns något undantag till engelska kontra svenska-regeln)


Vidare finns det YTTERLIGARE ett exempel som motsäger att "de" är personer och "dem" är saker;

"Har du tittat på DE nya bilderna?"



Så. Ska du rätta, så rätta ordentligt och riktigt.

- - Edit - -

Tillägg till "engelska kontra svenska"-regeln

I de fall där det är "the" ska det allt som oftast ersättas med, på svenska, "de".

Kan man inte byta ut det mot vare sig "vi" eller "oss", så ska de också vara "de". Men det är då oftast inte frågan om pronomen utan den bestämda artikeln "de" (m.a.o; pluralform av bestämda artikeln "den"/"det")

Senast redigerat av it_mutt (25 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 augusti 2016 · 17 478 Inlägg

it_mutt skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Är det oljetråget man ser uppe till höger på bilden så borde anslutningen du syftar till vara antingen för tempmätare för oljan eller nivågivare. Sen snälla...det heter de när man syftar på personer, man kan använda dom också men inte dem. Kunde inte låta bli...wink

Om du nu inte kan låta bli så "låt inte bli" när du faktiskt har rätt i det du skriver (vilket du inte har nu).


För att göra det enkelt;

De - Subjekt
Dem - Objekt


"Chefen beslutade att ge DEM löneförhöjning". "Dem", = objekt = den/det/de som är föremål för handlingen = i detta fall; personer anställda på företaget.

Det går alltså alldeles ypperligt att använda "dem" om personer.



Om du är osäker kan du prova att ersätta "dom" med "vi" eller "oss". Om det fungerar med "vi" i meningen ska du använda "de", och om det fungerar med "oss" ska du använda "dem".

Du kan också jämföra med hur they och them används i engelskan.

They = de
Them = dem

(Vill ha för mig det finns något undantag till engelska kontra svenska-regeln)


Vidare finns det YTTERLIGARE ett exempel som motsäger att "de" är personer och "dem" är saker;

"Har du tittat på DE nya bilderna?"



Så. Ska du rätta, så rätta ordentligt och riktigt.

Ahh... Där kom dem....

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 augusti 2016 · 4 917 Inlägg

Usch vilka paragrafryttare..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Meaganeowner
25 augusti 2016 · 2 250 Inlägg

Ser ofta att det skrivs BYTADE.  De BYTADE tändstift t ex. Men huvudsaken att det skrivs... Dem hittade jag senare i bagaget.

Senast redigerat av Meaganeowner (25 augusti 2016)

jaka54
25 augusti 2016 · 5 731 Inlägg

Hej!
Jo jag vet att det viktigaste är att man skriver och uttrycker sig men ibland blir man lite less på allt felskrivande... Vart  istället för var osv wink.

Senast redigerat av jaka54 (25 augusti 2016)

torsen
25 augusti 2016 · 7 238 Inlägg

tommen1 skrev:
Usch vilka paragrafryttare..

Inte alls.
Rätt ska vara rätt.

Tycker jag som genomgått svensk skola.
cool

AdamDahlstrom Fotograf
26 augusti 2016 · 155 Inlägg

Jaja, tackar för er svenska lektion.
Hur som haver, är detta något jag ska bry mig om?
Hur mycket olja kan det sippra ut utan att det blir för lite olja i växellådan?
Ska man ta ett oljebyte i växellåda samtidigt som nästa service?
Finns det något sätt att enkelt kolla hur mycket olja som är i?

Senast redigerat av AdamDahlstrom (26 augusti 2016)

Gilla gärna min sida på Facebook: https://www.facebook.com/adamdahlstromphotograpy
Meaganeowner
26 augusti 2016 · 2 250 Inlägg

Kan inte se något läckage i din bild.
Rita in en pil var det ser ut att läcka, så får du säkert fler svar.

Olja liksom vatten har en förmåga att leta sig vidare, innan det droppar ned.
Om det är mellan motor o leda som det läcker, kan det även vara motorn som läcker någonstans.

Vilken färg är det på oljan?

Svart eller i vart fall mörkbrun är i de flesta fall från motorn. (Svart var oljan i min manuella låda innan den skar. Förre ägaren hade inte fyllt olja efter lådbyte. Det var ca 3 dl kvar, allt för lite. Vilket jag fick se, när jag kollade alla vätskor när jag gick hem bilen. Det blev kompensation. )

Försök ta reda på vart du kollar oljenivån i växellådan. Så fyller du på om det fattas. Bör väl kanske kolla t ex varje månad, tills du vet hur mycket som läcker. Om det ens märks.
Skulle kunna vara för mycket olja i lådan också.

Bilen rullar länge utan åtgärd om det bara läcker typ en matsked varje månad.
Men det gäller att hålla koll.
Du ser väl på marken, eller golvet om det börjar droppa mer

Nu kan jag inte automatlådor, kanske är det tryck i vissa delar av lådan när den jobbar, så att det läcker mer när du kör. Men även då bör ju spiller på marken vara en bra indikator.

Senast redigerat av Meaganeowner (26 augusti 2016)

AdamDahlstrom Fotograf
26 augusti 2016 · 155 Inlägg

Hissade upp bilen återigen på lyften och ser att grunkan jag fotade
inte har något med saken att göra, det är (enligt mina ögon) motorolja som
runnit uppifrån växellådan, där går det slangar och där är det mest oljigt. Så det är
nog inte växellådan som läcker utan bara hederlig motorolja som är lite enklare att fylla på om det nu skulle vara så. Ska lämna in den på Mekonomen så får dem också ta sig en kik och reparera.
Behöver väl förhoppningsvis inte bli så dyrt om det bara är någon slang som behöver bytas smile
Var så jäkligt att komma åt att jag inte ens tänker försöka själv.

Senast redigerat av AdamDahlstrom (26 augusti 2016)

Gilla gärna min sida på Facebook: https://www.facebook.com/adamdahlstromphotograpy
jaka54
26 augusti 2016 · 5 731 Inlägg

Hej!
Ett tips!
Olja brukar alltid komma från ställen där axlar mynnar ut ur motorn (låter kanske lite konstigt men jag hittade ingen annan formulering)!Till exempel Vid kamaxel och vevaxel. Ta min Audi 100 Avant 2,0E -89:a t,ex som för ca 12-15 år sedan läckte olja ner på garageuppfarten. Det var svårt att exakt se varifrån oljan kom men jag såg att det hade runnit olja uppifrån någonstans, antingen från topplockspackningen eller från området kring kamremsdrevets packbox. Men det var j..svårt att avgöra exakt varifrån oljan kom.
Jag beslöt i alla fall att ta bort topplocket och montera en ny topplockspackning.
Tyvärr var det inte det felet utan oljan kom från en sliten packbox bakom övre kamremsdrevet.
Man lär sig. Så några år senare så hade brorsan samma fel på sin Volvo 745 -87:a, olja rann nedför sidan på motorn. Vis av erfarenhet antog  jag att det antagligen var packboxen bakom kamremsdrevet som var orsaken så efter byte av upphörde oljan att rinnna. Så jag skulle vilja säga att om ni ser olja rinna längs sidan på motorn så är det väldigt ofta så att det är packboxen bakom övre kamremsdrevet som är sliten...och den packboxen är lätt att byta ut och kostar bara runt en hundring.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 augusti 2016 · 17 478 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ett tips!
Olja brukar alltid komma från ställen där axlar mynnar ut ur motorn (låter kanske lite konstigt men jag hittade ingen annan formulering)!Till exempel Vid kamaxel och vevaxel. Ta min Audi 100 Avant 2,0E -89:a t,ex som för ca 12-15 år sedan läckte olja ner på garageuppfarten. Det var svårt att exakt se varifrån oljan kom men jag såg att det hade runnit olja uppifrån någonstans, antingen från topplockspackningen eller från området kring kamremsdrevets packbox. Men det var j..svårt att avgöra exakt varifrån oljan kom.
Jag beslöt i alla fall att ta bort topplocket och montera en ny topplockspackning.
Tyvärr var det inte det felet utan oljan kom från en sliten packbox bakom övre kamremsdrevet.
Man lär sig. Så några år senare så hade brorsan samma fel på sin Volvo 745 -87:a, olja rann nedför sidan på motorn. Vis av erfarenhet antog  jag att det antagligen var packboxen bakom kamremsdrevet som var orsaken så efter byte av upphörde oljan att rinnna. Så jag skulle vilja säga att om ni ser olja rinna längs sidan på motorn så är det väldigt ofta så att det är packboxen bakom övre kamremsdrevet som är sliten...och den packboxen är lätt att byta ut och kostar bara runt en hundring.

Du kan inte alltid jämföra med din Audi från antikens dagar. Det har hänt lite på bilfronten sedan dess. Kamremsdrevet...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
27 augusti 2016 · 5 731 Inlägg

Hej!
Det är möjligt men utgående axlar och ventilkåpspackning finns det väl på nyare bilar också.
Min 3,2lit Audi TT roadster från 2004 har i alla fall både ventilkåpspackning  och packbox/gummitätningar på både vevaxel och kamaxlar.
Och gummi slits! Det är därför det läcker därifrån. Sen om jag sen kallar övre kamremshjulet för drev eller hjul spelar ju ingen roll.-Eller hur!?

Senast redigerat av jaka54 (27 augusti 2016)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 augusti 2016 · 17 478 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är möjligt men utgående axlar och ventilkåpspackning finns det väl på nyare bilar också.
Min 3,2lit Audi TT roadster från 2004 har i alla fall både ventilkåpspackning  och packbox/gummitätningar på både vevaxel och kamaxlar.
Och gummi slits! Det är därför det läcker därifrån. Sen om jag sen kallar övre kamremshjulet för drev eller hjul spelar ju ingen roll.-Eller hur!?

Nej. I ditt fall spelar det absolut ingen roll.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
28 augusti 2016 ·

Är det inte kamkedjerem på 2.0tfsi 2008?

Senast redigerat av Evildan (28 augusti 2016)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang