Laga spricka i kylaren på en 850?

komoor
25 augusti 2016 · 99 Inlägg

Hej, har fått en liten spricka i hörnet på plasten alldeles där kylarslanhen går in i kylaren på min 850, sprickan är ca en cm och det bubblar lite så det är ingen stor spricka. Vad är det smidigaste sättet att låga sett med, är det malen ingefära som är bäst? Och har jag i det när expansionskärlet är tomt eller fullt? 😊

CC72
25 augusti 2016 · 1 661 Inlägg

Kylare till en 850 lär väl inte kosta många kronor så jag skulle köpa en ny/begagnad.
En spricka på en cm tätar man inte med kanel eller liknande och vill du absolut laga den så kollar med någon i din närhet som lagar kylare vad man kan använda.

komoor
25 augusti 2016 · 99 Inlägg

Vill främst slippa jobbet med att byta kylaren, är en slit och släng bil smile finns det något annat mirakelmedel att låga med? Någon tätningsmassa eller liknande?

CC72
25 augusti 2016 · 1 661 Inlägg

CC72 skrev:
...vill du absolut laga den så kollar med någon i din närhet som lagar kylare vad man kan använda.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 augusti 2016 · 17 478 Inlägg

Det finns olika märken som säljer "kylartätning". Mellan 50-100 kronor för en flaska. Men har du som nämns en "slit-å-släng" Så prova. Mekonomen har flera märken. Välj ett känt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
25 augusti 2016 ·

Glasfiberväv lindas runt sprickan och armeras sedan med glasfiberspackel.
Mer jobb än att byta kylaren och ungefär samma kostnad.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 augusti 2016 · 17 478 Inlägg

Evildan skrev:
Glasfiberväv lindas runt sprickan och armeras sedan med glasfiberspackel.
Mer jobb än att byta kylaren och ungefär samma kostnad.

Nej nej nej. Ett par kannor kylarcement så blir det tätt. Överallt... Skitbra värme på vintern!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
25 augusti 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

Evildan skrev:
Glasfiberväv lindas runt sprickan och armeras sedan med glasfiberspackel.
Mer jobb än att byta kylaren och ungefär samma kostnad.

Nej nej nej. Ett par kannor kylarcement så blir det tätt. Överallt... Skitbra värme på vintern!

Så sant.

zemet
25 augusti 2016 · 4 041 Inlägg

Om jag förstår ambitionsnivån rätt så hade jag föreslagit silvertejp:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 augusti 2016 · 17 478 Inlägg

zemet skrev:
Om jag förstår ambitionsnivån rätt så hade jag föreslagit silvertejp:)

Inte så dumt som det låter om nu bara bilen ska rulla så länge som möjligt utan att pyssla om den. Fast kylaren blir ju varm... Vad kostar ett kyl till en åttfemti egentligen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 augusti 2016 · 4 917 Inlägg

Har du en lödkolv, så smälter du ihop eländet på några minuter.
BILLIGARE kommer du nog inte undan, fast då måste man ha en lödkolv..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
25 augusti 2016 · 5 733 Inlägg

Hej!
Hos "autoparts market" hittar du kylare billigt. Ca 750kr för en kylare till en 2lit 850.

Senast redigerat av jaka54 (25 augusti 2016)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
25 augusti 2016 · 4 917 Inlägg

Han skulle laga, inte byta eller köpa och då blir det bra med att smälta ihop sprickan med en lödkolv , till priset GRATIS..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
zemet
26 augusti 2016 · 4 041 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

zemet skrev:
Om jag förstår ambitionsnivån rätt så hade jag föreslagit silvertejp:)

Inte så dumt som det låter om nu bara bilen ska rulla så länge som möjligt utan att pyssla om den. Fast kylaren blir ju varm... Vad kostar ett kyl till en åttfemti egentligen?

Tror slivertejp klarar ca 100 grader varmt vatten? Men vill man vara säker ock köra fin-bonnmek så kan man ju sätta lite aluminiumfolie innan tejpen:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
dan-kristian
26 augusti 2016 · 518 Inlägg

har du bild? vulktejp brukar funka bra på kylarslangsanslutning, tejpa över anslutning och slang samtidigt och på med en slangklämma sedan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang