Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
  • 144 Följare
  • 444 130 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 april
Vonbackman Bäckman
3 maj 2016 · 951 Inlägg

Sitter en enem h3 kamaxel i för tillfället

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
3 maj 2016 · 10 157 Inlägg

Tur i oturen med andra ord wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
3 maj 2016 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Tur i oturen med andra ord wink

Ja lite så är det ändå big_smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
12 augusti 2016 · 951 Inlägg

Har nu under någon månad funderat på hur man ska kunna konvertera en 4takt till en 2takt och pratat med ex antalt crossförare, vet hur jag ska göra för att lyckas och jag har precis allting för att lyckas, förutom en erfaren avstämmare av avgaskrökarna. Motorn det handlar om är en b20 (original) som i stort sett hade slängts på skroten, varför inte ta tillfället i akt och ge sig fan på att lyckas? (detta är enbart något för att fördriva spilltid)

Känner ni någon som är erfaren på att avstämma avgaskrökar, säg gärna till. Jag kommer inte ge mig innan jag lyckats, oavsett effektresultat.
Tack för på förhand!

Senast redigerat av Vonbackman (12 augusti 2016)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Power-krille
12 augusti 2016 · 672 Inlägg

Vonbackman skrev:
Har nu under någon månad funderat på hur man ska kunna konvertera en 4takt till en 2takt och pratat med ex antalt crossförare, vet hur jag ska göra för att lyckas och jag har precis allting för att lyckas, förutom en erfaren avstämmare av avgaskrökarna. Motorn det handlar om är en b20 (original) som i stort sett hade slängts på skroten, varför inte ta tillfället i akt och ge sig fan på att lyckas? (detta är enbart något för att fördriva spilltid)

Känner ni någon som är erfaren på att avstämma avgaskrökar, säg gärna till. Jag kommer inte ge mig innan jag lyckats, oavsett effektresultat.
Tack för på förhand!

Det låter som du ska ha insugskanal,avgaskanal typ som en traditionell 2 taktare!
Eller siktar du typ som en semidiesel?

"Väx inte upp! det är en fälla"
Vonbackman Bäckman
12 augusti 2016 · 951 Inlägg

Power-krille skrev:

Vonbackman skrev:
Har nu under någon månad funderat på hur man ska kunna konvertera en 4takt till en 2takt och pratat med ex antalt crossförare, vet hur jag ska göra för att lyckas och jag har precis allting för att lyckas, förutom en erfaren avstämmare av avgaskrökarna. Motorn det handlar om är en b20 (original) som i stort sett hade slängts på skroten, varför inte ta tillfället i akt och ge sig fan på att lyckas? (detta är enbart något för att fördriva spilltid)

Känner ni någon som är erfaren på att avstämma avgaskrökar, säg gärna till. Jag kommer inte ge mig innan jag lyckats, oavsett effektresultat.
Tack för på förhand!

Det låter som du ska ha insugskanal,avgaskanal typ som en traditionell 2 taktare!
Eller siktar du typ som en semidiesel?

Jag siktar på att bygga enligt en traditionel k50 motor i princip, förgasare ger jag aldrig upp

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
13 augusti 2016 · 10 157 Inlägg

Ojdå lätt ju som du har lite och göra då.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
22 augusti 2016 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Ojdå lätt ju som du har lite och göra då.

Måste i stort sett få en bra avstämd avgaskrök(4 identiska) sen läste jag även att det ska vara separata vevhus på 2 taktare för annars tappar jag kompression (om det är mer än 1 cylinder) vilket jag tror jag har en bra lösning på.

Fortfarande ingen som känner till någon som kan avstämma krökar?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
23 augusti 2016 · 10 157 Inlägg

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
Ojdå lätt ju som du har lite och göra då.

Måste i stort sett få en bra avstämd avgaskrök(4 identiska) sen läste jag även att det ska vara separata vevhus på 2 taktare för annars tappar jag kompression (om det är mer än 1 cylinder) vilket jag tror jag har en bra lösning på.

Fortfarande ingen som känner till någon som kan avstämma krökar?

Jag beundrar iden och om den kommer fungera sen fyfan så fränt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
23 augusti 2016 · 951 Inlägg

Djo skrev:

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
Ojdå lätt ju som du har lite och göra då.

Måste i stort sett få en bra avstämd avgaskrök(4 identiska) sen läste jag även att det ska vara separata vevhus på 2 taktare för annars tappar jag kompression (om det är mer än 1 cylinder) vilket jag tror jag har en bra lösning på.

Fortfarande ingen som känner till någon som kan avstämma krökar?

Jag beundrar iden och om den kommer fungera sen fyfan så fränt smile

Personligen står jag helt på din sida, hade ju varit hur kul och fränt som helst, om man ändå har något som är fullt brukbart och som ändå ska hamna på tippen så kan man ju passa på att laborera, det är ju trots allt så man lär sig. tongue

Jag såg en video imorse där 3 ingenjörer fräst en ny bottendel och kör med 4st cr500 cylindrar, bottendelen är fräst för ett v4 utförande. De kör ett annorlunda grenrör, som fungerar som ett pulsegrenrör. Det gör att motorn kan gå på 6-7500varv och ändå få ut samma register som på 12000varv, men det låter heeeelt brutalt. Motorn ligger på 2000cc och bänkas på 200hästar (ingen expansionskammare alls).

Om man kör med ett avstämt grenrör (4st identiska) så borde väl det i grund och botten ge ett mer aggresivt beteende (2takt ska ju som sagt varvas rejält) och det känns även som att det kan ge några mer hästar. Sen sitter jag och funderar på om man ska specialbeställa en kamaxel som öppnar både insugs och avgasventilerna 2gånger istället för 1gång som på en 4takt, då blir det ju i stort sett mindre jobb men kostar någon extra slant. Hur skulle veven klara av kompression på 2 cylindrar samtidigt jämfört med kompression på 1 cylinder som i en 4taktare, om du hänger med på hur jag menar?

Hur som helst, där är videon, njut av det underbara 2takts ljudet. smile Jag måste bara konvertera känner jag. big_smile
https://www.youtube.com/watch?v=Ceeyrmn2Pj4

Har även googlat runt lite på folk och firmor som bygger avgaskrökar för crossar, man kanske skulle mejla dom och specialbeställa 4 identiska krökar, eller iallafall utskriften så man kan forma själv och betala en slant, men vad hade det då kostat?

De som jag fastnade lite för som jag känner skulle klara av det är ju Bill's Pipes i USA, vilket känns ganska dyrt, man vet ju aldrig hur detta fungerar, kanske bygga pulsegrenrör först och sen ta steget vidare?

Vad tror ni?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
24 augusti 2016 · 10 157 Inlägg

Kan absolut ingenting om 2takt så kan tyvärr inte hjälpa dig på något viss men önskar dig stort lycka till. smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
24 augusti 2016 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Kan absolut ingenting om 2takt så kan tyvärr inte hjälpa dig på något viss men önskar dig stort lycka till. smile

Jag tackar så mycket! Arbetet kommer påbörjas efter helgen, då hämtar jag "skrotblocket" och ska börja skruva isär det. big_smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Power-krille
25 augusti 2016 · 672 Inlägg

Hur blir du av med avgaserna till att börja med? Du borde nog fundera en smula på det grundläggande i 2 och 4 takt

"Väx inte upp! det är en fälla"
Vonbackman Bäckman
25 augusti 2016 · 951 Inlägg

Power-krille skrev:
Hur blir du av med avgaserna till att börja med? Du borde nog fundera en smula på det grundläggande i 2 och 4 takt

Har funderat och vet hur jag ska göra, även pratat med ex antal crossförare och så som uppbyggandet är tänkt så ska det inte vara några problem. Jag vet att det är in och ut med bensin/avgaser dubbla gånger jämfört med en 4 takt. Även studerat en del information om hur en 2 takt är uppbyggd. Chansen att lyckas med något sånt här är ganska liten, men om man ser det från den ljusa sidan så är det både tidsfördriv (har för mycket fritid) och även riskfritt eftersom att allt skulle slängas på skroten ändå. smile Kostar mig inte en krona heller såvidare man inte börjar "anlita" företag som tillverkar saker åt en, det var tal om det men jag har funderat och skulle detta lyckas, så är det roligare om man gjort precis allt själv smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
25 augusti 2016 · 951 Inlägg

Vonbackman skrev:

Power-krille skrev:
Hur blir du av med avgaserna till att börja med? Du borde nog fundera en smula på det grundläggande i 2 och 4 takt

Har funderat och vet hur jag ska göra, även pratat med ex antal crossförare och så som uppbyggandet är tänkt så ska det inte vara några problem. Jag vet att det är in och ut med bensin/avgaser dubbla gånger jämfört med en 4 takt. Även studerat en del information om hur en 2 takt är uppbyggd. Chansen att lyckas med något sånt här är ganska liten, men om man ser det från den ljusa sidan så är det både tidsfördriv (har för mycket fritid) och även riskfritt eftersom att allt skulle slängas på skroten ändå. smile Kostar mig inte en krona heller såvidare man inte börjar "anlita" företag som tillverkar saker åt en, det var tal om det men jag har funderat och skulle detta lyckas, så är det roligare om man gjort precis allt själv smile

Sen har man tur så kan man bli sponsrad av diverse företag som drar in en hel del på sina produkter, att fråga är ju aldrig fel, det värsta som kan hända är ju att man får ett nej som svar. tongue

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
-m
25 augusti 2016 · 172 Inlägg

Hur har du tänkt med ventilerna?

En trad 2-takt suger in underifrån, det blåser in under kolven. Avgaserna går sedan rakt ut i avgas-/grenröret utan några ventiler. Anledningen till att man trimmar avgasböjarna är att du ska gå en stående våg i avgasröret, som gör att det inte läcker ut ur cylindern i kompressionsfasen.

Man kan varva väsentligt bättre med en tvåtaktare, eftersom den inte har några ventiler som måste hinna öppna och stänga.

Nu kanske det går att göra något åt din motor genom att byta drev på kam- eller vevaxeln så det är 1:1 utväxling istället för 1:2 som på 4-takt.

Men om du gör på det sättet försår jag inget behovet av att varken täta vevhus eller stämma av avgaskrökar. Men någon annan kan säkert förklara.

Edit:
HAde skrivit suger in genom grenröret i första meningen

Senast redigerat av -m (25 augusti 2016)

Vonbackman Bäckman
26 augusti 2016 · 951 Inlägg

-m skrev:
Hur har du tänkt med ventilerna?

En trad 2-takt suger in underifrån, det blåser in under kolven. Avgaserna går sedan rakt ut i avgas-/grenröret utan några ventiler. Anledningen till att man trimmar avgasböjarna är att du ska gå en stående våg i avgasröret, som gör att det inte läcker ut ur cylindern i kompressionsfasen.

Man kan varva väsentligt bättre med en tvåtaktare, eftersom den inte har några ventiler som måste hinna öppna och stänga.

Nu kanske det går att göra något åt din motor genom att byta drev på kam- eller vevaxeln så det är 1:1 utväxling istället för 1:2 som på 4-takt.

Men om du gör på det sättet försår jag inget behovet av att varken täta vevhus eller stämma av avgaskrökar. Men någon annan kan säkert förklara.

Edit:
HAde skrivit suger in genom grenröret i första meningen

Istället för att byta drev på kam eller vevaxeln så skulle man isåfall kunna tillverka en ny kamaxel som öppnar och stänger efter varje vändning, på det sättet slipper man göra de "större" jobben.. En modern 2 takt är ju nästintill om inte identiskt uppbyggd precis som en 4 takt om jag förstått det rätt, och då slipper jag täta vevhusen, eller tänker jag fel? Och hur är det egentligen, har inte förstått mig på riktigt hur en avgaskrök är uppbyggd, har inte riktigt kommit in på det kapitlet ännu, utan det jag läst på hittills är portning osv och hur en 2 takt är uppbyggd i grund och botten..

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
26 augusti 2016 · 951 Inlägg

Fick svar ifrån agap, de tycker att jag isåfall ska ändra utväxlingen på kam och vevdreven så man får som du säger, 1:1 i utväxling, ett enkelt jobb med andra ord, sen bör man tillverka en ny kamaxel med dubbelt så hög duration jämfört med den som sitter i original. De har tillverkat kamaxlar till 2 takt innan verkar det som och har även gjort till dragracing maskiner. Med finarbete osv på kammen så kommer det kosta, ja, pengar iallafall. Något i stil med deras rullkammar sa han. Vet inte hur jag känner för det, men det är ju helt klart den enklaste vägen att gå.

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
-m
28 augusti 2016 · 172 Inlägg

Men med kam och ventiler, har du fortfarande den varvtalsbegränsning som ventilmekanismen utgör. Men det är nog som du säger den enklaste vägen. Däremot är jag inte säker på varför man ska stämma av avgasröret när man har ventiler.

Vonbackman Bäckman
29 augusti 2016 · 951 Inlägg

-m skrev:
Men med kam och ventiler, har du fortfarande den varvtalsbegränsning som ventilmekanismen utgör. Men det är nog som du säger den enklaste vägen. Däremot är jag inte säker på varför man ska stämma av avgasröret när man har ventiler.

Behöver inte stämma av krök(ar) om jag kör med kamaxel och ventiler, det var mest menat om man borrar cylindrarna och kör som en traditionell 2 takts motor. Jag och Reine diskuterar kamaxel för tillfället, han ville veta hur konstruktionen är för övrigt på motorn. En gammal hederlig b20 helt enkelt svarade jag smile. Nu är frågan, hur hade man på bästa sätt kunnat ändra utväxlingen på kamaxeln? 2 drev som är lika stora och en kjedja mellan dom antar jag? Men det känns ju lite sådär va?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang