Honda Prelude :: BB6 Vulture :: progression thread

Honda Prelude 1998 2.2VTi, BB6 långtids-skruvande, från 2007 och framåt!! Just nu, startad första gången på 3 år !!
  • 191 Följare
  • 424 640 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 oktober 2017
toasted
2 augusti 2016 · 47 Inlägg

1296kg är nog snäppet över knubbigt roll

Jag röstar på att börja med att plocka dimljusen helt istället för bara korta sladdarna, sätt trattar och slang till bromskylning där istället.
Sen krockbalkar, är ju ändå bara trams för man ska klara fenderbenders.
Högtalare i hatthyllan är ju också onödigt, väck med dom. Helst huvudenhet och frontsystem också men dom kan vara soft i lineup och det retar ju alltid någon big_smile
Radioantenn, är väl dessutom en elektrisk? Finns väl ingen som lyssnar på radio längre.

Ska fundera vidare...

Besar
2 augusti 2016 · 10 Inlägg

snyggt med gult!

...och jävligt coolt att ditt regnummer ändras bara sådär, kan va bra vid fartkameror :p

-Zector-
2 augusti 2016 · 35 Inlägg

Åkte förbi Alex Autoservice i Huskvarna häromveckan, där skymtade jag en snygg svart prelude som kändes bekant så jag gjorde genast en u-sväng och gasade tillbaka i 200% av den skyltade hastigheten.
Väl utanför grindarna så kunde jag konstatera 2 saker.

1. Det var min gamla prelude.

2. Bilen var nästan lika snygg som jag lämnade den till den bakåtframkepsförsedda 19-åringen... endast lite lättare justering kan behövas efter att han frontat bilen och sabbat skärmar, huv, lyktor, front och original Type-S läppen som troligen inte går att få tag i längre.

Tvivlar på att killen är intresserad av att lägga ~lika mycket som han gav för bilen på att återställa den till funktionsdugligt skick, så den som letar efter en H22A8-spis med tillhörande kaross har iallafall ett tips.

Senast redigerat av -Zector- (2 augusti 2016)

Vilot
3 augusti 2016 · 495 Inlägg

Godspeaker skrev:

Vilot skrev:
Härlig update med fin fina nyheter! Ban bygge är gött! Jag har en M-Factory 19row oljekyl till salu om du är sugen...

Tack mannen smile Mnja, jag har nog en bra bit kvar innan jag måste börja tänka på oljekylning, motorn är ju fortfarande original så de ska nog inte vara några problem. Ska börja med att testa vilken olja som fungerar bra, skvätte ned 5W40 nu, ska se hur den håller sig. Vad kör du?

Jag kör strikt med Motul 8100 X-cess 5W-40 100% Synthetic Oil som jag köper hos http://www.opieoils.co.uk/.
Opie har väldigt bra priser samt ofta goda erbjudanden.

CAR Magazine: "Probably one of the greatest, most satisfying, most perfectly balanced and tuned drivers cars to be built this decade, if not this century."
Honda Accord Type-R "Dr.Jekyll and Mr.Hyde" (1999)
Volkswagen UP GTI "Elvira" (2018)
Besar
3 augusti 2016 · 10 Inlägg

Innan brukade jag köpa olja från Tyskland, men kan tipsa om däckonline, de har börjat sälja olja till riktigt bra priser, så nu köper jag där.

http://www.dackonline.se/cgi-bin/oshop. … disabled=1

Daugaard
3 augusti 2016 · 244 Inlägg

Godspeaker skrev:
Reviderad framtidsplan: 1) Köpa Prylar!! 2) Köra Fort!! 3) Spara Vikt!!
Eftersom mina båda bröder Toasted och Razpataz börjat köra sina byggen på bana, så kan ju inte jag som storebror vara sämre smile  Det finns egentligen ingen ambition att vara snabbare än någon annan.
Låt oss satsa på ett rimligt mål: Snabbaste Prelude'n i Sverige runt en bana? Det borde vara ganska lätt att uppnå roll

Challenge accepted....

HotSauce
3 augusti 2016 · 92 Inlägg

Kötta på! Riktigt fint att se att du fått tummen ur, äntligen! big_smile

Godspeaker Specialist
6 augusti 2016 · 1 187 Inlägg

toasted skrev:
1296kg är nog snäppet över knubbigt roll

Jag röstar på att börja med att plocka dimljusen helt istället för bara korta sladdarna, sätt trattar och slang till bromskylning där istället.
Sen krockbalkar, är ju ändå bara trams för man ska klara fenderbenders.
Högtalare i hatthyllan är ju också onödigt, väck med dom. Helst huvudenhet och frontsystem också men dom kan vara soft i lineup och det retar ju alltid någon big_smile
Radioantenn, är väl dessutom en elektrisk? Finns väl ingen som lyssnar på radio längre.

Ska fundera vidare...

Bah! Lite övervikt är hälsosamt. Det har Feminismen lärt mig.. 1300kg med elhissar, taklucka och halvbur tycker jag inte är så farligt smile Men Jo visst finns det att plocka, vi får ta det successivt.

Besar skrev:
snyggt med gult!
...och jävligt coolt att ditt regnummer ändras bara sådär, kan va bra vid fartkameror :p

Magic! Larry Potter du vet wink

-Zector- skrev:
...min gamla prelude.. frontat bilen och sabbat skärmar, huv, lyktor, front och original Type-S läppen som troligen inte går att få tag i längre.

Det gör lite ont att höra sad Den var jävligt fin, och de börjar bli duktigt ovanliga nu.

Vilot skrev:
Jag kör strikt med Motul 8100 X-cess 5W-40 100% Synthetic Oil som jag köper hos http://www.opieoils.co.uk/.Opie har väldigt bra priser samt ofta goda erbjudanden.

Besar skrev:
Innan brukade jag köpa olja från Tyskland, men kan tipsa om däckonline, de har börjat sälja olja till riktigt bra priser, så nu köper jag där. länk

De där var så gott som gratis, testar den nästa gång, tack för tipsen.

Daugaard skrev:

Godspeaker skrev:
Snabbaste Prelude'n i Sverige runt en bana? Det borde vara ganska lätt att uppnå roll

Challenge accepted....

Ja. .. BB6 så klart då roll Vill ju inte jämföra med din gamla skorv, det känns ju inte riktigt rättvist. mot dig wink

HotSauce skrev:
Kötta på! Riktigt fint att se att du fått tummen ur, äntligen! big_smile

Tack mannen big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9d67bb16acfb62b8a1966a1888f8b667_large.jpg

En vecka på hjulen, yay!
Semestern tillbringas på en stadig diet av Gin/tonic och Salt/vinäger-chips. Där emellan har jag gjort ganska mycket ingenting, samt instruerat min sambo hur hon ska laga sin bil.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6bc10afb826499e0376ecbf804784a82_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-038b0749002a8f9a44df421cd1e9b405_large.jpg

Min egen prestation har varit att mellan groggarna köra slut på en halv tank soppa och fundera över vad som maler och skriker om en broms.
Jag har passerat stadierna "Fan, hoppas allt sitter ihop??", "Äh, de går nog till sig" och till sist, "skit, det här är mer irriterande än knapra syra och titta på direktsänd partiledardebatt, jag måste väl kolla på det då.. ".

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c283a42c64df570ed829e71bdcd2204a_large.jpg

Hm.
Jag bytte ju nyss bromsbelägg. Det finns ju till och med dokumenterat här i tråden, få se... 2007-07-03.
Men faktum är att det är knappt 4.000 mil sedan, och det är bara det inre belägget som är helslut. Lite mysko, eftersom oken glider fritt och fint, de borde inte vara så snett slitna.
Åh andra sidan har jag ett svagt minne av att jag smorde upp glidpinnarna för 3-4 år sedan, för att de hade malt beläggen snett...

Oh'well. Vi vet vad detta innebär va?
Yepp.
Tuffare belägg och nya skivor.

... vem tusan behöver ett sparkonto ..

Någon som har en bra rekommendation på vilken typ av belägg jag skall använda?

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Daugaard
7 augusti 2016 · 244 Inlägg

Project mu club racer. Sjukt bäst på alla sätt och vis!

Vi får se vem som jagar vem på Kinnekulle smile

razpataz Halvglad semi-amatör.
7 augusti 2016 · 600 Inlägg

Caaarbotech! Ring och snacka med PEAN om vilka belägg dom rekommenderar för dig som kör framhjulsdrivet. Alla älskar gnisslande bromsar!

Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Godspeaker Specialist
13 augusti 2016 · 1 187 Inlägg

Daugaard skrev:
Project mu club racer. Sjukt bäst på alla sätt och vis!
Vi får se vem som jagar vem på Kinnekulle smile

Hahaha, det enda jagandet kommer att vara när jag, med upplåsta däck, baklänges ut ur andra kurvan, jagar min egen röv, skrikandes och med kisset skvalpande nere i glasfiberstolen...
Nej, jag är inte kaxig, jag känner mina begränsningar. Och jag menar, mina bantimmar är ganska exakt räknat .. uhm. få se. .. 0. Så nej, jag har inga ambitioner. Men efter att jag ställt till det för mig själv, kom ihåg att jag kan behöva en kram cool

razpataz skrev:
Caaarbotech! Ring och snacka med PEAN om vilka belägg dom rekommenderar för dig som kör framhjulsdrivet. Alla älskar gnisslande bromsar!

Om de inte gnäller som Kakan Hermansson så är de inte riktigt. ... fast jag lovar fan att ett par bromsbelägg är har högre IQ än vad hon har tongue



I alla fall, efter lite googlande så verkar alla forum-krigare och internetexperter vara rörande överens om två saker. Både Carbotec och Project mu är bäst. Punkt. Och om man är osäker på det, så "Ring Stacke på PEAN, han kan!".
Sure thing.
Fram blir det Carbotech XP8 och bak Stoptech 309
Jag frågade om jag inte skulle behöva ett steg till uppåt, men näe, det tyckte han inte. Så vi börjar här, känns som en bra kompromiss mellan prestanda och sparkontots dödsryckningar roll



Så,
i väntan på nya bromsar har jag gjort: Ingenting! Massor av ingenting.
Däremot filosoferar jag över att kanske köpa lite nya fälgar, så för att måtta lite åkte jag idag ned och hängde på mina OZ, 16x7, ET42or med 215's Kuhmo

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e594e9d6f0cb3ef4fb8f11affe187c47_large.jpg

De sitter fan perfekt när den kommer ned på backen. Så vad jag letar efter är typ 16 eller 17x8, ET48. Om något har några snajdiga 5x114,3  racefälgar i godtyckligt bruksskick liggande så är jag intresserad smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-142afa81e3cbbab668b6c4f9a2754b45_large.jpg

Så, eftersom jag befinner mig i verkstan så är det väl lika bra att försöka motionera ut gårdagens rosévin (??!?!) ur hjärnan.
Eftersom att ovan nämnda hjärna dock är i ganska bedrövligt skick även utan att vara marinerad i tjej-dricka, så kändes bruket av powertools som ett riskabelt tilltag.

Att öppna handskfacket känns om en mycket vettigare ambitionsnivå.
Nu är dock detta tilltag inte ett helt spänningslöst moment! Jag minns inte att jag öppnat det sedan jag lyfte över cd-skivorna till min gamla Seat, typ 2008...

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c0d768c030c05c9787fc8d81c12add7d_large.jpg

Inte en, inte två, utan TRE vägkartor big_smile Dessa måste ha följt med från tidigare ägare, jag själv har aldrig köpt en vägkarta... De sparas dock på bra-att-ha-högen till den dag då kriget eller zombie-invationen kommer.
Där fanns även en Handbok till Prelude, 2st H1-lamport och en liten tygtrasa. Woho, vilket fynd!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-987f87feea2797a43fcbbdb2c2466826_large.jpg
751 gram som inte behöver ligga och skräpa i bilen smile

Kaxig och stärkt av sina framgångar känner jag mig manad att ta bort något mer!

I skuffen finns ett litet fäste där man skall förvara sin domkraft. Numera är det fästet lika överflödigt som om jag skulle använda balsam..
En snabb visuell inspektion visar att det sitter fast med 2st M6. Glad i hågen avlägsnas bultarna, men inte faan kommer fästet ut. Nej, Honda av av någon anledning känt att bultarna behöver kompletteras med ett par rediga punktsvetsar.
Why? 'cause Japan..

Efter att dragit ett par jack med vrålapan, bänt och sedan borrat bort pungsvetsarna, så reultat!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-cb92928b2f2d16c340bc7aec2e6cba6f_large.jpg
334 gram!

Men hur va'de nu, skulle jag hantera powertools i dag?

Nepp.
Socialstyrelsen avråder åh det skarpaste från att dagen efter inmundigandet av rosa vin:
1) Ge sin sambo vänskapliga tips i hur hushållsarbetet kan effektiviseras
2) Fråga hur mycket skatt en vänsterpartist deklarerade förra året
3) Beställa saker från eBay
4) Hantera powertools i förhoppning om att lyckas med något mindre än att sänka en Finlandsfärja.

Men men, hål väger ju mindre än kolfiber, så ..win?

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-52166dbf418f1c43844c788ccb75ee6f_large.jpg
2 av 3 punktsvetsar borrades loss utan problem.
Punktsvets nr.3 missade jag lite, hamnade snett. Tog omtag 3 milimeter bredvid, applicerade lite powaah, slant och ... pung. Slant och tryckte igenom borret ned i hjulhuset.

Det enklaste hade nu varit att bulta fast något i hålet, kalla det en feature och låtsas om att det är planerat. Någon ide?


Så,
tills nästa gång
1.295,365kg
-2.635g

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Daugaard
14 augusti 2016 · 244 Inlägg

Vackert med lättning!

Godspeaker Specialist
17 augusti 2016 · 1 187 Inlägg

Daugaard skrev:
Vackert med lättning!

Mnjo, men än så länge är de ju bara avlägsnande av överflödiga saker, jag är fortfarande lågt ifrån att plocka fram hålborren smile


Tisdag,
kvalitetstid i källaren.


Den senaste veckan har fullständigt skjutit mitt sparkonto i sank.
Jag väntar på en del olika paket nu, det sista köpet innehåller 4 begagnade runda saker, stavas "Alleggerita", jag har ingen aning om hur det ska uttalas men lycklig är jag big_smile
Och eftersom jag är kontorsnisse som spenderar dagarna bakom fler än 3 datorskärmar, så har jag lagt lite tid på att klura ut vad mina gamla fälgar egentligen heter. Det ska tydligen vara "OZ Exclusive" om internet har rätt roll Så nu vet vi det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-56b2ff382058de7fe3c4a39f67b83360_large.jpg
Honda Prelude BB6 with OZ Exclusive

Så, dagens skattletning, vad döljer sig bakom lucka nummer 1?

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-e6c06ecf0649a82c9b37729d194279a1_large.jpg

I verkstadsmanualen såg det väldigt enkelt ut, men i verkligheten är panelen fylld av sladdar, boxar och skit, i kombination med att jag inte är en liten nätt japan.
Men efter att ha sabbat några knogar, slagit upp ett jack i huvudet och sträckt ryggen så..

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-c9058b5379e522bb327b485d9e1cd2b1_large.jpg
Honda Prelude AC Evaporator removal

AC-Elementet som sitter inne i värmepaketet. Eftersom resten av de aktiva komponenterna försvann när jag lyfter motorn för över fyra år sedan så har detta varit ett av de dåliga samveten som jag har haft hängande över mig.

Efter att medels varierande mängd våld brutit upp plastlådan, så belönades jag med en trevlig överaskning.
Frystorkat Urk. Blandad natur och djur med fler än 5 ben hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-1e2322e10b966d19bd70e4a8a7e71ceb_large.jpg
Honda Prelude AC Evaporator removal

Den svarta boxen tömdes på allt som inte fyller en funktion samt så mycket extra plast som gick att klippa bort. Kvar hade jag en tom låda med lite för många hål i. Eftersom resten av värmepaketet och fläkten får stanna i bilen, så skall luften fortfarande passera genom den här lådan.
Förvisso är lådan långt ifrån tät, men de största hålen måste ändå åtgärdas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9a49a9e712cb87d169f0494386064fc6_large.jpg
Honda Prelude AC Evaporator removal

Avrinningshålet i botten bearbetades kärleksfullt med gasolvärmare tills det bedömdes vara varmt nog för att forma (det brann), varpå lämplig tång användes för att nypa åt röret.
Överflödet klipptes sedan bort. Tätt!

För ingångshålen där rören satt, så bedömdes en gammal tom dunk ha de önskvärda strukturella egenskaperna (lätt, mjuk plast) för att tjänstgöra bricka. Proffsigt format med kökssax och sedan applicerad med smältlim.


https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-4f70b9bc4b9b70f6fe4ca9d9432e86a3_large.jpg
Honda Prelude AC Evaporator removal

OK, det är kanske inte riktigt så vackert genomarbetade lösningar som ni finner hos Koenigsegg, men hey!
Det fungerar!
Det finns tillfällen då ett hederligt bonnameck känns som den bästa lösningen.
Alternativet hade varit att varsamt tillverka en liten aluminiumbricka med borstad yta, borra 8 stycken små hål och sedan skruva fast den med eloxerade självdragande torx M2'or. ... vilket var min första tanke, men de var helt enkelt inte värt det cool

Så, vad fick jag ut?

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-8825f27e84cb0e49601f4eb61af92505_large.jpg
Honda Prelude AC Evaporator removal

Woppa, en hel hög med stuff!
Jag hade hoppats på i bästa fall 1kg, men näedå.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-24dba268cfc6992985e62595e2658c60_large.jpg
2.358 gram

Adderad vikt för plastbricka och smältlim. .. gav inte utslag på vågen, så vi ger det 1 gram tongue

Kvarstår att göra: Jag har två stycken hål i torpeden som borde tätas utifrån,men det sitter ett gammalt farthållarreglage i vägen, så vi skjuter på det till det magiska, någon gång framtida inträffande, "sedan" roll

Så, i väntan på paket,
-4.992 gram borta
1.293,008 kg bil kvar.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
razpataz Halvglad semi-amatör.
17 augusti 2016 · 600 Inlägg

Gött mos, det är kul att lätta! Nu är det bara ~370 kg kvar, sen är du lika lätt som kamikaze-tampongen smile

Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Godspeaker Specialist
17 augusti 2016 · 1 187 Inlägg

razpataz skrev:
Gött mos, det är kul att lätta! Nu är det bara ~370 kg kvar, sen är du lika lätt som kamikaze-tampongen smile

370kg borde vara omöjligt, men åh andra sidan har jag inga ambitioner att efterlikna en tampong, utan tänkte köra lite mera manlig . .. öh .. butplug?  neutral   


Onsdag,
"Fixat lite".

En av mina bröder kommer vrida sig i plågor när han ser det här.

Here we go.
Inne i bilen satt det kvar ett kupévärmaruttag. Sladden var redan klippt på utsidan, så bye bye smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-115157029dedf9261ace3fb10d8a12d0_large.jpg
-202 gram

Varför har den stumpen suttit kvar i ett par år? För att nu står jag där med ett hål i golvet.
På ena sidan om plåten: Regn, socialdemokrati, jämställdhetsflosker.
Direkt på andra sidan plåten: En ECU, marknadsekonomi och sunt förnuft. Dessa båda världar bör hållas åtskilda.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-1c148127623fea033243615a8b561df2_large.jpg

Bekymret uppstod nu i att jag inte kunde hitta mina gummipluggar (hm, association på ordet "gummiplugg"?)

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-93aae5d25aec0b9f0ca8df9b278508a9_large.jpg
2 gram plugg

Men .. man tager vad man haver?? Passade perfekt i hålet.

Ja, jag mår riktigt dåligt över den lösningen, jag ska fixa dit en riktig karosseriplugg, men tills vidare är huvudsaken att det håller tätt tongue


Så, när jag ändå hade handskfacket loss, så funderade jag på om det verkligen behövdes.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-17a4695ffb77d7de66851ad1ddc3903b_large.jpg

Mnjo, handskfacket behövs. Jag är ännu inte vid det stadiet att jag kan börja skära i inredningen hejvilt.
.. därmed inte sagt att man måste sätta tillbaka hela handskfacket roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-98ec5d30504fa5821d383139a59fa696_large.jpg

Med ett litet tjyvjärn och bågfil demonterades överflödig plast, och istället skapade vi oss en finfin täckplast.
Nu var det även dags att använda sig av några svarteloxerade, självdragande torx-skruvar. Jag kan faktiskt göra en halvsnygg lösning när jag vill smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-3d7223737b6b141e6fab48929f21aa2e_large.jpg

Gott nog, den lösningen blev jag faktiskt nöjd med cool

Överblivet material från handskfacket uppgick till 1029 gram-
Små saker än så länge, men i slutet kommer kilona börja rada upp sig smile

6.221 gram borta
1.291,779 kg bil kvar.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Godspeaker Specialist
18 augusti 2016 · 1 187 Inlägg

Leverans!

När telefonen plingar "Ni har en leverans att hämta" så framstår ungar på julafton som välmående opiummissbrukare i jämförelse med mig.
Paket! Ge Mig! NU!

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-88116df58212845295b6a490f3394274_large.jpg

cool

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Berglund_89
18 augusti 2016 · 1 474 Inlägg

Godspeaker skrev:
Leverans!

När telefonen plingar "Ni har en leverans att hämta" så framstår ungar på julafton som välmående opiummissbrukare i jämförelse med mig.
Paket! Ge Mig! NU!

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

cool

www.gemejdinbil.nu!

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
BMW 328i Touring "F31 l M-Sport" (2013)
Godspeaker Specialist
22 augusti 2016 · 1 187 Inlägg

skrotnisse89 skrev:
www.gemejdinbil.nu!

OK. Vad får jag i utbyte? Raka benen, sätt på dig din kortaste kjol och bit ihop tänderna tongue



OZ Alleggerita
17x8, ET48  (vänligen ignorera ballongdäcken, de finns inte, det är bara en synvilla!)

Kvinnor köper nya skor, män köper nya fälgar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-3827b61c7336e4a28026d8d166fe83c6_large.jpg

Jag funderade först köpa Enkei RPF1, väldigt bra lätta och hyfsat billiga fälgar.
Sedan spårade jag ut och började istället fundera på Works Emotion "Kiwami", som alltid sitter sjutk bra på Honda. Eller kanske Advan, som passar bra på allt japanskt.

Sedan blev jag snål. Jag ville inte lägga så mycket pengar på fälgar och började istället fundera över ett par vanliga XXR eller Rota. Let's face it: Som välmående (småtjock) bilburen ungdom (lägre medelåldern) så är mitt behov av extremt lätta kvalitetsfälgar ganska försumbart.

Men tydligen har jag några småländska gener som inte avlats bort ordentligt de senaste 300 åren, snålheten tog överhand och jag bestämde mig för att överhuvudtaget inte lägga några fler pengar på bilen.

Right.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-eec7d08e1838eeac4a2246d37a5b4418_large.jpg

På ett för saken relevant forum fann jag dessa. Inte min drömfälg, men de är snygga, och mycket lätta!
Enligt uppgift från interwebben skall vikten ligga på runt 7.3 kg/st, (RPF1: 7.1 kg), vilket är mycket lätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-a87da9e42c5a2a95b528010ed8213574_large.jpg

Och jag fick dem till ett .. hrm. .. fördelaktigt pris roll Om vi säger såhär, jag hade inte fått ens fått 2 XXR eller Rota-fälgar för vad jag fick ge för dessa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-12221853a5fce9623a7868cc9fda051d_large.jpg

Dessa skall tids nog kläs med något lagom klistrigt gummi och bli typ banfälg smile


!! SÄLJES !!
225/50 R17, 5-6mm kvar. 2st Kumho, 2st Nankang
Billigt. jättebilligt. skambud mottages tacksamt roll

Övrig bantningskurs,
Farthållaren har gjort sitt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9d986868f0755803969f065973f91ea7_large.jpg

Den där stora klumpen och vajern bakom insuget är någon vakuum/elektromekanisk manick som medels svart magi räknar ut saker och får bilen att hålla jämn hastighet. Pass.

Från farthållaren går det en vajer ned till ett reglage på gaspedalen, som länkar ihop hela klabbet med gasvajern.

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-6abbdb9cab16fac635c7e34cd600937d_large.jpg

Gaspedalen plockades ut, och medelst vinkelkap modifierades det bort numera överflödiga saker

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-fc777544dcc0874280769f57b5bb10ed_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-004b0ca8210e6b6648abe2ae7b5e4808_large.jpg

Det är än så länge rent löjligt enkla kilon som jag får loss, man bara plockar loss saker som man inte längre har användning av, det är en helt fantastik känsla!

Eftersom det nu även blev gott om plats under huven så kom jag åt att limma igen hålet där AC-elementet anslöt.
Efter att ha plockat upp en bit aluminium från bra-att-ha-högen på golvet så stoppade dock Broder Toasted mig, och påtalade att 0.6mm aluminium var på tok för tungt.. Typ 0,2 skulle det vara. med radier och putsad yta tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/60/59819/59819-9c480745098e3cc90b68eeb1931563bc_large.jpg

OK, de blev ju bra mkt snyggare täckbricka än om jag i omotiverat tillstånd skulle ha gjort det efter eget huvud. Synd bara att han nu hjälpte mig sätta standard för hur det skall göras... Från och med nu kommer det många aluminiumbrickor med borstad finish cool

Dagens viktminskning blev totalt 1.695 gram

7.916 gram borta
1.290,084 kg bil kvar.

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
toasted
22 augusti 2016 · 47 Inlägg

Tänk nu också på att dina 1290kg är med dom där xxr fälgarna. Med OZ fälgarna lär du spara ett par kilo till.
Du borde väga en fälg med däck och jämföra och sen ta det gånger fyra så du vet vad du tjänar där också cool

Fast det är ju inte riktigt relevant innan du har rätt däck på OZ fälgarna.

Hr_Frick
26 augusti 2016 · 19 Inlägg

Efter att ha läst endast första och sista sidan här så måste jag säga.. intressant utveckling smile
Slänger till med en killgissning att den är väldigt trevlig 6000 rpm och uppåt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang