Dodge Dart 69 V8 Turbo

Efter många års snackande och ikappljugande måste jag genomföra det jag länge tänkt och påstått. Göra bilen fin OCH snabbare med hjälp av 5,2 liters överladdad V8 gjutjärnsklump. Motivationen, tiden och pengarna har varit den stora bristvaran men kanske kan jag med hjälp av garaget.org nå längre än tidigare. ----Är en bra bit på vägen nu!---
  • 104 Följare
  • 85 201 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 mars 2020
DanielDart
11 augusti 2016 · 170 Inlägg

Bennybira skrev:
Härligt att höra! Hur lyder framtidsplanerna nu då? big_smile

Har kört med bilen men bara lite. Bekymmer med laddning gav resultatet att det blev dålig spänning
vilket i sin tur ledde till att kylningen var sisådär. Taskigt armerad kylarslang (nedre) från biltema sprack och
tömde kylaren över garageinfarten (hellre det än i stage).

Har ordnat laddningen och börjat se över katastrofelsystemet.
Ska fixa dit en bättre bränslepump så 1 bars laddtryck funkar. Dubbla kylfläktar som trycker istället.
Ett pålitligt och rejält kylsystem.
Ett riktigt (dyrt) luftfilter som inte stryper motorn.
Till vintern blir det lådrenovering eller ev nybygge med transbrake så bilen kan flyga iväg från startlinjen.
Kanske bygga in en båge (skruvad) samt ett par sub frame connectors.

Vill ändå ut och köra lite innan snön faller.

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
11 augusti 2016 · 170 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-0c7359e4ad0caa2923f4f3be978f4b38.jpg
Bort med allting som är i vägen för att fixa generator och nedre kylarslang.
Högst 15 minuter tog det.
Ska ordna en bättre laddtrycksstyrning än den dumma pysventilen.

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
15 augusti 2016 · 170 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-59d15840e0abb97bda59286a8b083534.jpg
Biltemaslang. 20 mil ungefär sen gick slangen av. Kanske hade jag den lite väl böjd eller var motorn för varm. Oavsett har jag inte varit med om något liknande innan. Dåligt armerad var den också. Rekommenderas INTE.
(grannen var nära att komma springa med brandsläckare)

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
Fridhagen
17 augusti 2016 · 331 Inlägg

Körde du med standard bottendel på motorn ?

DanielDart
23 augusti 2016 · 170 Inlägg

Fridhagen skrev:
Körde du med standard bottendel på motorn ?

Mestadels förutom oljepump, kam med lyftare+drivning samt arp-bultar överallt. Renoverade den för några år sen
men den hade bara gått tolv tusen mil så den var riktigt fin.
Bytt kylfläkt till två istället (mer än dubbla kapaciteten) vilket verkar löst problemet med varmgång.

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
26 augusti 2016 · 170 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-ba295539fee6b85bbcea2b170ed06ae3.jpg
Ny högtryckspump köpt hos Kl racing som levererade otäckt snabbt. Lite annat trams som kopplingar och två 10" elfläktar istället för en 16" (mer än dubbla kapaciteten).

Senast redigerat av DanielDart (26 augusti 2016)

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
26 augusti 2016 · 170 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-055de4a5c292340c8432ba20285a3405.jpg
Laddtrycksstyrning med hjälp av en tryckregulator istället för en dum jävla hopplös klyddig ful meningslös pysventil.

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
26 augusti 2016 · 170 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-1eb59c330f03bdf1d0949d5c99b08135.jpg
Skulle bara ordna med regulatorn till bränslet och då jag skulle dra åt skruven till förgasaren gick gängan i insuget vilket resulterade i total nerplock av allt däröver. Någon timme senare var allt på plats igen med nya pinnbultar till förgasaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-d05e670300ed224f5ef455bb39259233.jpg
Ful jävla 5/16 pinnbult som fick mina ögan att tåras lite. Varför ger man inte upp??

Senast redigerat av DanielDart (26 augusti 2016)

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
26 augusti 2016 · 170 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-6c5df62f5bf78102ec031a813878c4ec.jpg
Varit sjuk de senaste dagarna men sånt hindrar inte en från att plocka lite hemma.
Efter att jag monterat bränslepump (och allt annat) och startade upp bilen började bränsletrycket skena hej vilt. Blev orolig och googlade "defekt malpassiregulator" i timmar. Efter mycket läsande och tittande på olika filmer hade jag lärt mig att för liten retur från regulatorn är ajabaja. Stack i em upp till bilverkstaden i byn och som vanligt levererade KC bilverkstad. 6 meter 10mm, in under bilen, byta och sen provstarta. Inga problem längre.
Provkörde en liten sväng och fick lite överflödningsproblem. Kanske för att grundtrycket till förgasaren var lite högt (6-7psi)
Sänkte till 4.5 men ville inte prova mer då kalsongerna redan var fulla.
Imorgon är en ny dag!

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
26 augusti 2016 · 170 Inlägg

http://www.brinkarna.se/
Tanken är att komma dit med husvagn på släp efter Darten, (om jag får dit krok i veckan) köra en slutfart på 200 och vara mekaniker åt killen som kör på bilden till inbjudan. Johan Kidmo med sin Barracuda. Vinnaren 2014

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
6 maj 2017 · 170 Inlägg
Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
fish Allfixare
7 maj 2017 · 1 475 Inlägg

Slut med vattenpumpen?

DanielDart
31 maj 2017 · 170 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-4dfe191ddfce282083064cfbc7fd1fe4.jpg
Bytt vattenpump. Justerat ventiler och lagt på lite ny färg på kåporna.

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
31 maj 2017 · 170 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/177/176876/176876-e6c1cba3dc29af84a1cfeaff6a6d0fe4.jpg
Trodde jag var smart när jag drog en kortare slang från ett annat ställe på tryckröret innan ic:n för att styra wastegaten men tydligen var det en dålig idè. Lågt och långsamt laddtryck på ettans växel och på
tvåans växel skenade det totalt vid högre varv. Såg 1.6 bar på mätaren innan det small som ett hagelskott under huven. Hål i scoopet samt att hela infästningen till det lossnade.
Hela tryckhatten hade skjutits loss och alla gängor från muttern satt kvar på pinnbulten.

Allt är åtgärdat nu (förutom hålet) och bilen går som aldrig förr. Stabilt och snabbt tryck hela tiden.
Lägger snart upp några filmklipp igen.

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
31 maj 2017 · 170 Inlägg

fish skrev:
Slut med vattenpumpen?

Ja den läckte utav bara fan. inre packboxen som var slut men även lagringen var ful.
Tur att jag hade några andra att välja bland.

Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
fish Allfixare
31 maj 2017 · 1 475 Inlägg

Tråkigt med skenande tryck och trasigt scoop, men det ska bli kul att se filmklipp smile

DanielDart
10 september 2017 · 170 Inlägg
Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
DanielDart
10 september 2017 · 170 Inlägg
Dodge Dart "V8 Turbo Faludarten" (1969)
fish Allfixare
10 september 2017 · 1 475 Inlägg

Fan, den går ju gött! Bra jobbat smile

Loonitix
11 september 2017 · 26 Inlägg

Riktigt ballt bygge! Kul med turbo över laddning istället för rem drivet smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang