Mitsuhishi L200, 2003

Fräschaste L200:an i landet... Nåja, I alla fall snygg som Fan. Bakgrund: jag vet inte varför men jag bara tokälskar den gamla L200:an. Det finns inga som helst rationella skäl till detta: han är trög: han är törstig, har dålig väghållning, väger som ett ånglok och har dessutom vändradie som en 4-axlad mobilkran... Och jag är tokkär. Hittills har den i runda slängar kostat mig bortåt 100'. Det är vansinnigt, jag vet. Men jag kan inte hjälpa det... Nå, nu rullar "Birger" i alla fall. Det visade sig att styrboxen, den som ger 134 hk var färdig, och inte dieselpumpen som vi trodde... Ny styrboxen går loss på bortåt 18 lax, om man tar från skroten vill säga. Så jag tänkte åka förbi en motortrimmare och få borstat han till 150 hk (kör nu helt original 115 hk). Dessutom måste jag få tag på en bakläm samt en snygg kåpa. Lite tröttsamt att alltid ha alla verktyg i hytten. Nästa projekt blir att byta torsionsfjädrarna i fram, jag vill ha vanliga skruvfjädrar,alternativt luft.
  • 1 Följare
  • 1 469 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 december 2016
Kapten_Smisk
27 augusti 2016 · 2 Inlägg

ÄÄÄÄntligen har jag fått min pärla.

Mekanikern ringde den 6/6 och sade att nu går den... Kollade på bilden när jag bogserade hem den, den är från den 5/6-2013....

Då har jag alltså bytt motor, startade inte.
Bytt dieselpump, startade inte.
Nya batterier, startade inte.
Ny generator, startade inte...

Fick tips om att koppla bort elektronikboksen som ger 133 hk, då startade den!! big_smilebig_smile
Kör nu original m 115 hk men ska till en trimmare som skruvar upp den till 150hk.

Har dock bytt tofflorna så nu är'n riktigt snygg! Kolla bilderna "före" och "efter"...

Nästa projekt är att skaffa bakläm och en snygg kåpa.

Planer för framtiden är annars:

Ny bakaxel. Vill byta till delat axel med skruvfjädrar, istället för stel axel med bladfjädrar. Någon som har tips på användbara prylar eller erfarenheter på detta område? Jag tar tacksamt emot råd och tips.

Byta fjädrar fram, vill även ha skruvfjädrar här, istället för torsionsstag.

Kapten_Smisk
7 december 2016 · 2 Inlägg

Nytt nytt nytt.

Var ett tag sedan jag var här sist men nu är jag på G igen.

Sedan sist har jag fått monterat nya dubbdäck på 18"arna, gick inte att få högre profil än 60, så ser han igen ut som han har rullskridkohjul på. Nå, det får vara så till jag byter till nya vinterdäck om ett par år.

Till sommaren ska han få sig ett par 22"are med 70 profil. Jaja, jag vet! Jag ahr blivit som en av de där tv-blondinerna med silikontuttar: Det går alltid att få dem liiite större, ska bli intressant att se när det tar slut... :-D

Nöh, vad har hänt sedan sist? Inte så mycket. Jag har bytt olja några gånger, köpt ny stereo då den gamla lade av, letat prylar på nätet men ekonomin har satt stopp för det mesta.
Har dock köpt och monterat nya pos.lysen fram samt införskaffat stänklapparm likaledes till fram. Letar fortfarande efter en baklucka samt kåpa, eller ett flaklock.

Nu ids jag inget mera idag, vi höres snart igen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang