Audi a3 få loss drivknut

tobbeman12
26 augusti 2016 · 20 Inlägg

tjenare är de någon som vet hur man får loss drivknuten från axeln? de är en audi a3 1.8t quattro av årsmodell 00

it_mutt Avstängd
26 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Glidhammare med adapter och drivaxeln fastspänd i ex.vis skruvstäd. Alternativt , och det går inte på alla, spänna centrumbulten tills den (axeln) plopplar över låsringen.

Det sistnämnda görs då förslagsvis med axel och knut(ar) kvar på bilen. Men det går då inte på alla.


Ytterligare ett alternativ är ju "verkstadspress", och pressa isär det.

- - Edit - -

Utgår då från mina erfarenheter fram, men det kan väl möjligen kvitta.

Senast redigerat av it_mutt (26 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
tobbeman12
26 augusti 2016 · 20 Inlägg

har satt axeln i ett skruvstäd och försök slå ut den men den verkar vara helt stum:/ ska prova köpa en avdragare på biltema imorn å se om de går. men sitter de nån slags låsring där inne? de ska ju finnas men de går ju inte komma åt

it_mutt Avstängd
26 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

tobbeman12 skrev:
har satt axeln i ett skruvstäd och försök slå ut den men den verkar vara helt stum:/ ska prova köpa en avdragare på biltema imorn å se om de går. men sitter de nån slags låsring där inne? de ska ju finnas men de går ju inte komma åt

Ja, det gör det. Nr3 på bilden;

http://workshop-manuals.com/audi/a3_mk1/images/a3-803.png

Den ligger i ett spår på axeln (9) och drivknuten har sen ett spår i sig som den kan "expandera ut i" s.a.s.  och då låsa fast själva drivknuten.

Hammare tror jag blir kämpigt. Jag har kört med glidhammare som sagt. Fungerat alla gånger utom en. Då gick det inte heller att dra åt centrumbulten, utan det blev verkstadspressen som fick lösa det.

Som jag upplevt det är det stora problemet att om det inte släpper första eller andra gången, så blir det bara mer och mer jävligt.

- - edit - -

Nu ljög jag, det har faktiskt strulat ytterligare en gång. Det slutade med att jag skar upp knuten med vinkelslip. Dock inget att rekommendera mer än som absolut sista utväg.

Senast redigerat av it_mutt (26 augusti 2016)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
tobbeman12
27 augusti 2016 · 20 Inlägg

okeej tack för svar jag ska försöka få lös den idag. ja får väll köpa mig en glidhammare kanske

it_mutt Avstängd
27 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

tobbeman12 skrev:
okeej tack för svar jag ska försöka få lös den idag. ja får väll köpa mig en glidhammare kanske

Ja, det är ingen garanti att det heller fungerar (som påpekat), och du behöver då en adapter så du kan "koppla ihop" den med drivknuten (med hjälp av centrumbulten)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
tobbeman12
27 augusti 2016 · 20 Inlägg

jag fick lös den idag med en avdragare:) men ja kan ju säga att den hade aldrig gått att slå lös iallafall. men de löste sig såbig_smile

it_mutt Avstängd
28 augusti 2016 · 10 388 Inlägg

Nej att slå loss det med hammare/slägga tror jag inte på.

Huvudsaken är ju att det löste sig. Sätt nu alla distanser och så vidare på rätt håll och se till att dubbelkolla så den nya låsringen låser fast den nya drivknuten

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang