Köpa ej orginal bromsbelägg

Hakansvensson
15 februari 2016 · 12 Inlägg

Har en gammal XC90 där jag funderar på ett par billiga bromsbelägg och undrar om man ska köra på dem eller på Volvo orginal?

Hur är det med oljud, säkerhet mm? Tacksam för svar!

DasAuto
15 februari 2016 · 2 751 Inlägg

Beror självklart på vad för belägg du kör på. Volvo Original betyder inget annat än det volvo godkänt. Och där spelar pris, prestanda in. Dvs bara för att det står volvo så är det inte det bästa som finns för volvo, men acceptabelt bra.

Min A6a har t.ex ATE som originalbelägg, men jag valde att köra på zimmerman. Köpte skivor och belägg fram, känns helst om original både i känslan och hållbarheten. Gav 1600kr totalt för 4 skivor och 4 belägg istället för 4600kr som audi hade tagit för att byta. Gjorde jobbet själv.

Håller du dig till kända märken, Brembo, ATE, Zimmerman, Bosch så har du i princip likvärdig kvalité mot volvos.

Volvo själva tillverkar ju inte delarna smile

Senast redigerat av DasAuto (15 februari 2016)

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
15 februari 2016 · 4 917 Inlägg

Jag köpte till dotterns v50 från tyskland, halva priset, och hon har inte klagat ännu..
Och det är 2 år sedan..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
DasAuto
15 februari 2016 · 2 751 Inlägg

tommen1 skrev:
Jag köpte till dotterns v50 från tyskland, halva priset, och hon har inte klagat ännu..
Och det är 2 år sedan..

Jag köpte snorbilliga bromsar till syrrans polo, min gamla. 799kr för 4 skivor och 4 belägg, dock är skivorna som CD skivor i storlek big_smile = Billigt. Måste säga att jag blev enormt överraskad. De biter nått in i helvete. Dock återstår det att se hur hållbarheten är. Original skivorna var helt slut vid 7000mil, vilket är ganska dåligt. Belägg vart det gott kvar av big_smile

Besiktningen visade även att bromsarna hade perfekt bromsförmåga fram höger/vänster och bak höger vänster big_smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Kvartz
16 februari 2016 · 33 Inlägg

Har kört med Ferodo i årtal och aldrig varit besviken på dom smile

Hakansvensson
28 augusti 2016 · 12 Inlägg

Tack för era svar! Insåg att jag glömde svara. Blev ett par kopior till slut och de funkar fortfarande wink

jaka54
28 augusti 2016 · 5 731 Inlägg

Hej!
Har köpt flera gånger från "Autoparts market" i Riga. Mycket billigare än firmor i sverige.

torsen
28 augusti 2016 · 7 238 Inlägg

Man kan fråga sig vad som är original.
Samma tillverkare gör identiska bromsbelägg åt flera bilar.
Finns krosslistor.
För några år sedan var det svårt att få fram brombackar bak till Samurai.
Exakt samma till Volvo 340 och några andra bilar.
Men Volvo stod med stora bokstäver på kartongen.
De andra bilarna med betydligt mindre bokstäver.

tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang