Säkring nummer 5 bränns hela tiden. (stereo funkar inte)

drelex
5 september 2016 · 7 Inlägg

Hej jag har en Volvo 744 -89 som säkring 5 började bränns i. Nu bränns den hela tiden så fort jag sätter i en ny. Den gör även det om jag inte ens har tändningen på. Jag har kollat kablarna bakom stereon men kan inte se något lustigt, har även testat dra + och jord direkt från stereon till batteriet men den startar inte ändå. Säkringen som sitter i Stereon är hel, har testat stereon i en annan 740 och det funkar utan problem. Någon som har tips?

Mvh

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 september 2016 · 4 917 Inlägg

Kabeln till säkring nr 5 är kanske skadad och ligger emot chassiejord någonstans.
Att inte stereon går igång tyder på felkoppling/fel ansluten  eftersom den ju går igång på en annan bil.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Aronson
5 september 2016 · 914 Inlägg

säkring 5 har flera förbrukare,+30/ständig ström till innerbelysning dörrvarningslampor handskfackbelysning radio mm .
hur är draget kopplat,oftast så anslöts direktströmmen till draget vid kontaktstycket till elantennen vilken matas av säkring 5 kolla i kofferten vänster bak om det går någon kabel från draget till röd grön kabel i ett svart 3 poligt kontaktstycke.om det inte är dragkontakten så får du kontrollera innerbelysningen mm dvs de förbrukare som går via säkring 5 .(om kabeln TILL säkring 5 är skadad och ligger i jord så går ej säkringen sönder däremot om kabeln FRÅN säkring 5 ligger i jord så går säkringen smile  )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 september 2016 · 17 470 Inlägg

det har förekommit kabelbrand i samband med detta fel förut. Sliten kabel som ovan sa. Dra nya är väl enklast. Glöm inte säkra av den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
drelex
6 september 2016 · 7 Inlägg

Skarvade om en dålig kabel bakom stereon, satte i en ny säkring och den bränndes inte nu. Men några timmar senare bränndes den igen och nu bränns den konstant om jag sätter i en ny.

Aronson
7 september 2016 · 914 Inlägg

Ta ut elcentralen och vänd den upp o ner -Ut från säkring 5 sitter det 3 anslutningar röd gröna kablar.koppla ur alla utom en och prova om säkringen håller.
Använd uteslutningsmetoden och se vilken kabel som gör att säkringen går .Sätt sedan tillbaka de som säkringen håller med och se vilka funktioner som fungerar och inte fungerar(det står på askkoppen vilka funktioner som går på säkring 5)på så vis kan du ringa in kortslutningen.

drelex
9 september 2016 · 7 Inlägg

Aronson skrev:
Ta ut elcentralen och vänd den upp o ner -Ut från säkring 5 sitter det 3 anslutningar röd gröna kablar.koppla ur alla utom en och prova om säkringen håller.
Använd uteslutningsmetoden och se vilken kabel som gör att säkringen går .Sätt sedan tillbaka de som säkringen håller med och se vilka funktioner som fungerar och inte fungerar(det står på askkoppen vilka funktioner som går på säkring 5)på så vis kan du ringa in kortslutningen.

Har försökt få ut säkringshållaren, men får inte ut den ordentligen pågrund av att den är kopplad till 1000 kablar. Så kan inte vända den upp och ner för att kolla hmm

Aronson
9 september 2016 · 914 Inlägg

En svart spärr på ena sidan och en mindre vit på andra sida,bara att ta i och dra den uppåt samtidigt som bakåt.
Den kan sitta rätt så bra men tro mig det är bara att ta i,och sean går det att dra ut den så långt så den kommer bakom/utanför mittkonsolens panel och då vända på den.På  senare 940:is blev kablarna något kortare och då blir det mer lirkande för att vända på den.Hjälp till med att hålla/kontrollera kablaget innanför elcenralen så att alla kablar följer med snyggt ut.
Har aldrig varit med om att kablarna lossnat när man dragit ut den.
Har tidigare jobbat som bilelektriker på volvo mellan 1988-2002 så jag har vänt på några.

drelex
9 september 2016 · 7 Inlägg

Aronson skrev:
En svart spärr på ena sidan och en mindre vit på andra sida,bara att ta i och dra den uppåt samtidigt som bakåt.
Den kan sitta rätt så bra men tro mig det är bara att ta i,och sean går det att dra ut den så långt så den kommer bakom/utanför mittkonsolens panel och då vända på den.På  senare 940:is blev kablarna något kortare och då blir det mer lirkande för att vända på den.Hjälp till med att hålla/kontrollera kablaget innanför elcenralen så att alla kablar följer med snyggt ut.
Har aldrig varit med om att kablarna lossnat när man dragit ut den.
Har tidigare jobbat som bilelektriker på volvo mellan 1988-2002 så jag har vänt på några.

Jag lyckades, men alla kablar var fina och hela, samt satt bra..

Aronson
10 september 2016 · 914 Inlägg

OK men kopplade du bort kablar till säkring 5 och felsökte vidare?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang