Raspberry PI [Bygg din egen InCar PC]

328E36CAB
27 januari 2013 · 92 Inlägg

Hej!

Har kommit en bit i mitt projekt med att använda en Raspberry PI som mediaspelare/diagnosverktyg och tänkte därför starta en tråd här för att sprida intresse samt kunna dela idéer och ge varandra support.

Först en liten inledning:

Raspberry PI är en minidator med yttermått som ett kontokort. Den är främst utvecklad som mediaplattform och har därför en kraftfull grafikprocessor och klarar 1080p HD utan problem. Den kostar för tillfället 377:- från www.microkit.se för Model B som har större RAM-minne och en extra USB-bort utöver Model A och priset är marginellt dyrare så det är helt klart den varianten jag rekommenderar.

Man måste dock räkna med en del extrakostnader för tillbehör:
SD-minneskort
USB-nätverkskort till Wifi (Observera att inte alla tillverkare stöds och modellen måste finnas listad som supported av Raspberry PI)
USB-hub (Nödvändigt för att kunna använda mer än 2 USB-anslutningar vilket lär krävas för de flesta och helst med extern power supply)
Skärm (Förslagsvis en touchscreen i lämplig storlek - håll även koll på vilka modeller andra har fått att fungera med PI'en)
HDMI-kabel alternativt en adapter för VGA eller annan anslutning
Strömkabel Micro-USB (Jag använder mobilladdaren för tillfället men blir att bygga eget power supply för montering i bilen senare)
Tangentbord/mus
Ett skal (case) då Raspberry'n levereras som ett löst kretskort och man får därför köpa till egen monteringslåda

Jag rekommenderar att beställa dessa tillbehör på nätet. Jag köpte de flesta delar på www.aliexpress.com
Kan bland annat rekommenderar ett trådlöst kombinerat tangentbord/pekplatta i miniformat. Finns för under 20$ och är lagom smidigt att ha som backup i bilen när touchskärmen ej kan användas.

Operativsystemen som används är linuxbaserade och har man inga förkunskaper så bör man ha ett ganska stort datorintresse eftersom det för tillfället inte finns några färdiga paket med mjukvara som fungerar utan strul. Det är ständig problemlösning och i många fall får man vänta på att någon annan släpper rätt mjukvara innan man kan komma vidare. Jag fick min PI ganska tidigt efter releasen men valde att lägga den på hyllan i ett halvår för att låta utvecklingen komma framåt innan jag skulle ha en chans att förverkliga mina planer.

Jag använder mig av XBMC i en variant som är anpassad för Raspberry PI. Den har ett bra gränssnitt för touchskärm och man kommer lätt åt musik/video/bilder med en hel del addons så som SVT-Play, TV3-Play, SR, Digitally Imported's radiokanaler, Spotify, YouTube mm. Har följt en guide som även installerar en skrivbordsmiljö som man kan switcha till och använda webbläsare och annat som man inte kommer åt i XBMC.

Spotify släpptes precis i dagarna nu som en addon till XBMC och jag fick igång det idag. Kräver dock premiumkonto och har ej stöd för offlineläge just nu. Tanken är att låta spotify spela från offlineläget och då och då fylla på genom Wifi med antingen hemnätverket, öppna nätverk som t ex McDonalds har eller bara använda 3G-delningen genom mobilen. Jag ska också ha en USB-sticka med nedladdad musik/video på.

Jag har även tänkt koppla upp den mot bilen och ha någon form av interface så jag kan hålla koll på diverse mätvärdena som man kan komma åt genom OBD2-porten. Har också kollat lite på att bygga egna sensorer och koppla in genom Arduino som är en annan sorts minidator som är mer inriktad på elektronikprogrammering. I nuläget verkar det inte finnas nån bra support mellan Arduino och Raspberry PI men det har utvecklats ett tilläggskort till Raspberry PI som heter Gertboard som bygger på samma processor som Arduino. Med detta kort kan man använda sig av Arduinos programvaror för att programmera och samtidigt kunna styra den helt genom Raspberry PI'n. Jag hoppas att de i framtiden kommer utvecklas en addon till XBMC där man kan bygga sitt eget interface som hämtar data från bilen genom Gertboard.

Just nu sitter jag fast med kalibreringen av pekskärmen men är inte ensam om det av vad jag sett på nätet så dyker nog upp en lösning inom kort. Nästa steg är att beställa hem en Gertboard och börja laborera med den.

Finns en hel del som experimenterar med att få igång PI'en som GPS men detta har jag inget behov av.

Har även satt upp en annan Raspberry PI som mediaspelare till TV'n så jag kan streama YouTube, de Play-kanaler som finns tillgängliga just nu samt streama från NASen som sitter på hemnätverket som egen torrentklient. Billigt sätt att uppgradera till Smart-TV big_smile

Exempel på MS kombinerad med Raspberry PI som mediaenhet:
http://www.youtube.com/watch?v=ZDEAV0M9MSk

Hur min setup ser ut just nu
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1860270

Officiella hemsidan:
http://www.raspberrypi.org/

Suzuki Vitara X-90 "Minimonstertruck" (1996)
Stripz Voodoo
1 februari 2013 · 1 444 Inlägg

fiffigt om  man skulle få tag i nå sånt dära relä paket som funka med typ en ipad smile  enkelt  och få ihop de som media spelare och samtidigt kunna styra allt genom ipaden smilesmile har du nå projekt tråd? smile

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Hvornum
4 februari 2013 · 51 Inlägg

Tbh,

ArchLinux är en bättre lösning oavsätt ändamål, framförallt om du vinklar projektet mot att koppla upp dig mot diagnostikboxen i bilen (vilket i sig, kommer bli ett livstidsprojekt om du inte har koderna för din box).
XBMC är "dugligt" om du ska streama exempelvis ljud och bild till en onboard mini-tv (enligt din bild) via HDMI men allt annat du kan tänkas vilja göra i en bil är ArchLinux betydligt mycket bättre för pga RPi egentligen är hårdkodad för att beräkna och rendera film-data (matroska) och allt annat slukar en hel del CPU och minne.

Jag har gjort en hel del på min kodbas och har i princip färdiga bibliotek för GPS, Nivågivare och annan diagnostik via RPi som jag kan lassa upp på github inom kort, har en del roliga grejer på gång i min projekttråd där RPi är inblandat men än så länge är det bara proof of concept och inehåller en hel del debug kod som jag vill få bort innan det blir publikt (ah.. och bygga ihop min bil :P)




Kontentan, ska du:
* Ha en flashig inredning
* mini-tv
* Streama ljud (spotify)

Tja, kör på XBMC lösningen, det tar ~2 minuter för en lekman att installera med RPi+XBMC och det kostar dig ~250kr för en dator i bilen :)


Ska du göra något annat än spela upp film, lär dig följa ArchLinux guiderna och bygg en ascool bil!
Oavsätt vad du vill göra, ska du hålla på med RPi så bör du ha baskunskaper inom IT, men i princip är det bara att följa guider för att få allt att iaf lira tillsammans :)



Här är ett litet smakprov på nivåreglering av framlampor, GPS och GSM/3G (video kommer upp när jag monterat ihop allt utan krokodilklämmor på en labb-bänk):
https://www1.garaget.org/gallery/images/106/105794/105794-43a3499accf7caf167db38c21f2510ef.jpg



Och jo, det finns Arduino bryggor (med färdiga API's) som fungerar utmärkt för att få analoga kretsar till RPi :)
http://www.cooking-hacks.com/index.php/ … ridge.html

Senast redigerat av Hvornum (4 februari 2013)

berne88
4 september 2016 · 93 Inlägg

328E36CAB skrev:
Hej!

Har kommit en bit i mitt projekt med att använda en Raspberry PI som mediaspelare/diagnosverktyg och tänkte därför starta en tråd här för att sprida intresse samt kunna dela idéer och ge varandra support.

Först en liten inledning:

Raspberry PI är en minidator med yttermått som ett kontokort. Den är främst utvecklad som mediaplattform och har därför en kraftfull grafikprocessor och klarar 1080p HD utan problem. Den kostar för tillfället 377:- från www.microkit.se för Model B som har större RAM-minne och en extra USB-bort utöver Model A och priset är marginellt dyrare så det är helt klart den varianten jag rekommenderar.

Man måste dock räkna med en del extrakostnader för tillbehör:
SD-minneskort
USB-nätverkskort till Wifi (Observera att inte alla tillverkare stöds och modellen måste finnas listad som supported av Raspberry PI)
USB-hub (Nödvändigt för att kunna använda mer än 2 USB-anslutningar vilket lär krävas för de flesta och helst med extern power supply)
Skärm (Förslagsvis en touchscreen i lämplig storlek - håll även koll på vilka modeller andra har fått att fungera med PI'en)
HDMI-kabel alternativt en adapter för VGA eller annan anslutning
Strömkabel Micro-USB (Jag använder mobilladdaren för tillfället men blir att bygga eget power supply för montering i bilen senare)
Tangentbord/mus
Ett skal (case) då Raspberry'n levereras som ett löst kretskort och man får därför köpa till egen monteringslåda

Jag rekommenderar att beställa dessa tillbehör på nätet. Jag köpte de flesta delar på www.aliexpress.com
Kan bland annat rekommenderar ett trådlöst kombinerat tangentbord/pekplatta i miniformat. Finns för under 20$ och är lagom smidigt att ha som backup i bilen när touchskärmen ej kan användas.

Operativsystemen som används är linuxbaserade och har man inga förkunskaper så bör man ha ett ganska stort datorintresse eftersom det för tillfället inte finns några färdiga paket med mjukvara som fungerar utan strul. Det är ständig problemlösning och i många fall får man vänta på att någon annan släpper rätt mjukvara innan man kan komma vidare. Jag fick min PI ganska tidigt efter releasen men valde att lägga den på hyllan i ett halvår för att låta utvecklingen komma framåt innan jag skulle ha en chans att förverkliga mina planer.

Jag använder mig av XBMC i en variant som är anpassad för Raspberry PI. Den har ett bra gränssnitt för touchskärm och man kommer lätt åt musik/video/bilder med en hel del addons så som SVT-Play, TV3-Play, SR, Digitally Imported's radiokanaler, Spotify, YouTube mm. Har följt en guide som även installerar en skrivbordsmiljö som man kan switcha till och använda webbläsare och annat som man inte kommer åt i XBMC.

Spotify släpptes precis i dagarna nu som en addon till XBMC och jag fick igång det idag. Kräver dock premiumkonto och har ej stöd för offlineläge just nu. Tanken är att låta spotify spela från offlineläget och då och då fylla på genom Wifi med antingen hemnätverket, öppna nätverk som t ex McDonalds har eller bara använda 3G-delningen genom mobilen. Jag ska också ha en USB-sticka med nedladdad musik/video på.

Jag har även tänkt koppla upp den mot bilen och ha någon form av interface så jag kan hålla koll på diverse mätvärdena som man kan komma åt genom OBD2-porten. Har också kollat lite på att bygga egna sensorer och koppla in genom Arduino som är en annan sorts minidator som är mer inriktad på elektronikprogrammering. I nuläget verkar det inte finnas nån bra support mellan Arduino och Raspberry PI men det har utvecklats ett tilläggskort till Raspberry PI som heter Gertboard som bygger på samma processor som Arduino. Med detta kort kan man använda sig av Arduinos programvaror för att programmera och samtidigt kunna styra den helt genom Raspberry PI'n. Jag hoppas att de i framtiden kommer utvecklas en addon till XBMC där man kan bygga sitt eget interface som hämtar data från bilen genom Gertboard.

Just nu sitter jag fast med kalibreringen av pekskärmen men är inte ensam om det av vad jag sett på nätet så dyker nog upp en lösning inom kort. Nästa steg är att beställa hem en Gertboard och börja laborera med den.

Finns en hel del som experimenterar med att få igång PI'en som GPS men detta har jag inget behov av.

Har även satt upp en annan Raspberry PI som mediaspelare till TV'n så jag kan streama YouTube, de Play-kanaler som finns tillgängliga just nu samt streama från NASen som sitter på hemnätverket som egen torrentklient. Billigt sätt att uppgradera till Smart-TV big_smile

hur gick de?

hur löser du strömmen?

tänkte när du stänger av bilen, så dör ju spännigen till RPI vilket inte blir så bra i slutändad då den "krachar" varje gång

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 september 2016 · 17 477 Inlägg

Pi3B har inbyggt wiFi.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
5 september 2016 · 10 388 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Pi3B har inbyggt wiFi.

Och, inte heller att glömma bort, Blåtand

B2 & B3 har dessutom 1GB RAM. Dessa drar dock lite mer ström också (1W mer har jag för mig) än föregående modeller.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
berne88
11 september 2016 · 93 Inlägg

Det sket sig, för mitt bygge.... beställde hem en 3 den med blåtand å wifi... men den funkar inte med det programet jag har tänkte, så bara beställa en ny

Ozzy86an Truckförare
11 september 2016 · 16 Inlägg

Hej! Trevligt projekt!

Jag är lite sugen på att göra detta också, fast i en V70 2010..
Det jag vill ha är mediespelare, dashcam och backkamera.

Mina delar köper jag ifrån www.dhgate.com, helt okej priser..

Har redan en pi2


Har räknat:
Skärm, 7" touch- $32
Wi-fi Dongle- $5
HD webcam- $40 (börjar med en till
Fäste till 7" skärm- $5

Jag håller fortfarande på och ritar, så jag beställer inte förrän i november.
Men jag kommer följa detta inlägg!

--==OzzY==-
berne88
13 september 2016 · 93 Inlägg

Ozzy86an skrev:
Hej! Trevligt projekt!

Jag är lite sugen på att göra detta också, fast i en V70 2010..
Det jag vill ha är mediespelare, dashcam och backkamera.

Mina delar köper jag ifrån www.dhgate.com, helt okej priser..

Har redan en pi2


Har räknat:
Skärm, 7" touch- $32
Wi-fi Dongle- $5
HD webcam- $40 (börjar med en till
Fäste till 7" skärm- $5

Jag håller fortfarande på och ritar, så jag beställer inte förrän i november.
Men jag kommer följa detta inlägg!

mmm liknar mitt, fast ska bygga mitt så allt ser org.. med org knappar för att styra tex navi, eller musik osv..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang