Avgaskontroll när motorlampan lyser?

OttoM
12 september 2016 · 321 Inlägg

Gör man avgaskontroll om motorlampa lyser, ( safe mod ). Det gjorde man på Carspect, motorlampan tändes. Jag förklarade att den tänds ibland för jag har nåt givarfel men då är det bara att starta om så lyser den inte. Killen svarade att de inte bryr sig om att den lampan lyser, sen gjorde han avgaskoll vilket resulterade i maxvärde lambda. Nu gjorde det inget för bakre bromsen hade diff på 33% och den får bara vara 30%. Att bilen stått stilla flera månader och skivorna var röda kan logiskt sett förklara detta men jag kräver inte att man ska behandla sina kunders fordon med logik. Jag skulle så klart kört en långrunda innan. Dock tycker jag att detta var väl nitiskt att ge ombesiktning för, så jag är inte kund där längre, nu, sen de fått ny personal.
Men frågan om vad safe mod innebär kvarstår, går motorn fetare då?

Senast redigerat av OttoM (12 september 2016)

CC72
12 september 2016 · 1 661 Inlägg

Vilken årsmodell är det på bilen? På bilar från 2002 så kollar dom felkoder och kan ge ombesiktning beroende på vad dom får upp.

Ang. bromsarna så är det helt rätt att ge en ombesiktning p g a ojämn bromsverkan.

Fel värde på lambdan gör så att det blir fel bränsleblandning så det är en fördel att fixa problemet.

Brådhis * Voff voff *
12 september 2016 · 10 244 Inlägg

OttoM skrev:
Gör man avgaskontroll om motorlampa lyser, ( safe mod ). Det gjorde man på Carspect, motorlampan tändes. Jag förklarade att den tänds ibland för jag har nåt givarfel men då är det bara att starta om så lyser den inte. Killen svarade att de inte bryr sig om att den lampan lyser, sen gjorde han avgaskoll vilket resulterade i maxvärde lambda. Nu gjorde det inget för bakre bromsen hade diff på 33% och den får bara vara 30%. Att bilen stått stilla flera månader och skivorna var röda kan logiskt sett förklara detta men jag kräver inte att man ska behandla sina kunders fordon med logik. Jag skulle så klart kört en långrunda innan. Dock tycker jag att detta var väl nitiskt att ge ombesiktning för, så jag är inte kund där längre, nu, sen de fått ny personal.
Men frågan om vad safe mod innebär kvarstår, går motorn fetare då?

Du är alltså arg på besiktningsmännen för att dom underkänt din bil pga felaktiga avgasvärden och ojämna bromsar? Är inte det just poängen med besiktningen...? Att dom hittar fel som ägaren inte själv fixat?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
OttoM
12 september 2016 · 321 Inlägg

Nej jag är inte arg på besiktningsmannen. Men hade det varit den förre så hade han friat då felets omfattning var marginell och troligen var p.g.av rost på skivorna, logik, men det är möjligt att han hade gjort fel då, men jag hade gillat om han sparat en peng åt mig.
Lamdan är ok, frågan var om resultatet från lamdan blir korrekt om motorlampan lyser och motorn går i safe mod? Och frågan är ställd bara av intresse för värdet brukar vara betydligt lägre. Lamda gav ingen återbesiktning, den låg på gränsen.
Ska jag tolka det så att motorn går fett vid safe mod eftersom lamdavärdet visade mer än det brukar?
Det är en Astra -99.

Brådhis * Voff voff *
12 september 2016 · 10 244 Inlägg

OttoM skrev:
Nej jag är inte arg på besiktningsmannen. Men hade det varit den förre så hade han friat då felets omfattning var marginell och troligen var p.g.av rost på skivorna, logik, men det är möjligt att han hade gjort fel då, men jag hade gillat om han sparat en peng åt mig.
Lamdan är ok, frågan var om resultatet från lamdan blir korrekt om motorlampan lyser och motorn går i safe mod? Och frågan är ställd bara av intresse för värdet brukar vara betydligt lägre. Lamda gav ingen återbesiktning, den låg på gränsen.
Ska jag tolka det så att motorn går fett vid safe mod eftersom lamdavärdet visade mer än det brukar?
Det är en Astra -99.

Fast han kan ju inte veta om rosten på skivorna kommer av fastrostade ok eller för att bilen stått (oavsett vad du säger till honom). Därav ska det ju ge en anmärkning. Jag vill helst inte möta en massa bilar som är godtyckligt bedömda hos besiktningen...

Och för att då svara på frågan: Ja, i safe mode går bilen fetare så det är mycket möjligt att ditt lambdavärde kommer av det.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
OttoM
12 september 2016 · 321 Inlägg

Ja , underkända bromsar var korrekt! Det har jag släppt.
Nu är jag lika klok, går den fett eller snålt ( magert )?

Senast redigerat av OttoM (12 september 2016)

OttoM
12 september 2016 · 321 Inlägg

Svarar själv. så här skriver svensk bilprovning: 
"Vad visar lambdavärdet?

Lambdavärdet är ett framräknat tal som beskriver viktförhållandet mellan den bränslemängd och den luftmängd som används vid förbränningen i motorn. Lambdavärde 1,0 är idealet. Högre värden betyder luftöverskott (mager blandning), lägre värden betyder bränsleöverskott (fet blandning). Det finns speciella motorkonstruktioner som under vissa förhållanden arbetar med luftöverskott, dvs med lambdavärden betydligt över 1,0."

Så om motorn går fetare i safe mod borde lamdavärdet vara lägre än normalt.
Med andra ord , om motorn inte gått i safe mod skulle lamdavärdet varit otillåtet högt.
Slutsatsen blir att det är något som är fel på motorn.
Avgassystemet är nytt från katalysatorn och bak, var sonden sitter får jag kolla, men har inte märkt någon läcka framför katten.

Brådhis * Voff voff *
13 september 2016 · 10 244 Inlägg

OttoM skrev:
Svarar själv. så här skriver svensk bilprovning: 
"Vad visar lambdavärdet?

Lambdavärdet är ett framräknat tal som beskriver viktförhållandet mellan den bränslemängd och den luftmängd som används vid förbränningen i motorn. Lambdavärde 1,0 är idealet. Högre värden betyder luftöverskott (mager blandning), lägre värden betyder bränsleöverskott (fet blandning). Det finns speciella motorkonstruktioner som under vissa förhållanden arbetar med luftöverskott, dvs med lambdavärden betydligt över 1,0."

Så om motorn går fetare i safe mod borde lamdavärdet vara lägre än normalt.
Med andra ord , om motorn inte gått i safe mod skulle lamdavärdet varit otillåtet högt.
Slutsatsen blir att det är något som är fel på motorn.
Avgassystemet är nytt från katalysatorn och bak, var sonden sitter får jag kolla, men har inte märkt någon läcka framför katten.

Är motorlampan tänd finns det ju en felkod, någonting triggar felkoden, troligen samma sak som gör att lambdavärdet drar iväg.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
OttoM
13 september 2016 · 321 Inlägg

Ja den tänds sådär en gång på 20 starter. Startar man om tänds den inte igen. Motorn går hackigt i låga hastigheter, vet inte om det har med problemet med motorlampan att göra. Får den kanske för mager blandning?

CC72
14 september 2016 · 1 661 Inlägg

Läs ut felkoderna så får du ju svaret på vad du ska byta. Går motorn ryckigt så har du ett fel och det har mest troligt med motorlampan att göra.

caromania Forummoderator
14 september 2016 · 9 296 Inlägg

OttoM skrev:
Svarar själv. så här skriver svensk bilprovning: 
"Vad visar lambdavärdet?

Lambdavärdet är ett framräknat tal som beskriver viktförhållandet mellan den bränslemängd och den luftmängd som används vid förbränningen i motorn. Lambdavärde 1,0 är idealet. Högre värden betyder luftöverskott (mager blandning), lägre värden betyder bränsleöverskott (fet blandning). Det finns speciella motorkonstruktioner som under vissa förhållanden arbetar med luftöverskott, dvs med lambdavärden betydligt över 1,0."

Så om motorn går fetare i safe mod borde lamdavärdet vara lägre än normalt.
Med andra ord , om motorn inte gått i safe mod skulle lamdavärdet varit otillåtet högt.
Slutsatsen blir att det är något som är fel på motorn.
Avgassystemet är nytt från katalysatorn och bak, var sonden sitter får jag kolla, men har inte märkt någon läcka framför katten.

Missade du att svaret kom strax ovanför?
Vilket var lambdavärdet du fick? Vad står det alltså på protokollet? Varför skulle motorn gå fetare i "safe-mod"? Gissar du eller vet du?

Om du läser ut felkoder så kan det säga vad felet är, men det kan lika gärna vara något annat fel som triggar motorlampan och därigenom även att exempelvis ge felkod "lambdasond-fel". Ändrat tryck i bränslesystemet är en sådan praktisk felkälla på vissa bilar. Pyser tanklocket när du skruvar av det?

Felkoder i all ära, men en gammal bil är en gammal bil. En gammal bil full av elektronik kan vara en härdsmälta av problemkällor.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
spillolja
14 september 2016 · 4 014 Inlägg

Det framgår inte i tråden vad det är för slags kärra, är det möjligen en lyftkran ?

tongue

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
14 september 2016 · 9 296 Inlägg

spillolja skrev:
Det framgår inte i tråden vad det är för slags kärra, är det möjligen en lyftkran ?

tongue

Astra -99. Står. I dubbel bemärkelse.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
OttoM
14 september 2016 · 321 Inlägg

caromania skrev:

OttoM skrev:
Svarar själv. så här skriver svensk bilprovning: 
"Vad visar lambdavärdet?

Lambdavärdet är ett framräknat tal som beskriver viktförhållandet mellan den bränslemängd och den luftmängd som används vid förbränningen i motorn. Lambdavärde 1,0 är idealet. Högre värden betyder luftöverskott (mager blandning), lägre värden betyder bränsleöverskott (fet blandning). Det finns speciella motorkonstruktioner som under vissa förhållanden arbetar med luftöverskott, dvs med lambdavärden betydligt över 1,0."

Så om motorn går fetare i safe mod borde lamdavärdet vara lägre än normalt.
Med andra ord , om motorn inte gått i safe mod skulle lamdavärdet varit otillåtet högt.
Slutsatsen blir att det är något som är fel på motorn.
Avgassystemet är nytt från katalysatorn och bak, var sonden sitter får jag kolla, men har inte märkt någon läcka framför katten.

Missade du att svaret kom strax ovanför?
Vilket var lambdavärdet du fick? Vad står det alltså på protokollet? Varför skulle motorn gå fetare i "safe-mod"? Gissar du eller vet du?

Om du läser ut felkoder så kan det säga vad felet är, men det kan lika gärna vara något annat fel som triggar motorlampan och därigenom även att exempelvis ge felkod "lambdasond-fel". Ändrat tryck i bränslesystemet är en sådan praktisk felkälla på vissa bilar. Pyser tanklocket när du skruvar av det?

Felkoder i all ära, men en gammal bil är en gammal bil. En gammal bil full av elektronik kan vara en härdsmälta av problemkällor.

Jag fick 2 svar, ett "fetare" och ett " snålare ". Sen spekulerade jag i vilket som kunde vara rimligt.
Provade läsa felkoder men får besked att ECU inte är ansluten. Har haft kontaktdonen av och rengjort med oxidspray, har även friskat upp jordkabeln som sitter på ECU:n. problemet kvarstår. Jag ser att Elm kommunicerar, om det är med Galaxyn eller ECU:n vet jag inte  men det bör ju inte kunna vara med ECU:n.
Nä, tanklocket pyser inte. Jag köpte en flaska rengöring till munstyckena som jag ska hälla i tanken och sedan köra lite. Men det dröjer för just nu hänger hjulen i luften, bromsrenovering.wink

Senast redigerat av OttoM (14 september 2016)

Brådhis * Voff voff *
15 september 2016 · 10 244 Inlägg

OttoM skrev:

caromania skrev:

OttoM skrev:
Svarar själv. så här skriver svensk bilprovning: 
"Vad visar lambdavärdet?

Lambdavärdet är ett framräknat tal som beskriver viktförhållandet mellan den bränslemängd och den luftmängd som används vid förbränningen i motorn. Lambdavärde 1,0 är idealet. Högre värden betyder luftöverskott (mager blandning), lägre värden betyder bränsleöverskott (fet blandning). Det finns speciella motorkonstruktioner som under vissa förhållanden arbetar med luftöverskott, dvs med lambdavärden betydligt över 1,0."

Så om motorn går fetare i safe mod borde lamdavärdet vara lägre än normalt.
Med andra ord , om motorn inte gått i safe mod skulle lamdavärdet varit otillåtet högt.
Slutsatsen blir att det är något som är fel på motorn.
Avgassystemet är nytt från katalysatorn och bak, var sonden sitter får jag kolla, men har inte märkt någon läcka framför katten.

Missade du att svaret kom strax ovanför?
Vilket var lambdavärdet du fick? Vad står det alltså på protokollet? Varför skulle motorn gå fetare i "safe-mod"? Gissar du eller vet du?

Om du läser ut felkoder så kan det säga vad felet är, men det kan lika gärna vara något annat fel som triggar motorlampan och därigenom även att exempelvis ge felkod "lambdasond-fel". Ändrat tryck i bränslesystemet är en sådan praktisk felkälla på vissa bilar. Pyser tanklocket när du skruvar av det?

Felkoder i all ära, men en gammal bil är en gammal bil. En gammal bil full av elektronik kan vara en härdsmälta av problemkällor.

Jag fick 2 svar, ett "fetare" och ett " snålare ". Sen spekulerade jag i vilket som kunde vara rimligt.
Provade läsa felkoder men får besked att ECU inte är ansluten. Har haft kontaktdonen av och rengjort med oxidspray, har även friskat upp jordkabeln som sitter på ECU:n. problemet kvarstår. Jag ser att Elm kommunicerar, om det är med Galaxyn eller ECU:n vet jag inte  men det bör ju inte kunna vara med ECU:n.
Nä, tanklocket pyser inte. Jag köpte en flaska rengöring till munstyckena som jag ska hälla i tanken och sedan köra lite. Men det dröjer för just nu hänger hjulen i luften, bromsrenovering.wink

Det var jag som skrev fetare och det är det normala när bilen går i limp-home-mode (eftersom bilen antar en massa värden istället för att ta dom från givarna, tex temperaturen). Dock läste jag inte så noga så jag missade att ditt lambdavärde var högt, vilket förstås innebär mager blandning.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
OttoM
18 oktober 2016 · 321 Inlägg

Antar att det är konstaterat att det inte är lämpligt att göra avgaskoll om motorn går i safe mod.
I mitt fall var det fördelaktigt, men trots allt fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang