Saab 9-3 SS 2008 elutrustning fungerar utan nyckel

Distordera
14 september 2016 · 11 Inlägg

För en tid sedan slutade rattlåset klicka när jag tog ur nyckeln ur t-låset.
Dock inte varje gång - när det inte fungerade drog jag i och ur nyckeln några gånger tills det klickade.

Detta fel är dock borta i dag.

Men jag har märkt att viss elutrustning fungerar lite olika.

Med nyckeln ur t-låset kan jag ibland köra ner rutor och ställa in sätet och ibland går det inte alls.

Vad tror ni? Eftersom det inte är lika jämt verkar det vara glapp? Eller är det den beryktade elmojängen vid rattstången?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 september 2016 · 4 917 Inlägg

Jag kan göra liknande med min gamla riskokare och jag har fibblat med låset för några år sedan, så det är nog orsaken..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
15 september 2016 · 10 244 Inlägg

Distordera skrev:
För en tid sedan slutade rattlåset klicka när jag tog ur nyckeln ur t-låset.
Dock inte varje gång - när det inte fungerade drog jag i och ur nyckeln några gånger tills det klickade.

Detta fel är dock borta i dag.

Men jag har märkt att viss elutrustning fungerar lite olika.

Med nyckeln ur t-låset kan jag ibland köra ner rutor och ställa in sätet och ibland går det inte alls.

Vad tror ni? Eftersom det inte är lika jämt verkar det vara glapp? Eller är det den beryktade elmojängen vid rattstången?

På min Volvo kan jag köra tex rutor tills en dörr öppnats efter att jag tagit ur nyckeln. Säker på att det inte är nå´t snarlikt på din Saab...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
VD-Design
15 september 2016 · 1 324 Inlägg

Ska vara så..

Volvo V70 "D5" (2010)
Volvo V70 "D5 AWD R-Design" (2011)
rcy
15 september 2016 · 1 705 Inlägg

Det sitter en liten platta i botten på tändningslåset som trycks ner när du sätter i nyckeln. Denna platta kan kärva ibland vilket gör att bilen tror att nyckeln fortfarande sitter där.
Ditt problem med rattlåset hade antagligen med detta att göra, bilen märkte inte när du drog ur nyckeln.

Saab 9-3 "svarten" (2004)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 325i "isbilen" (1992)
Distordera
15 september 2016 · 11 Inlägg

Kanon, tack för alla svar!

Blir iofs lite konfunderad när jag får svar att det ska vara sådär. Det ska alltså ibland funka och ibland inte att köra el-prylar med nyckeln ur. Låter lattjo.

Jag tänker på sista inlägget angående plattan också. Om plattan tror nyckeln är kvar så borde inte rattlåset gå i? Men det gör det.

Tycker fortfarande att det är lattjo att det funkar ibland och ibland inte att köra vissa elgrejer med nyckeln ur.

rcy
16 september 2016 · 1 705 Inlägg

Distordera skrev:
Jag tänker på sista inlägget angående plattan också. Om plattan tror nyckeln är kvar så borde inte rattlåset gå i? Men det gör det.

Plattan kan du lätt kontrollera genom att trycka med fingret, den ska fjädra upp en bra bit om den funkar som den ska.

Brådhis * Voff voff *
16 september 2016 · 10 244 Inlägg

Distordera skrev:
Kanon, tack för alla svar!

Blir iofs lite konfunderad när jag får svar att det ska vara sådär. Det ska alltså ibland funka och ibland inte att köra el-prylar med nyckeln ur. Låter lattjo.

Jag tänker på sista inlägget angående plattan också. Om plattan tror nyckeln är kvar så borde inte rattlåset gå i? Men det gör det.

Tycker fortfarande att det är lattjo att det funkar ibland och ibland inte att köra vissa elgrejer med nyckeln ur.

Jag hjälper dig lite här då:

http://braadhe.se/bilder/saab.jpg

Källa: Saab 9-3 instruktionsbok, sida 103.

#världensminstlästabok wink

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (16 september 2016)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 september 2016 · 17 380 Inlägg

Brådhis skrev:

Distordera skrev:
Kanon, tack för alla svar!

Blir iofs lite konfunderad när jag får svar att det ska vara sådär. Det ska alltså ibland funka och ibland inte att köra el-prylar med nyckeln ur. Låter lattjo.

Jag tänker på sista inlägget angående plattan också. Om plattan tror nyckeln är kvar så borde inte rattlåset gå i? Men det gör det.

Tycker fortfarande att det är lattjo att det funkar ibland och ibland inte att köra vissa elgrejer med nyckeln ur.

Jag hjälper dig lite här då:

http://braadhe.se/bilder/saab.jpg

Källa: Saab 9-3 instruktionsbok, sida 103.

#världensminstlästabok wink

//Brådhis

Se där! Har samma på 300C. Är nog så på de flesta bilar idag.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Distordera
16 september 2016 · 11 Inlägg

Brådhis skrev:

Distordera skrev:
Kanon, tack för alla svar!

Blir iofs lite konfunderad när jag får svar att det ska vara sådär. Det ska alltså ibland funka och ibland inte att köra el-prylar med nyckeln ur. Låter lattjo.

Jag tänker på sista inlägget angående plattan också. Om plattan tror nyckeln är kvar så borde inte rattlåset gå i? Men det gör det.

Tycker fortfarande att det är lattjo att det funkar ibland och ibland inte att köra vissa elgrejer med nyckeln ur.

Jag hjälper dig lite här då:

http://braadhe.se/bilder/saab.jpg

Källa: Saab 9-3 instruktionsbok, sida 103.

#världensminstlästabok wink

//Brådhis

Haha, kanon. Läsa manual... näe.

Så för att fönsterhissarna ska fungera MÅSTE nyckel vara i. Undantaget om man kört bilen, för då fungerar hissarna ändå trots att nyckeln inte är i under 20 minuter. Man varnar samtidigt för att nyckeln måste tas ur så att inte barn dör när de leker.

Man får hopas att barnens lek startar först 20 minuter efter att nyckeln tas ur.

#trofandetärvärldensminstlästaboknärinformationenärskit

rcy
19 september 2016 · 1 705 Inlägg

Distordera skrev:
Haha, kanon. Läsa manual... näe.

Så för att fönsterhissarna ska fungera MÅSTE nyckel vara i. Undantaget om man kört bilen, för då fungerar hissarna ändå trots att nyckeln inte är i under 20 minuter. Man varnar samtidigt för att nyckeln måste tas ur så att inte barn dör när de leker.

Man får hopas att barnens lek startar först 20 minuter efter att nyckeln tas ur.

#trofandetärvärldensminstlästaboknärinformationenärskit

Du missade delen med att det fungerar så länge du inte öppnat framdörrarna.
Om bilen har körts och framdörrarna inte öppnats så kan man nog ta för givet att det fortfarande finns en vuxen i bilen.

#trofandetärvärldensminstlästaboknärdetstårklartochtydligthurdetfunkarmenfolkmissförstårändå

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang