Konstant på cigguttag från batteriet

felosargsyan777
18 september 2016 · 125 Inlägg

Tja. Jag kopplade en cigguttag från batteriet där jag har kopplat iphone laddare och en bluetooth aux transmiter (alltså de är på hela tiden). Kan den få batteriet att dö under tiden?

zleepy Trucker
18 september 2016 · 1 392 Inlägg

Det kan tillslut dra ur batteriet ja...

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
felosargsyan777
18 september 2016 · 125 Inlägg

zleepy skrev:
Det kan tillslut dra ur batteriet ja...

men laddas batteriet inte när man startar bilen?

zleepy Trucker
18 september 2016 · 1 392 Inlägg

Jo, det är det generatorn är till för, men vissa kör så lite/korta sträckor att batteriet aldrig hinner laddas ordentligt, och har du då saker kopplade till permanent ström så kan det dra ur batteriet så en dag är volten för låg, så startmotorn inte kan dra runt och då blir du ståendes.. därför är det bättre och koppla sånt, på en knapp, så du kan välja (när du är i bilen) att det ska vara fast ström till cigguttaget, och när slår av brytaren och kliver ur bilen så vips är det ingen ström alls, så slipper du tråkiga överraskningar.. smile

Senast redigerat av zleepy (18 september 2016)

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
felosargsyan777
18 september 2016 · 125 Inlägg

zleepy skrev:
Jo, det är det generatorn är till för, men vissa kör så lite/korta sträckor att batteriet aldrig hinner laddas ordentligt, och har du då saker kopplade till permanent ström så kan det dra ur batteriet så en dag är volten för låg, så startmotorn inte kan dra runt och då blir du ståendes.. därför är det bättre och koppla sånt, på en knapp, så du kan välja (när du är i bilen) att det ska vara fast ström till cigguttaget, och när du kliver ur slår av brytaren och vips är det ingen ström alls, så slipper du tråkiga överraskningar.. smile

Jag försökte hitta en ACC säkring så att jag kan få ström ifrån, men hittade aldrig. Jag kör ganska mycket, alltså varje dag. Men om nån kunde hjälpa mig med att få ström från ACC Så skulle det bli perfekt.

Senast redigerat av felosargsyan777 (18 september 2016)

Brådhis * Voff voff *
18 september 2016 · 10 279 Inlägg

felosargsyan777 skrev:

zleepy skrev:
Jo, det är det generatorn är till för, men vissa kör så lite/korta sträckor att batteriet aldrig hinner laddas ordentligt, och har du då saker kopplade till permanent ström så kan det dra ur batteriet så en dag är volten för låg, så startmotorn inte kan dra runt och då blir du ståendes.. därför är det bättre och koppla sånt, på en knapp, så du kan välja (när du är i bilen) att det ska vara fast ström till cigguttaget, och när du kliver ur slår av brytaren och vips är det ingen ström alls, så slipper du tråkiga överraskningar.. smile

Jag försökte hitta en ACC säkring så att jag kan få ström ifrån, men hittade aldrig. Jag kör ganska mycket, alltså varje dag. Men om nån kunde hjälpa mig med att få ström från ACC Så skulle det bli perfekt.

Trabant? V70? Rolls Royce? Renault? Trampbil...?

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Evildan
19 september 2016 ·

Brådhis skrev:

felosargsyan777 skrev:

zleepy skrev:
Jo, det är det generatorn är till för, men vissa kör så lite/korta sträckor att batteriet aldrig hinner laddas ordentligt, och har du då saker kopplade till permanent ström så kan det dra ur batteriet så en dag är volten för låg, så startmotorn inte kan dra runt och då blir du ståendes.. därför är det bättre och koppla sånt, på en knapp, så du kan välja (när du är i bilen) att det ska vara fast ström till cigguttaget, och när du kliver ur slår av brytaren och vips är det ingen ström alls, så slipper du tråkiga överraskningar.. smile

Jag försökte hitta en ACC säkring så att jag kan få ström ifrån, men hittade aldrig. Jag kör ganska mycket, alltså varje dag. Men om nån kunde hjälpa mig med att få ström från ACC Så skulle det bli perfekt.

Trabant? V70? Rolls Royce? Renault? Trampbil...?

//Brådhis

Säkert någon BMW...

felosargsyan777
19 september 2016 · 125 Inlägg

Juste hahaha, glömde skriva det. Det är en bmw e60 2007 facelift.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 september 2016 · 17 478 Inlägg

Du kan ju montera ett relä som bryter spänningen. Styrströmmen/signalen till detta kan tas från ett bakljus. Den är så liten så att det är värt ett försök tycker jag. För en -07:a har väl inte DRL?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
felosargsyan777
19 september 2016 · 125 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Du kan ju montera ett relä som bryter spänningen. Styrströmmen/signalen till detta kan tas från ett bakljus. Den är så liten så att det är värt ett försök tycker jag. För en -07:a har väl inte DRL?

Med relä eller utan måste jag få ström från nån källa som har ström vid ACC läge. Om jag vet vart jag kan få den ifrån så kan jag strunta i relän också. Att ta ström från baklyset så måste jag dra kabeln in i golve box där säkringarna ligger i BMW E60 för att jag vill ha bluetooth där inne, alltså gömma den. Det är därför köpte jag fuse extraktor med tanken att jag kan få ström från nån säkring som är på vid ACC läge.

2007 BMW E60 har ju DRL (det är angel eyes.).

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 september 2016 · 17 478 Inlägg

Men någon kabel under ratten borde väl uppvisa spänning i ACC?

EDIT: Sen om du kör bilen varje dag så bör grejerna överleva en natt utan laddning. Det står på hur mycket de förbrukar. Känns inte som det är mycket. Går att mäta upp.

Sen är det frågan HUR långt du kör varje dag? Jag kör 3.2km en gång i veckan. Det fungerar i 2 veckor men sen visar Yaris vit flagg... Trots hysteriskt laddning på 15.2 volt. Sträcka och antal starter har betydelse.

Senast redigerat av Hybridsmurfen (19 september 2016)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
19 september 2016 · 7 238 Inlägg

felosargsyan777 skrev:
Juste hahaha, glömde skriva det. Det är en bmw e60 2007 facelift.

Av frågeställningarna i tråden att döma hade jag redan gissat att det var en BMW-ägare.
lollollol

zleepy Trucker
19 september 2016 · 1 392 Inlägg

felosargsyan777 skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Du kan ju montera ett relä som bryter spänningen. Styrströmmen/signalen till detta kan tas från ett bakljus. Den är så liten så att det är värt ett försök tycker jag. För en -07:a har väl inte DRL?

Med relä eller utan måste jag få ström från nån källa som har ström vid ACC läge. Om jag vet vart jag kan få den ifrån så kan jag strunta i relän också. Att ta ström från baklyset så måste jag dra kabeln in i golve box där säkringarna ligger i BMW E60 för att jag vill ha bluetooth där inne, alltså gömma den. Det är därför köpte jag fuse extraktor med tanken att jag kan få ström från nån säkring som är på vid ACC läge.

2007 BMW E60 har ju DRL (det är angel eyes.).

stereon/cigguttagets säkring borde du kunna använda, för den strömmen är väl på tills du drar ut nyckeln/stänger vrider av tändningen... ?

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 september 2016 · 17 478 Inlägg

zleepy skrev:

felosargsyan777 skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Du kan ju montera ett relä som bryter spänningen. Styrströmmen/signalen till detta kan tas från ett bakljus. Den är så liten så att det är värt ett försök tycker jag. För en -07:a har väl inte DRL?

Med relä eller utan måste jag få ström från nån källa som har ström vid ACC läge. Om jag vet vart jag kan få den ifrån så kan jag strunta i relän också. Att ta ström från baklyset så måste jag dra kabeln in i golve box där säkringarna ligger i BMW E60 för att jag vill ha bluetooth där inne, alltså gömma den. Det är därför köpte jag fuse extraktor med tanken att jag kan få ström från nån säkring som är på vid ACC läge.

2007 BMW E60 har ju DRL (det är angel eyes.).

stereon/cigguttagets säkring borde du kunna använda, för den strömmen är väl på tills du drar ut nyckeln/stänger vrider av tändningen... ?

Poäng där. Om allt styrs från stereo så är saken klar. Den har ju bevisligen spänning. En strömtjuv så är det klart!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
felosargsyan777
19 september 2016 · 125 Inlägg

Cigguttgagen är kopplat till ignition mode , alltså läget efter ACC. Stereon testade jag men det gick inte, tröts att stereon är på vid ACC. jag vet fan inte, jag har fuse diagramen med förklaringar om vad de är för säkringar. Jag testade med att få ström genom fuseboxen med fuse extractor från stereon, elhissen, tutan osv, men det går inte, den är ändå konstant på. det ena som fungerade var cigguttagets säkring men den är kopplat till ignition läge som jag vill inte koppla till.

kiiient
19 september 2016 · 106 Inlägg

Jag brukar koppla cigguttagen på mina bilar direkt från batteriet med säkring mellan. Har aldrig vart med om att de skulle dra slut på batteriet, bor på Åland så här körs inte så långa sträckor, har även haft bilarna stå med batterit kopplat minst 1 månad i sträck utan problem smile

Senast redigerat av kiiient (19 september 2016)

De va som
Mitsubishi Galant "Galanten" (1980)
Ford Fiesta 1.1 GX "Mk1" (1983)
felosargsyan777
19 september 2016 · 125 Inlägg

jag tycker också att den kommer inte ladda ur batteriet, det är ju ingen mobil batteri haha. Jag kör 300-400km per veckan (minst) så det kommer hinna laddas också. Men jag vill inte att den ska få batteriet att leva kortare än den skulle.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang