Opel CIH 2,4 Liter. Omega 24v topp moddning till 16 ventiler + Motor bygge

Projektet går ut på att modifiera en 24V topp till 16v. Jag hade turen att se en annons på en OPEL Omega 3000 med 24 ventils topp som var till salu, motorn hade skurit på ett vevstakslager efter lite tjat så lyckades jag få köpa lös toppen med de delar som behövs. Var och hämtade toppen fredagen den 21/8-2015 någonstans i södra Norrland. Planen är att modifiera toppen till att passa på en 4 cylindrig OPEL CIH motor. Förhoppningen är att kunna bli färdig med motorn till våren 2016. Och den målsättningen gick ju inte alls...... Men till våren 2017 borde det gå. Målsättningen för motorn:------ Slagvolym = 2,4 liter.------- Effekt = 230 - 250 hästar UTAN turbo.------- Max varv = 8000 - 8500 rpm.
  • 217 Följare
  • 259 836 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 augusti 2017
Dr_No
24 september 2016 · 549 Inlägg

Fått lite gjort idag, förutom lekandet med nya TIG svetsen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-54e3fdb55e091a3d2df694b53448ce34.jpg
Mätt upp kolvringsgapet

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-1fd51117439622012234efa559be5a60.jpg
Justerade kolvringsgapet med en Dremel

Översta ringen gap = 0.55 mm
Mellan ringen gap = 0.55 mm
Oljering gap = 0.50 mm

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-60241cbae2a7ef5380d3fd204de19dd6.jpg
Kolvringarna monterade

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
EPG Kärnkraftstomte
26 september 2016 · 766 Inlägg

Trevligt projekt.
Men var får du tag i motorerna som du kapar av topparna på?
Tyskland eller.
Är lite sugen på att sätta i en C30se cih i min Omega B MV6 och vill då ha tag i motor och låda från en Omega A 3000 24v men det kryllar ju inte direkt av dom på blocket...

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Dr_No
27 september 2016 · 549 Inlägg

EPG skrev:
Trevligt projekt.
Men var får du tag i motorerna som du kapar av topparna på?
Tyskland eller.
Är lite sugen på att sätta i en C30se cih i min Omega B MV6 och vill då ha tag i motor och låda från en Omega A 3000 24v men det kryllar ju inte direkt av dom på blocket...

en på Tyska Ebay samt lite tur med de två andra smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
27 september 2016 · 549 Inlägg

Börjat med oljekylning av kolvarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-307a3d2ea82fd38280c7fc201ecd1333.jpg
Hål för oljedysor

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Tumbleweed
27 september 2016 · 1 711 Inlägg

Kolvkylning är bra o ha :-)

Dr_No
28 september 2016 · 549 Inlägg

Här kommer några fler bilder, överföringen av bilder till datorn krånglade igår.


https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-d19e45087eb81692f99e9460e15a3fec.jpg
Tillverkade 4 st oljespridare, öppningstryck 2-3 bar
4 stycken fettnipplar fick offra sig så att jag fick tag på 3 mm kulor

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-dbc1f8d56d795e3671f58efdc79f2492.jpg
Här kan man se oljespridaren kika fram med vevaxeln i.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
1 oktober 2016 · 549 Inlägg

Fått lite gjort sedan sist smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-9173fcbef496d69f0e78aa46caa2dad1.jpg Monterat en kolv och vevstake

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-6c6ea04a9085b49fc5494fb9d990ad73.jpg Kontrollerat om kulan ligger riktigt på ÖD.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-3b0170584f706e75f7c3a19d15057d30.jpg Kulan låg precis rätt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-61330e6d7a2c07ee127810882ad12d99.jpg Kamaxlar provisoriskt monterade för att kontrollera frigången för ventilerna mot kolvarna,
Upptäckte att jag måste ta ur lite i toppen för att kamaxlarna skall gå runt, det blir så om man ökar på ventillyftet för mycket wink

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
eastmotorsport -sommar ska de va....
2 oktober 2016 · 4 524 Inlägg

Härligt! Oljekylningen är bara en av alla detaljer som gör ditt projekt så seriöst och intressant att följa.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .
Tumbleweed
2 oktober 2016 · 1 711 Inlägg

Skitfränt! ! Med det lyftet, är ventilfjädrarna med i matchen oxå? Jag menar så dom inte "bottnar" , d hade inte varit  så skoj på detta bygget

Erngard
3 oktober 2016 · 169 Inlägg

Om du vill göra en mer exakt tdc mätning måste du "låsa" kolven. Skruva fast ett järn över cylindern och sätt en distans mellan järet och kolven dra så den ligger an och vrid åt andra hållet då får du två punkter detta sättet blir mer exakt då du får bort glappen använd en gradskiva på vevden så ser du vart den exakta tdc hamnar

Dr_No
3 oktober 2016 · 549 Inlägg

eastmotorsport skrev:
Härligt! Oljekylningen är bara en av alla detaljer som gör ditt projekt så seriöst och intressant att följa.

Tumbleweed skrev:
Skitfränt! ! Med det lyftet, är ventilfjädrarna med i matchen oxå? Jag menar så dom inte "bottnar" , d hade inte varit  så skoj på detta bygget

Tack för er uppskattning, det uppskattas smile

Ventilfjädrarna har jag koll på, men just nu så har jag stött på problem sad sad
När jag monterade kamaxlarna så nöp de fast när jag drog dit överfallen och gick inte att rotera, vet inte om toppen kanske slagit sig lite vid svetsningen eller om det inte räckte med att olja in lagerlägena utan att jag måste lägga i fett. Gav upp för en stund när jag upptäckte detta.

Har funderat sedan dess på hur fasen man skall kunna justera lagerlägena för kammarna om det visar sig att toppen slagit sig......

Senast redigerat av Dr_No (3 oktober 2016)

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
3 oktober 2016 · 549 Inlägg

Erngard skrev:
Om du vill göra en mer exakt tdc mätning måste du "låsa" kolven. Skruva fast ett järn över cylindern och sätt en distans mellan järet och kolven dra så den ligger an och vrid åt andra hållet då får du två punkter detta sättet blir mer exakt då du får bort glappen använd en gradskiva på vevden så ser du vart den exakta tdc hamnar

Gradskiva har jag fräst in på svänghjulet tidigare, syns nog på bilden om man kikar noga, skall prova ditt tips.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Erngard
3 oktober 2016 · 169 Inlägg

Jag väntar med spänning har du haft tur blir det rätt ändå känns som min metod är säkrare, men tror det blir tillräckligt noga ändå jag har testat båda men har aldrig testat och sett om man får olika resultat, blir ju högre upplösning med min metod men man vet aldrig

Dr_No
6 oktober 2016 · 549 Inlägg

Tumbleweed skrev:
Det borde gå o linehona kamaxelläget..
Kan du kanske se med stållinjal över kamlägena?

Det borde gå men jag har inte fått tag på någon med rätt verktyg än.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
6 oktober 2016 · 549 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-3f1f61b560f7ab091f7811d3d068fb18.jpg Här kan man se vad som har hänt. Lagerläget har krympt på bredden så att säga varför är svårt att säga. Krympningen är endast i toppen överfallen är riktiga. Men jag tror inte svetsningen av toppen har gjort det då även den bortkapade biten har samma märken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-10ae3c747cd9dc8e767cdea58b0196b4.jpg Jag gjorde en klump med rätt mått som jag pressade ned med överfallen 1 och 1 så nu går i alla fall kammarna runt, dock lite trögt ca 8 Nm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-d8a6baca7d2c8654c9999b7ff4d33b68.jpg Urtagen för kamnockarna på insugskammen var enklare att fixa.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Erngard
6 oktober 2016 · 169 Inlägg

Polera med fin ventilpasta så får du bort ojämheter, går det inte toktrögt tror inte jag det ska vara några problem, men nu när du vet om det så ta en titt 5min efter första start

Dr_No
7 oktober 2016 · 549 Inlägg

Erngard skrev:
Polera med fin ventilpasta så får du bort ojämheter, går det inte toktrögt tror inte jag det ska vara några problem, men nu när du vet om det så ta en titt 5min efter första start

Kammarna går inte toktrögt, mätte med en momentnyckel och fick ca 8 Nm på den som går trögast. Den andra kammen ca 5 Nm. Det skulle ge en kraft på långa drivkedjan på ca 220 N. En ISO normerad likadan 3/8" kedja har en brotthållfasthet på 9600 N alltså närmare 44 gånger så mycket. Så det borde inte vara några hållfasthets problem. Sen så växer spelet när toppen blir varm då aluminium utvidgar sig nästan 3 gånger så fort som stål. Vid 100 grader så borde det bli ca 3-4 100 delar mer i spel.

Jag skall ta och köra med lite slippasta och de kapade original kammarna som "slipklossar" tar en borrmaskin och kör med.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Erngard
7 oktober 2016 · 169 Inlägg

Japp precis vad jag tänkte men blir inte många varv ändå men puta är aldrig fel som du säger så blir nog spelet kanon när den är varm och ikörd tror det kommer kännas kanon och veva kamaxlar efter 5min körning☺

Dr_No
8 oktober 2016 · 549 Inlägg

Dr_No skrev:

Erngard skrev:
Om du vill göra en mer exakt tdc mätning måste du "låsa" kolven. Skruva fast ett järn över cylindern och sätt en distans mellan järet och kolven dra så den ligger an och vrid åt andra hållet då får du två punkter detta sättet blir mer exakt då du får bort glappen använd en gradskiva på vevden så ser du vart den exakta tdc hamnar

Gradskiva har jag fräst in på svänghjulet tidigare, syns nog på bilden om man kikar noga, skall prova ditt tips.

Nu har jag provat tipset med kolvstopp.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-0ec3409a7e8077e5e93a25b7a260997b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-f64913ba593709481b2c4b87ff7462e3.jpg Blev 10 grader innan ÖD från båda riktningarna.

Min första mätning med mätklockan var helt rätt tur eller skicklighet är upp till er att bedöma, själv vet jag vad jag tror wink

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang