Opel Manta A -75 T4 från v40

Framtida bruksbil! 8xxx mil O 3e ägaren.
  • 99 Följare
  • 57 012 Visningar
  • Uppdaterades senast 13 januari 2017
SjoholmsCustom Garage General
22 september 2016 · 132 Inlägg

turbonova skrev:
Denna bilen har man sett x antal gånger vid blixtorps skroten 😊 kul att nån förbarmade sig över den. Tummen upp för bygget

jajamän det har du rätt i! jag funderade vad jag gav mig in på när jag tittade på den mer noggrant vid köpet, men den är trots allt inte särskilt rostig iallafall smile

Tack så mycket! kommer ladda upp några bilder imorgon men snart är det ju mekhelg igen smile

Kika gärna i projekttråden, opel manta A får nytt liv med t4:) bruks/busbil
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315609
SjoholmsCustom Garage General
22 september 2016 · 132 Inlägg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/127525E8-68F0-4B67-B2D1-9879957A1DD9_zps39e4zpc7.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/89E1A1F4-5AE8-483E-97CF-F0C6DC732EE8_zpss9p5wvx3.jpg

Var bara tvungen att hänga dit grill huv och skärmar(så komplett front har den inte haft sen -91)

Är det en Opel camaro ss månn tro?? Om inte ser man ju lite likhet iaf till dom större Gm bröderna 😅

Kika gärna i projekttråden, opel manta A får nytt liv med t4:) bruks/busbil
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315609
Erngard
22 september 2016 · 169 Inlägg

Det är struten som ger sig problemet med din motor är inte hästarna utan vridet den ger ju 260nm orginal med turbo, du får bara ha 180hk och 220nm som max om du vill regga direkt på bilprovningen, det är av den anledningen jag tog saab motor från 9000 lätt tryck den utvecklar 150hk och 215nm orginal med turbo. Annars vad jag vet om man ska ta en 4 cyl motor som utvecklar mindre med orginal så är det bara 2 motorer till att ta som klarar sig under effekten vilket är b230fk och 16v 2.0 italiainporten

Vgren
22 september 2016 · 110 Inlägg

Måste ju följa denna och se vad det blir av detta. Jag hade en -72:a när jag var ung som jag bytte till en rekord 2,0 på. Är sugen på att försöka få tag på en Manta A igen för det är riktigt snygga bilar.
Jag är lite avis på dig.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin
SjoholmsCustom Garage General
22 september 2016 · 132 Inlägg

Erngard skrev:
Det är struten som ger sig problemet med din motor är inte hästarna utan vridet den ger ju 260nm orginal med turbo, du får bara ha 180hk och 220nm som max om du vill regga direkt på bilprovningen, det är av den anledningen jag tog saab motor från 9000 lätt tryck den utvecklar 150hk och 215nm orginal med turbo. Annars vad jag vet om man ska ta en 4 cyl motor som utvecklar mindre med orginal så är det bara 2 motorer till att ta som klarar sig under effekten vilket är b230fk och 16v 2.0 italiainporten

Motorn är en fas 1,5 så har 160hk och 230nm. Tyvärr faller den ju på vridet.. Och angående struten funderar jag på att bygga ny strut i stål eller om de går att få tag i en org stål. Alternativt fräsa till en platta och göra om till medbringare (som Volvo axeln). Är ju mer jobb såklart än att trycka dit en Volvo axel, men vi får se lite hur de blir, är inte vid det stadiet riktigt än. Rödblock blir det inte i vilket som. Men blir antingen rulla in som sugis eller med org motorn. Ska fundera en extra gång hur jag ska göra för måste ha skivbromsar bak om jag ska byta motor, rullar jag in med org motorn blir det troligtvis 1031 axel och fyrlink för att få bort struten efter bes.. Saabmotorn går också bort då jag inte gillar utseendet på motorn 😅

Vgren skrev:
Måste ju följa denna och se vad det blir av detta. Jag hade en -72:a när jag var ung som jag bytte till en rekord 2,0 på. Är sugen på att försöka få tag på en Manta A igen för det är riktigt snygga bilar.
Jag är lite avis på dig.

Tackar så mycket! Vad roligt att höra, mantorna är riktigt fina bilar! Tycker du ska skaffa en igen, tråkigt är väl att många är så rostiga så blir lätt att man spenderar hundratals timmar att svetsa sen tröttnar man och säljer hmm om du är sugen på en med ganska mycket jobb(inte rostmässigt). En påbörjad Opel manta med bur och Volvo axel med fyrlänk och uniballs, flyttad torped och b21 i. Men du vill väl antagligen kunna köpa nån hyfsat org antar jag?smile

Senast redigerat av SjoholmsCustom (22 september 2016)

Kika gärna i projekttråden, opel manta A får nytt liv med t4:) bruks/busbil
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315609
SjoholmsCustom Garage General
22 september 2016 · 132 Inlägg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/BE59556B-ABB6-458A-9E29-2AA1B5E0B4CB_zpsfeadrqjg.jpg

Fick tillbaka framvagnsdetaljer från blästring igår, saknas lite på bild bl.a. Lyktsarger som jag fick blästrat från en lykta på test så ska göra samma sak på dom 3 andra. Blir angel eyes och för den som undrar storlek så är lykterna 5 3/4 tum utan fästöron. Ska köpa lite lack i helgen och lägga på framvagnen tänkte jag, nån som kan rekommendera bra grund och topplack som tål stenskott osv?

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/67D7763D-02B1-4515-AD6A-82A466B794AC_zpsazqzxgbn.jpg

Kapade bort original stötdämparfäste också för dom var för smala för coilsen. Gjorde även nya fästen i 4mm svartstål, blir svetsat samt en genomgående bult för centrering samt hållbarhet(kan inte bara säker nog big_smile)

Kika gärna i projekttråden, opel manta A får nytt liv med t4:) bruks/busbil
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315609
Vgren
23 september 2016 · 110 Inlägg

Vgren skrev:
Måste ju följa denna och se vad det blir av detta. Jag hade en -72:a när jag var ung som jag bytte till en rekord 2,0 på. Är sugen på att försöka få tag på en Manta A igen för det är riktigt snygga bilar.
Jag är lite avis på dig.

SjoholmsCustom skrev:
Tackar så mycket! Vad roligt att höra, mantorna är riktigt fina bilar! Tycker du ska skaffa en igen, tråkigt är väl att många är så rostiga så blir lätt att man spenderar hundratals timmar att svetsa sen tröttnar man och säljer hmm om du är sugen på en med ganska mycket jobb(inte rostmässigt). En påbörjad Opel manta med bur och Volvo axel med fyrlänk och uniballs, flyttad torped och b21 i. Men du vill väl antagligen kunna köpa nån hyfsat org antar jag?smile

Nja jag gillaar utseendet men inte kraftkällan. En Saab snurra med "lite" extra pulver och rätthjulsdrift (bak) skulle kunna bli riktigt kul. Måste bara se till att få lite mer fritid över. Har ett par pyttemänniskor att ta hand om nu men när dom blir lite större kommer det nog finnas lite tid över.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin
Erngard
24 september 2016 · 169 Inlägg

Detta blir bra oavsett hur du gör, förresten hur "stor" motor satt det i bilen orginal? satt det en 1.2l så får du bara regga med typ 80 och 220nm, Men tycker du ska göra en rejäl tankeställare angående sfro det är en jädra fördel att regga där ger mycket mer utrymme att ändra hjulupphänging osv, jag har inte reggat in min ännu av den andledningen att besiktingen inte sa något när jag gjorde en vanlig kontrollbesikting men jag kan ju regga direkt på bilprovingen men jag tror jag sfro besikta istället.

SjoholmsCustom Garage General
24 september 2016 · 132 Inlägg

Vgren skrev:

Vgren skrev:
Måste ju följa denna och se vad det blir av detta. Jag hade en -72:a när jag var ung som jag bytte till en rekord 2,0 på. Är sugen på att försöka få tag på en Manta A igen för det är riktigt snygga bilar.
Jag är lite avis på dig.

SjoholmsCustom skrev:
Tackar så mycket! Vad roligt att höra, mantorna är riktigt fina bilar! Tycker du ska skaffa en igen, tråkigt är väl att många är så rostiga så blir lätt att man spenderar hundratals timmar att svetsa sen tröttnar man och säljer hmm om du är sugen på en med ganska mycket jobb(inte rostmässigt). En påbörjad Opel manta med bur och Volvo axel med fyrlänk och uniballs, flyttad torped och b21 i. Men du vill väl antagligen kunna köpa nån hyfsat org antar jag?smile

Nja jag gillaar utseendet men inte kraftkällan. En Saab snurra med "lite" extra pulver och rätthjulsdrift (bak) skulle kunna bli riktigt kul. Måste bara se till att få lite mer fritid över. Har ett par pyttemänniskor att ta hand om nu men när dom blir lite större kommer det nog finnas lite tid över.

ja precis, saab motorn är ju bra men inget för mig smile ja svårt när man har pluttar smile

Erngard skrev:
Detta blir bra oavsett hur du gör, förresten hur "stor" motor satt det i bilen orginal? satt det en 1.2l så får du bara regga med typ 80 och 220nm, Men tycker du ska göra en rejäl tankeställare angående sfro det är en jädra fördel att regga där ger mycket mer utrymme att ändra hjulupphänging osv, jag har inte reggat in min ännu av den andledningen att besiktingen inte sa något när jag gjorde en vanlig kontrollbesikting men jag kan ju regga direkt på bilprovingen men jag tror jag sfro besikta istället.

nja sfro ligger väldigt långt fram i tiden då jag inte vill bygga om riktigt så mycket som dom kräver för ombyggt fordon, så blir bara reg isf till att börja med.. är en 1600 sport så ska inte bli några problem att köra in utan turbo

Kika gärna i projekttråden, opel manta A får nytt liv med t4:) bruks/busbil
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315609
EPG Kärnkraftstomte
25 september 2016 · 766 Inlägg

SjoholmsCustom skrev:
Saabmotorn går också bort då jag inte gillar utseendet på motorn 😅

Jo nackdelen med Saabmotorn är ju att ventilkåpan ser lite konstig ut och lixom får lutningen på fel håll när man sätter den längsmonterad. En annan nackdel är att att den varma sidan hamnar på förarsidan så det kan bli lite trångt att få plats med turbon där rattstången är.
Men jag tycker ändå att fördelarna överväger nackdelarna, kamkedja istället för rem, T5-motorerna håller för uppåt 4-500 hästar utan större modifikationer, motorstyrningen är "open source" så man kan trimma själv och sist men inte minst så passar en Opel Omegaväxellåda rakt av på motorn om man använder 900:ans oljetråg.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
SjoholmsCustom Garage General
26 september 2016 · 132 Inlägg

EPG skrev:

SjoholmsCustom skrev:
Saabmotorn går också bort då jag inte gillar utseendet på motorn 😅

Jo nackdelen med Saabmotorn är ju att ventilkåpan ser lite konstig ut och lixom får lutningen på fel håll när man sätter den längsmonterad. En annan nackdel är att att den varma sidan hamnar på förarsidan så det kan bli lite trångt att få plats med turbon där rattstången är.
Men jag tycker ändå att fördelarna överväger nackdelarna, kamkedja istället för rem, T5-motorerna håller för uppåt 4-500 hästar utan större modifikationer, motorstyrningen är "open source" så man kan trimma själv och sist men inte minst så passar en Opel Omegaväxellåda rakt av på motorn om man använder 900:ans oljetråg.

sett många som kör med saab motor i oplarna och deklart funkar det så varför inte. men jag kommer inte köra saabmotor. det blir t4an..

Kika gärna i projekttråden, opel manta A får nytt liv med t4:) bruks/busbil
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315609
SjoholmsCustom Garage General
26 september 2016 · 132 Inlägg

kommer uppdatera lite vad som gjorts i helgen smile i princip inget skruvande men annat roligt smile

Kika gärna i projekttråden, opel manta A får nytt liv med t4:) bruks/busbil
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315609
Vgren
26 september 2016 · 110 Inlägg

EPG skrev:

SjoholmsCustom skrev:
Saabmotorn går också bort då jag inte gillar utseendet på motorn 😅

Jo nackdelen med Saabmotorn är ju att ventilkåpan ser lite konstig ut och lixom får lutningen på fel håll när man sätter den längsmonterad. En annan nackdel är att att den varma sidan hamnar på förarsidan så det kan bli lite trångt att få plats med turbon där rattstången är.
Men jag tycker ändå att fördelarna överväger nackdelarna, kamkedja istället för rem, T5-motorerna håller för uppåt 4-500 hästar utan större modifikationer, motorstyrningen är "open source" så man kan trimma själv och sist men inte minst så passar en Opel Omegaväxellåda rakt av på motorn om man använder 900:ans oljetråg.

Opel Calibra 6 vxl passar oxå rätt på men då får man ju FWD men den lådan på en 900 motor går förj...a gött.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin
SjoholmsCustom Garage General
26 september 2016 · 132 Inlägg

Hallå! Inte varit mycket skruvande i helgen men fått lite annat gjort som kommer underlätta:) fick hem en "liten" svarv som jag köpte för några veckor sen och började bygga på en ny arbetsbänk.. Sen har kompis flyttat ut sina grejer så varit mycket städande men nu har jag verkstan för mig själv iaf smile lite dåligt med bilder bara, svarven står där den ska längs med väggen framför mantan just nu, ska köpa lite virke och lite profiler så jag kan börja bygga vaggan till bilen smile

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/7D1E9DEF-57B2-4841-9B9B-AADC847C4436_zpspnuo7c6u.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/1D8B522F-0B34-44A3-8E97-94466D7EA4BC_zpsyo81p1km.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/836AB65A-C971-4D7A-838B-BDF4E2349D3C_zpsn5rf94lp.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/2B31C565-221C-48AB-9E8B-4C6CE1FB1762_zps06vugnst.jpg

Mer till nästa gång!

Kika gärna i projekttråden, opel manta A får nytt liv med t4:) bruks/busbil
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315609
Dr_No
27 september 2016 · 549 Inlägg

Ja det var verkligen en LITEN svarv du fått tag på big_smile big_smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
SjoholmsCustom Garage General
27 september 2016 · 132 Inlägg

Dr_No skrev:
Ja det var verkligen en LITEN svarv du fått tag på big_smile big_smile

Haha ja eller hur! Hittade ingen mindre wink en bit över 2 ton och 3,5meter lång 😎

Kika gärna i projekttråden, opel manta A får nytt liv med t4:) bruks/busbil
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315609
mb_pucken
28 september 2016 · 5 087 Inlägg

Trevlig svarv :-) följer :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
SjoholmsCustom Garage General
28 september 2016 · 132 Inlägg

mb_pucken skrev:
Trevlig svarv :-) följer :-)

Kul att du gillar den smile det tackar vi för smile update till helgen är planerad iallafall:)

Kika gärna i projekttråden, opel manta A får nytt liv med t4:) bruks/busbil
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315609
SjoholmsCustom Garage General
11 oktober 2016 · 132 Inlägg

Hallå! Va ett tag sen men har inte stått still. Fått hem alla grejer till svarven nu och använt den litegrann. Snickrat klart bänken, och åkt runt hej vilt och hämtat delar. Kommer blandat med bilder på vad som hänt, ligger inte i ordning men gör la inget smile
Dagen började med att göra fästen till coilsen och svetsa dit, sen svarvade ner drivaxlarna 4,35mm för att få på såna skivor som kommer användas ibak. Sen kapa ännu mer i tråget innan jag åkte hem för att få plats med motorn smile

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/03DBB527-8077-4279-A017-0B35E65E48B6_zpsnhiqjmny.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/D312D5BC-C28E-4B67-B16C-20B428D2886D_zpslsthjdll.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/3DB0FF6B-3BC3-4E1D-A3F1-591A9E055E9B_zpsuo018mqa.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/9566A28C-720B-4B10-AAC5-02CAECAC4B5F_zps7jv9pky9.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/FC56A579-E8DA-4941-9AA8-518DB5A8017E_zpsfgglsdvx.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/BB354DBA-F710-4DF5-A9E1-48D2D822ADCE_zpsq3lrdon3.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/1CB327D9-9FBD-430F-9A63-1411F8B54427_zpstrumszuy.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/E7D21E93-D7D3-416C-971C-002AB6F603E7_zpslhhe9jha.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/4C645B88-7771-4520-902A-F7001EA365D0_zps3f2mfhiu.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/41940D37-EAFB-44A7-AE59-5AC48B93037B_zpsns90pqch.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/A6777BAE-2E77-49F3-BE31-D399E8AD52F2_zpskfzs85uz.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/5E39FEE2-C5AA-4780-984B-A68696DEECC2_zpsybxkxryk.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/3B239F97-6A65-4567-BAFE-86E9C18E4162_zpsnwtgvzml.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/32AE9D7A-E47F-462A-A63A-F68ECF170A7E_zpsltbwdxty.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/CDAD700A-5708-4925-9AB3-8EE01FF102B3_zpszw8gmijg.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/BF22E286-061A-4110-8356-DFBA5B9DE3BC_zpsnodaairc.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/A16C2B30-F45A-4F01-A7E8-AC6DD0C718BA_zpsrdtbk4kj.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/6F1CFA36-2C41-4B4C-9D16-464D970C04B7_zpsdt1hewro.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/6F1CFA36-2C41-4B4C-9D16-464D970C04B7_zpsdt1hewro.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/F8E0F50C-3F84-4BB6-89A6-F6FCF5AC0F5E_zpstfv4rabg.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/9717F468-0257-4F0A-8DA2-838AB201E7CB_zpsxraxbaa1.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/FF0F6BFB-AC7B-488A-82EC-F6D0DE645DFC_zpsokz3hpi9.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/057D1ADD-1D5D-445A-96BD-10220E255EB8_zpswzuup2l6.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/FB0A48AE-2410-4C42-9250-C14E6E779431_zpsoflpysyw.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/D32935CD-2B10-4E3F-994D-95062459171D_zpsr42tofbs.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/713FE4D3-6F31-4830-A14F-34A6680FC889_zpsy71zecbu.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/634162FF-C80C-4CEF-9C9D-1831EFFA2FC7_zpseogao96g.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/F98A155C-A1D8-4F49-8994-73278C70A615_zpsck0wk4j6.jpg

http://i1312.photobucket.com/albums/t525/saabnisse/manta%20bilder/CE349D38-5CAE-4F8D-AC2F-0CD0C2EE667C_zpsr5croumb.jpg

Nu behöver jag antingen låna, köpa eller leja bort tig svetsningen av tråget.

Tillsvidare smile

Kika gärna i projekttråden, opel manta A får nytt liv med t4:) bruks/busbil
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315609
SjoholmsCustom Garage General
16 oktober 2016 · 132 Inlägg

Har hänt massa mer i veckan och har många bilder att visa att det hänt nåt. Motorn hänger på egna ben bland annat.. Har även eventuellt ett haltech platinum sport 1000 på gång, är det nåt att ha? Helt grön på eftermarknads insprutning men fick bra paketpris på lite grejer..

Kika gärna i projekttråden, opel manta A får nytt liv med t4:) bruks/busbil
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=315609
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang