Välkommen till nya Garaget!

Utmarks-Loke
29 september 2016 · 5 814 Inlägg

Jag tyckte det blev mycket svårare att se. Jo, jag ser att vartannat inlägg är ljusgrått men jag tyckte allt var mycket tydligare förut med riktiga ramar runt inläggen och användaren med info till vänster. Men jag antar att vi datoranvändare får acceptera detta för att det skall bli lättare för den ökande mängden telefonsurfare att använda forumet.

Djo
29 september 2016 · 10 157 Inlägg

En ny sak när man kollar händelser skulle det vara smidigt om det som med gamla forumet vart avmarkerat typ grått på dom man läst så man vet vilka man läst och ej.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Dimma Peugeot is my religion, 205 GTi is my god
29 september 2016 · 26 Inlägg

Varför kan man bara välja bilder från sina album som omslagsbild? Jag skulle vilja använda en bild på någon av mina upplagda bilar eller från datorn.

Peugeot is my religion, 205 GTi is my god
chrizz Administratör
29 september 2016 · 11 780 Inlägg

Dimma skrev:
Varför kan man bara välja bilder från sina album som omslagsbild? Jag skulle vilja använda en bild på någon av mina upplagda bilar eller från datorn.

Det kommer. Funktionen var sent påtänkt, och vi ville få med den även fast den var lite enklare i början. Vi vill även att man ska kunna justera positionen på bilden. Just nu centreras den bara.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Dimma Peugeot is my religion, 205 GTi is my god
29 september 2016 · 26 Inlägg

chrizz skrev:

Dimma skrev:
Varför kan man bara välja bilder från sina album som omslagsbild? Jag skulle vilja använda en bild på någon av mina upplagda bilar eller från datorn.

Det kommer. Funktionen var sent påtänkt, och vi ville få med den även fast den var lite enklare i början. Vi vill även att man ska kunna justera positionen på bilden. Just nu centreras den bara.

Perfekt. Tack för svar.

Märkte en annan sak på telefonen. På "Min sida" verkar kolumnen för Gamla bilar vara bredare än kolumnen över för Bilar, vilket resulterar i att man måste scrolla i sidled för att se alla gamla bilar. Men det kanske ska vara så?

Peugeot is my religion, 205 GTi is my god
chrizz Administratör
29 september 2016 · 11 780 Inlägg

Dimma skrev:

chrizz skrev:

Dimma skrev:
Varför kan man bara välja bilder från sina album som omslagsbild? Jag skulle vilja använda en bild på någon av mina upplagda bilar eller från datorn.

Det kommer. Funktionen var sent påtänkt, och vi ville få med den även fast den var lite enklare i början. Vi vill även att man ska kunna justera positionen på bilden. Just nu centreras den bara.

Perfekt. Tack för svar.

Märkte en annan sak på telefonen. På "Min sida" verkar kolumnen för Gamla bilar vara bredare än kolumnen över för Bilar, vilket resulterar i att man måste scrolla i sidled för att se alla gamla bilar. Men det kanske ska vara så?

Nä, du råkar inte ha "visa skrivbordsversion" ikryssat i webbläsaren i mobilen? Det blir lite knas då med det mesta.

Så här ser det ut för mig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/2/2-ce7d11132cf59f86b0bc23adcc875078.jpg

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Brådhis * Voff voff *
29 september 2016 · 10 245 Inlägg

Även jag tycker det är för ljust och saknar ramar mellan olika områden. Säkert ovana i viss mån, men lite "garaget för synskadade" är det för mig, dvs allt känns stort jämfört med förut.

Och som någon nämnde, jag saknar att man såg användarnas bilar direkt (visst funkar det att hålla musen över, men har personen fler än en bil och man inte har hans namn ganska långt ner hamnar allt utanför övre kanten av skärmen!) samt "senast uppdaterade trådar.

Jag förstår att det är pyssligt att få till allt och jag är inte ute efter att kritisera, snarare komma med feedback. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
steifan DR!FTT3KN!K3R
29 september 2016 · 10 427 Inlägg

Jag tycker att det ser lovande ut än så länge, ny design men man kan nog vänja sig fort = kanon! smile

john_petrucci
29 september 2016 · 171 Inlägg

Hej!

Schysst med ny design, toppenjobb! :-)
Dock så får jag också bidra med synpunkten om att det blir väldigt ljust, förra designen var helt okej att kvällssurfa med i och med mörka kanter. Nu blir så bländad så att man nästan måste kisa, ganska obekvämt.

Laddade ner ett addon till Chrome så att man kan manipulera element, och satte bakgrunden till svart, mycket behagligare för ögat och lättare att läsa innehåll. Så här tyckte jag var skönt för mig till slut: http://i.imgur.com/NRSu0e7.png
Detta är ju dock bara en personlig preferens, vet inte vad annat folk känner om den vita bakgrunden.

Kanske "night mode" vore något? smile

Senast redigerat av john_petrucci (29 september 2016)

perr
29 september 2016 · 10 Inlägg

saknar "senast uppdaterade favoritbilar" på min sida, det var ju där man såg när något hänt.
Känns omständigt att gå via "favoritbilar" och sedan dessutom behöva trycka på "senast uppdaterade" för att se vad som rört sig...

I övrigt vänjer man nog sig. #det varbättreförr :-) :-)

Bierstube
29 september 2016 · 616 Inlägg

Föredrar den gamla varianten. Gillade hur lättnavigerad och lättöverskådlig den var. Känns även som att den nya designen äter bandbredd pga sina flashiga funktioner utan att jag som medlem bett om det (exempelvis att "garaget rekommenderar"-bilarna på framsidan svischar förbi av sig självt - vilket kräver mer bandbredd än om det är upp till mig som besökare att välja vad jag vill klicka på och se mer av).

Eurobandit DET VAR BÄTTRE FÖRR!
29 september 2016 · 314 Inlägg

Mjahapp precis som jag förväntat mig. Sidan ser ut som vilken 2010-tals universal mobil/skrivbords allt i ett sida som helst.
Jag förstår att de flesta gillar ändringar på en sida och att den inte kan se likadant ut i 10 år eller mer, men jag tycker att föregående designen var så mycket bättre och praktisk jämfört med den nya designen.
Jag surfar inte på mobilenheter, aldrig gillat det och kommer aldrig att gilla det heller. Det är desktop som alltid gällde och kommer att gälla för mig.
Men jag förstår att det är svårare att göra 1 separat sida för mobilen och dessutom lär det kosta mer så självklart är det ett plus för de som surfar på mobila enheter.

Bakgrunden är alltför ljust och kan vara störande när man bläddrar andras sidor, projekt, i forumet och tja överallt i princip.

"gamla bilar" ligger alltförnära "aktuella bilar" vilket gör att vissa inte kommer att se att bilar man ägt ligger i "gamla bilar" om de ej är upmärksamma.

Ytterligare 1 sak jag inte gillar är att man inte kan se vad folk har för bilar i forumet. Jag vet att muspekaren över användarnamnet visar det, men det var bättre när man kunde se direkt osv

Senast redigerat av Eurobandit (29 september 2016)

Youtube.com/Theeurobandit
mr_green
29 september 2016 · 847 Inlägg

Jag kan inte hitta hur många besökare man haft på sin bil per dag längre. Är det borttaget?

Volvo S40 1.6 drivE "SnålErnst" (2009)
DusanMandick Random Hero
29 september 2016 · 4 047 Inlägg

Jag saknar att man tex i forumet såg vad den som kommenterar har för bilar under kommenterarens namn, det var en riktigt bra funktion!!  annars kul med uppfräschning!  ser jättebra ut!

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
chrizz Administratör
29 september 2016 · 11 780 Inlägg

Mycket av det ni skriver går att ordna. Vi kikar vidare imorgon på alla förslag vi fått här, och så justerar vi därefter. Vi kan naturligtvis ha missat småsaker också, som t.ex. antalet besökare på bilen per dag. Jag har inte haft en tanke på det förrän det togs upp här, så det ska vi naturligtvis fixa igen. Avståndet mellan bilar och gamla bilar är en väldigt enkel sak också, och kan ordnas också. Kör på med mer förslag så kikar vi på det allt eftersom.

edit: det här med att se bilarna direkt i samband med inlägget verkar vara något som eftersöks betydligt mer än jag hade kunnat tro, så vi får kika på det också. Ingenting är omöjligt, så kom med förslag bara. Vi gör sajten så som ni vill ha den smile

Senast redigerat av chrizz (29 september 2016)

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
ViktorHD
29 september 2016 · 5 Inlägg

Nu gjorde jag en användare först igår(delvis för att skriva det här) men jag har länge följt några trådar och "kollat runt" här en massa  så här är i alla fall mina synpunkter.

I först kändes det onödigt att uppdatera en redan bra layout som ingen hade något problem med och jag kände lite som Bierstube i den förra tråden:

Bierstube skrev:
Är skeptisk. Använder endast datorn och har uppskattat enkelheten, lättbegripligheten, översikten och tror att det faktum att inga djupare it-kunskaper krävts för att kunna navigera på sidan gjort att användarantalet är högt. Hoppas funktionalitet kommer gå före utseende även i framtiden. En snabb och användarvänlig sida hoppas jag det ska fortsätta vara. Och varför ändra på ett vinnande koncept? Själv tycker jag sidan är optimal, som den är idag. Att den kan ses som "förlegad" jämfört med flashiga sidor är bara något positivt för garaget.org, för flashiga sidor tåler jag inte. De går tvärbort.

Beskrivnigarna "Luftig design" och "enkla sidor" lät lite likt material design, vilket jag ogillar eftersom man väljer modernt utseende framför användarvänlighet; allt är så stort, simpelt och pastellfärgat att det ser barnsligt ut och man slösar massor av utrymme på stora tomma ytor. Sedan läggs en massa onödiga animationer på, vilket gör snabb användning ännu svårare.

Men ni hade ju en vettig anledning att göra om sidan och jag blev lättad över hur ni gjorde det. Jag gillar eran syn på hur man hanterar lanseringen av en ny design, inga radikala förändringar "bara för att" och öppen diskussion med användarna över om/hur sidan ska ändras.big_smile Det är också bra att ni lämnar vissa funktioner mer eller mindre orörda så att man lättare kan vänja sig.

Forumet tycker jag dock skulle behöva lite ändringar, som många andra har sagt så har det blivit en vit röra av text, det var mer ordning med den förra strukturen på inlägg. Jag tycker inte att all information till vänster om inläggen var onödig, förut brukar jag t.ex. ha hittat intressanta byggen i bilfältet i foruminlägg men nu ids jag inte föra muspekaren över ikonen i varje inlägg bara för att se bilarna..

När inläggen i forumtrådarna var ordnade i som tabeller så var det mycket tydligare att avskiljning på inläggen, det som behövs nu är en tydlig spalt mellan varje inlägg så man snabbt kan skilja på dem, speciellt eftersom man lätt vill kunna skumma igenom trådar.

I och med borttagandet av sidospalten och flyttandet av användarinformationen till översidan så blir användarbilderna så små att de inte syns bra, och vad är egentligen meningen med avatarbilder om de knappt syns? Och angående avatarbilden så tycker jag att det är onödigt att beskära ner bilderna till cirklar, men det är ju som mycket annat en smaksak.

Mobilsidan blev rätt så lyckad, den ser bara bra ut! För mig syns inte heller att vartannat inlägg är grått, men på mobilen syns det.


Det blev en hel uppsats av det här men ni vill väl ha lite feedback tongue

edit:forumering

Senast redigerat av ViktorHD (30 september 2016)

Mina fordon:
-69 Volvo 142
-77 Suzuki K50 / Zündapp HPD
(Bottnia Moppers forum)
chrizz Administratör
29 september 2016 · 11 780 Inlägg

ViktorHD skrev:
Nu gjorde jag en användare först igår(delvis för att skriva det här) men jag har länge följt några trådar och "kollat runt" här en massa  så här är i alla fall mina synpunkter.

I först kändes det onödigt att uppdatera en redan bra layout som ingen hade något problem med och jag kände lite som Bierstube i den förra tråden:

Bierstube skrev:
Är skeptisk. Använder endast datorn och har uppskattat enkelheten, lättbegripligheten, översikten och tror att det faktum att inga djupare it-kunskaper krävts för att kunna navigera på sidan gjort att användarantalet är högt. Hoppas funktionalitet kommer gå före utseende även i framtiden. En snabb och användarvänlig sida hoppas jag det ska fortsätta vara. Och varför ändra på ett vinnande koncept? Själv tycker jag sidan är optimal, som den är idag. Att den kan ses som "förlegad" jämfört med flashiga sidor är bara något positivt för garaget.org, för flashiga sidor tåler jag inte. De går tvärbort.

Beskrivnigarna "Luftig design" och "enkla sidor" lät lite likt material design, vilket jag ogillar eftersom man väljer modernt utseende framför användarvänlighet; allt är så stort, simpelt och pastellfärgat att det ser barnsligt ut och man slösar massor av utrymme på stora tomma ytor. Sedan läggs en massa onödiga animationer på, vilket gör snabb användning ännu svårare.

Men ni hade ju en vettig anledning att göra om sidan och jag blev lättad över hur ni gjorde det. Jag gillar eran syn på hur man hanterar lanseringen av en ny design, inga radikala förändringar "bara för att" och öppen diskussion med användarna över om/hur sidan ska ändras.big_smile Det är också bra att ni lämnar vissa funktioner mer eller mindre orörda så att man lättare kan vänja sig.

Forumet tycker jag dock skulle behöva lite ändringar, som många andra har sagt så har det blivit en röra av vit text, det var mer ordning med den förra strukturen på inlägg. Jag tycker inte att all information till vänster om inläggen var onödig, förut brukar jag t.ex. ha hittat intressanta byggen i bilfältet i foruminlägg men nu ids jag inte föra muspekaren över ikonen i varje inlägg bara för att se bilarna..

När inläggen i forumtrådarna var ordnade i som tabeller så var det mycket tydligare att avskiljning på inläggen, det som behövs nu är en tydlig spalt mellan varje inlägg så man snabbt kan skilja på dem, speciellt eftersom man lätt vill kunna skumma igenom trådar.

I och med borttagandet av sidospalten och flyttandet av användarinformationen till översidan så blir användarbilderna så små att de inte syns bra, och vad är egentligen meningen med avatarbilder om de knappt syns? Och angående avatarbilden så tycker jag att det är onödigt att beskära ner bilderna till cirklar, men det är ju som mycket annat en smaksak.

Mobilsidan blev rätt så lyckad, den ser bara bra ut! För mig syns inte heller att vartannat inlägg är grått, men på mobilen syns det.


Det blev en hel uppsats av det här men ni vill väl ha lite feedback tongue

Absolut. Vi är tacksamma för alla tips.

Ang. färgerna i forumet och att en del inte ser skillnaden mellan vitt och ljusgrått beror förmodligen på en felinställd skärm. Antingen felaktig kontrast eller ljusstyrka, eller en kombination av dessa. Man måste ju ändå kunna skilja på färgerna kan jag tycka, och problemet lär ju finnas på många fler ställen än här. Men vi kikar vidare som sagt. Just nu har jag en tre veckor gammal bebis bredvid mig som inte är ett dugg nöjd med tillvaron, så jag måste lägga lite mer fokus där  wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
larssonphilip
29 september 2016 · 97 Inlägg

Sidan har blivit grymt snygg! Grymt Chrizz!

Det ska synas att en bil inte är original, men man ska inte kunna se vad som är bytt - Definitionen av clean
Dimma Peugeot is my religion, 205 GTi is my god
29 september 2016 · 26 Inlägg

chrizz skrev:

Dimma skrev:

chrizz skrev:
Det kommer. Funktionen var sent påtänkt, och vi ville få med den även fast den var lite enklare i början. Vi vill även att man ska kunna justera positionen på bilden. Just nu centreras den bara.

Perfekt. Tack för svar.

Märkte en annan sak på telefonen. På "Min sida" verkar kolumnen för Gamla bilar vara bredare än kolumnen över för Bilar, vilket resulterar i att man måste scrolla i sidled för att se alla gamla bilar. Men det kanske ska vara så?

Nä, du råkar inte ha "visa skrivbordsversion" ikryssat i webbläsaren i mobilen? Det blir lite knas då med det mesta.

Så här ser det ut för mig.

http://www1.garaget.org/gallery/images/1/2/2-ce7d11132cf59f86b0bc23adcc875078.jpg

Jag kör mobilversion av Explorer i WP8.1 och det ser ut så här:


https://www1.garaget.org/gallery/images/35/34391/34391-81c9c5f4fb9e714bee2ee574a90c9705.jpg

Det är ett i-landsproblem, men jag ville bara visa.

Peugeot is my religion, 205 GTi is my god
chrizz Administratör
29 september 2016 · 11 780 Inlägg

Dimma skrev:

chrizz skrev:

Dimma skrev:

Perfekt. Tack för svar.

Märkte en annan sak på telefonen. På "Min sida" verkar kolumnen för Gamla bilar vara bredare än kolumnen över för Bilar, vilket resulterar i att man måste scrolla i sidled för att se alla gamla bilar. Men det kanske ska vara så?

Nä, du råkar inte ha "visa skrivbordsversion" ikryssat i webbläsaren i mobilen? Det blir lite knas då med det mesta.

Så här ser det ut för mig.

http://www1.garaget.org/gallery/images/1/2/2-ce7d11132cf59f86b0bc23adcc875078.jpg

Jag kör mobilversion av Explorer i WP8.1 och det ser ut så här:


http://www1.garaget.org/gallery/images/35/34391/34391-81c9c5f4fb9e714bee2ee574a90c9705.jpg

Det är ett i-landsproblem, men jag ville bara visa.

Ja, se där. Har faktiskt inte testat IE i mobilen. Det borde funka på samma sätt som på iOS och Android. Jag noterar så får vi kika på det. För nyfikhetens skull, hur ser det ut med "uppdaterade bilar" högst upp under huvudmenyn bilar? Där är samma typ av lista där.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang