Sätta i b230fk i volvo 244 -85

Wheel_Spin
29 september 2016 · 245 Inlägg

Hej, har en 940 med en b230fk som går gött, men vill nu ha denna i 240in, för att slippa skatten smile

Vad exakt behöver modifieras? kan jag inte ta hela elsystemet från 940in och bara flytta över?

Vet att fördelaren inte passar vid torpedväggen, men borde det inte gå att kapa och modifiera lite och få skiten att passa?

Motorfästen? Är det samma eller behöver jag modifiera detta? smile

Passar tråg och låda och allt, eller behöver jag bygga om framaxel eller bredda kardantunneln?

Något mer speciellt att tänka på?

Wheel_Spin
29 september 2016 · 245 Inlägg

Ska sedan reggas och besiktigas ska jag tillägga. Kan man flytta över bakaxel också? eller eventuellt diff? smile

zemet
29 september 2016 · 4 038 Inlägg

Om saker passar eller inte beror väll på vad det är för 240 och vad för motor det sitter i idag skulle jag tro. Är det en b230 variant bör allt passa.  Sitter B20 eller nåt annat i så vet jag inte om det passar.

Bakaxeln passar iaf inte, 940ns är bredare om jag inte kommer ihåg fel.
Växellåda tror jag inte passar då växellådsbalken inte är samma på m90 som dom andra lådorna?

Lite osäker, det ända jag är hyfsat säker på är att bakaxeln ej passar.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Wheel_Spin
29 september 2016 · 245 Inlägg

zemet skrev:
Om saker passar eller inte beror väll på vad det är för 240 och vad för motor det sitter i idag skulle jag tro. Är det en b230 variant bör allt passa.  Sitter B20 eller nåt annat i så vet jag inte om det passar.

Bakaxeln passar iaf inte, 940ns är bredare om jag inte kommer ihåg fel.
Växellåda tror jag inte passar då växellådsbalken inte är samma på m90 som dom andra lådorna?

Lite osäker, det ända jag är hyfsat säker på är att bakaxeln ej passar.

Satt en b200k i, en lågfriktionsvariant av B19, någon som kan ge mig mer information om vad som passar och inte i detta fall? smile

Marlboroman
29 september 2016 · 8 232 Inlägg

Det går att ta elen från en 940, men det är enklare att ta den från en 240 88B och nyare då den är lättare att plocka över till en annan 240. Det går att kapa upp torpeden och bygga som en låda in där så man kommer åt runt fördelarlocket. Motorfästena borde passa annars får man plocka dem från en 240 med b230. Kardantunneln behöver du inte göra något åt om du inte ska ha en M90.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Wheel_Spin
29 september 2016 · 245 Inlägg

Marlboroman skrev:
Det går att ta elen från en 940, men det är enklare att ta den från en 240 88B och nyare då den är lättare att plocka över till en annan 240. Det går att kapa upp torpeden och bygga som en låda in där så man kommer åt runt fördelarlocket. Motorfästena borde passa annars får man plocka dem från en 240 med b230. Kardantunneln behöver du inte göra något åt om du inte ska ha en M90.

Är väl bara ta domkraften och bredda kardantunneln lite wink

Wheel_Spin
29 september 2016 · 245 Inlägg

Passar drivaxeln från 940in in i 240ins diff? och isåfall, håller det i längre än 2 sekunder? haha big_smile

Eller passar slungdiffen på 240ins bakaxel? Sitter 4 petad låda i just nu, M45 säkert?

Senast redigerat av Wheel_Spin (29 september 2016)

Wheel_Spin
3 oktober 2016 · 245 Inlägg

Någon mer som kan ge mig värdefull information? Som utför detta byte?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang