Köpråd BMW 120i -04 Automat

Desmosedici
20 oktober 2016 · 53 Inlägg

Hej!

Då min MC säsong tyvärr fick ett abrupt slut med en lowslide så blir det dags och införskaffa bil tidigare än väntat....

Ska kolla på en BMW 120i (150hp) från slutet på 04. Gått ungf 10k. Automat

Vad bör jag kolla extra noga på?
Hur är automatlådorna i dessa bilarna?
Svårt och eftermontera drag?
Ni som har eller har haft dessa bilar. Är ni nöjda?

Tack på förhand!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 oktober 2016 · 17 380 Inlägg

Desmosedici skrev:
Hej!

Då min MC säsong tyvärr fick ett abrupt slut med en lowslide så blir det dags och införskaffa bil tidigare än väntat....

Ska kolla på en BMW 120i (150hp) från slutet på 04. Gått ungf 10k. Automat

Vad bör jag kolla extra noga på?
Hur är automatlådorna i dessa bilarna?
Svårt och eftermontera drag?
Ni som har eller har haft dessa bilar. Är ni nöjda?

Tack på förhand!

Ingen aning. Men kan säga såhär: De dyker inte upp i forumet med diverse fel. Kanske inte så många som har dessa men några problem borde dykt upp de sista 8 åren så den är nog bra smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jokabsson
21 oktober 2016 · 1 172 Inlägg

Trevligt bilval wink
Motorerna är hållbara och har inga typfel vad jag har hört. Bensinarna är väldigt underskattade! Ingen turbo som kan paja heller. Själv kör jag manuellt och gillar den sexväxlade lådan starkt. Har inte hört någon som haft problem med automatarna, så de är säkert trevliga.
Tänker du montera drag själv eller lämna in på firma? Allt går ju med lite vilja, men kan inte svara på om det är svårt eller ej. Skulle vilja montera drag på min faktiskt.

Som svar på din sista fråga, ja jag är nöjd men se till att skaffa en bil med hyfsad utrustning. Det är min största ånger och det som får mig att titta på andra bilar emellanåt. Min har i stort sett inga tillval utom armstöd, men den går billigt och ligger som Konrads kalasklister på vägen!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Desmosedici
21 oktober 2016 · 53 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:
Ingen aning. Men kan säga såhär: De dyker inte upp i forumet med diverse fel. Kanske inte så många som har dessa men några problem borde dykt upp de sista 8 åren så den är nog bra smile

Hittade en sida som handlade om just problem med deras motorer, stod inte så mycket där.
Bara lite om byta oljare lite oftare än vad BMW vill för att slippa problem med kedjespännaren.
Inga större farligare grejer big_smile

Hört att det kan vara värt och byta vattenpumpen vid 13k tror jag det va. En kollega och hans svärfar båda fick byta deras vid det miltalet.

Cracksoup skrev:
Trevligt bilval wink
Motorerna är hållbara och har inga typfel vad jag har hört. Bensinarna är väldigt underskattade! Ingen turbo som kan paja heller. Själv kör jag manuellt och gillar den sexväxlade lådan starkt. Har inte hört någon som haft problem med automatarna, så de är säkert trevliga.
Tänker du montera drag själv eller lämna in på firma? Allt går ju med lite vilja, men kan inte svara på om det är svårt eller ej. Skulle vilja montera drag på min faktiskt.

Som svar på din sista fråga, ja jag är nöjd men se till att skaffa en bil med hyfsad utrustning. Det är min största ånger och det som får mig att titta på andra bilar emellanåt. Min har i stort sett inga tillval utom armstöd, men den går billigt och ligger som Konrads kalasklister på vägen!

Precis slippa turbomööög! En kollega hade en 335i twin turbo... hade turbo haveri 2 ggr och han kör inte som en idiot och låter oljan cirkulera lite innan bilen stängdes.

Som jag skrev till Hybrid så har jag inte hittat mycket fel med bilen. Men hört rekommendation att byta vattenpumpen vid typ 13k.

Ang drag så blir det nog firma, kostar inga stora pengar. smile

Och tillval är inget som jag bryr mig om så värst mycket. Ska kunna köras, lyssna på radio och vara snål big_smile

Tack för svaren! big_smile

Jokabsson
21 oktober 2016 · 1 172 Inlägg

Desmosedici skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Ingen aning. Men kan säga såhär: De dyker inte upp i forumet med diverse fel. Kanske inte så många som har dessa men några problem borde dykt upp de sista 8 åren så den är nog bra smile

Hittade en sida som handlade om just problem med deras motorer, stod inte så mycket där.
Bara lite om byta oljare lite oftare än vad BMW vill för att slippa problem med kedjespännaren.
Inga större farligare grejer big_smile

Hört att det kan vara värt och byta vattenpumpen vid 13k tror jag det va. En kollega och hans svärfar båda fick byta deras vid det miltalet.

Cracksoup skrev:
Trevligt bilval wink
Motorerna är hållbara och har inga typfel vad jag har hört. Bensinarna är väldigt underskattade! Ingen turbo som kan paja heller. Själv kör jag manuellt och gillar den sexväxlade lådan starkt. Har inte hört någon som haft problem med automatarna, så de är säkert trevliga.
Tänker du montera drag själv eller lämna in på firma? Allt går ju med lite vilja, men kan inte svara på om det är svårt eller ej. Skulle vilja montera drag på min faktiskt.

Som svar på din sista fråga, ja jag är nöjd men se till att skaffa en bil med hyfsad utrustning. Det är min största ånger och det som får mig att titta på andra bilar emellanåt. Min har i stort sett inga tillval utom armstöd, men den går billigt och ligger som Konrads kalasklister på vägen!

Precis slippa turbomööög! En kollega hade en 335i twin turbo... hade turbo haveri 2 ggr och han kör inte som en idiot och låter oljan cirkulera lite innan bilen stängdes.

Som jag skrev till Hybrid så har jag inte hittat mycket fel med bilen. Men hört rekommendation att byta vattenpumpen vid typ 13k.

Ang drag så blir det nog firma, kostar inga stora pengar. smile

Och tillval är inget som jag bryr mig om så värst mycket. Ska kunna köras, lyssna på radio och vara snål big_smile

Tack för svaren! big_smile

Det sköna med BMW från denna tiden (då E90, E87, E60 etc) är att alla kom med AUX ingång som standard. Ett stort plus att veta att man kan köra sin egna musik utan att göra kirurgiska ingrepp i stereon!

Lite spårkänslig är den, så man får passa ratten en del om asfalten inte är silkeslen. Värt att tänka på om det ska pendlas kanske. Annars är den bra ljudisolerad och har ganska sköna säten. Jag lyckades få tag på en utan mugghållare, vilket är ganska vanligt har jag förstått. Irriterande då jag måste ha fula nödlösningar från Biltema hängandes från luftventilerna. Så även om du tycker att du inte behöver någon utrustning så är det rätt gött att kunna dricka kaffe i bilen emellanåt wink

Typiskt BMW att inte erbjuda mer än motor, ratt och fyra hjul som standardutrustning.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 oktober 2016 · 17 380 Inlägg

Cracksoup skrev:

Desmosedici skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Ingen aning. Men kan säga såhär: De dyker inte upp i forumet med diverse fel. Kanske inte så många som har dessa men några problem borde dykt upp de sista 8 åren så den är nog bra smile

Hittade en sida som handlade om just problem med deras motorer, stod inte så mycket där.
Bara lite om byta oljare lite oftare än vad BMW vill för att slippa problem med kedjespännaren.
Inga större farligare grejer big_smile

Hört att det kan vara värt och byta vattenpumpen vid 13k tror jag det va. En kollega och hans svärfar båda fick byta deras vid det miltalet.

Cracksoup skrev:
Trevligt bilval wink
Motorerna är hållbara och har inga typfel vad jag har hört. Bensinarna är väldigt underskattade! Ingen turbo som kan paja heller. Själv kör jag manuellt och gillar den sexväxlade lådan starkt. Har inte hört någon som haft problem med automatarna, så de är säkert trevliga.
Tänker du montera drag själv eller lämna in på firma? Allt går ju med lite vilja, men kan inte svara på om det är svårt eller ej. Skulle vilja montera drag på min faktiskt.

Som svar på din sista fråga, ja jag är nöjd men se till att skaffa en bil med hyfsad utrustning. Det är min största ånger och det som får mig att titta på andra bilar emellanåt. Min har i stort sett inga tillval utom armstöd, men den går billigt och ligger som Konrads kalasklister på vägen!

Precis slippa turbomööög! En kollega hade en 335i twin turbo... hade turbo haveri 2 ggr och han kör inte som en idiot och låter oljan cirkulera lite innan bilen stängdes.

Som jag skrev till Hybrid så har jag inte hittat mycket fel med bilen. Men hört rekommendation att byta vattenpumpen vid typ 13k.

Ang drag så blir det nog firma, kostar inga stora pengar. smile

Och tillval är inget som jag bryr mig om så värst mycket. Ska kunna köras, lyssna på radio och vara snål big_smile

Tack för svaren! big_smile

Det sköna med BMW från denna tiden (då E90, E87, E60 etc) är att alla kom med AUX ingång som standard. Ett stort plus att veta att man kan köra sin egna musik utan att göra kirurgiska ingrepp i stereon!

Lite spårkänslig är den, så man får passa ratten en del om asfalten inte är silkeslen. Värt att tänka på om det ska pendlas kanske. Annars är den bra ljudisolerad och har ganska sköna säten. Jag lyckades få tag på en utan mugghållare, vilket är ganska vanligt har jag förstått. Irriterande då jag måste ha fula nödlösningar från Biltema hängandes från luftventilerna. Så även om du tycker att du inte behöver någon utrustning så är det rätt gött att kunna dricka kaffe i bilen emellanåt wink

Typiskt BMW att inte erbjuda mer än motor, ratt och fyra hjul som standardutrustning.

Jag vet inget om dessa bilar så finns det "snikutrustade" med manuell AC? Jag hade nog köpt en med ACC/klimatanäggning iallafall. Så slipper man sitta och vrida på diverse rattar i tid och otid.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
21 oktober 2016 ·

Cracksoup skrev:

Desmosedici skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Ingen aning. Men kan säga såhär: De dyker inte upp i forumet med diverse fel. Kanske inte så många som har dessa men några problem borde dykt upp de sista 8 åren så den är nog bra smile

Hittade en sida som handlade om just problem med deras motorer, stod inte så mycket där.
Bara lite om byta oljare lite oftare än vad BMW vill för att slippa problem med kedjespännaren.
Inga större farligare grejer big_smile

Hört att det kan vara värt och byta vattenpumpen vid 13k tror jag det va. En kollega och hans svärfar båda fick byta deras vid det miltalet.

Cracksoup skrev:
Trevligt bilval wink
Motorerna är hållbara och har inga typfel vad jag har hört. Bensinarna är väldigt underskattade! Ingen turbo som kan paja heller. Själv kör jag manuellt och gillar den sexväxlade lådan starkt. Har inte hört någon som haft problem med automatarna, så de är säkert trevliga.
Tänker du montera drag själv eller lämna in på firma? Allt går ju med lite vilja, men kan inte svara på om det är svårt eller ej. Skulle vilja montera drag på min faktiskt.

Som svar på din sista fråga, ja jag är nöjd men se till att skaffa en bil med hyfsad utrustning. Det är min största ånger och det som får mig att titta på andra bilar emellanåt. Min har i stort sett inga tillval utom armstöd, men den går billigt och ligger som Konrads kalasklister på vägen!

Precis slippa turbomööög! En kollega hade en 335i twin turbo... hade turbo haveri 2 ggr och han kör inte som en idiot och låter oljan cirkulera lite innan bilen stängdes.

Som jag skrev till Hybrid så har jag inte hittat mycket fel med bilen. Men hört rekommendation att byta vattenpumpen vid typ 13k.

Ang drag så blir det nog firma, kostar inga stora pengar. smile

Och tillval är inget som jag bryr mig om så värst mycket. Ska kunna köras, lyssna på radio och vara snål big_smile

Tack för svaren! big_smile

Det sköna med BMW från denna tiden (då E90, E87, E60 etc) är att alla kom med AUX ingång som standard. Ett stort plus att veta att man kan köra sin egna musik utan att göra kirurgiska ingrepp i stereon!

Lite spårkänslig är den, så man får passa ratten en del om asfalten inte är silkeslen. Värt att tänka på om det ska pendlas kanske. Annars är den bra ljudisolerad och har ganska sköna säten. Jag lyckades få tag på en utan mugghållare, vilket är ganska vanligt har jag förstått. Irriterande då jag måste ha fula nödlösningar från Biltema hängandes från luftventilerna. Så även om du tycker att du inte behöver någon utrustning så är det rätt gött att kunna dricka kaffe i bilen emellanåt wink

Typiskt BMW att inte erbjuda mer än motor, ratt och fyra hjul som standardutrustning.

Måste bara flika in lite, den här spårkänsligheten är väl vad ni BMW-förare brukar kalla för ett kommunikativt chassi? Jag uppskattar inte den egenskapen då jag önskar en avslappnad riktningsstabil körupplevelse. Annars är väl 1-serien relativt förskonad från större bekymmer förutom dom redan nämnda rappande kamkedjorna samt att sidoblinkersna kan ta in fukt och små rostangrepp på bla bagageluckan vad jag vet om dom.
Liten bil med en liten kupé fast för biltypen ovanligt välisolerad jämfört med skramliga Golfar och bakhjulhusbrusande Aurisar. En Mercedes B-Klasse kanske kan vara ett alternativ?

Evildan
21 oktober 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:

Cracksoup skrev:

Desmosedici skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Ingen aning. Men kan säga såhär: De dyker inte upp i forumet med diverse fel. Kanske inte så många som har dessa men några problem borde dykt upp de sista 8 åren så den är nog bra smile

Hittade en sida som handlade om just problem med deras motorer, stod inte så mycket där.
Bara lite om byta oljare lite oftare än vad BMW vill för att slippa problem med kedjespännaren.
Inga större farligare grejer big_smile

Hört att det kan vara värt och byta vattenpumpen vid 13k tror jag det va. En kollega och hans svärfar båda fick byta deras vid det miltalet.


Precis slippa turbomööög! En kollega hade en 335i twin turbo... hade turbo haveri 2 ggr och han kör inte som en idiot och låter oljan cirkulera lite innan bilen stängdes.

Som jag skrev till Hybrid så har jag inte hittat mycket fel med bilen. Men hört rekommendation att byta vattenpumpen vid typ 13k.

Ang drag så blir det nog firma, kostar inga stora pengar. smile

Och tillval är inget som jag bryr mig om så värst mycket. Ska kunna köras, lyssna på radio och vara snål big_smile

Tack för svaren! big_smile

Det sköna med BMW från denna tiden (då E90, E87, E60 etc) är att alla kom med AUX ingång som standard. Ett stort plus att veta att man kan köra sin egna musik utan att göra kirurgiska ingrepp i stereon!

Lite spårkänslig är den, så man får passa ratten en del om asfalten inte är silkeslen. Värt att tänka på om det ska pendlas kanske. Annars är den bra ljudisolerad och har ganska sköna säten. Jag lyckades få tag på en utan mugghållare, vilket är ganska vanligt har jag förstått. Irriterande då jag måste ha fula nödlösningar från Biltema hängandes från luftventilerna. Så även om du tycker att du inte behöver någon utrustning så är det rätt gött att kunna dricka kaffe i bilen emellanåt wink

Typiskt BMW att inte erbjuda mer än motor, ratt och fyra hjul som standardutrustning.

Jag vet inget om dessa bilar så finns det "snikutrustade" med manuell AC? Jag hade nog köpt en med ACC/klimatanäggning iallafall. Så slipper man sitta och vrida på diverse rattar i tid och otid.

Jodå, en del är tämligen povert utrustade utan klima och med fönstervevar i baksätet... jo nu vet jag att du jämför med en jämngammal Prius men det blir ju fel att jämföra en premiumbil utan utrustning med en Prius. wink

Jokabsson
21 oktober 2016 · 1 172 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

Cracksoup skrev:

Desmosedici skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Ingen aning. Men kan säga såhär: De dyker inte upp i forumet med diverse fel. Kanske inte så många som har dessa men några problem borde dykt upp de sista 8 åren så den är nog bra smile

Hittade en sida som handlade om just problem med deras motorer, stod inte så mycket där.
Bara lite om byta oljare lite oftare än vad BMW vill för att slippa problem med kedjespännaren.
Inga större farligare grejer big_smile

Hört att det kan vara värt och byta vattenpumpen vid 13k tror jag det va. En kollega och hans svärfar båda fick byta deras vid det miltalet.

Cracksoup skrev:
Trevligt bilval wink
Motorerna är hållbara och har inga typfel vad jag har hört. Bensinarna är väldigt underskattade! Ingen turbo som kan paja heller. Själv kör jag manuellt och gillar den sexväxlade lådan starkt. Har inte hört någon som haft problem med automatarna, så de är säkert trevliga.
Tänker du montera drag själv eller lämna in på firma? Allt går ju med lite vilja, men kan inte svara på om det är svårt eller ej. Skulle vilja montera drag på min faktiskt.

Som svar på din sista fråga, ja jag är nöjd men se till att skaffa en bil med hyfsad utrustning. Det är min största ånger och det som får mig att titta på andra bilar emellanåt. Min har i stort sett inga tillval utom armstöd, men den går billigt och ligger som Konrads kalasklister på vägen!

Precis slippa turbomööög! En kollega hade en 335i twin turbo... hade turbo haveri 2 ggr och han kör inte som en idiot och låter oljan cirkulera lite innan bilen stängdes.

Som jag skrev till Hybrid så har jag inte hittat mycket fel med bilen. Men hört rekommendation att byta vattenpumpen vid typ 13k.

Ang drag så blir det nog firma, kostar inga stora pengar. smile

Och tillval är inget som jag bryr mig om så värst mycket. Ska kunna köras, lyssna på radio och vara snål big_smile

Tack för svaren! big_smile

Det sköna med BMW från denna tiden (då E90, E87, E60 etc) är att alla kom med AUX ingång som standard. Ett stort plus att veta att man kan köra sin egna musik utan att göra kirurgiska ingrepp i stereon!

Lite spårkänslig är den, så man får passa ratten en del om asfalten inte är silkeslen. Värt att tänka på om det ska pendlas kanske. Annars är den bra ljudisolerad och har ganska sköna säten. Jag lyckades få tag på en utan mugghållare, vilket är ganska vanligt har jag förstått. Irriterande då jag måste ha fula nödlösningar från Biltema hängandes från luftventilerna. Så även om du tycker att du inte behöver någon utrustning så är det rätt gött att kunna dricka kaffe i bilen emellanåt wink

Typiskt BMW att inte erbjuda mer än motor, ratt och fyra hjul som standardutrustning.

Jag vet inget om dessa bilar så finns det "snikutrustade" med manuell AC? Jag hade nog köpt en med ACC/klimatanäggning iallafall. Så slipper man sitta och vrida på diverse rattar i tid och otid.

Jajjemen, min har denna typen av AC! Konstigt nog utrustade BMW inte ens E60 med automatisk klimatanläggning, utan det går att hitta några billiga exemplar på blocket med manuell sådan.

Evildan skrev:

Cracksoup skrev:

Desmosedici skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Ingen aning. Men kan säga såhär: De dyker inte upp i forumet med diverse fel. Kanske inte så många som har dessa men några problem borde dykt upp de sista 8 åren så den är nog bra smile

Hittade en sida som handlade om just problem med deras motorer, stod inte så mycket där.
Bara lite om byta oljare lite oftare än vad BMW vill för att slippa problem med kedjespännaren.
Inga större farligare grejer big_smile

Hört att det kan vara värt och byta vattenpumpen vid 13k tror jag det va. En kollega och hans svärfar båda fick byta deras vid det miltalet.


Precis slippa turbomööög! En kollega hade en 335i twin turbo... hade turbo haveri 2 ggr och han kör inte som en idiot och låter oljan cirkulera lite innan bilen stängdes.

Som jag skrev till Hybrid så har jag inte hittat mycket fel med bilen. Men hört rekommendation att byta vattenpumpen vid typ 13k.

Ang drag så blir det nog firma, kostar inga stora pengar. smile

Och tillval är inget som jag bryr mig om så värst mycket. Ska kunna köras, lyssna på radio och vara snål big_smile

Tack för svaren! big_smile

Det sköna med BMW från denna tiden (då E90, E87, E60 etc) är att alla kom med AUX ingång som standard. Ett stort plus att veta att man kan köra sin egna musik utan att göra kirurgiska ingrepp i stereon!

Lite spårkänslig är den, så man får passa ratten en del om asfalten inte är silkeslen. Värt att tänka på om det ska pendlas kanske. Annars är den bra ljudisolerad och har ganska sköna säten. Jag lyckades få tag på en utan mugghållare, vilket är ganska vanligt har jag förstått. Irriterande då jag måste ha fula nödlösningar från Biltema hängandes från luftventilerna. Så även om du tycker att du inte behöver någon utrustning så är det rätt gött att kunna dricka kaffe i bilen emellanåt wink

Typiskt BMW att inte erbjuda mer än motor, ratt och fyra hjul som standardutrustning.

Måste bara flika in lite, den här spårkänsligheten är väl vad ni BMW-förare brukar kalla för ett kommunikativt chassi? Jag uppskattar inte den egenskapen då jag önskar en avslappnad riktningsstabil körupplevelse. Annars är väl 1-serien relativt förskonad från större bekymmer förutom dom redan nämnda rappande kamkedjorna samt att sidoblinkersna kan ta in fukt och små rostangrepp på bla bagageluckan vad jag vet om dom.
Liten bil med en liten kupé fast för biltypen ovanligt välisolerad jämfört med skramliga Golfar och bakhjulhusbrusande Aurisar. En Mercedes B-Klasse kanske kan vara ett alternativ?

Jodå och det är fantastiskt kul att köra snabbt och denna "dynamiska" körningen kännetecknar BMW sedan långt tillbaka. Nackdelen är ju då att den inte blir så bekväm just i den aspekten. Tack vare att BMW ville göra den lik en liten sportbil, är fjädringen rätt hård också. Detta är saker som jag vant mig vid och tycker nu att min gamla Saab känns svampig att köra i jämförelse. Kontakten med vägen finns inte på samma sätt som i den lilla bimmern. Sedan tycker man ju vad man vill om det! Finns en anledning att BMW kom med adaptiv fjädring även till 1 serien några år senare.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Evildan
22 oktober 2016 ·

Cracksoup skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Cracksoup skrev:

Desmosedici skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Ingen aning. Men kan säga såhär: De dyker inte upp i forumet med diverse fel. Kanske inte så många som har dessa men några problem borde dykt upp de sista 8 åren så den är nog bra smile

Hittade en sida som handlade om just problem med deras motorer, stod inte så mycket där.
Bara lite om byta oljare lite oftare än vad BMW vill för att slippa problem med kedjespännaren.
Inga större farligare grejer big_smile

Hört att det kan vara värt och byta vattenpumpen vid 13k tror jag det va. En kollega och hans svärfar båda fick byta deras vid det miltalet.

Cracksoup skrev:
Trevligt bilval wink
Motorerna är hållbara och har inga typfel vad jag har hört. Bensinarna är väldigt underskattade! Ingen turbo som kan paja heller. Själv kör jag manuellt och gillar den sexväxlade lådan starkt. Har inte hört någon som haft problem med automatarna, så de är säkert trevliga.
Tänker du montera drag själv eller lämna in på firma? Allt går ju med lite vilja, men kan inte svara på om det är svårt eller ej. Skulle vilja montera drag på min faktiskt.

Som svar på din sista fråga, ja jag är nöjd men se till att skaffa en bil med hyfsad utrustning. Det är min största ånger och det som får mig att titta på andra bilar emellanåt. Min har i stort sett inga tillval utom armstöd, men den går billigt och ligger som Konrads kalasklister på vägen!

Precis slippa turbomööög! En kollega hade en 335i twin turbo... hade turbo haveri 2 ggr och han kör inte som en idiot och låter oljan cirkulera lite innan bilen stängdes.

Som jag skrev till Hybrid så har jag inte hittat mycket fel med bilen. Men hört rekommendation att byta vattenpumpen vid typ 13k.

Ang drag så blir det nog firma, kostar inga stora pengar. smile

Och tillval är inget som jag bryr mig om så värst mycket. Ska kunna köras, lyssna på radio och vara snål big_smile

Tack för svaren! big_smile

Det sköna med BMW från denna tiden (då E90, E87, E60 etc) är att alla kom med AUX ingång som standard. Ett stort plus att veta att man kan köra sin egna musik utan att göra kirurgiska ingrepp i stereon!

Lite spårkänslig är den, så man får passa ratten en del om asfalten inte är silkeslen. Värt att tänka på om det ska pendlas kanske. Annars är den bra ljudisolerad och har ganska sköna säten. Jag lyckades få tag på en utan mugghållare, vilket är ganska vanligt har jag förstått. Irriterande då jag måste ha fula nödlösningar från Biltema hängandes från luftventilerna. Så även om du tycker att du inte behöver någon utrustning så är det rätt gött att kunna dricka kaffe i bilen emellanåt wink

Typiskt BMW att inte erbjuda mer än motor, ratt och fyra hjul som standardutrustning.

Jag vet inget om dessa bilar så finns det "snikutrustade" med manuell AC? Jag hade nog köpt en med ACC/klimatanäggning iallafall. Så slipper man sitta och vrida på diverse rattar i tid och otid.

Jajjemen, min har denna typen av AC! Konstigt nog utrustade BMW inte ens E60 med automatisk klimatanläggning, utan det går att hitta några billiga exemplar på blocket med manuell sådan.

Evildan skrev:

Cracksoup skrev:

Det sköna med BMW från denna tiden (då E90, E87, E60 etc) är att alla kom med AUX ingång som standard. Ett stort plus att veta att man kan köra sin egna musik utan att göra kirurgiska ingrepp i stereon!

Lite spårkänslig är den, så man får passa ratten en del om asfalten inte är silkeslen. Värt att tänka på om det ska pendlas kanske. Annars är den bra ljudisolerad och har ganska sköna säten. Jag lyckades få tag på en utan mugghållare, vilket är ganska vanligt har jag förstått. Irriterande då jag måste ha fula nödlösningar från Biltema hängandes från luftventilerna. Så även om du tycker att du inte behöver någon utrustning så är det rätt gött att kunna dricka kaffe i bilen emellanåt wink

Typiskt BMW att inte erbjuda mer än motor, ratt och fyra hjul som standardutrustning.

Måste bara flika in lite, den här spårkänsligheten är väl vad ni BMW-förare brukar kalla för ett kommunikativt chassi? Jag uppskattar inte den egenskapen då jag önskar en avslappnad riktningsstabil körupplevelse. Annars är väl 1-serien relativt förskonad från större bekymmer förutom dom redan nämnda rappande kamkedjorna samt att sidoblinkersna kan ta in fukt och små rostangrepp på bla bagageluckan vad jag vet om dom.
Liten bil med en liten kupé fast för biltypen ovanligt välisolerad jämfört med skramliga Golfar och bakhjulhusbrusande Aurisar. En Mercedes B-Klasse kanske kan vara ett alternativ?

Jodå och det är fantastiskt kul att köra snabbt och denna "dynamiska" körningen kännetecknar BMW sedan långt tillbaka. Nackdelen är ju då att den inte blir så bekväm just i den aspekten. Tack vare att BMW ville göra den lik en liten sportbil, är fjädringen rätt hård också. Detta är saker som jag vant mig vid och tycker nu att min gamla Saab känns svampig att köra i jämförelse. Kontakten med vägen finns inte på samma sätt som i den lilla bimmern. Sedan tycker man ju vad man vill om det! Finns en anledning att BMW kom med adaptiv fjädring även till 1 serien några år senare.

Dynamisk och nervös är i min bok inte samma sak. Vi kan ta en annan sportig bil eller rent utav sportbil som då bayrarna försöker efterlikna Mazda Miata. Den är riktningsstabil fast ändå pigg och alert, likaså en Toyota MR2. Prestandamodeller från Stuttgart har inte heller detta "dynamiska" (läs vinglande) beteende utan trots apbreda gummin på C63 går bilen lugnt och stilla på vägbanan med undantag när man korsar spårvägar runt Stureplan.
Men...några -BMW-fans- uppskattar att bilen känns som den behöver en framvagnsinställning och andra -jag- gör det inte.

TS: Provkör ordentligt, du kanske vill ha en avstressande körupplevelse vad vet jag.

caromania Forummoderator
22 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Vattenpump efter 13k mil låter tidigt på en så ny bil? Ska det verkligen behövas?  Jag bytte på min Connolly-räser efter 21k mil och 22 år. Då kostade pumpen 400kr och tog en timme att byta för en novis. Sedan tycker jag det verkar konstigt med turboraset på 335an, jag har aldrig haft turboras.

Påver utrustningsnivå på tyska mellannivåbilar är ju inget nytt. Redan på 80-talet sprang ju japanerna ifrån dem rejält. Skillnaden är att Christer Glenning då när det begav sig lovordade fönstervevar för att "de japanska flipperspelen" inte skulle hålla. Hur det gick vet vi ju...

Min Yaris har faktiskt fönstervevar och saknar AC. Den har även kassettradio med endast två högtalare. Värsta tyskbilen är det.

Det där med spårkänslighet beror mycket på däcken. Jag har läst* om folk som experimenterat med olika däck på sina BMW 300 för att få dem att gå mindre spårigt och tydligen är det en mycket god idé att gå ifrån rekommenderade däck den dagen man byter. Är bilen dessutom utrustad med run-flat så kan man ju lika gärna ta tillbaka sin gamla Isetta direkt. Jag vet* att sidewall-index påverkar spårkänsligheten mycket. Gå ner från 94 tlll 91 eller 91 till 89 så händer en hel del. (På gott och på ont.)

Senast redigerat av caromania (22 oktober 2016)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Jokabsson
22 oktober 2016 · 1 172 Inlägg

caromania skrev:
Vattenpump efter 13k mil låter tidigt på en så ny bil? Ska det verkligen behövas?  Jag bytte på min Connolly-räser efter 21k mil och 22 år. Då kostade pumpen 400kr och tog en timme att byta för en novis. Sedan tycker jag det verkar konstigt med turboraset på 335an, jag har aldrig haft turboras.

Påver utrustningsnivå på tyska mellannivåbilar är ju inget nytt. Redan på 80-talet sprang ju japanerna ifrån dem rejält. Skillnaden är att Christer Glenning då när det begav sig lovordade fönstervevar för att "de japanska flipperspelen" inte skulle hålla. Hur det gick vet vi ju...

Min Yaris har faktiskt fönstervevar och saknar AC. Den har även kassettradio med endast två högtalare. Värsta tyskbilen är det.

Det där med spårkänslighet beror mycket på däcken. Jag har läst* om folk som experimenterat med olika däck på sina BMW 300 för att få dem att gå mindre spårigt och tydligen är det en mycket god idé att gå ifrån rekommenderade däck den dagen man byter. Är bilen dessutom utrustad med run-flat så kan man ju lika gärna ta tillbaka sin gamla Isetta direkt. Jag vet* att sidewall-index påverkar spårkänsligheten mycket. Gå ner från 94 tlll 91 eller 91 till 89 så händer en hel del. (På gott och på ont.)

Visst kan det väl vara fel på däcken. Har dåliga gamla pilmönstrade framdäck medan bak vet jag är bra komfortdäck. Får se om det blir nån skillnad framåt våren då jag byter fram också.

Evildan: Jag skulle inte kalla det nervöst, den känns tvärtom väldigt säker på vägen och hoppar inte runt. Det kanske är för att jag är van, men har aldrig stört mig på att passa ratten när jag kör över någon ojämnhet i 100km/h. I höga hastigheter har jag ändå oftast båda händerna på ratten, vilken bil jag än kör. Det jobbiga kan väl snarare vara den hårda fjädringen om man har dålig rygg smile
Oavsett om BMW försökte efterlikna Miata eller inte, är BMWn praktisk med 4 dörrar och hyfsat bagage, motorn fram och drivhjulen bak.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Evildan
22 oktober 2016 ·

Cracksoup skrev:

caromania skrev:
Vattenpump efter 13k mil låter tidigt på en så ny bil? Ska det verkligen behövas?  Jag bytte på min Connolly-räser efter 21k mil och 22 år. Då kostade pumpen 400kr och tog en timme att byta för en novis. Sedan tycker jag det verkar konstigt med turboraset på 335an, jag har aldrig haft turboras.

Påver utrustningsnivå på tyska mellannivåbilar är ju inget nytt. Redan på 80-talet sprang ju japanerna ifrån dem rejält. Skillnaden är att Christer Glenning då när det begav sig lovordade fönstervevar för att "de japanska flipperspelen" inte skulle hålla. Hur det gick vet vi ju...

Min Yaris har faktiskt fönstervevar och saknar AC. Den har även kassettradio med endast två högtalare. Värsta tyskbilen är det.

Det där med spårkänslighet beror mycket på däcken. Jag har läst* om folk som experimenterat med olika däck på sina BMW 300 för att få dem att gå mindre spårigt och tydligen är det en mycket god idé att gå ifrån rekommenderade däck den dagen man byter. Är bilen dessutom utrustad med run-flat så kan man ju lika gärna ta tillbaka sin gamla Isetta direkt. Jag vet* att sidewall-index påverkar spårkänsligheten mycket. Gå ner från 94 tlll 91 eller 91 till 89 så händer en hel del. (På gott och på ont.)

Visst kan det väl vara fel på däcken. Har dåliga gamla pilmönstrade framdäck medan bak vet jag är bra komfortdäck. Får se om det blir nån skillnad framåt våren då jag byter fram också.

Evildan: Jag skulle inte kalla det nervöst, den känns tvärtom väldigt säker på vägen och hoppar inte runt. Det kanske är för att jag är van, men har aldrig stört mig på att passa ratten när jag kör över någon ojämnhet i 100km/h. I höga hastigheter har jag ändå oftast båda händerna på ratten, vilken bil jag än kör. Det jobbiga kan väl snarare vara den hårda fjädringen om man har dålig rygg smile
Oavsett om BMW försökte efterlikna Miata eller inte, är BMWn praktisk med 4 dörrar och hyfsat bagage, motorn fram och drivhjulen bak.

Men är den spårkänslig eller inte? Nu motskriver du dig själv.
Givetvis är inte Miata riktigt jämförbar ur praktisk synvinkel men den är ändock inte spårkänslig trots sin lättare vikt, äldre konstruktion, kortare hjulbas tillika motorn fram och drivning bak. Den borde enligt fysikens lagar vara stressigare att köra men så är inte fallet, man kan fråga sig varför en Mazda som är en ripoff av brittiska sportbilar från tidigt -60 tal (vilka inte heller är särskilt spårkänsliga) har ett lugnare uppträdande på rak väg men ändå är rysligt snabb runt böjarna.
En bil behöver inte försöka donera bort förarens njurar för att samtidigt ha bra väghållning eller kännas sportig. Xantia som fortfarande är oslagen i ett känt test som går ut på att få fordonet att styra och återta spåret är ingalunda stötig.
Opel Corsa däremot som gör denna manöver snabbare än mången bayersk premiumsläde är nog lite hårt satt för att kallas komfortabel, men den är åtminstone riktningsstabil och i regel lika klent utrustad som tyskt premiumship.

TS: Provkör även andra märken för jämförelse, vissa har dessutom en acceptabel grundnivå på utrustningen.

Jokabsson
22 oktober 2016 · 1 172 Inlägg

Evildan skrev:

Cracksoup skrev:

caromania skrev:
Vattenpump efter 13k mil låter tidigt på en så ny bil? Ska det verkligen behövas?  Jag bytte på min Connolly-räser efter 21k mil och 22 år. Då kostade pumpen 400kr och tog en timme att byta för en novis. Sedan tycker jag det verkar konstigt med turboraset på 335an, jag har aldrig haft turboras.

Påver utrustningsnivå på tyska mellannivåbilar är ju inget nytt. Redan på 80-talet sprang ju japanerna ifrån dem rejält. Skillnaden är att Christer Glenning då när det begav sig lovordade fönstervevar för att "de japanska flipperspelen" inte skulle hålla. Hur det gick vet vi ju...

Min Yaris har faktiskt fönstervevar och saknar AC. Den har även kassettradio med endast två högtalare. Värsta tyskbilen är det.

Det där med spårkänslighet beror mycket på däcken. Jag har läst* om folk som experimenterat med olika däck på sina BMW 300 för att få dem att gå mindre spårigt och tydligen är det en mycket god idé att gå ifrån rekommenderade däck den dagen man byter. Är bilen dessutom utrustad med run-flat så kan man ju lika gärna ta tillbaka sin gamla Isetta direkt. Jag vet* att sidewall-index påverkar spårkänsligheten mycket. Gå ner från 94 tlll 91 eller 91 till 89 så händer en hel del. (På gott och på ont.)

Visst kan det väl vara fel på däcken. Har dåliga gamla pilmönstrade framdäck medan bak vet jag är bra komfortdäck. Får se om det blir nån skillnad framåt våren då jag byter fram också.

Evildan: Jag skulle inte kalla det nervöst, den känns tvärtom väldigt säker på vägen och hoppar inte runt. Det kanske är för att jag är van, men har aldrig stört mig på att passa ratten när jag kör över någon ojämnhet i 100km/h. I höga hastigheter har jag ändå oftast båda händerna på ratten, vilken bil jag än kör. Det jobbiga kan väl snarare vara den hårda fjädringen om man har dålig rygg smile
Oavsett om BMW försökte efterlikna Miata eller inte, är BMWn praktisk med 4 dörrar och hyfsat bagage, motorn fram och drivhjulen bak.

Men är den spårkänslig eller inte? Nu motskriver du dig själv.
Givetvis är inte Miata riktigt jämförbar ur praktisk synvinkel men den är ändock inte spårkänslig trots sin lättare vikt, äldre konstruktion, kortare hjulbas tillika motorn fram och drivning bak. Den borde enligt fysikens lagar vara stressigare att köra men så är inte fallet, man kan fråga sig varför en Mazda som är en ripoff av brittiska sportbilar från tidigt -60 tal (vilka inte heller är särskilt spårkänsliga) har ett lugnare uppträdande på rak väg men ändå är rysligt snabb runt böjarna.
En bil behöver inte försöka donera bort förarens njurar för att samtidigt ha bra väghållning eller kännas sportig. Xantia som fortfarande är oslagen i ett känt test som går ut på att få fordonet att styra och återta spåret är ingalunda stötig.
Opel Corsa däremot som gör denna manöver snabbare än mången bayersk premiumsläde är nog lite hårt satt för att kallas komfortabel, men den är åtminstone riktningsstabil och i regel lika klent utrustad som tyskt premiumship.

TS: Provkör även andra märken för jämförelse, vissa har dessutom en acceptabel grundnivå på utrustningen.

Det gör jag inte alls smile
Skrev först att de är lite spårkänsliga om asfalten inte är silkeslen och sedan utvecklade jag det påståendet med att spårkänsligheten känns av i högre hastigheter då jag kör med båda händerna på ratten. Alltså inga problem för mig, men någon annan kanske tycker det är jätte jobbigt, vad vet jag. Har inte kört någon Miata så om de uppleva säkra på vägen kan jag inte svara på.

TS: Som sagt, prova och jämför med andra alternativ! Gillar du tyskt så är Audi A3 sköna och samma nivå på "upplevd kvalité" som Bmwn.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Desmosedici
22 oktober 2016 · 53 Inlägg

Hälsofyr va många svar man fick då!

Skippar citera då det bara buggar för mig!

Tack för alla svar!

Hade inte dieselskatten varit så hög så.....

Så lite svar på era frågor...


Ang vattenpumpen så va det haveri på både kollegans bil och kollegans svärfars bil och kom vid samma miltal ~13.

Och lite frågor på era svar..

Hur är det i bimmers, är det AUX kabel i "armstödslådan" (vafan heter det? yikes )
Eller ett uttag i radion?

Har kollat på Audi A4 också men hittar ingen som verkar vettig sad
Annars kanske någon från 3 serien är något och ha? Provkört en 320i från samma årtal och den va väldigt skön.


Åter igen, tack för svar!

Jokabsson
22 oktober 2016 · 1 172 Inlägg

Desmosedici skrev:
Hälsofyr va många svar man fick då!

Skippar citera då det bara buggar för mig!

Tack för alla svar!

Hade inte dieselskatten varit så hög så.....

Så lite svar på era frågor...


Ang vattenpumpen så va det haveri på både kollegans bil och kollegans svärfars bil och kom vid samma miltal ~13.

Och lite frågor på era svar..

Hur är det i bimmers, är det AUX kabel i "armstödslådan" (vafan heter det? yikes )
Eller ett uttag i radion?

Har kollat på Audi A4 också men hittar ingen som verkar vettig sad
Annars kanske någon från 3 serien är något och ha? Provkört en 320i från samma årtal och den va väldigt skön.


Åter igen, tack för svar!

AUX ingången sitter inte i själva "lådan", utan under armstödet. Så om bilen har armstöd får man bara lyfta upp det och koppla in sladd. Är det en BMW 320i från 2004? I så fall är det E46 eller menar du den som kom 05 (E90)? E46 är fantastiskt balanserade och härliga att åka i. Där finns det dock oftast inte AUX ingång och den har lite föråldrad inredning. E90 är modernare och kan upplevas lite bekvämare. Dock är 320i ingen rolig motor till den tyvärr. 325i är en helt annan sak.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Desmosedici
22 oktober 2016 · 53 Inlägg

Cracksoup skrev:

Desmosedici skrev:
Hälsofyr va många svar man fick då!

Skippar citera då det bara buggar för mig!

Tack för alla svar!

Hade inte dieselskatten varit så hög så.....

Så lite svar på era frågor...


Ang vattenpumpen så va det haveri på både kollegans bil och kollegans svärfars bil och kom vid samma miltal ~13.

Och lite frågor på era svar..

Hur är det i bimmers, är det AUX kabel i "armstödslådan" (vafan heter det? yikes )
Eller ett uttag i radion?

Har kollat på Audi A4 också men hittar ingen som verkar vettig sad
Annars kanske någon från 3 serien är något och ha? Provkört en 320i från samma årtal och den va väldigt skön.


Åter igen, tack för svar!

AUX ingången sitter inte i själva "lådan", utan under armstödet. Så om bilen har armstöd får man bara lyfta upp det och koppla in sladd. Är det en BMW 320i från 2004? I så fall är det E46 eller menar du den som kom 05 (E90)? E46 är fantastiskt balanserade och härliga att åka i. Där finns det dock oftast inte AUX ingång och den har lite föråldrad inredning. E90 är modernare och kan upplevas lite bekvämare. Dock är 320i ingen rolig motor till den tyvärr. 325i är en helt annan sak.

Oki!

Det va en E90 325i som jag kört tydligen. runt 20k mil.

Såååå... om vi kollar på E90 då?
Hitta en E90 325i kombi som gått ungf 13. -06
Och några E90 325i sedan som gått från 9-11k för samma pris. allt från 04-06

Frågan är om jag isf behöver en kombi.
Ska användas till och köra långt med släp och hyfsat mycket last (därav jag funderar på kombi)

Senast redigerat av Desmosedici (22 oktober 2016)

Jokabsson
22 oktober 2016 · 1 172 Inlägg

Desmosedici skrev:

Cracksoup skrev:

Desmosedici skrev:
Hälsofyr va många svar man fick då!

Skippar citera då det bara buggar för mig!

Tack för alla svar!

Hade inte dieselskatten varit så hög så.....

Så lite svar på era frågor...


Ang vattenpumpen så va det haveri på både kollegans bil och kollegans svärfars bil och kom vid samma miltal ~13.

Och lite frågor på era svar..

Hur är det i bimmers, är det AUX kabel i "armstödslådan" (vafan heter det? yikes )
Eller ett uttag i radion?

Har kollat på Audi A4 också men hittar ingen som verkar vettig sad
Annars kanske någon från 3 serien är något och ha? Provkört en 320i från samma årtal och den va väldigt skön.


Åter igen, tack för svar!

AUX ingången sitter inte i själva "lådan", utan under armstödet. Så om bilen har armstöd får man bara lyfta upp det och koppla in sladd. Är det en BMW 320i från 2004? I så fall är det E46 eller menar du den som kom 05 (E90)? E46 är fantastiskt balanserade och härliga att åka i. Där finns det dock oftast inte AUX ingång och den har lite föråldrad inredning. E90 är modernare och kan upplevas lite bekvämare. Dock är 320i ingen rolig motor till den tyvärr. 325i är en helt annan sak.

Oki!

Det va en E90 325i som jag kört tydligen. runt 20k mil.

Såååå... om vi kollar på E90 då?
Hitta en E90 325i kombi som gått ungf 13. -06
Och några E90 325i sedan som gått från 9-11k för samma pris. allt från 04-06

Frågan är om jag isf behöver en kombi.
Ska användas till och köra långt med släp och hyfsat mycket last (därav jag funderar på kombi)

E90 kan ju vara ett säkrare val om man ska åka långa mil regelbundet! Bekvämare, större etc.

Sedanen är ju definitivt inte skamligt liten volymmässigt men ska du lasta lite större grejer och även flyttlådor och liknande så bör du nog titta på kombi direkt. Tråkigt att inte kunna lyfta in saker direkt i bagaget, utan behöva fälla säten och krångla fram och tillbaka. Just E91 (kombin) tycker jag personligen är minst lika snygg som E90 dessutom. Jag hade nog själv köpt kombi.

Bra motorval, rak sexa som är kvickare än medelsvenssons bil och tuffar på i 0,75l/milen blandat!

Köper du en E91 325i så blir jag lite avundsjuk!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Desmosedici
22 oktober 2016 · 53 Inlägg

Cracksoup skrev:

Desmosedici skrev:

Cracksoup skrev:
AUX ingången sitter inte i själva "lådan", utan under armstödet. Så om bilen har armstöd får man bara lyfta upp det och koppla in sladd. Är det en BMW 320i från 2004? I så fall är det E46 eller menar du den som kom 05 (E90)? E46 är fantastiskt balanserade och härliga att åka i. Där finns det dock oftast inte AUX ingång och den har lite föråldrad inredning. E90 är modernare och kan upplevas lite bekvämare. Dock är 320i ingen rolig motor till den tyvärr. 325i är en helt annan sak.

Oki!

Det va en E90 325i som jag kört tydligen. runt 20k mil.

Såååå... om vi kollar på E90 då?
Hitta en E90 325i kombi som gått ungf 13. -06
Och några E90 325i sedan som gått från 9-11k för samma pris. allt från 04-06

Frågan är om jag isf behöver en kombi.
Ska användas till och köra långt med släp och hyfsat mycket last (därav jag funderar på kombi)

E90 kan ju vara ett säkrare val om man ska åka långa mil regelbundet! Bekvämare, större etc.

Sedanen är ju definitivt inte skamligt liten volymmässigt men ska du lasta lite större grejer och även flyttlådor och liknande så bör du nog titta på kombi direkt. Tråkigt att inte kunna lyfta in saker direkt i bagaget, utan behöva fälla säten och krångla fram och tillbaka. Just E91 (kombin) tycker jag personligen är minst lika snygg som E90 dessutom. Jag hade nog själv köpt kombi.

Bra motorval, rak sexa som är kvickare än medelsvenssons bil och tuffar på i 0,75l/milen blandat!

Köper du en E91 325i så blir jag lite avundsjuk!

Bugar och bockar!

Ska dra släp med MC på och förmodligen lasta verktyg, däck och andra grejer rätt så mycket nästa sommar så kombi är super då!

Synd bara att 325i inte har samma infotainment (eller vad bmw kallar det för) som 525i

Edit: Om e91 nu är såld, hur ställer sig 525i mot 325i?

Senast redigerat av Desmosedici (22 oktober 2016)

Jokabsson
23 oktober 2016 · 1 172 Inlägg

Desmosedici skrev:

Cracksoup skrev:

Desmosedici skrev:
Oki!

Det va en E90 325i som jag kört tydligen. runt 20k mil.

Såååå... om vi kollar på E90 då?
Hitta en E90 325i kombi som gått ungf 13. -06
Och några E90 325i sedan som gått från 9-11k för samma pris. allt från 04-06

Frågan är om jag isf behöver en kombi.
Ska användas till och köra långt med släp och hyfsat mycket last (därav jag funderar på kombi)

E90 kan ju vara ett säkrare val om man ska åka långa mil regelbundet! Bekvämare, större etc.

Sedanen är ju definitivt inte skamligt liten volymmässigt men ska du lasta lite större grejer och även flyttlådor och liknande så bör du nog titta på kombi direkt. Tråkigt att inte kunna lyfta in saker direkt i bagaget, utan behöva fälla säten och krångla fram och tillbaka. Just E91 (kombin) tycker jag personligen är minst lika snygg som E90 dessutom. Jag hade nog själv köpt kombi.

Bra motorval, rak sexa som är kvickare än medelsvenssons bil och tuffar på i 0,75l/milen blandat!

Köper du en E91 325i så blir jag lite avundsjuk!

Bugar och bockar!

Ska dra släp med MC på och förmodligen lasta verktyg, däck och andra grejer rätt så mycket nästa sommar så kombi är super då!

Synd bara att 325i inte har samma infotainment (eller vad bmw kallar det för) som 525i

Edit: Om e91 nu är såld, hur ställer sig 525i mot 325i?

Gillar att det klättrat från 1 serie till 5 serie nu wink

Det finns två varianter av iDrive (infotainment) i E60. Den ena har liten och nästan kvadratisk skärm och den andra är bred. Skillnaden är att den breda har navigator inbyggt, den lilla har det inte. Värt att tänka på, då det lilla systemet är betydligt vanligare än det stora. Huruvida bra uppdaterade kartorna i GPSen är låter jag vara osagt.
E90 såldes också med iDrive men är betydligt ovanligare då det lär ha varit ett dyrt tillval.

E60 är en komfortbil rakt av men det betyder inte att den är tråkig när det svänger. Är målet inte att köra inspirerat och krama kurvorna så fungerar den lika bra som en 3 serie (om inte bättre tack vare den höga komforten). Det som talar emot 5 serien är ju att den är dyrare att köra och äga. Motorerna är av äldre sort i E60 om du tittar på modeller mellan 03-05 och detta kan du se enkelt genom att de "endast" producerar 192hk. De uppdaterades 2005 då 525an fick samma motor som 325i, vilken är bränslesnålare och kraftfullare (närmare bestämt 218hk).

Sedan är det väl vad man förväntar sig, en större och tyngre bil med samma motor som 325i blir ju lite långsammare, men fullt godkänt då den enligt uppgift ska göra 0-100 på 7,5 sekunder. Jag har själv bara kört den äldre versionen då med 192hk och det var rätt bra drag.

När det gäller karossform så gäller samma sak som med E90. Det är kombi som gäller om du vill kunna lasta på ett vettigt sätt i bilen. Kan hända att öppningen på E60 (sedan) är något större än E90, men den bedömningen får du göra själv smile
När det gäller E60 så tar jag sedan alla dagar och M sport.

Senast redigerat av Cracksoup (23 oktober 2016)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang