it_mutt
Avstängd
19 oktober 2016
· 10 388 Inlägg
RobbanGBG skrev:
Håller på att ställa i ordning farsans gamla Kapitän och funderar nu på vilken olja jag skall hälla i. Enligt manualen skall man ha i vanlig SAE 20 mineralolja på sommaren och SAE 10 vintertid.
Nu är det så att bilen har stått sen typ 1970 då farsan råkade ut för en motorbrand. Han fick då en helt ny utbytesmotor av Opel som han körde ca 600 mil innan han ställde av bilen för gott. Så motorn borde inte vara så värst sliten.
Man hör och läser en massa om att man absolut inte skall hälla i en "modern" olja i en gammal bil eftersom en massa gunk kommer att lösas upp och täppa till kanaler och annat. Är det sant? Jag kanske kan klara mig om jag i början kör på relativt billig olja och byter extremt ofta för att "spola ur" gammalt gunk, den har ju inte gått så långt. Om det inte hade fört med sig en massa problem hade jag gärna kört på typ en 10W-30 olja med hög halt av ZDDP...
Förr höll mineraloljor rent löjligt låg kvalité, med ex.vis koks (eller som du väljer att kalla det "gunk" ) som resultat. I kombination med detta var motorerna även sämre ihopsnickrade. Denna kombination gav att "skiten" som bildades, helt enkelt fastnade på lämpliga (nåja) ställen i motorn, och där blev de sittandes. TILLS man för en 20-25år sedan började med tillsatser i oljan, som hade en renande effekt i motorn. Vad hände då? Jo, skiten lossnade och ställde till problem.
För att undvika denna rengörande effekt behöver du då alltså, precis som du skriver, en "omodern olja"...som är 20-25-30 år gammal...annars kommer den ha rengörande effekt iaf.
Många väljer ju dock, just som både du och tommen1 är inne på en mineralolja a 10w-30 (alt-40) till sina äldre motorer och det fungerar generellt sett bra. Det finns givetvis även de som kör "classic-oljor" typ 20w-50 och liknande, men det i sin tur är ju inget att rekommendera om temperaturen kryper nedåt minussidan.
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!