Vilken olja i Opel Kapitän 1960?

RobbanGBG
19 oktober 2016 · 294 Inlägg

Håller på att ställa i ordning farsans gamla Kapitän och funderar nu på vilken olja jag skall hälla i. Enligt manualen skall man ha i vanlig SAE 20 mineralolja på sommaren och SAE 10 vintertid.

Nu är det så att bilen har stått sen typ 1970 då farsan råkade ut för en motorbrand. Han fick då en helt ny utbytesmotor av Opel som han körde ca 600 mil innan han ställde av bilen för gott. Så motorn borde inte vara så värst sliten.

Man  hör och läser en massa om att man absolut inte skall hälla i en "modern" olja i en gammal bil eftersom en massa gunk kommer att lösas upp och täppa till kanaler och annat. Är det sant? Jag kanske kan klara mig om jag i början kör på relativt billig olja och byter extremt ofta för att "spola ur" gammalt gunk, den har ju inte gått så långt. Om det inte hade fört med sig en massa problem hade jag gärna kört på typ en 10W-30 olja med hög halt av ZDDP...

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
19 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Jag tror du har rätt, för jag kör med 10-30 olja t o m i den gamle klippogräsklipparn och den har inte pajat ännu..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
it_mutt Avstängd
19 oktober 2016 · 10 388 Inlägg

RobbanGBG skrev:
Håller på att ställa i ordning farsans gamla Kapitän och funderar nu på vilken olja jag skall hälla i. Enligt manualen skall man ha i vanlig SAE 20 mineralolja på sommaren och SAE 10 vintertid.

Nu är det så att bilen har stått sen typ 1970 då farsan råkade ut för en motorbrand. Han fick då en helt ny utbytesmotor av Opel som han körde ca 600 mil innan han ställde av bilen för gott. Så motorn borde inte vara så värst sliten.

Man  hör och läser en massa om att man absolut inte skall hälla i en "modern" olja i en gammal bil eftersom en massa gunk kommer att lösas upp och täppa till kanaler och annat. Är det sant? Jag kanske kan klara mig om jag i början kör på relativt billig olja och byter extremt ofta för att "spola ur" gammalt gunk, den har ju inte gått så långt. Om det inte hade fört med sig en massa problem hade jag gärna kört på typ en 10W-30 olja med hög halt av ZDDP...

Förr höll mineraloljor rent löjligt låg kvalité, med ex.vis koks (eller som du väljer att kalla det "gunk" wink ) som resultat. I kombination med detta var motorerna även sämre ihopsnickrade. Denna kombination gav att "skiten" som bildades, helt enkelt fastnade på lämpliga (nåja) ställen i motorn, och där blev de sittandes. TILLS man för en 20-25år sedan började med tillsatser i oljan, som hade en renande effekt i motorn. Vad hände då? Jo, skiten lossnade och ställde till problem.

För att undvika denna rengörande effekt behöver du då alltså, precis som du skriver, en "omodern olja"...som är 20-25-30 år gammal...annars kommer den ha rengörande effekt iaf.

Många väljer ju dock, just som både du och tommen1 är inne på en mineralolja a 10w-30 (alt-40) till sina äldre motorer och det fungerar generellt sett bra. Det finns givetvis även de som kör "classic-oljor" typ 20w-50 och liknande, men det i sin tur är ju inget att rekommendera om temperaturen kryper nedåt minussidan.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
spillolja
19 oktober 2016 · 4 020 Inlägg

Fär finns en del oljor med låg API klassning:
https://www.motor-oel-guenstig.de/VINTA … ::412.html
https://www.motor-oel-guenstig.de/VINTA … 2_414.html

15W-40 skulle kunna vara idealet  men även 20w-50,    kanske 10w-30 om den används vintertid

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
mats757
19 oktober 2016 · 913 Inlägg

Eftersom att motorn är i princip ny är risken minimal att det lossnar någon Gucka och fastnar i några kanaler. Hade motorn gått 15´000mil hade det varit en annan sak.
Redan på -70 talet kom dom rengörande oljorna. Självklar levde dom gamla oljorna också kvar.
Boken säger att du ska ha tunn olja, så häll för guds skull inte i någon tjock 20-50 olja.
Billigaste olja på Biltema kommer med råge att uppfylla tillverkarnas krav. Eller liknande.

Mats

RobbanGBG
19 oktober 2016 · 294 Inlägg

Tack för svar alla. Tankarna spretar åt olika håll. Mest fundersam är jag ärligt talat över varför Opel rekommenderar så väldigt tunn olja i motorn. Om det är för att det på tiden endast fanns raka oljor och man då valde en tunn olja som en kompromiss mellan skydd vid kallstart och tjocklek vid arbetstemperatur. Kanske hade de rekommenderat en tjockare olja om det då funnits multigrade oljor?

Dessutom så hade ju oljorna på sextiotalet generellt sätt en betydligt högre halt av ZDDP då de inte behövde ta hänsyn till katalysatorer eller miljökrav, så jag skulle önska mig kring 1200 ppm i oljan jag häller i. 

Efter lite googlande så har jag hittat en mannol olja som har hög halt av ZDDP men känns lite väl tjock. Den är dock svinbillig så jag skulle i teorin kunna köra en genomsköljning av motorn med den och se vad som kommer ut efter en stunds varmkörning innan jag häller i nästa dunk och ger mig ut på vägarna. Den verkar vara tänkt till "Classic" bilar...

http://mannol.de/imgbank/Image/public/i … 40_eng.pdf

RobbanGBG
20 oktober 2016 · 294 Inlägg

Gör nog som jag tänkt från början då ingen klagat högljutt. Får bli biltemas billigaste 10W-30  smile

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000035832/

Halten zddp är angiven till 1-5% i databladet, nånstans mellan ganska lite till väldigt mycket alltså...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang