Renualt Megané 1999 elruta/rutor som krånglar

FabianTsi
19 oktober 2016 · 208 Inlägg

Tjena,

Någon sa en gång till mig, köp ingen Renault. Det gjorde jag ändå...

Vips på motorvägen när jag försökte jaga bort lite imma så slutade ena elritsan fungera, den högra bak funkade inte vid köpet men nu har den på förarsidan fram slutat fungera. Eller den fungerar ibland, det är det som är konstigt tycker jag. Startade, körde en bit, mixtrade lite med hel och halvljus, vips så funkade den igen. Sedan vid MAX funkade den inte när jag kom till driven, tog en liten tur runt området, helt plötsligt funkade den igen. Höll den nervevad till MAX drive-in och sedan på väg hem funkade det inte att dra upp den igen. Åt maten i nervevad kall bil och sedan tog jag en lite vända igen och efter lite mixter med hel och halvljus åkte rutan upp igen.

Två av fyra fönsterhissknappar lyser en svag ton av röd, de som inte fungerar lyser lätt rött, de andra lyser inget allas eller svag vid, kan inte riktigt avgöra.

Har förövrigt hittat fler elfel så som att det inte kommer någon spolarvätska när jag sprutar trots att jag fyllt på fullt.

Ja, vad ska man göra? Det var bara en temporär bil egentligen men känns ju surt mot den som ska ha att sälja iväg den i detta skick...

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Ett BILLIGT mätinstrument för under 100:- är ett måste när bilelen krånglar.
Annars får man stå där och gissa var problemet sitter.
Förmodligen är det bara dålig kontakt så att man bara behöver rengöra/motionera anslutningarna.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
FabianTsi
20 oktober 2016 · 208 Inlägg

tommen1 skrev:
Ett BILLIGT mätinstrument för under 100:- är ett måste när bilelen krånglar.
Annars får man stå där och gissa var problemet sitter.
Förmodligen är det bara dålig kontakt så att man bara behöver rengöra/motionera anslutningarna.

Ok, om det är så enkelt är det ju kanon, var hittar jag ett sådant mätinstrument och var mäter jag? I en slags centralbox eller vid kontakterna till de "krånglande" delarna?

Skriver på mobil, därför det blir så mycket stavfel och skit. Dyselexin hjälper inte särskilt mycket heller. //Fabian
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 oktober 2016 · 17 477 Inlägg

Mycket  enkelt.

Du rör INGENTING! Dessa bilar är bland det lömskaste som finns när det gäller elfel. Kollar du säkringar, kanske kopplar loss batteriet osv så kommer troligen bilen aldrig starta igen.

Förra veckans Renault:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316423

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang