Nybörjarfrågor om svetsning

jdholm
22 oktober 2016 · 11 Inlägg

Hallå alla!

Gick visst och blev med svets häromdan. Var oplanerat men tänkte att en sådan nog kunde vara bra att ha. smile Är fullständigt novis och som alltid i sådana situationer så kommer man så klart på alla bra frågor först efteråt.

Har två funderingar. För det första hur kopplar jag in gasen? Jag har en ca 50 cm lång tunn plastslang (4mm) utan någon anslutning på, som på något sätt ska kopplas in i flaskan. Jag har förstått att jag behöver en reduceringsventil men vad mer?

Jag skulle behöva någon förlängning och övergångar mellan slangar och ventil gissar jag. Var kan jag få tag på sådant och vad heter delarna?

För det andra så finns det även en knapp jag inte blir klok på. Det är en min-max switch som finns förutom vreden för trådmatning och spänning. Någon som har en aning om vad vitsen är med den?

Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig...

Johan

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

http://www.twostrokerider.se/artiklar/1038 eller "svetsa med gunde swan" på nätet.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jdholm
22 oktober 2016 · 11 Inlägg

Tack för länken! Jag har lagt en hel del tid de senaste dagarna på att se instruktionsfilmer och liknande och har sett en del av Gunde också, men just hur jag ska koppla in gasen har varit svårare. Har inte funnit nåt om hur man skarvar sas.

Vad gäller knappen så funderar jag på om det kan ha nåt med strömstyrkan att göra. Läge 1 eller 2 och så justering med ratten. Låter det vettigt? Det är en 1-fas MIG-svets om nu det har någon betydelse av modell Helvi Luna Race 152.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och … ts-025061/
Jag hade frågat när jag köpt delarna, på t ex jula eller någon annan billigare firma.
Gå till en riktig svetsbutik gör att man bara blir rånad.

Men det är inte så svårt, det gäller bara att få det tätt.
På gamla maskiner räckte det med ett vred för krämen och ett för trådhastigheten, så det bör stämma.
Jag kommer inte ihåg gastrycket dock, för jag svetsade mest i rostfritt med tig.

Senast redigerat av tommen1 (22 oktober 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
M123
22 oktober 2016 · 962 Inlägg

tommen1 skrev:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/tillbehor/reduceringsventil-till-mig-svets-025061/
Jag hade frågat när jag köpt delarna, på t ex jula eller någon annan billigare firma.
Gå till en riktig svetsbutik gör att man bara blir rånad.

Men det är inte så svårt, det gäller bara att få det tätt.
Jag kommer inte ihåg gastrycket dock, för jag svetsade mest i rostfritt med tig.

Skulle nog tro att man har mer hjälp i en butik som håller på med rätt grejer.
Sällan på varuhus det finns någon bred kunskap.


Gasflöde.
Hemma kan man vara snål och ställa det precis så man inte får porer. Som privatperson kostar ju gas rätt mycket men i produktion nu när det är mag man talar om, dvs aktiv gas typ mison 18 osv bör man ligga på 18-25 liter i minuten.

Tig som omnämns så ligger man på ett flöde mellan 8-10 liter i minuten. Även så högt som 14 liter i minuten i vissa fall.

Men det där är inte styrande egentligen heller. Ibland råder det förhållanden som sätter det där ur spel.
Men om man regelrätt håller sig till en stumfog så är värdena att rekommendera.

Sen regulator.
Du lär ha en regulator där slangen ska sitta på gissar att du har en 6mm slang på den där maskinen. Men det får du mäta så det verkligen är så. smile

Senast redigerat av M123 (22 oktober 2016)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
jdholm
22 oktober 2016 · 11 Inlägg

Tack för alla tips om gasflöde! Lär ju bli en del experimenterande längre fram! smile

Slangen på svetsen är bara 2 mm invändigt och 4 mm utvändigt och den är bara 50 cm lång så jag behöver förlänga den på något sätt. Känner inte till någon specifik svetsbutik här i stan och Jula eller liknande verkar ha rätt dåligt sortiment.

Någon som vet var man kan köpa förlängningsslang och någon adapter eller liknande som gör att jag kan koppla min smala slang till en grövre som passar i de vanliga reduceringsventilerna? Åtminstone den på Jula har ju nippel för 5,5 mm slang. Kan man förresten använda vilken slang som helst?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang