Volvo 740 88 Går dåligt

Joeeri13
13 oktober 2016 · 15 Inlägg

Börjar få slut på idéer och behöver ha bilen snart, som sagt är en volvo 740 från 1988, med lh2.4? (Sitter hallgivare vid svänghjulet), köpte bilen för inte så länge sedan och då gick bilen inte alls, efter att förra ägaren hade bytt rotor, fördelarlock och tändkabblarna, visade sig att rotorn inte hade hoppat i sitt spår ordentligt och därför stod fel fördelarlocket hade också spruckit, hade ett bättre begangnat fördelarlock hemma så monterade det så länge.

Nu går bilen iaf men inte bra, man kan köra runt den på startmotorn och den går runt, men sedan så kan det plötsligt låta som om den typ tänder för tidigt(?) och därför typ slår stopp, sedan fortsätter den att tugga vidare, när bilen är igång så smäller det ur avgasröret och ibland också från luftburken,

Har testat att byta tändspole utan någon skillnad, har kollat så kamrems markeringarna stämmer överäns, ( på remskivan och kamaxeln ) ryckt ur lmm och då gick bilen sämre så känns inte som att det kan vara den? Även läst av felkoderna med hjälp av blinkdiod grejen, inga felkoder, har kollat dom flesta kontakter ute längs med torpeden och ej hittat någe där.

har funderingar på om det kanske kan vara hallgivaren som håller på att ge upp?
Känns som att det borde vara något tändningsfel då det smäller ur avgasröret och luftburken?

Ottosson_V
15 oktober 2016 · 98 Inlägg

Börja med att kolla gnistan på stiften!

Sedan tändkablarna, (kunde förra ägaren inte sätta dit det rätt vet man aldrig om resten är bättre!) finns tändkabeltestare på Biltema man sätter mellan stiftet och kabeln!

Kolla så den inte missar gnistan i fördelaren (inget sot eller diamanter ska finnas på stiften i locket!)

Är allt där helt och fräscht, testa och byt hallgivare! smile

Jag hade samma symtom på min -88, fast där va det ett nytt stift som inte riktigt hängde med! tongue

Senast redigerat av Ottosson_V (15 oktober 2016)

jaka54
15 oktober 2016 · 5 727 Inlägg

Hej!
Som sagts ovan så kolla att du har bra gnista på alla stift! Byt också stiften om du är osäker på deras kondition. Du bör ha volvo originalstift.
Kolla också att du får fram soppa till förbränningsrummen (du har två bränslepumpar , en i tanken och en under förarstolen under chassit). Byt också  luftfilter och motorolja (5wx40 helsyntet).

alexbenhard Hemlig Agent
15 oktober 2016 · 1 115 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Som sagts ovan så kolla att du har bra gnista på alla stift! Byt också stiften om du är osäker på deras kondition. Du bör ha volvo originalstift.
Kolla också att du får fram soppa till förbränningsrummen (du har två bränslepumpar , en i tanken och en under förarstolen under chassit). Byt också  luftfilter och motorolja (5wx40 helsyntet).

Vad skulle luftfilter och motorolja hjälpa?

Till TS. Kolla så tändkablarna sitter rätt.

Joeeri13
16 oktober 2016 · 15 Inlägg

Har kollat så jag har gnista på alla stift, kollade felkoder efter jag kört motorn ett tag och fick då felkod på hallgivaren, bytte den igår och bilen gick något bättre men knappt märkbart, soppa får den, har beställt fördelarlock och tändstift så det bör nog komma i början på nästa vecka hoppas jag 🙄

H-Karlsson KARLSSON
16 oktober 2016 · 111 Inlägg

Kolla bränslepumparna. Den under bilen kan dö om den är gammal. Eller reläet och säkringen, sitter bakom säkringarna. Surrar inte pumpen under bilen när du drar på starten är den död.

Du får ta en titt wink

Volvo V70 "Brukisen" (2006)
Volvo 244 DL "Finbilen" (1987)
alexbenhard Hemlig Agent
16 oktober 2016 · 1 115 Inlägg

Du har gnista på alla stift även om kablarna sitter fel... Problemet är att gnistan kommer vid fel tidpunkt vilket brukar resultera i att det smäller i avgassystem och luftburk. Om tändkablarna sitter rätt så hade jag justerat fördelaren som nästa åtgärd. Men eftersom du hade lite bekymmer med rotor och fördelarlock så kanske det löser sig genom att byta dem.

Tumbleweed
16 oktober 2016 · 1 711 Inlägg

Det är vanligare än man tror att folk som har servat sin bil o satt tändkablar heltokigt..
Lite basic är att plocka av ettans stift o ta en ståltråd o vrid motorn o se/känn när den är uppe o vänder, så har du övre dödläge.

Lyfta ventilkåpa o se att den står i tändläge på ettan. O ettan i fördelaren. Sen går det o räkna tändföljden samma håll rotorn fjädrar åt (om man har vacuum styrd förtändning)

Oldsmobile Hurst S/C "Super Competition" (1969)
Volvo T27 hotrod "The Psycho Shifter" (1967)
Ford Coupe "The TumbleWeed" (1930)
Joeeri13
22 oktober 2016 · 15 Inlägg

Har bytt fördelarlock, tändstift som jag fick hem nu i veckan, har också bytt tändkabblarna, kollade och klantig som man var så hade jag kollat på fel markering när jag hade ställt kammen, ändrade det och bilen går bättre, när man startar bilen kall så kan man gasa utan att den misständer, men efter nån minut går den dåligt igen, har mätt motståndet i tempgivaren och det verkar stämma ganska bra, även mättit upp Lambda sonden ligger runt 0.8v ( om jag fattat det rätt så ska det ligga mellan 0.1-0.9v ), dock så lyser inte Lambda lampan, inte när tändningen är på eller när man rycker ur den kabeln till sonden, har kollat så lampan ör hel och bytt mot en ny, pumpen i tanken går och den under lika så, varvräknaren hoppar väldigt mycket också, den rör också lite granna på sig när man vrider på tändningen slår på blinkersen när bara tändningen är på, kanske kan hänga ihop någonting?

bokrygg
22 oktober 2016 · 22 Inlägg

Hej
hade en 88a som gick dåligt och det visade sig att 2 av spridarna inte "spred" speciellt bra utan mera sprutade in bränslet som en stråle istället för att duscha in bränslet.. resultatet var en orkeslös motor som gick ojämnt.. bytte alla spridarna och bilen gick som en dröm dom åren jag hade den.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang