Volvo 740 startar inte

Niveaformen
22 oktober 2016 · 8 Inlägg

• volvo 740 b230e
• Årsmodell 1988

• Miltal 37000+


• Hur yttrar sig felet? 

hade vart och käkat på stadens pizzeria när jag skulle bege mig där ifrån så startade inte bilen längre, alla lampor lyser motor går runt men den hoppar inte igång. sås finns i bilen det var det första jag kollade fyllde en dunk och hällde i. kamremmen står rätt och man kan höra pumpen gå. kollade även felkoder och får upp 2-2-3 "tomgångsventil" kan det vara svaret på varför bilen inte startar? har även haft problem med att den gått ryckigt från och till, enligt en polare så ska det vara vevaxelgivaren som spökar och att det även är felet på den nu som gör att den inte startar.

skulle uppskatta några alternativ som skulle kunna kollas har bes om en vecka och skulle vara skönt om den startade innan dess..

tack på förhand!!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
22 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Det är såklart svårt att gissa felet på någon annans bil, men jag hade kollat de 2 förslagen du nämnt först.
Och även att du får gnista till stiften.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
jaka54
22 oktober 2016 · 5 680 Inlägg

Hej!
Kolla att bägge pumparna går! Du har en tanken och en under chassit mitt under förarstolen. Den i tanken är en lågtryckspump (pumpar med ca 0,1bar) och den under stolen pumpar soppa fram till spridarna med högt tryck. Har du lite soppa i tanken och bara främre pumpen funkar så startar inte motorn. Har du däremot mer än halv tank och bara främre pumpen funkar så startar motorn pga av att det blir självrinning fram till främre pumpen.

Kolla att du får gnista!

Felkoden kanske syftar på "Tomgångsmotorn"...det är en elektrisk ventil som reglerar inkomande luft vid tomgång, den har ingenting med att motorn inte startar , bara hur motorn går vid start, alltså hur jämnt motorvarvet hålls vid start (ca 800-850v/m)

Evildan
22 oktober 2016 ·

Hade du ätit på korvmojjen hade du sluppit problemet.

Niveaformen
23 oktober 2016 · 8 Inlägg

tommen1 skrev:
Det är såklart svårt att gissa felet på någon annans bil, men jag hade kollat de 2 förslagen du nämnt först.
Och även att du får gnista till stiften.

jaka54 skrev:
Hej!
Kolla att bägge pumparna går! Du har en tanken och en under chassit mitt under förarstolen. Den i tanken är en lågtryckspump (pumpar med ca 0,1bar) och den under stolen pumpar soppa fram till spridarna med högt tryck. Har du lite soppa i tanken och bara främre pumpen funkar så startar inte motorn. Har du däremot mer än halv tank och bara främre pumpen funkar så startar motorn pga av att det blir självrinning fram till främre pumpen.

Kolla att du får gnista!

Felkoden kanske syftar på "Tomgångsmotorn"...det är en elektrisk ventil som reglerar inkomande luft vid tomgång, den har ingenting med att motorn inte startar , bara hur motorn går vid start, alltså hur jämnt motorvarvet hålls vid start (ca 800-850v/m)

alright då får jag ta och köpa mig en vevaxelgivare och testa!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang