Realistiskt pris för rengöring av oljetråg passat 1.8t 02

robin0035
22 oktober 2016 · 75 Inlägg

Som sagt vad är en realistisk summa att betala för byte av sil och regering av oljetråg på en passat 1.8t från 02?

Misstänker att silen är full av skit

simlar
22 oktober 2016 · 5 524 Inlägg

Hmm vet inte hur det är på bensinarna men på dieslarna innebär det att lyfta upp motor och växellåda ca 1dm för att ens kunna ta loss tråget.

Så räkna med att en verkstad tar betalt för en hel arbetsdag, dvs 8h. Kostar allt mellan 1000-1600kr/h så minst 8000kr i arbetskostnad + sil, oljetrågspackning och rengöring.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Utmarks-Loke
22 oktober 2016 · 5 833 Inlägg

Men eftersom oil sludge var ett vanligt fel på de bilarna är säkert mekanikern van vid att fixa det och kan snabbt hissa upp motorn och ta ner tråget så det tar nog inte hela dagen

dumfrog
23 oktober 2016 · 88 Inlägg

På svartverkstad fick jag betala  3000kr för att de skulle byta pump med sil och göra rent tråget/det dem kunde komma åt i motorn underifrån, vevaxeln typ. Jag hade med en ny pump/sil och olja med filter samt packningar (oljetråg bla).  Totalt gick det väl på en 4000.  De bytte skiten medans jag var i stan. Tog 4 timmar. Det var något år sedan och jag har inte märkt något.

Innan jag gick till den verkstaden fick jag offert på 26000kr på VW, men de ville inte ta emot bilen för att den var värd för lite.

Det gällde en Skoda Superb.

Edit:

Tänk på att du inte BARA har skit i din sil. Har du oil sludge så sitter skiten under ventilkåpan med.
Jag bad som sagt att de skulle göra rent det dem kunde underifrån.

Underventilkåpan är det såklart jättesvårt att komma åt utan att ta av den, men jag sprayade fullt med avfettning och körde med motorflush och biltemas rengörande olja. Fick nog ut det mesta tillslut.


Sen är du noggrann och kör på helsyntetisk olja och byter 1000:e mil!

Senast redigerat av dumfrog (23 oktober 2016)

IK
23 oktober 2016 · 54 Inlägg

Inte mer än 5.000kr
Du borde kolla röret som går till vevhusventilationen också.
Den sitter på oljefilterhuset och har en 90 graders böj. De nästan alltid denna som spricker i massa små bitar som ramlar ner i tråget och sätter igen silen

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB
Rille0
23 oktober 2016 · 2 021 Inlägg

3,77 timmar för demontering+montering oljetråg har jag för mig att det står i tidslistan för denna operation, sen lite mer för att byta silen och göra rent tråget så säg 4-4,5timmar + oljesil,packningsmassa, olja och filter.
silen kostar inte så mycket så den byter man iställer för att göra rent.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang