Opel CIH 2,4 Liter. Omega 24v topp moddning till 16 ventiler + Motor bygge

Projektet går ut på att modifiera en 24V topp till 16v. Jag hade turen att se en annons på en OPEL Omega 3000 med 24 ventils topp som var till salu, motorn hade skurit på ett vevstakslager efter lite tjat så lyckades jag få köpa lös toppen med de delar som behövs. Var och hämtade toppen fredagen den 21/8-2015 någonstans i södra Norrland. Planen är att modifiera toppen till att passa på en 4 cylindrig OPEL CIH motor. Förhoppningen är att kunna bli färdig med motorn till våren 2016. Och den målsättningen gick ju inte alls...... Men till våren 2017 borde det gå. Målsättningen för motorn:------ Slagvolym = 2,4 liter.------- Effekt = 230 - 250 hästar UTAN turbo.------- Max varv = 8000 - 8500 rpm.
  • 217 Följare
  • 260 789 Visningar
  • Uppdaterades senast 7 augusti 2017
Dr_No
17 oktober 2016 · 549 Inlägg

Om man inte kan räkna på hållfastheten själv så kan man ju alltid rita upp i CAD:en och låta datorn räkna smile smile Jag har låtit belasta de statiskt med 900 N vilket är den kraft som fjädrarna maximalt skall ha.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-8284eb9f0963c2a463197cec8a9ee5be.jpg Original längd

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-084e073d7a36013379eea32088f70cf4.jpg Kortad med 2.5 mm på undersidan.

Det ser i alla fall inte ut som om det skall vara någon fara att svarva av 2.5 mm på undersidan.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
18 oktober 2016 · 549 Inlägg

Det kryper framåt i sakta men osäker fart smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-7387a92807a4467becfa57ec5f97ae78.jpg Tog mod till mig och svarvade av retainer brickorna 1,5 och 1,6 mm under så att de skulle gå fritt från ventiltätningarna vid maxlyft.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-e66885c3783c77fbe8bcf8ac0313438c.jpg Är det någon som kan gissa varför jag satt fjädrar under lyftarna?

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-e89b8f6656c81e3ed3d7df28769487d4.jpg Återstår kammarna för att kunna mäta upp vilken tjocklek Lachcapsen skall ha. Sedan så skall jag beställa dessa så snart som möjligt smile

När ventilspelet är inställt så skall toppen monteras med en ny topplockspackning och ARP-bultar. Måste tillverka brickor först, två stycken kommer att bli lite luriga att tillverka. Ni får se senare varför smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
19 oktober 2016 · 549 Inlägg

Tumbleweed skrev:
Bra framsteg!

Gjort ännu mera framsteg smile smile
Har snurrat motorn för hand med allting monterat visserligen med väl stort ventilspel, men allting gick runt som det skulle. Sedan så har jag mätt upp vilken tjocklek som  Lashcapsen skall ha. Den tunnaste skall vara 1,27  och den tjockaste 1,64 mm

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-ce83f48166b92a14e83fa5f9d7fb4fa1.jpg Trodde att det skulle gå att mäta upp med hjälp av mätklockan och den lilla fjädern under lyftaren..... Men det visade sig vara för dålig precision så det fick bli bladmåttet smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
20 oktober 2016 · 549 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-73588249e78bb713366f86efa91554cb.jpg
En bild när kamaxlarna är monterad, de ser väl lite grymma ut eller hur smile ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-c95ad6c8f66f351030a0a92b4938fdd4.jpg Tillverkat brickorna till topplocksbultarna, de två längst till vänster är till de ställen där man var tvungen att göra ovala hål i toppen för att passa blockets bultdelning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-785086f22e2e14438218d17529115c83.jpg En egentillverkad plugg för 8 ventilarens borttagna kamkedjespännare, M22x1.5 var inte ett gängsnitt man ägde precis. Fick skära gängorna i svarven.....

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Godspeaker Specialist
21 oktober 2016 · 1 187 Inlägg

Motor-porr big_smile

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Tumbleweed
21 oktober 2016 · 1 711 Inlägg

Grymma kamaxlar!!!

Dr_No
22 oktober 2016 · 549 Inlägg

Jaha

Blev baklängesjobb idag......

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-aae3968ec6e99af0306f13a15a4447be.jpg Hylsan tog i urtaget i toppen när jag skulle dra topplocksbultarna. Original så är det en invändig TORX och den var inga problem att montera då jag höll på att kontrollera att allt passade. Men när allt var monterat och det bara var kvar att sätta på ARP-muttrarama och dra toppen så blev det tvärstopp, 12-kant hylsan gick inte ned på de två ställen där topplocksbultarna är flyttade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-615c0d24d829ac9165307340d0cb8336.jpg Blev till att stoppa toppen full i trasor och papper för att fräsa upp lite bättre frigång. Det fattades bara 1.5 mm men det var fullt tillräckligt för att hylsan inte skulle gå dit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-b8695c85c34326be9235fab74c163764.jpg Nu är i alla fall toppen monterad och dragen med 40, 60, 80, 100 samt 110 Nm som slutmoment. Kändes som om pinnskruvarna skulle ge med sig, men det gick bra smile smile

Nu blir det till att be till motorguden att allt är tätt wink

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
42emil
22 oktober 2016 · 539 Inlägg

Snyggt. Du vågade inte slipa ner hylsan lite då?

BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
Dr_No
22 oktober 2016 · 549 Inlägg

42emil skrev:
Snyggt. Du vågade inte slipa ner hylsan lite då?

Nä, jag hade bara en 12 kantshylsa och det skulle bara blivit 1,3 mm gods kvar över ½ tums fyrkanten då. Jag var rädd för att den skulle spricka när jag skulle dra 110 Nm

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
42emil
22 oktober 2016 · 539 Inlägg

Dr_No skrev:

42emil skrev:
Snyggt. Du vågade inte slipa ner hylsan lite då?

Nä, jag hade bara en 12 kantshylsa och det skulle bara blivit 1,3 mm gods kvar över ½ tums fyrkanten då. Jag var rädd för att den skulle spricka när jag skulle dra 110 Nm

Okej, så pass lite. Inte kul att ha hela toppen full medbitar av en hylsa heller :p

BMW 344i coupe "V8 turbo" (1995)
Volvo V70 "D5 AWD Summum" (2011)
Tumbleweed
22 oktober 2016 · 1 711 Inlägg

Att stöta på problem i sådana här motor byggen är lika naturligt som att bli blöt när det regnar ;-)

Men snygg räddning igen och d e bara köra på :-)

Erngard
23 oktober 2016 · 169 Inlägg

Blir bara bättre och bättre ☺ Jag delade denna projekttråd på facebook i "opelgruppen" hoppas du inte misstycker annars tar jag bort den

Dr_No
23 oktober 2016 · 549 Inlägg

Tumbleweed skrev:
Att stöta på problem i sådana här motor byggen är lika naturligt som att bli blöt när det regnar ;-)

Men snygg räddning igen och d e bara köra på :-)

Jo det är sant. Och hur kul skulle det vara om allt bara flöt på utan att Murpy var med och hade sina fingrar med i spelet och jäklades lite då och då???? wink

Tack smile

Erngard skrev:
Blir bara bättre och bättre ☺ Jag delade denna projekttråd på facebook i "opelgruppen" hoppas du inte misstycker annars tar jag bort den

Jag såg att du delade den på FB, det or lugnt smile

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
26 oktober 2016 · 549 Inlägg

Mycket sladdar blir det med insprutning. Ibland så är man lite avis på dem som kör med förknasare. Bara att hänga upp en dunk med bensin i taket och trycka på startknappen för att provköra, insprutning är inte riktigt lika enkelt wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-92a751b6f2a82e4a5f96ce9750a21120.jpg Jag tog härvan från min 8v motor och fixar till den så att den fungerar för provkörning i motorstativet. Har köpt en helt ny som skall sitta i bilen.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Nickeboii
27 oktober 2016 · 762 Inlägg

Dr_No skrev:
Mycket sladdar blir det med insprutning. Ibland så är man lite avis på dem som kör med förknasare. Bara att hänga upp en dunk med bensin i taket och trycka på startknappen för att provköra, insprutning är inte riktigt lika enkelt wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-92a751b6f2a82e4a5f96ce9750a21120.jpg Jag tog härvan från min 8v motor och fixar till den så att den fungerar för provkörning i motorstativet. Har köpt en helt ny som skall sitta i bilen.

Men du kan glädjas åt att du slipper ta isär och pilla med förgasaren sen när du ska mappa den. Du kan ju göra allt inifrån bilen när det väl är dags. Plus att ska du ändra något i motorn så är det bara ändra i parametrarna igen big_smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Dr_No
27 oktober 2016 · 549 Inlägg

Garagemuppen skrev:

Dr_No skrev:
Mycket sladdar blir det med insprutning. Ibland så är man lite avis på dem som kör med förknasare. Bara att hänga upp en dunk med bensin i taket och trycka på startknappen för att provköra, insprutning är inte riktigt lika enkelt wink

http://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-92a751b6f2a82e4a5f96ce9750a21120.jpg Jag tog härvan från min 8v motor och fixar till den så att den fungerar för provkörning i motorstativet. Har köpt en helt ny som skall sitta i bilen.

Men du kan glädjas åt att du slipper ta isär och pilla med förgasaren sen när du ska mappa den. Du kan ju göra allt inifrån bilen när det väl är dags. Plus att ska du ändra något i motorn så är det bara ändra i parametrarna igen big_smile

Ja det är ju sant big_smile
Men det tar en himla massa tid att fixa kabelhärvan för sprutet, men man har ju igen det senare förhoppningsvis. Och inget sull med bensin över hela motorn för att byta munstycken.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Dr_No
29 oktober 2016 · 549 Inlägg

Det går framåt, kabelhärvan för provstart är klar förutom lite spirlaslang som inte fans smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/215/214884/214884-6748d7f6b5043acf8cdbe0b79be0bfe0.jpg Många kontakter är det....

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Thorulf
29 oktober 2016 · 2 Inlägg

Alltid lika kul att läsa om byggen som är något utöver det vanliga.
Jag har säkert missat det men har du balanserat vevaxeln med tanke på dom nya stakarna och kolvarnas vikt?

Dr_No
30 oktober 2016 · 549 Inlägg

Thorulf skrev:
Alltid lika kul att läsa om byggen som är något utöver det vanliga.
Jag har säkert missat det men har du balanserat vevaxeln med tanke på dom nya stakarna och kolvarnas vikt?

Nu vet jag inte riktigt om jag hänger med wink .
Kolvar och vevstakar påverkar väl knappast balanseringen av vevaxeln, de sitter ju i motfas mot varandra så vikten på dessa tar ut varandra, eller?

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang