Inkörning b230fk olja? Hur?

Berglund_696 Non stop driving
23 oktober 2016 · 402 Inlägg

Har hel renoverat min b230fk motor
Vev ramlager nya kolvringar. H-profil.
Turbon är rätt ny med.

Min fråga är vad jag ska ha som första olja att köra in motorn på?

Sen hur man kör in den?

På folkraceshoppen står det 1500 varav i 30 till 60 min sen har kolvringarna slitit in sig.

Vill ha lite tips på hur jag gör detta på bästa sätt så jag får en bra och tät motor med kolvringar osv.

Tänkte köra på Castrol EDGE 10W-60 Ti FST senare som riktig olja i motorn.

Senast redigerat av Link_696 (23 oktober 2016)

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Power-krille
23 oktober 2016 · 672 Inlägg

Link_696 skrev:
Har hel renoverat min b230fk motor
Vev ramlager nya kolvringar. H-profil.
Turbon är rätt ny med.

Min fråga är vad jag ska ha som första olja att köra in motorn på?

Sen hur man kör in den?

På folkraceshoppen står det 1500 varav i 30 till 60 min sen har kolvringarna slitit in sig.

Vill ha lite tips på hur jag gör detta på bästa sätt så jag får en bra och tät motor med kolvringar osv.

Tänkte köra på Castrol EDGE 10W-60 Ti FST senare som riktig olja i motorn.

Kör på den olja du vill! Men kör som vanligt och överbelasta INTE motorn den första tiden
Så ska du se att det blir bra

"Väx inte upp! det är en fälla"
dumfrog
23 oktober 2016 · 88 Inlägg

Link_696 skrev:
Har hel renoverat min b230fk motor
Vev ramlager nya kolvringar. H-profil.
Turbon är rätt ny med.

Min fråga är vad jag ska ha som första olja att köra in motorn på?

Sen hur man kör in den?

På folkraceshoppen står det 1500 varav i 30 till 60 min sen har kolvringarna slitit in sig.

Vill ha lite tips på hur jag gör detta på bästa sätt så jag får en bra och tät motor med kolvringar osv.

Tänkte köra på Castrol EDGE 10W-60 Ti FST senare som riktig olja i motorn.

Om folkraceshoppen skriver så, så kan vi inget annat än anta att de kan sin skit och lita på dem.

Vita_Vargen
23 oktober 2016 · 1 281 Inlägg

Känns som alla säger olika hur man ska köra in en motor. Högt cylindertryck har jag läst ska vara viktigt så du inte sliter ut honingen innan kolvringarna satt sig.

Berglund_696 Non stop driving
23 oktober 2016 · 402 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Känns som alla säger olika hur man ska köra in en motor. Högt cylindertryck har jag läst ska vara viktigt så du inte sliter ut honingen innan kolvringarna satt sig.

Högt cylingertyck hur ska jag få det då? Om jag ska köra lugnt den första tiden
Och håller med känns som alla säger olika! Kan ju alltid skicka ett mail till wtservice där jag köpt mina ringar och fråga dom eller så ringer jag väl dom.

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Berglund_696 Non stop driving
23 oktober 2016 · 402 Inlägg

Power-krille skrev:

Link_696 skrev:
Har hel renoverat min b230fk motor
Vev ramlager nya kolvringar. H-profil.
Turbon är rätt ny med.

Min fråga är vad jag ska ha som första olja att köra in motorn på?

Sen hur man kör in den?

På folkraceshoppen står det 1500 varav i 30 till 60 min sen har kolvringarna slitit in sig.

Vill ha lite tips på hur jag gör detta på bästa sätt så jag får en bra och tät motor med kolvringar osv.

Tänkte köra på Castrol EDGE 10W-60 Ti FST senare som riktig olja i motorn.

Kör på den olja du vill! Men kör som vanligt och överbelasta INTE motorn den första tiden
Så ska du se att det blir bra

Ja det är väl så jag tänkte men som längre ner här säger högt cylindertryck hur ska jag få det om man inte gasar på? 🤔

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
MrPontus
24 oktober 2016 · 69 Inlägg

en välkänd trimmare som tävlar i dragracing han kör in med Lidls 15W40 (mineral)olja under den initiala inkörningen innan det blir dags för den riktiga helsynteten

Berglund_696 Non stop driving
24 oktober 2016 · 402 Inlägg

MrPontus skrev:
en välkänd trimmare som tävlar i dragracing han kör in med Lidls 15W40 (mineral)olja under den initiala inkörningen innan det blir dags för den riktiga helsynteten

Vart finns den oljan då? Eller går det lika bra med biltema 15w40 mineral olja?

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Berglund_696 Non stop driving
29 oktober 2016 · 402 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
På Lidl? wink
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ … go.svg.png


Högt cylindertryck kan du få genom att belasta motorn. De betyder inte att du ska köra varvstopp utan låta den jobba lite.

Som om Lidl har motorolja?

Ja det vet jag väl men ibland kan man ju utrycka sig lite bättre då. Köra på varavstoppet förstår jag med att man inte ska göra. Köra lugnt och låta motorn jobba på lagom varav

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Vita_Vargen
30 oktober 2016 · 1 281 Inlägg

Link_696 skrev:

Vita_Vargen skrev:
På Lidl? wink
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ … go.svg.png


Högt cylindertryck kan du få genom att belasta motorn. De betyder inte att du ska köra varvstopp utan låta den jobba lite.

Som om Lidl har motorolja?

Ja det vet jag väl men ibland kan man ju utrycka sig lite bättre då. Köra på varavstoppet förstår jag med att man inte ska göra. Köra lugnt och låta motorn jobba på lagom varav

Lidl har motorolja, iaf dom två butikerna närmast mig smile

Pratade lite med min motorbyggare om inkörning. När han kör sina egna bilar sätter han dom direkt i bänken o börjar mappa dom, dvs ger mer eller mindre full sprätta direkt. Vad jag fått fram av mina "studier" är iaf att belastar man inte motorn riskerar man att att inte få en tät försegling.

Min motor fick gå på tomgång i ca ½ timme sen bytes oljan till ny. Efter det varmkörning igen och sedan stängdes den av o trailades till JRM som sedan bänkade den.

http://static.hotukdeals.com/images/threads/high-res/1170398_1.jpg
Bild på Lidls motorolja smile
Ska vara Pennasol som är tillverkare av den: http://www.pennasol.de/
Körde Pennasol tidigare i min Lupo 3L o de funkade bra

Senast redigerat av Vita_Vargen (30 oktober 2016)

caromania Forummoderator
30 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

It's not rocket science. Kom igen, det är en Volvo-spis. Häll i olja, kör. Ta det lite lugnt i början om du tycker det känns bra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2016 · 17 380 Inlägg

caromania skrev:
It's not rocket science. Kom igen, det är en Volvo-spis. Häll i olja, kör. Ta det lite lugnt i början om du tycker det känns bra.

Precis. Undvik segdragning på låga varv och undvik varva för mycket. Normalkörning alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Christian S
31 oktober 2016 · 4 815 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Min motor fick gå på tomgång i ca ½ timme sen bytes oljan till ny. Efter det varmkörning igen och sedan stängdes den av o trailades till JRM som sedan bänkade den.

min motor hade inte heller varit igång speciellt mycket då den gick rätt dåligt iom att jag ökade cylindervolymen med ca ½ liter samt bytte bränsle innan den trailades upp till Trollspeed där den mappades.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
MrPontus
3 november 2016 · 69 Inlägg

Link_696 skrev:
Som om Lidl har motorolja?

jag har aldrig varit inne i en Lidl butik som inte har haft olja, och då har jag varit inne i många runt om i landet...

15W40 har dom alltid.
någon gång per år brukar dom även sälja helsyntet till bra pris.
i somras hade dom:
5L helsyntet 5W40 179kr (API SN)
5L semisyntet 5W40 159kr
sen 1L förpackningar av dessa samt 1L av 5W30 och kanske 0W30 också

(jag bunkrade själv över 100 liter smile )

Senast redigerat av MrPontus (3 november 2016)

Berglund_696 Non stop driving
12 november 2016 · 402 Inlägg

Har hittat olja till inkörning nu. Då man bor granne med en som bygger sina motorer själv och kör rally (Toyota corolla) leder oxå i SM har jag för mig.

Köra så man får högtcylinder tyck. Ut och köra vanlig körning. 2an och gasa på sen växla upp 3 samma sak.
Ev. Lite motorbroms med.

Har fått bra beskrivning av han hur jag ska göra. Tack för svararen.

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Berglund_696 Non stop driving
12 november 2016 · 402 Inlägg

Vita_Vargen skrev:

Link_696 skrev:

Vita_Vargen skrev:
På Lidl? wink
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ … go.svg.png


Högt cylindertryck kan du få genom att belasta motorn. De betyder inte att du ska köra varvstopp utan låta den jobba lite.

Som om Lidl har motorolja?

Ja det vet jag väl men ibland kan man ju utrycka sig lite bättre då. Köra på varavstoppet förstår jag med att man inte ska göra. Köra lugnt och låta motorn jobba på lagom varav

Lidl har motorolja, iaf dom två butikerna närmast mig smile

Pratade lite med min motorbyggare om inkörning. När han kör sina egna bilar sätter han dom direkt i bänken o börjar mappa dom, dvs ger mer eller mindre full sprätta direkt. Vad jag fått fram av mina "studier" är iaf att belastar man inte motorn riskerar man att att inte få en tät försegling. 👍

Min motor fick gå på tomgång i ca ½ timme sen bytes oljan till ny. Efter det varmkörning igen och sedan stängdes den av o trailades till JRM som sedan bänkade den.

Håller nog med dig där full gas till 4000 rpm.
Finns ju 10 milj olika som säger olika men undvika seg dragning (förvirrad) är väl seg draningen mellan växlarna som får klovringar att expandera och slita in i det ny honade? Jag har fått rådet att köra så och normalkörning med 25-50 mil



http://static.hotukdeals.com/images/thr … 0398_1.jpg
Bild på Lidls motorolja smile
Ska vara Pennasol som är tillverkare av den: http://www.pennasol.de/
Körde Pennasol tidigare i min Lupo 3L o de funkade bra

Non stop driving - kör tills bränslet är slut.
Volvo 142 "volvo 142 millitär" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang