Sälja obesiktigad bil - går det?

Tre_Bokstaver GTI
22 oktober 2016 · 105 Inlägg

Hej!

Golf mk4 an är besiktigad ett tag framöver, men när besiktningen gått ut så ska den säljas.

Jag och pappa pratade om det för ett tag sedan och då sa han att det är ingen som accepterar att köpa en obesiktigad bil utan en rejäl provkörning.  Jag kontrade med att om köparen får provköra den på parkeringen och priset är väldigt lågt så borde det gå.

Men vad säger ni, kan man sälja en bil obesiktigad? Dvs utan möjlighet till riktig provkörning?

OBS: Köparen kan ju åka och besiktiga den så den går en månad till, så den går att hämta. Men jag kommer inte besiktiga den.

-jimmy
22 oktober 2016 · 377 Inlägg

Du plocker ju ut lite mer pengar om den är "nybesiktad". Men självklart kan du sälja den obesiktad också. Fast för ett lägre pris.

Tre_Bokstaver GTI
22 oktober 2016 · 105 Inlägg

-jimmy skrev:
Du plocker ju ut lite mer pengar om den är "nybesiktad". Men självklart kan du sälja den obesiktad också. Fast för ett lägre pris.

Sant. Jag får mycket mer även om den bara går en månad. Men det är inte aktuellt, tyvärr.

Tre_Bokstaver GTI
22 oktober 2016 · 105 Inlägg

I och för sig så hade jag ju kunnat sälja den besiktigad med förbehållet att provkörningen sker lugnt. Dvs att man följer med i bilen och köparen lovar att köra lugnt. Sen kan man ju testa på en parkering att köra lite hårdare för att se så att det inte blir missljud vid påfrestning och så.

Evildan
22 oktober 2016 ·

Självklart ska du alltid utan undantag följa med en spekulant på provkörning. Folk är inte kloka.

Muttley
22 oktober 2016 ·

Du tar bort ungefär 95% av alla spekulanter,  De resterande 5% kommer vilja ge dig minimalt med penningar och kommer aldrig acceptera att testa den på en parkering (varför man nu skulle vara så dum att bara testa en bil på en parkering om man tänkt köra med den).
Bland dessa 5% så kommer de att vara skitjobbiga mot dig och ställa en massa korkade frågor och gnälla på dig för de ena och andra trots du är kristallklar i din annons.


Så varför inte besiktiga den ?  Är de en skrotbil som du kan sälja som repobjekt isåfall skriv bara repobjekt.

zleepy Trucker
22 oktober 2016 · 1 391 Inlägg

måste bara fråga, varför detta att du totalt vägrar besikta den? smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
simlar
22 oktober 2016 · 5 524 Inlägg

Allt går att sälja,  handlar bara om tid och pengar.
Dvs hur lång tid man kan vänta på att få sålt den och hur lite pengar man kan acceptera.

En obesiktad bil är ofta avsevärt mycket svårare att sälja än en besiktad. Handlar det dock om avsevärt mycket lägre pris än motsvarande besiktad bil så är det inga problem att sälja en obesiktad.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Tre_Bokstaver GTI
23 oktober 2016 · 105 Inlägg

zleepy skrev:
måste bara fråga, varför detta att du totalt vägrar besikta den? smile

Om du läser hela tråden så ser du att jag inte helt utesluter besiktning. Men jag drar mig för det för jag vet hur folk kör när de provar bilar. Hellre få en liten slant för bilen än att någon provkör och kör ihjäl mig.

zleepy Trucker
23 oktober 2016 · 1 391 Inlägg

Tre_Bokstaver skrev:

zleepy skrev:
måste bara fråga, varför detta att du totalt vägrar besikta den? smile

Om du läser hela tråden så ser du att jag inte helt utesluter besiktning. Men jag drar mig för det för jag vet hur folk kör när de provar bilar. Hellre få en liten slant för bilen än att någon provkör och kör ihjäl mig.

Jag har läst hela tråden, och det var därför jag frågade... angående besiktning skrev du :
" Men jag kommer inte besiktiga den "
" Men det är inte aktuellt, tyvärr "

Så därför måste jag fråga...
Sen varför tror du någon skulle köra ihjäl dig vid en provkörning?
skänk bort bilen isf, eller låt en skrot ta den så slipper du "problemet" med att du tror någon
ska köra ihjäl dig.. det GÅR att provköra en bil som är obesiktad, inga problem alls så säga smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Vita_Vargen
23 oktober 2016 · 1 281 Inlägg

Vad har du hört för historier om bilköp egentligen? xD
Jag har sålt över 20 bilar privat och några nära döden upplevelser har jag inte varit med om än. Normalt är att köparen tar ett varv runt kvarteret. Har nog bara varit med en gång om att en köpare ville prova bilen på motorvägen(har 700 m till motorvägen så de va inget problem för den delen).

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 oktober 2016 · 14 042 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Vad har du hört för historier om bilköp egentligen? xD
Jag har sålt över 20 bilar privat och några nära döden upplevelser har jag inte varit med om än. Normalt är att köparen tar ett varv runt kvarteret. Har nog bara varit med en gång om att en köpare ville prova bilen på motorvägen(har 700 m till motorvägen så de va inget problem för den delen).

Det verkar som att TS är lite paranoid!!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Evildan
23 oktober 2016 ·

Jag kan understryka att TS är ingalunda paranoid utan "folk" är dumma i huvudet när det kommer till bilköp.
Läs runt på forumet exempelvis så kan ni hitta en uppsjö av bilaffärer som gått snett på ett eller annat vis

Senast redigerat av Evildan (23 oktober 2016)

Brådhis * Voff voff *
23 oktober 2016 · 10 277 Inlägg

Enda skräckupplevelsen för min del var två tvillingar i 50-årsåldern, som såg ut som Dupontarna, som provkörde en 960 jag hade en gång. Färden gick både mot enkelriktat och mot gällande regler och avslutades väldigt fort av undertecknad. big_smile

Annars tycker jag dom flesta kör helt okej, ingen jag har åkt med har någonsin "kört skiten ur bilen" så att jag behövt vara rädd för bil eller liv och lem...

Så oroa dig inte, iaf inte så till den milda grad att du:

1: Oroar dig så långt i förväg.
2: Oroar dig för att nån ska tro att din bil är en supersportbil och köra därefter.
3: Att någon på garaget.org ska komma dit och gasa när det väl är dags för att dom känner igen bilen och minns den här tråden. ;-)

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang