Opel Manta B CC Saab T5

En gammal Manta ifrån 1980 som ska fräschas upp "lite". Från första början var det trimning av original CIH motor men nu har det blivit modernare saker under huven och förhoppningsvis så kommer den gå igenom Sfro och bli gatlegal för att sedan få ännu mera effekt..
  • 134 Följare
  • 237 507 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 februari
Hunted Jackass
27 juni 2016 · 795 Inlägg

swebooy skrev:

Hunted skrev:
Så jävla kung tråd, hur kan jag ha missat det här! Har själv en Manta, en vit gsi från 84a :-) Sitter en 2.2 liters från rekord i min dock. Har kvar orginalmotorn, man kanske skulle bygga ngt häftigt av den.

Tackar, ja här har du ju bevis på hur långt man kan gå med 2liter och original sprut. Dock är den ju lite kompsänkt men det håller nog utan att göra det med wink

Annars flyttar du ju över topp och insug till 2,2 botten så går det att göra ringar på torr asfalt utan problem, det var så jag körde innan jag byggde turbo smile


Riktigt roliga bilar. Har ju ändå ägt några stycken nu smile

Så toppen/insuget på 2.0'orna flödar bättre alltså?

Har ju allt liggande så det vore ju en enkel swap.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
CCRobin
27 juni 2016 · 736 Inlägg

Hunted skrev:

swebooy skrev:

Hunted skrev:
Så jävla kung tråd, hur kan jag ha missat det här! Har själv en Manta, en vit gsi från 84a :-) Sitter en 2.2 liters från rekord i min dock. Har kvar orginalmotorn, man kanske skulle bygga ngt häftigt av den.

Tackar, ja här har du ju bevis på hur långt man kan gå med 2liter och original sprut. Dock är den ju lite kompsänkt men det håller nog utan att göra det med wink

Annars flyttar du ju över topp och insug till 2,2 botten så går det att göra ringar på torr asfalt utan problem, det var så jag körde innan jag byggde turbo smile


Riktigt roliga bilar. Har ju ändå ägt några stycken nu smile

Så toppen/insuget på 2.0'orna flödar bättre alltså?

Har ju allt liggande så det vore ju en enkel swap.

Nja, toppen flödar ju bättre på 2,2. Men du får ju högre Kompressionsförhållande med 2,0 toppen och kammen är vassare.

Kollar du på insugsrören på 2,2 är det ju i princip sugrör emot 2,0 smile

Hunted Jackass
27 juni 2016 · 795 Inlägg

Mucho interdasting! Tror jag kan ha några andra godelar liggandes också, skall fortsätta följa din tråd och så kolla vad jag har liggande nu när jag skall hem till hemstället över semestern och är det ngt du kanske kan ha glädje av får jag väl skriva till dig :-)

Tack för tipsen!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
CCRobin
27 juni 2016 · 736 Inlägg

Hunted skrev:
Mucho interdasting! Tror jag kan ha några andra godelar liggandes också, skall fortsätta följa din tråd och så kolla vad jag har liggande nu när jag skall hem till hemstället över semestern och är det ngt du kanske kan ha glädje av får jag väl skriva till dig :-)

Tack för tipsen!

Trevligt!

Blir ingen värsting med dom grejerna men betydligt roligare karaktär än original. Komplettera med ett extraktorrör och sprut/tändning ifrån 2,0e (om du inte redan har det) så du kan ställa tändning själv.

Låter bra det! Och om det är något du behöver så kan du höra av dig. Har rätt mycket skit liggandes smile

Senast redigerat av swebooy (27 juni 2016)

CCRobin
21 juli 2016 · 736 Inlägg

Tänkte ta en veckas semester och fixa lite med mantan. Lite trött på hur motorutrymmet ser ut med rost och annan färg samt kablar överallt så motorn revs ur och det började svetsas och spacklas innan målning.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-d0ff511615afae187d27c8f5aab2200a.jpg

2,0'an ur
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2abdaec7f9dce5fd716c2211f86290bd.jpg

Lagat rost och lagt igen lite onödiga skruvhål och sådant med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-d8519cf6cf650568a8cc7406923ed8c6.jpg

Färg smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-108718a4be5c450ec7c778920c4b4192.jpg

Och när ändå motorn var ute så varför inte uppgradera till 2,4 liter? Tyckte det var lite dåligt vrid i lilla 2,0'an smile

Släpade in en 2,4 men blocket hade dom grövsta vändkanterna jag sett så veven flyttades över till 2,0 blocket istället.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-9ef567757248a99c602f1321695fa424.jpg

Slipade ur oljekanalerna för att få plats med veven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-76c3b1ca1a0d4f10c84350a737daebcd.jpg

Kör med stållagerspackning nu istället, kompsänker lite med den.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-611c33ccb2326b67686e494d0273acce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-88296b8fe4d80b60cabf8c4dc33fdff8.jpg

Fick sig lite färg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-0d61cac926e33855083c7d9df46acdfe.jpg

Gjorde om oljereturen med så nu har jag slang med slangklämmor istället för hydraulslang.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-fd96abf1fb316c19f9b1fa83db3b17fc.jpg

Ner i bilen igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-bd25695a5d4930958ff486ce3abb5f99.jpg

Och typ där började det roliga, allt var en tabbe ifrån min sida eftersom jag inte hade koll på att den inte fick upp något oljetryck så den tvärnöp.

Klockan var nio på fredagskvällen och bankörning var inplanerad på gelleråsen på Söndagen. Som tur är så hade jag min vän Albin med som ställde upp och hetsskruva lite cool Började riva motorn igen. plocka isär en annan 2,4 jag hade ståendes och tog veven ifrån den (vevstake som nöp mot veven så den blev skrot) och plocka ner i samma block. Någonstans i min trötthet så vände jag ett överfall till veven fel och drog det så även blocket blev skrot roll

Bara att sucka och gå vidare dagen därpå efter för lite sömn och börja slipa i ett nytt block. Fick ihop det och la lite färg på blocket innan lunch.

Ca. klockan 8 på kvällen så var det dags provkörning av den motorn som var lite mer seriöst kollad och uppkört tryck i den innan start smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-c665cda3c222fb5424aec591b9f67d2f.jpg

Första provturen pissa han vatten och kopplingen ville inte riktigt lira med spänningen samt att den spika en del.
Upp på lyften och fixa läckage och vrida lite på tändningen, på med huv, packa ihop allt ifrån verkstaden som kunde tänkas behövas, åka hem och spola av den lite snabbt samt lasta den och alla grejer. Allt stod klart för avfärd ca. 23:45 och då var det bara kasta sig lite snabbt genom duschen och ner i sängen för att vakna vid 05:00 och bege sig mot Karlskoga big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-ae6209af0774a7cadd69eff7fdc13479.jpg

Tyvärr så var det någon som under all stress inte drog oljetråget ordentligt så det läckte. Alla packningar och packboxar var ju återanvända så det hade läckt mindre om man hällde 5L olja genom ett durkslag ungefär lol Och givetvis märktes ju det när oljan började bli lite varm så det märktes ju inte hemma utan i Gelleråsen. Första varvet kokade den (Luft i systemet) så in i depån, märker att det läcker lite men drar åt tråget när jag märkte att det inte var helt hundra draget sen ut igen. Då läckte det ändå så mycket olja så det la sig på grenröret och gjorde rökridå. Ungefär där tappade jag allt och sket i det och lastade upp den på kärran igen.

Totalt vart det 4 st varv på min första bandag om man räknar med följevarven (2st). Men jag är inte missnöjd.Vi lyckades faktiskt med den pressen att få skiten att fungera, även fast den läckte olja lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-0417947ae4047c87b07470cfbfd8decc.jpg

CCRobin
26 juli 2016 · 736 Inlägg

Har varit iväg och handlat lite grejer nu för framtiden till den här.

Bromsar från en omega, "3000" bromsar samt ett svänghjul som är modifierat för koppling till omega V6. Lär inte ha några problem med kopplingsslir när det kommer på i alla fall smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-c59adbccc01c81881d828ed856d9d939.jpg

Man får ju lite perspektiv på hur stora bromsarna är när svänghjulet är lika stort som skivorna big_smile Lär göra enorm skillnad mot nu..

Sen även en kabelhärva till Megasquirt. Kanske inte den snyggaste men absolut bättre än att jag ska sitta och pilla ihop det själv. Varför göra något tråkigt när någon annan redan har gjort det? smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-4c939e2e81656b771e17631dcf1cd5ef.jpg

Beställde även packningar idag till bottendelen så snart rullar jag in den i verkstaden igen för att lyfta ur motorn och byta packningar och packboxar i lugn och ro samt få till Megasquirtet smile

Senast redigerat av swebooy (26 juli 2016)

Bosse_Vildmark
27 juli 2016 · 79 Inlägg

Va läckert! Hur mycket måste modifieras för att få dit Omega oken ? big_smile

CCRobin
27 juli 2016 · 736 Inlägg

Bosse_Vildmark skrev:
Va läckert! Hur mycket måste modifieras för att få dit Omega oken ? big_smile

Det är en av grejerna jag har tänkt att ta reda på i vinter om det inte är någon som kan berätta smile

CCRobin
10 augusti 2016 · 736 Inlägg

Nu så är den tät igen! smile

Beställde hem en packningssats, lyfte motorn igen och bytte trågpackning + packbox fram/bak och efter det verkar den tät faktiskt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-c9287aa4602e8ff9859c6421907cb2b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-61e30214e890b30b172b5aee0f2f3c7d.jpg

Och nu har även ett megasquirt letat sig ner i motorutrymmet.

Fick ju som sagt tag i en kabelhärva, fick göra om den lite men det funkar nu i alla fall smile

Här håller jag på att montera härvan och monterat TPS lite provisoriskt, även tryckröret blir modifierat för en lufttempsensor
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-7bc7e40d8a14f3dbe9bcfe4aec1de2e5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2031b9eb515971f74e656e153f4c5a20.jpg

Det blev en hel del kablar som jag fick länga eller korta för att få in den någorlunda snyggt, men här någonstans började jag bli rätt nöjd smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-968f1fdbda0fbfc0aac377a7ed01d5d5.jpg

Såhär slutade fästet för TPS, i alla fall just nu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-bab5a0ddddf35365a720d4821c203e25.jpg

Och här hamnade givaren för lufttemp
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-6d490a9cc0225762272f5f6fee06747c.jpg

Vi var ute och mappade den först som sugis och fick den att gå hyfsat bra. Dagen därpå så var jag själv och skulle ut och testa den med laddtryck men då kom jag bara någon kilometer innan jag sköt en plugg jag hade på insuget. Plockade bort tomgångsventilen när jag bytte till megasquirt och hade en gummiplugg från ett annat insug att täta hålet med. Tänkte inte riktigt på att en gummiplugg kanske inte håller för lite övertryck roll

Blev att åka hem och göra en plugg med svetsen istället smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-fc022c4f085541561409c407a0e16684.jpg

Sen blev det lite mer åka av. Tyckte det gjorde stor skillnad på att ha 2,4L istället 2,0L i bottenvrid och jag tyckte den gick riktigt bra för att vara "grundmappad"

Sen så fick jag sällskap igen så det gick att mappa lite bättre och då insåg vi att spridarna bottnade mot toppen så då monterades röda saab spridare istället som flödar 346cc istället för c20xe spridarna som bara flödade 250cc smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-3a8db7c87eb26188b4811ced23beba84.jpg

Syns kanske inte så mycket men tyckte det blev mycket bättre under huven när man slapp LMM och så. Nu väntas bara ett nytt grenrör så jag kan få på T3/T4 turbo, större intercooler, bättre kylare... 300hk är inte så långt borta ändå smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-a043998c74f0c4c454afccd5a2c84e96.jpg

Har dock inte hunnit så mycket längre nu, riktigt skitväder ute men måste ut snart och mappa den med nya spridarna och se så att det lirar ordentligt smile

Senast redigerat av swebooy (10 augusti 2016)

andreas_1996
15 augusti 2016 · 951 Inlägg

fan va fin den är smile

Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
CCRobin
18 augusti 2016 · 736 Inlägg

andreas_1996 skrev:
fan va fin den är smile

Tack smile

Senast redigerat av swebooy (18 augusti 2016)

CCRobin
18 augusti 2016 · 736 Inlägg

Ja så var det ju det här med att det ska gå bra någon gång i livet roll

Mappade den med nya spridarna och fick den att gå riktigt bra faktiskt. Gick lagom snålt vid lugn körning och när man stressade på lite så var det inga problem att hänga med.

På kvällen bestämde vi oss för att åka ut och leka lite så här får ni en mörk och halvtaskig film att kolla på.



Vet inte riktigt vad som hände, högst troligt är det ett vevlager då det är tyst när motorn är kall men smyger sig på ju varmare den blir sen låter det nästan hela tiden när den är varm under belastning.

Har inte orkat göra någon djupare felsökning men nu blir det att riva motorn igen för att bygga en stabil botten så jag kan plocka ur mina 300-350hk någon gång smile

CCRobin
22 augusti 2016 · 736 Inlägg

Ja då är orsaken till knacket hittat i alla fall. Ett lager på första staken var lite halvdåligt men lagrena på tvåan hade blivit ett lol Hade väl snurrat och tryckts ihop hmm
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-524f132910c6aa88391ed1802b66fb8c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-57294aac59759dd9e527a78ebd442b0d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-e0dc037a6c7b9fd69880227c6213e486.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2c4f46eac99d06d54562faa726bebe44.jpg

Sen var det som sagt lite repigt på första med.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-0474df1092c28bdca191bbb617051d74.jpg

Som tur är så klarade sig veven tillräckligt för att kunna slipas och användas igen smile

CCRobin
23 oktober 2016 · 736 Inlägg

Har inte hänt så mycket tills jag fick mig ett ryck och bestämde att den skall besiktas innan vintern kommer så jag slipper ta den smällen i vår så allt som behövdes köptes hem och besiktning bokad den 28'de oktober. Lite tajt med tid men hoppas det går smile

Det här kommer bli en mellan motor som ska gå nästa säsong medans jag bygger ihop en smidd 2,4 vid sidan av. Planen är att bygga den här som sugis nu, besikta och sedan börja hänga dit turbo osv. den här gången blir det dock modellen större turbo med bättre intercooler, eget grenrör, snyggare rör även bättre kylare mm. Ja det mesta runt omkring motorn är väl fokus den här vintern.

Kommer fortfarande köra på standard bakaxel med Getrag 240 lådan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2037b8b0b8e59144db630d4d5a814783.jpg

Nya ram + vevlager, kolvringar och packningar
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-931f0e33e2182943559a3c2f341fc123.jpg

Nytt offer insläpat
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-f37ff3edb7735c0a344a24da7e88d7b1.jpg

Botten rensad
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-244c882f6742bf3479fe8871f2c38772.jpg

Nyalager
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-04ca85e546ede2217be261f14b9e3921.jpg

Mäta lagerspel
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-5bc8e93f8689682d990340bd9f47cb95.jpg

Albin viktar lite kolvar smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-09cce0b4930ed707e49eb6ef681122eb.jpg

Veven på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-a1029e241b5b15dc90b5e823830d28f1.jpg

Toppen rensad
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-dc64adf980075a6c4d3a8cb012b3c955.jpg

Botten komplett
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-6c59b1768c2d3da87500a6f8f8e44558.jpg

Fick sig lite färg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-c61a263b65e585a9acb6fd38688555d5.jpg

Monterad i bilen
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2ad281318e8e86520956e54903bb1788.jpg

Det mesta på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-30405db61071558bb09f9fa3b6039190.jpg

Blev en provstart innan det blev kväller och det verkar funka hyfsat. Diverse mindre problem dök upp t.ex. att hela min map var borta ifrån boxen? kändes jävligt skumt men bara att börja från början smile

Så som motorn står nu så består den av:
2,0S Block
2,2 Vevaxel
2,4 Stakar och kolvar
2,4 topp med 2,4 kamaxel.

Så just nu är det ingen värsting men det kommer förhoppningsvis bli roligare efter vintern, känns dock skönt att ha motorn i ordning med nya lager och slipade ventiler mm. även om den bara kommer gå en säsong i den här karossen, kanske hamnar i andra mantan framöver, det vet man ju aldrig tongue

CCRobin
31 oktober 2016 · 736 Inlägg

Då är den besiktad och går 2 år till smile

Gick dock inte igenom på första men det var ganska lätta tvåor så det löste jag under helgen och besiktade den nu igen på måndagen.

Besiktningsversion på motorn smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-64f1823f3b3fdda10fc6713ffe5dbc06.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-1faf1febeb7fbbb07c158d4ab9bcd9d5.jpg

Fick två stycken tvåor, den ena var att handbromsen tog dåligt på vänstersidan och den andra var att bromslangen bak inte satt fast, fanns visst inget fäste på stålstruten så jag hade bara satt fast det med ett buntband tidigare tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-29fb8a94723300dd4bc1e2a27c20c14a.jpg

Knåpade ihop ett litet fäste.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-fca0a169ae0a8ecd25cd507c503841b6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-8a89ab0d9167bf17dcfc5eaeaf0deebd.jpg

Sen hängde ju avgasröret lite väl lågt så jag svetsade dit en extra plåt just där det skrapade som mest. (orkade helt enkelt inte rikta då jag ska bort med det iallafall nu)
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2c8c584b62b443d91aab59fc7f2e98be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-a46f6aafdb486cdb0a0f32d975332efa.jpg

I väntans tider
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-ddcefd588e7fc3843454bddf9e657f77.jpg

Men då var det klart för denna gång smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-6399ca6dbe166f4b5cf33cd83b4256c1.jpg

Handbromsen berodde på att armen inne i trumman hade en tendens att häkta fast på ena bulten som håller drivaxeln så den fick böjas lite innan det blev bra smile

Sen ibland så står jag nere i verkstaden och drömmer för mig själv, nästa år ska nog bli roligt hoppas vi smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2ab47b317d0618ae3cc7dc786001ae3d.jpg

Senast redigerat av swebooy (31 oktober 2016)

CCRobin
3 december 2016 · 736 Inlägg

Börjat måtta in turbon och bygga grenrör.

Ser lite dumt ut men det funkar ju smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-b65d6039b0d85e3739034fdbdcd771ca.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2a39a0a74925f171baa1724dafc4a423.jpg

Satte ett provisoriskt stag mellan flänsen och flänsen för att ha något att bygga efter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-d4e719d2f55d37d5960d2a1b4ecdfd9e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-0e111aef27818c7b3b0a46c683fe661f.jpg


Rören jag hade räckte inte så långt men det blev lite planering inför hur det ska se ut när det är klart.  Så nu är det beställt mer rör och lite mer grejer. Känns skönt att komma igång med det här igen smile

CCRobin
14 december 2016 · 736 Inlägg

Har fått hem lite rör och nya intercoolern. Något som märktes direkt när jag skulle beställa ny intercooler var ju det att det finns ju inte så mycket plats om man inte vill kapa upp allt för mycket, men den här passar rätt bra smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-173180199c1eb4ad4d91c0678470acb0.jpg

Hängde upp den i lite buntband för att mäta in den
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-cf7ed5c6aa641e0c21cdb9ba0d2bccf0.jpg

Fick kapa litegrann
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-16201bba579a6b229eb2bdc493a208f1.jpg

Hade en gammal sprucken frontspoiler som inte kändes helt fel att sätta kapen i så den får ställa upp så den andra med dimljus kan behållas i bra skick smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-b4f1a1e2bdf41a66a82f681db54f602b.jpg

Så här blev fästena till intercoolern på undersidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-373fbad2ff6a5a08c2686cb9f730c05f.jpg

och såhär blev det på ovansidan, tycker det borde hålla. Den är ju inte så tung faktiskt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-7501753a1652e372061749cf2cec14c3.jpg

Monterad med fästena.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-ada1db7fdd6ff59b5bb904028daa71f0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-40356a84a6bdd56ec92e1421dca010ea.jpg

Provmonterar frontspoilen. Kapade lite mer, blir väl dugligt utseendemässigt  i alla fall :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-3645f32955c0d1cf023513428933b9db.jpg

Avslutas med lite spackel på frontspoilern, baksidan av sprickorna förstärktes med polyester och glasfiberväv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-98fdaacf6d07c3cb893e4a38e90890a7.jpg


Frontspoilern ska jag ta med till jobbet och lacka i lackboxen där. Tyvärr så har ju Biltema slutat att sälja den är färgen men jag har fått tag i en som ser skapligt lika ut, bara lite mörkare, för ett bra pris så kommer köra på den tills jag lackar om hela bilen smile

CCRobin
1 januari 2017 · 736 Inlägg

Händer inte sådär jättemycket nu under juletider tyvärr! Vet att jag har mycket att göra på bilen men motivationen för att försöka få klart något finns kanske inte riktigt där.

Frontspoilern är lackad och klar, grenröret börjar se skapligt ut nu.

Det som jag vet är kvar nu tills ECM på Böda är ju ungefär:
- Grenrör
- Tryckslangar
- Avgassystem
- Bränslesystem
- Bromsar (Måste verkligen ta tag i den biten...)
- Ny kylare
- Bättra på lite färg på lister osv.

Listan lär ju säkert fyllas på och när man tänker efter så finns det ju inte hur lång tid som helst smile

Kör på lite bilder med!

Tagit upp den till jobbet för att lägga lite färg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2b1ea4f0893dfa493d9eb2db981d7988.jpg

Ser skapligt ut! Kunde lagt lite mer energi på underarbetet.. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-fbc6607e7f900506dc8b828f9eedf15f.jpg

Taskig bild när den står bredvid den andra frontspoilern, färgmatchningen såg ganska bra ut faktiskt. Frontpoilern blir lite ljusare smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-aa90efd65322a7901ace93f94e063a2b.jpg

Grenrörsbygge på G
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-8d509ed5e67c9f373bf1cbedcfa7a577.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-c3efc01ff14ece162548609b638b6843.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-9fcb500d61c53cf63ff5ff954aa20b4e.jpg

Blir ju ett ganska långt rör men hoppas på att det kommer fungera utan att spricka osv. sen smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-bf8c54b972635184ec28716a33841cab.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-b32362c232b66ada42cc60fd20d9049e.jpg

Dock så föll vi på mållinjen kan man säga när det saknades en böj bara för att få allt klart :-/

Polaren tog med det till sitt jobb för att göra klart det och tig-svetsa det så hoppas på att det kommer bli klart framöver smile Får också lägga mestadels cred över att tänka hur röret ska se ut till han då det var någon som var väldigt trött och sliten den 26'e när vi byggde ihop det ... roll

CCRobin
8 januari 2017 · 736 Inlägg

Börjar med att jag har gjort om lite för att få plats med 2,4 fuelrail på 2,0 insuget. Anledningen till att jag vill ha just den fuelrailen är för att jag ska dra om bränsleledningarna till andra sidan för att få bort dom ifrån värmen ifrån avgasystemet och då passar det bra med banjokopplingar smile

2,4 fuelrailen
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-6ef59f74c5149163ed7ba3c659192f3f.jpg

Fick kapa bort lite på 2,0 insuget. Inser nu att utan före bild så är det ju rätt onödig bild för den visar ju inte så mycket big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-ba6648c15a04a3119a198f4d65f41271.jpg

Fick kapa bort fästöronen på fuelrailen med för att få dit den men nu sitter den där smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-f6cfd0c161858ce963fb1e886899129e.jpg

Rören passar bra när det flyttas över till andra sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-62e182e3caa64d096a703491ca0aff49.jpg

Tänkte köra med ett termostathus till en förgasare från en 2,0 men det passar ju inte så bra på en 2,2 topp så det fick bli en adapter platta.

Började med en 10mm tjock plåt
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-875f6bdc6ac3b06041d140e9baaa388f.jpg

fick ner den till någorlunda form och fräste upp ett hål.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-efa678bbbff62a11ade3c1f79f59ddba.jpg

Och slutliga produkten, blev att plansvarva den på ovansidan efteråt då den tog i ventilkåpan märkte jag. Ser inte så bra ut kanske men det är första gången jag fräser något så det får duga smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-07ce39ad7b42823f9b32fe6fdc1e25c2.jpg

Grenröret börjar ta form med!
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-d807f07f65d5a7de80c709dc186ab605.jpg

Tänkte att det behövs lite hårdare motorkuddar så jag ville testa på den hederliga folkrace-lösningen med hockeypuckar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-a699b53b477e06545595cf0bda4b9d6e.jpg

2st blir ganska exakt samma höjd som original smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-a86591af158be267926fb1d276f48dfe.jpg

Ville ju också ha dit originalfästen till frontspoilern så det blev att plocka fram två skärmar som hade hålen original och mäta lite. Borrade upp nya hål på mina skärmar då det saknades eftersom dom kommer ifrån en äldre modell.
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-43496b7ad7c3ab05c6117b03005e6d42.jpg

Tyckte färgen och det såg rätt bra ut såhär faktiskt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-bba07b24bcc1408521c7ff8f33ef174d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-f19ba2ebe9f1c6200a13032a66104563.jpg

Sen rullade jag ut den och insåg att det verkligen inte funkade big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-22e193bab27feec4e064b0cedf9734f4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-87f70812eef0546c99bd12d78c31080b.jpg

Den blev alldeles för grå. Förhoppningsvis så gör jag om det i helgen med en vitare färg för det här går inte att åka med, Tänkte även passa på att göra underarbetet lite bättre smile

Jag har köpt på mig lite plaströr att köra med till bränslet så jag kan börja att dra nya ledningar.
Grenröret borde vara klar nästa vecka ungefär förhoppningsvis så det ska bli intressant att se hur det ser ut i motorutrymmet med turbon på plats smile

Känns som att det händer lite iallafall och det är ju rätt skönt smile

CCRobin
15 januari 2017 · 736 Inlägg

Den här veckan har det hänt lite faktiskt! Grenröret blev färdigsvetsat så jag kunde ta och provmontera det, kändes som att det var en bra bit på vägen bara det smile Dock så fick jag kapa upp runt flänsen till turbon och vinkla den lite då det inte blev helt hundra så att säga, men förövrigt så passa det väldigt bra smile

Utöver det så har Omega bromsar hittat på plats fram och nya bränsleledningar är draget samt att gamla kopparrören jag använde till bränsleledningar förut är borttagna.


Lyckades få till skapligt rätt gänga så tempgivaren till sprutet fick plats på termostathuset.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-6ef4e981bffb432b74e243b4ce289112.jpg

Såhär blev det med turbo och insug på plats smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-ca1ac3b513bd411fc95e9c90b1c99500.jpg

Ska försöka snickra ihop lite värmesköldar så att givare osv. klarar sig utan att svettas ihjäl wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-8b1e62a96be2848a658f3a474a14b567.jpg

Flyttade BTR'en, inte riktigt nöjd, får se vart den hamnar i slutet..

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-f49cf3a7fd83c0087579c59908d346d4.jpg

Fördelen med den här är att det varit förgasare från början och då går bränsleledningarna på den sidan jag vill ha nu så jag kunde använda originalfästena för att fästa upp dom nya rören smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-371e3c4b67bbc7a30638652ac31bd367.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-6acb1ad041497cb0402958cfebf4b7c8.jpg

Dags att ta tag i bromsarna tänkte jag! Något som jag dragit på alldeles för länge och när jag väl började så var det klart på ca. 2 timmar...

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-2df81e3aaf486c3a35112a25b7ea9b79.jpg

Skillnaden är ju ganska så stor så det kommer nog bli rätt stor skillnad på bromskraften smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-71f8af3dff76061e7f3fc7f015ef4281.jpg

Jag svarvade ner en axel till rätt storlek som jag kunde trä över båda skivorna och använda den gamla som mall när jag borrade nya hål i Omega-skivan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-4fba420e60dc64835a206988ec6a305e.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-53482a5e4f0ee1183bbc6b7b68f1a2f4.jpg

Navet på plats på Omega-skivan smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-1baa7793a6ad2bb32b44c47f5b2dfcdd.jpg

På plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-27e0e1ff62ade507cbbdea1d1e032c00.jpg

Skillnaden på bromsoken i storlek smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-7baf786e7bbb5b666e32b3e0beb50031.jpg

Skivan blir inte riktigt centrerad....
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-b2c71a898dbf671971ebdc869483ecc2.jpg

... Så jag schimsa oket med en bricka och nu verkar det fungera bra smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-1e4a6483e1037d21c5d820a276d7819a.jpg

Monterat å bägge sidor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-962f54bc8a8f722cdbaa145b8218f3ad.jpg

Även frontspoilern har fått sig ny färg. Fick dock lägga 3 timmar på att skrapa bort all den gamla färgen för att den inte härdade. Kanonkul tyckte jag! Men nu la jag en vit färg på och det vart kanske inte jättebra underarbete denna gång heller då jag tröttnade på det efter att ha skrapat färg men hoppas det ser skapligt ut på bilen i alla fall. Har tänkt att köpa en burk klarlack att lägga på den för lite skydd, borde gå bra :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/115/114121/114121-039c19aad4bbe3773ebcca6112b30b53.jpg


Ny är det bara att få dit en kylare, tryckrör, kylfläkt och luftfilter kvar innan motorn är relativt komplett smile

Senast redigerat av swebooy (15 januari 2017)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang