Köpråd: BMW e36 318is

alex9711
24 oktober 2016 · 4 Inlägg

Hej!

Eventuellt sugen på att köpa en BMW e36 318is som har gått 24k mil (importerad).
Den är obeskitad, vad säljaren påstår behövs återgärda innan beskitning är vindruta samt något med avgasröret. Vet ej hur den ser ut i övrigt, säljaren påstår att den är i ok skick för åldern. Tänkte åka och kolla på den.

Vad bör man kolla?
Vad tycker ni är ett lagomt pris?
Hur är m42 motorn?

Mvh!

panda666
24 oktober 2016 · 4 250 Inlägg

alex9711 skrev:
Hej!

Eventuellt sugen på att köpa en BMW e36 318is som har gått 24k mil (importerad).
Den är obeskitad, vad säljaren påstår behövs återgärda innan beskitning är vindruta samt något med avgasröret. Vet ej hur den ser ut i övrigt, säljaren påstår att den är i ok skick för åldern. Tänkte åka och kolla på den.

Vad bör man kolla?
Vad tycker ni är ett lagomt pris?
Hur är m42 motorn?

Mvh!

några år sen kollade jag på en svart färgad sån  modell sedan.  Den besiktades med anmärkning på trösklar/rostskadade, så jag bangade pga orkade inte fixa rosten. Annars var det en skön bil som hade m paket och fina hjul, han ville då ha 15 tusen.
Allt funkade och jag kunde inte höra nån missljud från motor eller nått annat.  så där nånstans kanske i pris. du får kolla igenom bilen ordentligt .  Vindrutan kostar nog runt 5k, sen med avgasröret? har den läckage?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 oktober 2016 · 17 465 Inlägg

318iS? Den är eftertraktad. Och rolig. Köp.

Byta framruta på försäkringen kostar 1200-1500:-.
Avgassystem som läcker är ingen raketforskning. Delar köper man på biltema. Rätt pris så kör för det.

"Bra för sin ålder?" Varningsflagg. Prova allt och se till att den inte kan provoceras till att koka.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
alex9711
25 oktober 2016 · 4 Inlägg

Var och kollade på bilen. Den var i väldigt dåligt skick enligt mig.

Några fel:
Fjädrarna saknas / dämpningen var slut
Elhissarna fungerade ej så rutan åker ej upp när man stänger dörren vilket gör så att den är en 2cm glipa
Inredningen var i dåligt skick
Bromsarna var slut
En del rost under bilen
Motorn läcker olja, från topplocket tror jag
Motorn går ojämnt på tomgång

Gick ej att testköra den. Vad är den värd då enligt er?

siiimooon Påstängd
25 oktober 2016 · 1 194 Inlägg

Skulle säga 2000:- kanske, för det var rätt många fel..
Sen är E36 inte alls lika eftertraktade som E30, hade de vart en E30 318iS hade det varit 10k åtminstone.

alex9711
25 oktober 2016 · 4 Inlägg

Insugsgummit, var tejpat.
http://image.prntscr.com/image/626731a97b47429d8588995ea23dd721.png

Är det ens värt att renovera bilen? Känns som det skulle kosta en hel del att renovera den och då kanske det är mer värt att hitta en i bättre skick.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 oktober 2016 · 17 465 Inlägg

alex9711 skrev:
Var och kollade på bilen. Den var i väldigt dåligt skick enligt mig.

Några fel:
Fjädrarna saknas / dämpningen var slut
Elhissarna fungerade ej så rutan åker ej upp när man stänger dörren vilket gör så att den är en 2cm glipa
Inredningen var i dåligt skick
Bromsarna var slut
En del rost under bilen
Motorn läcker olja, från topplocket tror jag
Motorn går ojämnt på tomgång

Gick ej att testköra den. Vad är den värd då enligt er?

Missade det. E36... Glöm den köp inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
IceEyes Varningar: För många..
25 oktober 2016 · 2 552 Inlägg

alex9711 skrev:
Var och kollade på bilen. Den var i väldigt dåligt skick enligt mig.

Några fel:
Fjädrarna saknas / dämpningen var slut
Elhissarna fungerade ej så rutan åker ej upp när man stänger dörren vilket gör så att den är en 2cm glipa
Inredningen var i dåligt skick
Bromsarna var slut
En del rost under bilen
Motorn läcker olja, från topplocket tror jag
Motorn går ojämnt på tomgång

Gick ej att testköra den. Vad är den värd då enligt er?

Ingenting. Köp något annat istället.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Micoway
25 oktober 2016 · 296 Inlägg

BMW 36 är ingen bra bil men det finns ju undantag. Värsta felet är kylsystemet. När motorn körs med för lite vatten så spricker topplocket. Framvagnen är dålig på BMW 36. Den är upphängd i gummi som lätt blir glappt. Priset för en o-besiktad BMW 36 bör ligga på 3000 kronor.

zemet
25 oktober 2016 · 4 036 Inlägg

Skall du laga alla fel själv och kör med billiga och begdelar så tror jag ändå det kommer kosta närmare 10k om du inte kan hitta en bra donatorbil. Bilen är ej värd det, bjud 2000 kr och ha den som isbil.
Något annat är nog ej lönt att göra med den.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Evildan
25 oktober 2016 ·

Den är verkligen beskitad!

simlar
25 oktober 2016 · 5 524 Inlägg

Inte ens värd 2000kr skulle jag säga, max en 500ing för att ha som reservdelsbil då det låter som att den är nåt som hör hemma på skroten.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
zemet
25 oktober 2016 · 4 036 Inlägg

Evildan skrev:
Den är verkligen beskitad!

Haha fick mig att le iaf:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang