Köpråd: Volvo 745 49 000 mil

Muttley
23 oktober 2016 ·

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:
Jaja. Tåliga grejor. Men långt har den gått.

Det är rätt, håll bara med.

Toffel wink

Bilen är värd sitt pris som på skroten. Den har gått flera varv runt jorden. Är dyr i drift och bör egentliga gå de rätta ödet (pressen)
Men om man vill köpa den likväl så är 3 röda maxpris att ge för att sen totalslakta den i en stor snödriva.

Orka älta med "den"?

Flera veckor kvar till snön, den är nog död innan dess.

Snön kan komma nä som, halkan kommer nog snart. Men som du säger säkert död innan dess.

Djo skrev:

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:

Det är rätt, håll bara med.

Toffel wink

Bilen är värd sitt pris som på skroten. Den har gått flera varv runt jorden. Är dyr i drift och bör egentliga gå de rätta ödet (pressen)
Men om man vill köpa den likväl så är 3 röda maxpris att ge för att sen totalslakta den i en stor snödriva.

Dyr i drift nu var du rolig haha

i övrigt ja den har gått för långt och ska snart besiktigas inte värd många kronor den bilen heller.

Jag var inte ironisk om du trodde det.  Har man en virvel i tanken är de dyrt hur du än vrider och vänder på det.

_Blue_Speed_ skrev:

caromania skrev:
En 740 som gått 50 tusen mil. Seriöst? Visst, om man äger en 740 och bara kör, kör, kör och kör... DÅ kan jag förstå att man har en, men att KÖPA en biljävel som gått 50k mil...

Hur många timmar blir det? Hur många timmar med svettig gubb-/kärringröv, sliten inredning, flottiga fingrar, nysningar... Fyfan! Skulle hellre köpa en Opel.

Bluespeed kan köpa den, han behöver byta upp sig till en modern, säker bil.

tkd_rille skrev:
Den har gått flera varv runt jorden.

Tolv. Den har faktiskt varit på månen och vänt. Snart är den hemma...

Har en bil som är modernare och säkrare än 740, får räcka.

Men de tre-fyra Volvohatarna på garaget förnekar sig aldrig. Alltid samma personer. smile

Hatare är jag inte. Men jag inser faktum att volvo slukar enorma mängder bränsle. De har ju börjat inse fördel med hybrider typ sist av alla märken.   de där gamla är passé och är inte värda ett skit.   

De där extremisterna ger sig däremot inte, du är deras ledare smile

mb_pucken
23 oktober 2016 · 5 087 Inlägg

Att frivilligt betala pengar för en gammal ytrostig  krockad 745a låter dumt.  Måste finnas okrockade finare bilar för småpengar om man nu vill ha en 745. Måste vara bättre att lägga en liten slant extra för att slippa köpa delar och lägga ner tid på reparation :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
23 oktober 2016 · 1 128 Inlägg

caromania skrev:
Vet inte om du menade mig nu men jag hatar inte Volvo, har faktiskt till och med ägt en Amazon. Trevlig bil. Däremot anser jag nog att en 740 med sisådär 30 år på nacken och 50.000mil på klockan som dessutom är i behov av reparation inte är något vettigt köp. Tycker du det på fullaste allvar?

Kan man skruva så är väl det inte så svårt att byta huv och en lykta på en 740..

Vad som är ett vettigt köp får man väl avgöra själv? 30 000 mil stadskörd eller 50 000 landsväg? Man kan inte bara gå helt efter miltalet.

tkd_rille skrev:
Hatare är jag inte. Men jag inser faktum att volvo slukar enorma mängder bränsle. De har ju börjat inse fördel med hybrider typ sist av alla märken.   de där gamla är passé och är inte värda ett skit.   

De där extremisterna ger sig däremot inte, du är deras ledare smile

Enorma mängder, överdrift som vanligt från er sida. Vilka bilar jämför ni med? Nya snikbilar som Toyota Prius och annat? Ja då är det "enorma" mängder som skiljer..

Har man inte råd med soppan till en äldre Volvo så är det faktiskt helt frivilligt att köra Toyota Prius eller nåt liknande roligt som man aldrig sett på en bilträff någonsin.

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (23 oktober 2016)

Nöjeskör närproducerat
caromania Forummoderator
23 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

http://www.mainlesson.com/books/baldwin/quixote/zpage080.gif

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
23 oktober 2016 ·

_Blue_Speed_ skrev:

caromania skrev:
Vet inte om du menade mig nu men jag hatar inte Volvo, har faktiskt till och med ägt en Amazon. Trevlig bil. Däremot anser jag nog att en 740 med sisådär 30 år på nacken och 50.000mil på klockan som dessutom är i behov av reparation inte är något vettigt köp. Tycker du det på fullaste allvar?

Kan man skruva så är väl det inte så svårt att byta huv och en lykta på en 740..

Vad som är ett vettigt köp får man väl avgöra själv? 30 000 mil stadskörd eller 50 000 landsväg? Man kan inte bara gå helt efter miltalet.

tkd_rille skrev:
Hatare är jag inte. Men jag inser faktum att volvo slukar enorma mängder bränsle. De har ju börjat inse fördel med hybrider typ sist av alla märken.   de där gamla är passé och är inte värda ett skit.   

De där extremisterna ger sig däremot inte, du är deras ledare smile

Enorma mängder, överdrift som vanligt från er sida. Vilka bilar jämför ni med? Nya snikbilar som Toyota Prius och annat? Ja då är det "enorma" mängder som skiljer..

Har man inte råd med soppan till en äldre Volvo så är det faktiskt helt frivilligt att köra Toyota Prius eller nåt liknande roligt som man aldrig sett på en bilträff någonsin.

Nu jämför jag med moderna bensinare.
De finns bättre objekt än detta TS har fått upp ögonen för,  skadad och 50 tusen när de finns objekt som inte är skadade och gått mindre och har mer kvar.

Jag har råd med soppan 7 gånger om men man prioriterar mycket högre än att lägga sin lön på att förflytta sig wink

Majoriteten av sveriges befolkning har aldrig varit på en bilträff, och om de bara är volvo på en träff så finner jag den rätt ointressant smile

Djo
23 oktober 2016 · 10 157 Inlägg

Trodde och trodde men en rödblokare ligger på 0,8 långkörning och ca 1,2 blandat det är inte snålt men mycket nej inte direkt räkna sedan in bilig försäkring och låg skatt så är dom inte direkt dyra i drift.

Har en 240 och dessa sifror är räknade på tripp så inget hittepå.

Finns biligare ja men då är det små bilar hybrider eller dieslar.

Trots detta så ja finns vetigare som bruksbil ja och en 740 skulle jag inte vilja ha specielt inte en långmilad jävel.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
23 oktober 2016 ·

Djo skrev:
Trodde och trodde men en rödblokare ligger på 0,8 långkörning och ca 1,2 blandat det är inte snålt men mycket nej inte direkt räkna sedan in bilig försäkring och låg skatt så är dom inte direkt dyra i drift.

Har en 240 och dessa sifror är räknade på tripp så inget hittepå.

Finns biligare ja men då är det små bilar hybrider eller dieslar.

Trots detta så ja finns vetigare som bruksbil ja och en 740 skulle jag inte vilja ha specielt inte en långmilad jävel.

745an hade kostat mig 10 tusen mer per år jämfört med min bil.   Alltså 4 st 745or wink

TS bör kolla en komplett 745 som gått mindre helt enkelt.

Djo
23 oktober 2016 · 10 157 Inlägg

tkd_rille skrev:

Djo skrev:
Trodde och trodde men en rödblokare ligger på 0,8 långkörning och ca 1,2 blandat det är inte snålt men mycket nej inte direkt räkna sedan in bilig försäkring och låg skatt så är dom inte direkt dyra i drift.

Har en 240 och dessa sifror är räknade på tripp så inget hittepå.

Finns biligare ja men då är det små bilar hybrider eller dieslar.

Trots detta så ja finns vetigare som bruksbil ja och en 740 skulle jag inte vilja ha specielt inte en långmilad jävel.

745an hade kostat mig 10 tusen mer per år jämfört med min bil.   Alltså 4 st 745or wink

TS bör kolla en komplett 745 som gått mindre helt enkelt.

Kör du då ?  lupo eller något liknande mikroskopiskt ?

Ja att den 745 han frågar om gått för långt och är bara och glömma kan jag bara hålla med om. Där är vi överens.

Senast redigerat av Djo (23 oktober 2016)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Muttley
23 oktober 2016 ·

Djo skrev:

tkd_rille skrev:

Djo skrev:
Trodde och trodde men en rödblokare ligger på 0,8 långkörning och ca 1,2 blandat det är inte snålt men mycket nej inte direkt räkna sedan in bilig försäkring och låg skatt så är dom inte direkt dyra i drift.

Har en 240 och dessa sifror är räknade på tripp så inget hittepå.

Finns biligare ja men då är det små bilar hybrider eller dieslar.

Trots detta så ja finns vetigare som bruksbil ja och en 740 skulle jag inte vilja ha specielt inte en långmilad jävel.

745an hade kostat mig 10 tusen mer per år jämfört med min bil.   Alltså 4 st 745or wink

TS bör kolla en komplett 745 som gått mindre helt enkelt.

Kör du då ?  lupo eller något liknande mikroskopiskt ?

Ja att den 745 han frågar om gått för långt och är bara och glömma kan jag bara hålla med om. Där är vi överens.

Mellanklass kombi räknas den som.   Så ingen liten bil men miljöbil smile Jag får inte plats i en lupo.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
23 oktober 2016 · 1 128 Inlägg

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Enorma mängder, överdrift som vanligt från er sida. Vilka bilar jämför ni med? Nya snikbilar som Toyota Prius och annat? Ja då är det "enorma" mängder som skiljer..

Har man inte råd med soppan till en äldre Volvo så är det faktiskt helt frivilligt att köra Toyota Prius eller nåt liknande roligt som man aldrig sett på en bilträff någonsin.

Nu jämför jag med moderna bensinare.
De finns bättre objekt än detta TS har fått upp ögonen för,  skadad och 50 tusen när de finns objekt som inte är skadade och gått mindre och har mer kvar.

Jag har råd med soppan 7 gånger om men man prioriterar mycket högre än att lägga sin lön på att förflytta sig wink

Majoriteten av sveriges befolkning har aldrig varit på en bilträff, och om de bara är volvo på en träff så finner jag den rätt ointressant smile

Moderna bensinare säger väl inte så mycket, men jag antar att du menar såna här moderna plastlådor med 1.5 liters motorer på 120 hk som blir frånkörda av just en 740.

Vad bra att du är nöjd med din bil! Så kan du inte låta folk få köra vilka bilar de vill utan klagomål från dig?

Här på startsidan under garaget rekommenderar finner du bilar där ägarna verkar skita blankt i förbrukningen, jag ser till och med moderna bilar där! yikes http://www.garaget.org

Kanske är du en del av majoriteten? big_smile

Nöjeskör närproducerat
Muttley
23 oktober 2016 ·

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:

_Blue_Speed_ skrev:
Enorma mängder, överdrift som vanligt från er sida. Vilka bilar jämför ni med? Nya snikbilar som Toyota Prius och annat? Ja då är det "enorma" mängder som skiljer..

Har man inte råd med soppan till en äldre Volvo så är det faktiskt helt frivilligt att köra Toyota Prius eller nåt liknande roligt som man aldrig sett på en bilträff någonsin.

Nu jämför jag med moderna bensinare.
De finns bättre objekt än detta TS har fått upp ögonen för,  skadad och 50 tusen när de finns objekt som inte är skadade och gått mindre och har mer kvar.

Jag har råd med soppan 7 gånger om men man prioriterar mycket högre än att lägga sin lön på att förflytta sig wink

Majoriteten av sveriges befolkning har aldrig varit på en bilträff, och om de bara är volvo på en träff så finner jag den rätt ointressant smile

Moderna bensinare säger väl inte så mycket, men jag antar att du menar såna här moderna plastlådor med 1.5 liters motorer på 120 hk som blir frånkörda av just en 740.

Vad bra att du är nöjd med din bil! Så kan du inte låta folk få köra vilka bilar de vill utan klagomål från dig?

Här på startsidan under garaget rekommenderar finner du bilar där ägarna verkar skita blankt i förbrukningen, jag ser till och med moderna bilar där! yikes http://www.garaget.org

Kanske är du en del av majoriteten? big_smile

Jag rekommenderar ingen att köpa en bil som måste repareras för att brukas i trafiken.  Om man gör det ska man ge så lite pengar man bara kan för dem.    Och att ge mer än 1500 spänn för en 745 som måste skruvas med är endast överpris.
Jag har ju själv haft en 740 som jag gav 1000 eller 1500 för.  Den hade aldrig kört från min nuvarande bil.   
Klagomål har jag inte kommit med utan enbart fakta.   De bör man väl få innan man köper en gammal bil med 50 tusen mil på nacken.

M123
24 oktober 2016 · 962 Inlägg

Jag ser det inte som ekonomiskt försvarbart att lägga en krona på något som i det närmaste är uttjänt.
Låt säga att bilen kostar 2000 i inköp, sen tillkommer allt som du ska ordna till, men lägg det dubbla för att få den körduglig. Sen besiktning och skatt på det. Helt plötsligt är man runt 5000 kr om inte mer på en riktig skitbil som sannerligen kommer snatta pengar ut plånboken som vägglöss suger blod på folk om nätterna.

Bättre att lägga 5000-10000kr på en bil som gått hälften och har hälften av ev kommande problem.

Billigt är oftast inte så billigt i längden. Sen brukar billigt vara billigt av en anledning med. big_smile

Edit.
Jo jag såg att den var besiktigad men är snart nyår, precis snart dags för julklappar! big_smile

Senast redigerat av M123 (24 oktober 2016)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
VolvoT5Stealth
24 oktober 2016 · 34 Inlägg

Varför är alla så anti emot 740? :o Det är nog den mest pålitliga och mest genomtänkta bilen som Sverige någonsin har producerat enligt mig! Jag är vaken för diskussion om mitt omdöme om denna bil!

Tryck & Pys!
Evildan
24 oktober 2016 ·

caromania skrev:
http://www.mainlesson.com/books/baldwin … age080.gif

Jag tänker osökt i diskussionen ovan på författaren till Greven av Monte Cristo, men det är på grund av att författarens efternamn minner om ett utryck som den fiktiva karaktären Leslie Winkle ständigt använder i diskussion med Sheldon Cooper. Ingen liknelse i övrigt med dom karaktärerna då deras IQ är långt över junkerns.

caromania Forummoderator
24 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

VolvoT5Stealth skrev:
Varför är alla så anti emot 740? :o Det är nog den mest pålitliga och mest genomtänkta bilen som Sverige någonsin har producerat enligt mig! Jag är vaken för diskussion om mitt omdöme om denna bil!

Använde du just dubbel negation? Jag tror de flesta är anti 740 som gått 50.000mil och som behöver repareras för att över huvud taget kunna komma ut på gatan, och som dessutom snart behöver besiktigas.  Jag tror till och med trådskaparen är anti just den sortens 740 numera. Annars är till och med jag benägen att hålla med. 740 är nog en av de bättre bilar som Sverige producerat.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 oktober 2016 · 17 473 Inlägg

Volvohatare? Var på väg att köpa Volvo igår. Tyvärr såldes den till snubben som var först i kön. Men nästa objekt är också en Volvo. Fast en modern 940 smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
24 oktober 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:
Volvohatare? Var på väg att köpa Volvo igår. Tyvärr såldes den till snubben som var först i kön. Men nästa objekt är också en Volvo. Fast en modern 940 smile

Jo det är någon/några som tämligen juvenilt får för sig att om någon skriver om sina negativa erfarenheter av märket så hatar man det likt en onykter fjortis. Jag har ägt i runda slängar 50st Volvobilar och har därmed en relativt stabil grund att ställa mina åsikter på, att dom sedan inte går stick i stäv med märkesindoktrinerade personer må vara hänt.
940 funkar ju utmärkt till mjölkrundorna.
Jag kikade i helgen på en -12 V70 T4 automat men den hade rullat 11000mil och kändes tyvärr helt ihjälkörd.
Jag får gasa vidare i nödlösningen.

Senast redigerat av Evildan (24 oktober 2016)

IceEyes Varningar: För många..
24 oktober 2016 · 2 552 Inlägg

VolvoT5Stealth skrev:
Varför är alla så anti emot 740? :o Det är nog den mest pålitliga och mest genomtänkta bilen som Sverige någonsin har producerat enligt mig! Jag är vaken för diskussion om mitt omdöme om denna bil!

För att 740 är synonymt med yngre förmågor med mjukisbyxor, kepsen bakochfram, snus under läppen och som tenderar att ha en ganska kaotisk körstil. Bilmodellen som sådan är det väl egentligen inget fel på.

När en annan var yngre så rådde samma agg mot 240 tongue

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
M123
24 oktober 2016 · 962 Inlägg

VolvoT5Stealth skrev:
Varför är alla så anti emot 740? :o Det är nog den mest pålitliga och mest genomtänkta bilen som Sverige någonsin har producerat enligt mig! Jag är vaken för diskussion om mitt omdöme om denna bil!

Undrar hur många alla av alla egentligen är när man börjar räkna alla som du anger!?
Kan det inte istället vara så att dom som du ser som alla selektivt kan rata en bil där mer omöjligheter än möjligheter finns för ett välbefinnande och ekonomiskt tänk i ägandet oavsett märke.

Du får det att låta som att bara för att man ratar ett dåligt objekt så hatar man något.

Kan jämföras med om jag har en surnad mjölk och väljer bort den för en ny mer välsmakande så hatar jag mjölk helt plötsligt? big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Evildan
24 oktober 2016 ·

M123 skrev:

VolvoT5Stealth skrev:
Varför är alla så anti emot 740? :o Det är nog den mest pålitliga och mest genomtänkta bilen som Sverige någonsin har producerat enligt mig! Jag är vaken för diskussion om mitt omdöme om denna bil!

Undrar hur många alla av alla egentligen är när man börjar räkna alla som du anger!?
Kan det inte istället vara så att dom som du ser som alla selektivt kan rata en bil där mer omöjligheter än möjligheter finns för ett välbefinnande och ekonomiskt tänk i ägandet oavsett märke.

Du får det att låta som att bara för att man ratar ett dåligt objekt så hatar man något.

Kan jämföras med om jag har en surnad mjölk och väljer bort den för en ny mer välsmakande så hatar jag mjölk helt plötsligt? big_smile

Du hatar mjölk!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang