Högt skrikande/dånande ljud uppstår vid motorbromsning Volvo 945LTT -96

CrilleVolvo
23 oktober 2016 · 9 Inlägg

Hej,

Detta ljud har uppstått nu efter att bakaxeln byttes, då den förra rasade när jag skulle börna lol och det låter som att det kommer ifrån kardanen eller växellådan men kan även komma ifrån bakaxeln då jag inte riktigt vet skicket på den då den köptes på skroten. Växellådan är en m90 av tidiga versionen, så vetinte riktigt om det kan vara den som håller på att ge upp bilen har rullat 37k mil. Han som hjälpte mig tror att ljudet kommer för att bakaxel har körts med väldigt lite olja i kan det vara boven?

Har läst lite om liknande problem men de hänvisar till olika grejer som kan vara kassa såsom utrampningslager, hardyskiva, kardanbussing mm.

Men det konstiga är att ljudet uppstår endast när man släpper gasen eller när man frikopplar, när bilen står still eller när man gasar så låter det inget. kan det bara vara så att jag köpte en bakaxel som är skrot?

Video kommer snart, för att lättare beskriva problemet smile

MVH Christoffer

Volvo 945LTT "Töööbonn" (1996)
caromania Forummoderator
23 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

37k, bilen är ju knappt inkörd.
Hur mår dina knutkors?

Annars får du byta bakaxel igen. Tredje axeln gillt kanske?
Eller om du behöver byta växellådan igen? Andra lådan, tredje axeln i första bilen. Och de som säger att inte Volvos värde varar, de har ingen koll!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
CrilleVolvo
23 oktober 2016 · 9 Inlägg

Polaren som bytte bakaxel kollade även över hela bilen inför besiktning (han jobbar som mekaniker), men han påpekade inget om knutkorsen så vet inte riktigt  hmm

Senast redigerat av CrilleVolvo (23 oktober 2016)

Volvo 945LTT "Töööbonn" (1996)
torsen
24 oktober 2016 · 7 238 Inlägg

Jag skulle gissa på slutväxeln.
Pinjongen fel injusterad eller pinjonglagren slut.
Kan du känna ett axialspel i pinjongen = om du drar/rycker i pinjongen, känns ett spel/glapp "ut- & in"?

CrilleVolvo
24 oktober 2016 · 9 Inlägg

ska kolla upp det, har en video hur det låter men går det att lägga upp den på forumet? smile

Volvo 945LTT "Töööbonn" (1996)
Christian S
24 oktober 2016 · 4 816 Inlägg

CrilleVolvo skrev:
, har en video hur det låter men går det att lägga upp den på forumet? smile

du fär lägga upp det på tex youtube först sen kan du visa det här, antingen via länk eller så skriver du [youtube]adressen till klippet[/youtube] så visas det direkt i inlägget.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang