Sälja en gammal men populär bil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 oktober 2016 · 17 478 Inlägg

Så då kom en herre och hans tjej. Tjejen skulle ta körkort och i dessa dagar så kör väl de flesta med automat så en manuell bil i släkten fanns inte att uppbringa för övningskörning. De köpte den lilla Yarisen efter en kort provkörning utan diskussion.

Den flyttade långt! Hela 300 meter...

Så nu startar letandet efter en automatbil för max 20 lök på allvar. Ska bil kul!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
24 oktober 2016 · 4 025 Inlägg

När man säljer en bil kan det vara bra med ett skriftligt avtal på en så viktig affär
här är ett förslag:
user.tninet.se/~lrw705w/diverse/kopeavt_.rtf


big_smile

Senast redigerat av spillolja (24 oktober 2016)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Evildan
24 oktober 2016 ·

Hybridsmurfen skrev:
Så då kom en herre och hans tjej. Tjejen skulle ta körkort och i dessa dagar så kör väl de flesta med automat så en manuell bil i släkten fanns inte att uppbringa för övningskörning. De köpte den lilla Yarisen efter en kort provkörning utan diskussion.

Den flyttade långt! Hela 300 meter...

Så nu startar letandet efter en automatbil för max 20 lök på allvar. Ska bil kul!

Grattis.

Du måste ju köpa dig en e36, passat 1.8t eller Volvo 850...samtliga uppfyller alla tänkbara krav på tillförlitlighet och körglädje.

Eller förresten, köp en Avensis gen I så slipper du promenera i vinter. Helst en -01 eller nyare med vvti och kamkedja.

Muttley
24 oktober 2016 ·

-jimmy skrev:
Alltid lika spännande.
Hoppas han bara provkör o ger pengarna i hand o åker hem.

Och det där med att folk har långt att åka. Vad är det för fel på folk?

Den har jag en rolig historia på.   När jag skulle sälja min cadillac cts så var där en man från Örebro som absolut skulle ha den men de var ju så himla långt till hässleholmstrakten och han skulle ju exportera den.
Vad bra sa jag, för jag ska ju till Malung och de är ju inte så långt för dig då, och där har vi tillgång till verkstad så du absolut kan kolla den undertill med.

Men då kom undanflykterna, han tyckte att jag skulle köra till Örebro och lämna bilen till honom där och sen ta kollektivtrafiken till Malung med all min packning, samt att han prutade över 20 000 på telefon direkt.

De blev ingen affär den gången alls.
Nästa gång jag lägger ut bilen 2 månader senare så ringer denne herre igen. Samma visa där men då röt jag till och sa att hans chans var gången sen längesen smile   Han ville ju inte skriva över den på sig utan han skulle ju bara exportera den.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 oktober 2016 · 14 056 Inlägg

tkd_rille skrev:

-jimmy skrev:
Alltid lika spännande.
Hoppas han bara provkör o ger pengarna i hand o åker hem.

Och det där med att folk har långt att åka. Vad är det för fel på folk?

Den har jag en rolig historia på.   När jag skulle sälja min cadillac cts så var där en man från Örebro som absolut skulle ha den men de var ju så himla långt till hässleholmstrakten och han skulle ju exportera den.
Vad bra sa jag, för jag ska ju till Malung och de är ju inte så långt för dig då, och där har vi tillgång till verkstad så du absolut kan kolla den undertill med.

Men då kom undanflykterna, han tyckte att jag skulle köra till Örebro och lämna bilen till honom där och sen ta kollektivtrafiken till Malung med all min packning, samt att han prutade över 20 000 på telefon direkt.

De blev ingen affär den gången alls.
Nästa gång jag lägger ut bilen 2 månader senare så ringer denne herre igen. Samma visa där men då röt jag till och sa att hans chans var gången sen längesen smile   Han ville ju inte skriva över den på sig utan han skulle ju bara exportera den.

Vilka ärthjärnor det finns. Vill man verkligen ha en bil, ja då kör man dit bilen finns. Körde Eskilstuna-Helsingborg 110 mil t.o.r utan att det blev affär då bilen inte uppfyllde villkoren. Säljaren lurade mig genom att bedyra att det var automat men när jag väl var där sa han att det var automatiskt överväxel.
Några veckor senare körde jag Eskilstuna-Falköping ??? mil men iaf. Vetten har jag kvar 7 år senare. Så man får offra några mil ibland.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
caromania Forummoderator
24 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Vettemannen skrev:
Vilka ärthjärnor det finns. Vill man verkligen ha en bil, ja då kör man dit bilen finns. Körde Eskilstuna-Helsingborg 110 mil t.o.r utan att det blev affär då bilen inte uppfyllde villkoren. Säljaren lurade mig genom att bedyra att det var automat men när jag väl var där sa han att det var automatiskt överväxel.
Några veckor senare körde jag Eskilstuna-Falköping ??? mil men iaf. Vetten har jag kvar 7 år senare. Så man får offra några mil ibland.

/Benny

Haha, vafan, att inte ens säga vilken växellåda det är?
Själv flög jag till Gbg för att köpa min nuvarande coupe, den var såklart i mycket sämre skick än utlovat, men resten är historia. Även min gamla coupe som köptes i Malmö efter en enkel med SAS var i mycket sämre skick än utlovat. Vad är det för fel på att vara uppriktig?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Muttley
24 oktober 2016 ·

Vettemannen skrev:

tkd_rille skrev:

-jimmy skrev:
Alltid lika spännande.
Hoppas han bara provkör o ger pengarna i hand o åker hem.

Och det där med att folk har långt att åka. Vad är det för fel på folk?

Den har jag en rolig historia på.   När jag skulle sälja min cadillac cts så var där en man från Örebro som absolut skulle ha den men de var ju så himla långt till hässleholmstrakten och han skulle ju exportera den.
Vad bra sa jag, för jag ska ju till Malung och de är ju inte så långt för dig då, och där har vi tillgång till verkstad så du absolut kan kolla den undertill med.

Men då kom undanflykterna, han tyckte att jag skulle köra till Örebro och lämna bilen till honom där och sen ta kollektivtrafiken till Malung med all min packning, samt att han prutade över 20 000 på telefon direkt.

De blev ingen affär den gången alls.
Nästa gång jag lägger ut bilen 2 månader senare så ringer denne herre igen. Samma visa där men då röt jag till och sa att hans chans var gången sen längesen smile   Han ville ju inte skriva över den på sig utan han skulle ju bara exportera den.

Vilka ärthjärnor det finns. Vill man verkligen ha en bil, ja då kör man dit bilen finns. Körde Eskilstuna-Helsingborg 110 mil t.o.r utan att det blev affär då bilen inte uppfyllde villkoren. Säljaren lurade mig genom att bedyra att det var automat men när jag väl var där sa han att det var automatiskt överväxel.
Några veckor senare körde jag Eskilstuna-Falköping ??? mil men iaf. Vetten har jag kvar 7 år senare. Så man får offra några mil ibland.

/Benny

Ha man kan ju informera så mycket man kan innan någon tar en rejäl resa faktiskt.  De är jag väldigt noggrann med att ha berättat allt så de inte kör i onödan.

När jag sålde en motorcykel så hade jag verkligen berättat allt, kamkedjan smattra lite när den var riktigt kall,men de var inga problem. Den var ostrypt med så de var ju 600cc med 100 hk. 
De hade kört runt 15 mil och hyrt släp då de va vinter.

Då när vi väl sitter och diskuterar pris i mitt hem så börjar pappan (sonen skulle ha den och var bara 17 år) pruta till förbannelse.  Ett av argumenten var ju att han måste ju strypa den så de blev klassad som mellanhoj.   Mitt svar var ju att de kan ta och köra raka vägen hem om de inte var villiga att betala vad jag ville ha smile
Den blev faktiskt såld.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 oktober 2016 · 14 056 Inlägg

caromania skrev:

Vettemannen skrev:
Vilka ärthjärnor det finns. Vill man verkligen ha en bil, ja då kör man dit bilen finns. Körde Eskilstuna-Helsingborg 110 mil t.o.r utan att det blev affär då bilen inte uppfyllde villkoren. Säljaren lurade mig genom att bedyra att det var automat men när jag väl var där sa han att det var automatiskt överväxel.
Några veckor senare körde jag Eskilstuna-Falköping ??? mil men iaf. Vetten har jag kvar 7 år senare. Så man får offra några mil ibland.

/Benny

Haha, vafan, att inte ens säga vilken växellåda det är?
Själv flög jag till Gbg för att köpa min nuvarande coupe, den var såklart i mycket sämre skick än utlovat, men resten är historia. Även min gamla coupe som köptes i Malmö efter en enkel med SAS var i mycket sämre skick än utlovat. Vad är det för fel på att vara uppriktig?

Sålde en gång för länge sedan en bil till GBG. Han som sedermera köpte bilen frågade i telefon om bilen hade stenskott och rost. Jag sa att det finns ingen rost men det finns en hel del stenskott. Han sa att jag kommer upp och tittar. Extremt förvånat frågar han var stenskotten är. Det är dessa svarar jag. Vafan, det här är ju inget att bråka om. Efter en kort provtur så var bilen såld med en vinst på ung. 6000 kr. Inköp 36000 kr försäljningspris 42000 kr. Detta var i mitten på 80-talet då det inte fanns internet utan bara vanlig telefon.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
24 oktober 2016 · 14 056 Inlägg

tkd_rille skrev:

Vettemannen skrev:

tkd_rille skrev:

Den har jag en rolig historia på.   När jag skulle sälja min cadillac cts så var där en man från Örebro som absolut skulle ha den men de var ju så himla långt till hässleholmstrakten och han skulle ju exportera den.
Vad bra sa jag, för jag ska ju till Malung och de är ju inte så långt för dig då, och där har vi tillgång till verkstad så du absolut kan kolla den undertill med.

Men då kom undanflykterna, han tyckte att jag skulle köra till Örebro och lämna bilen till honom där och sen ta kollektivtrafiken till Malung med all min packning, samt att han prutade över 20 000 på telefon direkt.

De blev ingen affär den gången alls.
Nästa gång jag lägger ut bilen 2 månader senare så ringer denne herre igen. Samma visa där men då röt jag till och sa att hans chans var gången sen längesen smile   Han ville ju inte skriva över den på sig utan han skulle ju bara exportera den.

Vilka ärthjärnor det finns. Vill man verkligen ha en bil, ja då kör man dit bilen finns. Körde Eskilstuna-Helsingborg 110 mil t.o.r utan att det blev affär då bilen inte uppfyllde villkoren. Säljaren lurade mig genom att bedyra att det var automat men när jag väl var där sa han att det var automatiskt överväxel.
Några veckor senare körde jag Eskilstuna-Falköping ??? mil men iaf. Vetten har jag kvar 7 år senare. Så man får offra några mil ibland.

/Benny

Ha man kan ju informera så mycket man kan innan någon tar en rejäl resa faktiskt.  De är jag väldigt noggrann med att ha berättat allt så de inte kör i onödan.

När jag sålde en motorcykel så hade jag verkligen berättat allt, kamkedjan smattra lite när den var riktigt kall,men de var inga problem. Den var ostrypt med så de var ju 600cc med 100 hk. 
De hade kört runt 15 mil och hyrt släp då de va vinter.

Då när vi väl sitter och diskuterar pris i mitt hem så börjar pappan (sonen skulle ha den och var bara 17 år) pruta till förbannelse.  Ett av argumenten var ju att han måste ju strypa den så de blev klassad som mellanhoj.   Mitt svar var ju att de kan ta och köra raka vägen hem om de inte var villiga att betala vad jag ville ha smile
Den blev faktiskt såld.

Haha! Bra att stå på sig ibland! Dom visste ju förutsättningarna.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
SportPilot Ubåtsingenjör
24 oktober 2016 · 7 231 Inlägg

"Bytes ej mot flygande mattor, kameler, livstidsförbrukning på pizzor eller liknande. Bytes endast mot pengar"

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Muttley
24 oktober 2016 ·

CHEEVA skrev:
"Bytes ej mot flygande mattor, kameler, livstidsförbrukning på pizzor eller liknande. Bytes endast mot pengar"

Jag har blivit erbjuden en bit golv från hitlers kansli eller vad de var.  Köparen garanterade högt samlarvärde, jag hoppas bara han drev smile

SportPilot Ubåtsingenjör
24 oktober 2016 · 7 231 Inlägg

tkd_rille skrev:

CHEEVA skrev:
"Bytes ej mot flygande mattor, kameler, livstidsförbrukning på pizzor eller liknande. Bytes endast mot pengar"

Jag har blivit erbjuden en bit golv från hitlers kansli eller vad de var.  Köparen garanterade högt samlarvärde, jag hoppas bara han drev smile

hahaha hade börjat ap garva i luren big_smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 oktober 2016 · 17 478 Inlägg

CHEEVA skrev:

tkd_rille skrev:

CHEEVA skrev:
"Bytes ej mot flygande mattor, kameler, livstidsförbrukning på pizzor eller liknande. Bytes endast mot pengar"

Jag har blivit erbjuden en bit golv från hitlers kansli eller vad de var.  Köparen garanterade högt samlarvärde, jag hoppas bara han drev smile

hahaha hade börjat ap garva i luren big_smile

Diverse goa gubbar prutade friskt på telefon. Till en av de mest envetna sa jag att "Bilen är bra och går att köra men jag smällde med en buss förra veckan så lite tilltygad på höger sida." Men den går bra!, rakt fram alltså! Han lade på luren. Hehe.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
trubbelturbo
24 oktober 2016 · 1 460 Inlägg

Det finns f*n inget värre än att sälja bil på blocket, är det billigare bilar det handlar om, typ sunkiga vinterbilar, så skrotar jag hellre även om man förlorar pengar. Man kan inte sätta ett pris på sitt mentala välmående.

En gång när jag skulle sälja min gamla Audi så hade jag en intressent som absolut så in i helvete skulle köpa min bil. Han hade inte tid för än om en vecka att komma och köpa den. Han berättade att han kunde precis allt om dessa bilar och att felen den hade skulle han kunna fixa utan problem, hans son som nyss tagit körkort skulle ha den. Han bad mig att inte sälja bilen för han hade letat länge och hade absolut bestämt sig för att köpa den. smile

Sagt och gjort, jag behöll bilen och nekade 4-5 ytterligare spekulanter innan mannen ringde upp igen och frågade om vi hade samma bank så han kunde betala direkt via banköverföring osv, bestämmde även en tid när han skulle komma och köpa den. Så ringde han en timme innan vi bestämt tid (en eftermiddag, jag hade tagit ledigt ifrån jobbet...) och först nu kom han på att han inte hade tillräckligt med pengar att köpa bilen så han skiter i det, men han hade åtminstone en S4 b6, en Q7 och en 1000hk S2 hemma i garaget cool (Jaha? Varför fan skulle jag bry mig roll)

Så jävla glad man blir då...

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang