Konstigt Elfel med Ljusvredet på min Volvo 745 tic 90

Ludwigk
23 oktober 2016 · 200 Inlägg

Hej!

Har några konstiga elfel eller liknande jag hoppas du kan hjälpa mig med. (hoppas Texten inte blev för jobbig att läsa)

Info:

När bilen köptes så kunde man inte stänga av halvljusen i kombination till dimljuset.
Ljusvredet har 3 lägen, avstängt läge till vänster på O. i mitten ska parkeringsljus fungera och höger ska det vara helautomatiskt läge för halvljus.
I läge O så är alla ljus avstängda(helt normalt), på mitten går halvljuset igång och även läget åt höger. Har aldrig kunnat stänga av halvljuset för att enbart köra på dimljus och position. Därav har jag kopplat en knapp som stänger av strömmen till Relät för halvljus.

Allt har fungerat som det ska men efter 2 månader från att jag montera min knapp så har parkeringsljuset försvunnit på mittenläget igår. Även instrumentbelysningen har dött på mittenläget.
dimljus fram och bak har också dött oavsett läge på vredet.

Det som fungerar är Hel/halv samt instrumentbelysningen på automatiska läget när du vrider på nyckeln.
Resten av de andra lägen är döda.


Vad kan felet vara? sad

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Jag satsar en 5a pä vredet..
Så då blir det skroten nästa för att försöka finna en bättre..

Senast redigerat av tommen1 (23 oktober 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Ludwigk
23 oktober 2016 · 200 Inlägg

tommen1 skrev:
Jag satsar en 5a pä vredet..
Så då blir det skroten nästa för att försöka finna en bättre..

Hm ja det skulle kunna vara det. Har du rätt får du ge mig ditt nummer så får du 5:an av mig smile.

Det roliga idag var att jag testade den att vrida på mittersta för parkeringsljus. Låste bilen och gick en sväng. När jag kom tillbaka så lös bilens parkeringsljus. Blev förvånad O_O. Men så fort jag vred på reglaget så fungerade det inte.

Men jag ska byta det imorgon, har några stycken sådana vred hemma så blir att testa de jag har smile


TACK big_smile

Ludwigk
24 oktober 2016 · 200 Inlägg

Hej!

har testat att byta vredet utan något resultat.
Testat vicka på alla relän.

När det fungerade den lilla stunden imorse till jobbet så försökte jag lokalisera om det klicka någonstans men det gjorde det inte. Så det styrs inte av något relä alltså?

Detta gör mig galen hmm

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
24 oktober 2016 · 4 917 Inlägg

Lite långsökt, men kan tändlåset ha ett finger med i spelet ?
Eftersom det enda som fingras på är vredet och låset..

Senast redigerat av tommen1 (24 oktober 2016)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Ludwigk
24 oktober 2016 · 200 Inlägg

Ja jag ska kolla upp det imorgon.
Ska testa att byta glödtrådsvakten och kolla kablar under ratten och undersöka läget. Ska bli intressant att se vad detta kan bli på. ska rucka lite på tändningslåset så får vi se vad som sker smile

Ludwigk
24 oktober 2016 · 200 Inlägg

Bytte glödtrådsvakten utan resultat hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang