Peugeot 206 Roland Garros fixas i ordning

Detta är ju en bruksbil, som gärna får rulla många problemfria mil. Men för att uppnå detta så är ju byta delar det enda rätta. Det är mycket som behöver göras så vi kommer i denna tråden ofta att höras. Jag rimmar ungefär lika bra som jag simmar.
  • 32 Följare
  • 46 433 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 augusti 2017
Skruvar till det
9 september 2016 · 1 702 Inlägg

Szummi skrev:

Skruvar till det skrev:
Va roligt att det blev lite fart i min projekttråd, det får ju motivationen att flöda så därför kommer en lista på allt jag bytt sen vi köpte bilen i oktober 2015.

Från A-Ö



* ABS-Givare  höger fram,vänster fram 2 ggr ( gick sönder vid demont.) Hö/ Vä bak.

* Bakaxellager

* Bakaxelbussningar.

* Baklampor Eftermarknads typ smoke med lite toning.

* Bakrutetorkare samt dess motor.

* Bakstötdämpare

* Drivrem för generator ac mm.

* Drivaxlar höger och vänster

* Fjäderben fram

* Glödlampor  p-ljus bytt till led även i reg.belysning.

* Hjullager vänster och höger fram.

* Hjulnav vänster fram ( ovalt hål där spindelleden ska sitta.)

* Länkarmar fram höger och vänster.

* Motorfästen höger och vänster.

* Olja , oljefilter 2 gånger.

* Styrleder höger och vänster

* Stabilisatorstag för krängningshämmaren höger och vänster.

* Spindelleder höger och vänster ( sitter monterade fast i länkarmen).

* Tändstift.

* Tändkassett. ( Det satt ju en Sagem monterad som gav upp och nu sitter det en beg Valeo.)

Nu kommer jag inte på nåt mer.

Wow det blev en hel del, undrar just vad allt har kostat smile

Låter ju nästan som min bil det här 😂

Tycker dock det är trevliga bilar att meka med.

Jag har dock moddat en del av min inredning men det är för att jag har snöat in en del på bilstereo i min bil  😇

Sedan är det alltid att följa andras byggtrådar av samma slags bil. Det ger en själv idéer och tankar vad man kan göra med sin egna bil

Lär följa denna tråden flitigt 👍

Roligt med likasinnade följare.

Jag kollade på din bil och det var lagom med extraljus där hehe!!

Jag gillar verkligen din mittkonsoll riktigt snyggt med skärmen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Szummi
18 september 2016 · 268 Inlägg

Skruvar till det skrev:

Szummi skrev:

Skruvar till det skrev:
Va roligt att det blev lite fart i min projekttråd, det får ju motivationen att flöda så därför kommer en lista på allt jag bytt sen vi köpte bilen i oktober 2015.

Från A-Ö



* ABS-Givare  höger fram,vänster fram 2 ggr ( gick sönder vid demont.) Hö/ Vä bak.

* Bakaxellager

* Bakaxelbussningar.

* Baklampor Eftermarknads typ smoke med lite toning.

* Bakrutetorkare samt dess motor.

* Bakstötdämpare

* Drivrem för generator ac mm.

* Drivaxlar höger och vänster

* Fjäderben fram

* Glödlampor  p-ljus bytt till led även i reg.belysning.

* Hjullager vänster och höger fram.

* Hjulnav vänster fram ( ovalt hål där spindelleden ska sitta.)

* Länkarmar fram höger och vänster.

* Motorfästen höger och vänster.

* Olja , oljefilter 2 gånger.

* Styrleder höger och vänster

* Stabilisatorstag för krängningshämmaren höger och vänster.

* Spindelleder höger och vänster ( sitter monterade fast i länkarmen).

* Tändstift.

* Tändkassett. ( Det satt ju en Sagem monterad som gav upp och nu sitter det en beg Valeo.)

Nu kommer jag inte på nåt mer.

Wow det blev en hel del, undrar just vad allt har kostat smile

Låter ju nästan som min bil det här 😂

Tycker dock det är trevliga bilar att meka med.

Jag har dock moddat en del av min inredning men det är för att jag har snöat in en del på bilstereo i min bil  😇

Sedan är det alltid att följa andras byggtrådar av samma slags bil. Det ger en själv idéer och tankar vad man kan göra med sin egna bil

Lär följa denna tråden flitigt 👍

Roligt med likasinnade följare.

Jag kollade på din bil och det var lagom med extraljus där hehe!!

Jag gillar verkligen din mittkonsoll riktigt snyggt med skärmen.

Tackar för det. Har integrerat laddning i mittkonsolen så paddan aldrig behöver plockas bort. och sedan kör man spotify eller youtube på paddan.

Skruvar till det
24 oktober 2016 · 1 702 Inlägg

Tjena, det var ett tag sen sist.
Det har väl inte hänt så mycket mer med bilen, kör mest bara.

Så plingade abs-fault till när man minst anade det.....jaha jag har ju bara bytt alla 4 absgivarna men det var bara att plocka fram laptopen och koppla upp sig.

Minsann var det vänster fram som hade nåt fel och det var permanent så det gick inte att radera.

Jag har köpt en till givare och ska väl byta den snart innan snönsmile nä innan besiktning som jag har snart här.

Sen var vi på en framvagnsinställning med tanke på nya fjäderben och allt jobb med bakvagnen...mm.ratten står inte rakt och den drar åt höger mycket.

Så uppe på liften konstaterades det ännu en kul grej, tokglapp i höger fram spindelled.....suck!!

Jag har ju väldigt nyss bytt båda länkarmarna med integrerade spindelleder och allt kändes bra när jag monterade dom ( jag använde inte spettet för att kolla glapp då vid monteringen).

Det konstaterades även att spindelleden satt fast ordentligt och då misstänker jag direkt att hålet som spindelleden sitter i var ovalt och därför glappar....vanligt fel på 206:or???? don`t know.

Men tack vare detta så fick vi inte ställt framvagnen denna gång.
Istället blev det en tripp till Returbilen för att fynda dels ett nav med allt och även tillhörande länkarm så är jag garderad ifall spindelleden skulle vara kass på bilens länkarm.

Bonus !!! Tack vare denna resa hittade jag äntligen en GTI-takvinge på en bil på skroten och det var en orginal med 4 skruvar som håller fast den.

Den var blå men får ju lackas om med andra delar jag fyndat sedan tidigare, dörrlister och även listerna på fram och bakstötarna som jag hittade på samma skrot tidigare iår.

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-60ed9b56e489bf9da4626ac0995457c5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4db0924ff04081d2c2d813d04cbb0bb7.jpg

Allt för denna gång, det är ju lite jobb för att fixa inför besiktningen men inget stort.
Jag kan ju tänka mig att glappet i spindelleden gör att bilen gungar fram när man gasar,hoppas det är därför iaf.

Hehe ser på sista bilden att det kan behövas en kortare antenn när vingen sitter där....

Senast redigerat av Skruvar till det (24 oktober 2016)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
24 oktober 2016 · 4 597 Inlägg

du är galen du, men kul att du försöker få en baguette rullandes i alla fall! smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
25 oktober 2016 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
du är galen du, men kul att du försöker få en baguette rullandes i alla fall! smile

Galen vette fan men jävligt envis, och bilen ännu mer envis med elfel lagom till besiktningen Varje år....

Känns som jag har bakat en helt ny baguette snart bara med alla nya ingredienser.....

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
28 oktober 2016 · 1 702 Inlägg

Ett litet inlägg bara.

Gav mig på att fixa den lysande abs-lampan.

Det var inget mysterium varför den lös direkt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a118439a7143c730c8bf5a30dec48c71.jpg

Lite tuggad av däcket kan man säga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-99469f8e403d982423df5aebb75b28c2.jpg

Jag borde kollat upp vad det var som lät när jag åkte runt runt i uppfarten på ett p-hus....det var ju givetvis däcket som låg emot den stackars kabeln.

Nu hade ju då orginalhållaren som sitter på fjäderbenet inte gjort sitt jobb ordentligt, så ett gäng buntband på den nya givarkabeln så funkar allt fint igen.

Det hela tog 1 timme exakt från det jag startade att hissa upp bilen tills färdig,och då är det med uppstart av en seg laptop och raderande av felkoden med.

Så för första gången i historian har jag sagt "jag är färdig på en timme" och kunnat hålla det.

Så nu är det dags att kolla upp den glappande spindelleden på höger fram, får se hur mycket som behöver bytas.
Misstänker att det är navets hål som blivit ovalt även på denna sida, jag har ju begagnat nav+ länkarm från samma bil på skroten som jag plockade med mig så då får jag byta båda säkert.
Det sura är att jag inte kan flytta över det nästan nya hjullagret, det går sönder vid varje demontering tyvärr.
Detta jobbet är planerat på lördag i dagsljus och då skulle jag gärna hinna städa och tvätta bilen med innan det blir mörkt.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
3 november 2016 · 4 597 Inlägg

skönt att det faktiskt gick bra för en gångs skull!! kan du inte kapa upp det gamla navet för o få loss hjullagret? gör väl inget om det endå ska kastas?

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Skruvar till det
4 november 2016 · 1 702 Inlägg

Funkiee skrev:
skönt att det faktiskt gick bra för en gångs skull!! kan du inte kapa upp det gamla navet för o få loss hjullagret? gör väl inget om det endå ska kastas?

Det blir svårt för hjullagret delar på sig när man ska få loss själva navdelen, det du bultar fast fälgen i.

Men denna gången böt jag bara länkarmen och det verkade räcka för det kändes mer stabilt i framvagnen nu samt att ratten hamnade nästan rakt igen.

Ska först lägga mig under bilen och gunga den fram och tillbaka, så ser jag om det är glapp i spindelleden.
Är allt ok så blir det besiktning och sist framvagnsinställning.

Senast redigerat av Skruvar till det (4 november 2016)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Funkiee Saab älskare!
4 november 2016 · 4 597 Inlägg

aha okej, drygt... dax o fixa en saab igen wink

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
robertfab
25 mars 2017 · 490 Inlägg

Snart dags för sommardäck.

Hur blev det med dom?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
A-I
15 juni 2017 · 80 Inlägg

Tja

Jag undrar bara hur sänkte du bilen bak ?

Toyota Supra mkiv (Projekt) "Från dröm Till verklighet" (1994)
robertfab
15 juli 2017 · 490 Inlägg

Sommardäck?

18tum?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Skruvar till det
6 augusti 2017 · 1 702 Inlägg

A-I skrev:
Tja

Jag undrar bara hur sänkte du bilen bak ?

det gör du med torsionsstavarna.
Det är inte lätt,i mitt fall renoverade jag ju hela bakvagnen och när jag försökte få loss torsionsstavarna från svingarmarna så förstördes lagren som sitter i svingarmen.
Så det får du vara beredd på att byta lager.
I bästa fall så tar du ett mått från skärmkanten bak till en punkt på bakaxeln, sen när det är loss så säg att du hade 25 cm innan och vill sänka 5 cm då ska det nya måttet vara 20 och sen bankar man ihop svingarmen med torsionsstaven igen så sitter det.

Allt ska finnas i min tråd hur det sitter ihop och så.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Skruvar till det
6 augusti 2017 · 1 702 Inlägg

robertfab skrev:
Sommardäck?

18tum?

Det som är på g är bara 17 tums, ska slipas och spacklas mm och sen lack.

Behöver nog 2 nya däck med, kanske till nästa sommar????

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
A-I
7 augusti 2017 · 80 Inlägg

Skruvar till det skrev:

A-I skrev:
Tja

Jag undrar bara hur sänkte du bilen bak ?

det gör du med torsionsstavarna.
Det är inte lätt,i mitt fall renoverade jag ju hela bakvagnen och när jag försökte få loss torsionsstavarna från svingarmarna så förstördes lagren som sitter i svingarmen.
Så det får du vara beredd på att byta lager.
I bästa fall så tar du ett mått från skärmkanten bak till en punkt på bakaxeln, sen när det är loss så säg att du hade 25 cm innan och vill sänka 5 cm då ska det nya måttet vara 20 och sen bankar man ihop svingarmen med torsionsstaven igen så sitter det.

Allt ska finnas i min tråd hur det sitter ihop och så.

Tack så mycket för hjälpen   :  )

Toyota Supra mkiv (Projekt) "Från dröm Till verklighet" (1994)
skön
7 augusti 2017 · 89 Inlägg

Imponerande att lägga så mycket tid och pengar på en gammal 206a, känns som att det finns en risk för att alla kostnader kommer överskrida bilens värde. Sitter i en sådan sits nu med min mk4a...

Men lycka till och kör hårt! smile

robertfab
6 februari · 490 Inlägg

Hur gick det med bilen?

Roland GaRost?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang