Ljus i tvära kurvor

Hatthylla
24 oktober 2016 · 45 Inlägg

Hej!
Har två 9 tums biltema lampor med xenon i.
Jag vill gärna ha skingra mörket i stora svängar och dessa svänger ju inte efter ratten... wink
(Kanske skulle lösningen vara med ett eller två till, men fler stora tallrikar vill jag inte ha)

Den vänstra delen av vägen/diket är ju värst och jag har provat rikta den vänstra, men det blev ganska tokigt med en stark vinkling. Läst lite nu om att det rekommenderas att rikta dom i tvärs...
Att komplettera med en ledramp som är böjd/flood kanske?

rcy
25 oktober 2016 · 1 705 Inlägg

Ska du ner i diket på vänster sida så är det högt monterade ljus som gäller. Fronten på bilen är oftast för låg för att ljuset ska kunna ta sig ner i diket på vänster sida. Då jag är uppväxt i dom mörka skogarna i norra delen av Sverige har jag sett dom flesta varianter på extraljusmontering, och tyvärr är det så enkelt att det är väldigt svårt att få en heltäckande ljusbild med allt ljus monterat i fronten på en vanlig bil, man är helt enkelt för nära marken för att få någon bra spridning och räckvidd.

En böjd ledramp monterad på taket borde greja det, förutsett att den kastar tillräckligt med ljus åt sidan.
Gillar man inte att ha grejer på taket finns ju alltid Rayzer. Vissa gillar dom, andra inte. Dom installationer jag har sett har dock fungerat riktigt bra.

torsen
25 oktober 2016 · 7 236 Inlägg

Om du inte vill ha en(ful tycker jag) LED-ramp på taket så sätter du i stället dit 2 flod/kurvljus på en lastbåge.
Den vänstra lampa riktar du åt höger och den högra lampan till vänster.
Beroende på hur nära vindrutan lastbågen sitter så bländas du av ljuset i huven.
Ju längre fram lastbågen är placerad desto bättre belysning, men samtidigt kraftigare bländning i huven.
Jag experimenterade med s k "snöavskärmare", som alla rallybilar hade förr i tiden under vinterrallyn.
Säljs/såldes bl a av Swedol för mont på långtradare.
Men jag vände dom upp och ner så att inget ströljus strålade ner mot huven.
Såg inte klokt ut, men fungerade.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang