Köpråd: Volvo 745 49 000 mil

jaka54
24 oktober 2016 · 5 719 Inlägg

Hej!
Varför inte titta på en 15-20 år gammal Audi 100/A6 i stället. En bra mycket bättre bil en Volvo 740/745!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 oktober 2016 · 17 466 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Varför inte titta på en 15-20 år gammal Audi 100/A6 i stället. En bra mycket bättre bil en Volvo 740/745!

Skärp dig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
24 oktober 2016 ·

VolvoT5Stealth skrev:
Varför är alla så anti emot 740? :o Det är nog den mest pålitliga och mest genomtänkta bilen som Sverige någonsin har producerat enligt mig! Jag är vaken för diskussion om mitt omdöme om denna bil!

Så får man tycka.   Men du borde lägga till : var den pålitligaste.

De flesta är ju riktigt gamla nu och de kommer ett och annat.   Ingen volvo jag ägt eller brukat har varit pålitlig vare sig de var en 740, 940 v70n, v40, s70 eller v70 II  wink

Flygaren76
24 oktober 2016 · 14 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Får man fråga varför du vill ha en gammal 745:a?
Den är jättebra att lära sig mecka med då det finns gott om plats i motorrummet och delar finns nästan var som helst men ...hur tråkig som helst att köra och den drar rätt mycket soppa.

Har alltid tyckt om volvo men tänkte att denna bil är en bra "att lära sig meka bil" sedan för art ha den som slit och slängbil.

_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
24 oktober 2016 · 1 128 Inlägg

tkd_rille skrev:

VolvoT5Stealth skrev:
Varför är alla så anti emot 740? :o Det är nog den mest pålitliga och mest genomtänkta bilen som Sverige någonsin har producerat enligt mig! Jag är vaken för diskussion om mitt omdöme om denna bil!

Så får man tycka.   Men du borde lägga till : var den pålitligaste.

De flesta är ju riktigt gamla nu och de kommer ett och annat.   Ingen volvo jag ägt eller brukat har varit pålitlig vare sig de var en 740, 940 v70n, v40, s70 eller v70 II  wink

Så mycket skitsnack från din sida. smile

Hur pålitlig är din "mellanklasskombi" med 1,5-2 liters motor vid 25 år och 50 000 mil? smile

STOR pajasvarning på er som sitter och skryter om hur pålitliga era nya bilar är som gått 100 mil och är tre månader gamla. Kom tillbaka om 20-25 år och 30-50 000 mil så kan vi nog skilja agnarna från vetet!

Senast redigerat av _Blue_Speed_ (24 oktober 2016)

Nöjeskör närproducerat
caromania Forummoderator
24 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:

VolvoT5Stealth skrev:
Varför är alla så anti emot 740? :o Det är nog den mest pålitliga och mest genomtänkta bilen som Sverige någonsin har producerat enligt mig! Jag är vaken för diskussion om mitt omdöme om denna bil!

Så får man tycka.   Men du borde lägga till : var den pålitligaste.

De flesta är ju riktigt gamla nu och de kommer ett och annat.   Ingen volvo jag ägt eller brukat har varit pålitlig vare sig de var en 740, 940 v70n, v40, s70 eller v70 II  wink

Så mycket skitsnack från din sida. smile

Hur pålitlig är din "mellanklasskombi" med 1,5-2 liters motor vid 25 år och 50 000 mil? smile

STOR pajasvarning på er som sitter och skryter om hur pålitliga era nya bilar är som gått 100 mil och är tre månader gamla. Kom tillbaka om 20-25 år och 30-50 000 mil så kan vi nog skilja agnarna från vetet!

Alltså grejen är att du har inte fel i sak, men du gör dig själv om möjligt lite dummare än vad du är som fortsätter envisas i frågan.

Jag har en snart 25 år gammal bil. Jag älskar den. Den går otroligt stabilt, är relativt pigg, otrolig komfort och den är dessutom pålitlig. Men jag kommer aldrig påstå att den är bättre än en ny bil. Den är inte lika säker till att börja med. Ventilationen luktar lite mög. Gummilisterna är lite trötta. Det knarrar lite i träpanelerna och det känns helt klart att det är en gammal bil. Jag inser det. Jag är ingen idiot. Och då har den inte kostat 1000 spänn i reparation de senaste 3-4 åren totalt, så ekonomin i den är det inget fel på.

En 745 som gått 50.000 mil är bara skit. Punkt slut. Du kan ha tur och den rullar på utan att gå sönder, absolut, men det är lik förbannat bara gammalt skit. Du kommer aldrig ifrån det. Och det är det du har så svårt att fatta. De som köper en "mellanklasskombi med 1.5-2litersmotor" har noll - noll - noll ambition att köra den 50.000 mil. För de inser att det bara är skit efter 50.000 mil. Oavsett om det står Volvo, Rolls Royce eller Aston Martin på grillen.

Om vi nu med drömsk blick fantiserar fram en person som vill köpa en bil för 1500 spänn för att faktiskt använda den, då är och förblir en bil, oavsett märke och ursprung som har 25-30 år och 50.000 mil på nacken bara skit.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
bokrygg
25 oktober 2016 · 22 Inlägg

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:

Hybridsmurfen skrev:

Jaja. Tåliga grejor. Men långt har den gått.

Det är rätt, håll bara med.

Toffel wink

Bilen är värd sitt pris som på skroten. Den har gått flera varv runt jorden. Är dyr i drift och bör egentliga gå de rätta ödet (pressen)
Men om man vill köpa den likväl så är 3 röda maxpris att ge för att sen totalslakta den i en stor snödriva.

Jordens omkrets är 40075 km så "flera varv" är en klar överdrift.... Har en B20 som gått 1,5 varv runt planeten utan renovering, men som servats ordentligt. Volvos gjutjärnsmotorer klarar en del om man sköter dom..

SportPilot Ubåtsingenjör
25 oktober 2016 · 7 228 Inlägg

bokrygg skrev:

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:

Det är rätt, håll bara med.

Toffel wink

Bilen är värd sitt pris som på skroten. Den har gått flera varv runt jorden. Är dyr i drift och bör egentliga gå de rätta ödet (pressen)
Men om man vill köpa den likväl så är 3 röda maxpris att ge för att sen totalslakta den i en stor snödriva.

Jordens omkrets är 40075 km så "flera varv" är en klar överdrift.... Har en B20 som gått 1,5 varv runt planeten utan renovering, men som servats ordentligt. Volvos gjutjärnsmotorer klarar en del om man sköter dom..

cirkus 12,5 varv räknar jag som flera varv smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
25 oktober 2016 ·

bokrygg skrev:

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:

Det är rätt, håll bara med.

Toffel wink

Bilen är värd sitt pris som på skroten. Den har gått flera varv runt jorden. Är dyr i drift och bör egentliga gå de rätta ödet (pressen)
Men om man vill köpa den likväl så är 3 röda maxpris att ge för att sen totalslakta den i en stor snödriva.

Jordens omkrets är 40075 km så "flera varv" är en klar överdrift.... Har en B20 som gått 1,5 varv runt planeten utan renovering, men som servats ordentligt. Volvos gjutjärnsmotorer klarar en del om man sköter dom..

Så du tycker att 60114km är en imponerande sträcka för en Volvo innan den behöver repareras?
Jag är böjd att hålla med.

SportPilot Ubåtsingenjör
25 oktober 2016 · 7 228 Inlägg

Evildan skrev:

bokrygg skrev:

tkd_rille skrev:

Toffel wink

Bilen är värd sitt pris som på skroten. Den har gått flera varv runt jorden. Är dyr i drift och bör egentliga gå de rätta ödet (pressen)
Men om man vill köpa den likväl så är 3 röda maxpris att ge för att sen totalslakta den i en stor snödriva.

Jordens omkrets är 40075 km så "flera varv" är en klar överdrift.... Har en B20 som gått 1,5 varv runt planeten utan renovering, men som servats ordentligt. Volvos gjutjärnsmotorer klarar en del om man sköter dom..

Så du tycker att 60114km är en imponerande sträcka för en Volvo innan den behöver repareras?
Jag är böjd att hålla med.

han har säkerligen behövt reparera... han har dock sluppit en helrenovering smile vilket i sig är rätt imponerande

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Evildan
25 oktober 2016 ·

CHEEVA skrev:

Evildan skrev:

bokrygg skrev:

Jordens omkrets är 40075 km så "flera varv" är en klar överdrift.... Har en B20 som gått 1,5 varv runt planeten utan renovering, men som servats ordentligt. Volvos gjutjärnsmotorer klarar en del om man sköter dom..

Så du tycker att 60114km är en imponerande sträcka för en Volvo innan den behöver repareras?
Jag är böjd att hålla med.

han har säkerligen behövt reparera... han har dock sluppit en helrenovering smile vilket i sig är rätt imponerande

6011.4 mil...utan renovering. Imponerande eller?

SportPilot Ubåtsingenjör
25 oktober 2016 · 7 228 Inlägg

Evildan skrev:

CHEEVA skrev:

Evildan skrev:

Så du tycker att 60114km är en imponerande sträcka för en Volvo innan den behöver repareras?
Jag är böjd att hålla med.

han har säkerligen behövt reparera... han har dock sluppit en helrenovering smile vilket i sig är rätt imponerande

6011.4 mil...utan renovering. Imponerande eller?

riktigt imponerande !

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
zemet
25 oktober 2016 · 4 037 Inlägg

CHEEVA skrev:

Evildan skrev:

CHEEVA skrev:

han har säkerligen behövt reparera... han har dock sluppit en helrenovering smile vilket i sig är rätt imponerande

6011.4 mil...utan renovering. Imponerande eller?

riktigt imponerande !

Hahahaha någon som inte skulle skippat mattelektionerna så ofta:p

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
caromania Forummoderator
25 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Nu är det någon som har ont i foten...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 oktober 2016 · 17 466 Inlägg

Nu har tråden spårat ur bra. Men jag tycker det är kul så låter er hållas.

Provade en Volvo 945GL idag. 45600 mil. Kändes helt ok. Tyvärr växlade automatlådan som en packad anka. Dessutom så dog den första gången jag lade i "D". Blev inget köp. Prutade ner den till 3000:- och sen drog jag på mig mössan och traskade hem 2km igen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
25 oktober 2016 ·

_Blue_Speed_ skrev:

tkd_rille skrev:

VolvoT5Stealth skrev:
Varför är alla så anti emot 740? :o Det är nog den mest pålitliga och mest genomtänkta bilen som Sverige någonsin har producerat enligt mig! Jag är vaken för diskussion om mitt omdöme om denna bil!

Så får man tycka.   Men du borde lägga till : var den pålitligaste.

De flesta är ju riktigt gamla nu och de kommer ett och annat.   Ingen volvo jag ägt eller brukat har varit pålitlig vare sig de var en 740, 940 v70n, v40, s70 eller v70 II  wink

Så mycket skitsnack från din sida. smile

Hur pålitlig är din "mellanklasskombi" med 1,5-2 liters motor vid 25 år och 50 000 mil? smile

STOR pajasvarning på er som sitter och skryter om hur pålitliga era nya bilar är som gått 100 mil och är tre månader gamla. Kom tillbaka om 20-25 år och 30-50 000 mil så kan vi nog skilja agnarna från vetet!

De är ju inget skitsnack.  De är min erfarenhet av de bilarna. Du tycker jag ska höja bilarna som de var fel på till skyarna?
V70n körde jag ändå drygt 40000 mil med tror jag wink Kan rada upp i pm vilka fel alla volvona hade då jag inte tänker älta de här.

Jag vet inte hur pålitlig min är men jag lär inte få veta när den är 20-25 heller då jag kommer köpa nytt långt innan dess.  Den är heller inte en helt ny bil utan har några mil på nacken.
Eftersom jag tröttnat på bilar som är 15+ år så köper jag gärna nyare.

Senast redigerat av tkd_rille (25 oktober 2016)

Muttley
25 oktober 2016 ·

bokrygg skrev:

tkd_rille skrev:

Evildan skrev:

Det är rätt, håll bara med.

Toffel wink

Bilen är värd sitt pris som på skroten. Den har gått flera varv runt jorden. Är dyr i drift och bör egentliga gå de rätta ödet (pressen)
Men om man vill köpa den likväl så är 3 röda maxpris att ge för att sen totalslakta den i en stor snödriva.

Jordens omkrets är 40075 km så "flera varv" är en klar överdrift.... Har en B20 som gått 1,5 varv runt planeten utan renovering, men som servats ordentligt. Volvos gjutjärnsmotorer klarar en del om man sköter dom..

En överdrift hade varit om jag skrivit 50 varv.
Flera är ju fler än 1.  12 är väldigt mycket flera jämfört med 2.

De vore för jävligt om du hade fått renovera den redan.

Du misstolkar inte 40075 Kilometer för 40075 mil?     


Roligt med tabbar smile

granadadr
1 november 2016 · 7 286 Inlägg

_Blue_Speed_ skrev:

caromania skrev:
En 740 som gått 50 tusen mil. Seriöst? Visst, om man äger en 740 och bara kör, kör, kör och kör... DÅ kan jag förstå att man har en, men att KÖPA en biljävel som gått 50k mil...

Hur många timmar blir det? Hur många timmar med svettig gubb-/kärringröv, sliten inredning, flottiga fingrar, nysningar... Fyfan! Skulle hellre köpa en Opel.

Bluespeed kan köpa den, han behöver byta upp sig till en modern, säker bil.

tkd_rille skrev:
Den har gått flera varv runt jorden.

Tolv. Den har faktiskt varit på månen och vänt. Snart är den hemma...

Har en bil som är modernare och säkrare än 740, får räcka.

Men de tre-fyra Volvohatarna på garaget förnekar sig aldrig. Alltid samma personer. smile

finns fler wink även undertecknad wink men var å en kör å köper det den vill smile  not my problem smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
_Blue_Speed_ Ljuva 90-tal
2 november 2016 · 1 128 Inlägg

granadadr skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

caromania skrev:
En 740 som gått 50 tusen mil. Seriöst? Visst, om man äger en 740 och bara kör, kör, kör och kör... DÅ kan jag förstå att man har en, men att KÖPA en biljävel som gått 50k mil...

Hur många timmar blir det? Hur många timmar med svettig gubb-/kärringröv, sliten inredning, flottiga fingrar, nysningar... Fyfan! Skulle hellre köpa en Opel.

Bluespeed kan köpa den, han behöver byta upp sig till en modern, säker bil.


Tolv. Den har faktiskt varit på månen och vänt. Snart är den hemma...

Har en bil som är modernare och säkrare än 740, får räcka.

Men de tre-fyra Volvohatarna på garaget förnekar sig aldrig. Alltid samma personer. smile

finns fler wink även undertecknad wink men var å en kör å köper det den vill smile  not my problem smile

Finns det säkert. tongue Focus RS är en fin bil förövrigt, Ford gjorde ett självklart val när de hängde ner en riktig motor från Volvo i den. wink

Är bara lite kul att Volvohatarklubben för inbördes beundran på drygt 5 vuxna män sitter och hånar oss som kör Volvos stabilaste bilar genom tiderna(från när Volvo var svenskt) när de själva inte kör Koeningsegg direkt...

Lite omoget kan man tycka, men det finns folk till allt i dagens Sverige. smile

Nöjeskör närproducerat
Muttley
2 november 2016 ·

_Blue_Speed_ skrev:

granadadr skrev:

_Blue_Speed_ skrev:

Har en bil som är modernare och säkrare än 740, får räcka.

Men de tre-fyra Volvohatarna på garaget förnekar sig aldrig. Alltid samma personer. smile

finns fler wink även undertecknad wink men var å en kör å köper det den vill smile  not my problem smile

Finns det säkert. tongue Focus RS är en fin bil förövrigt, Ford gjorde ett självklart val när de hängde ner en riktig motor från Volvo i den. wink

Är bara lite kul att Volvohatarklubben för inbördes beundran på drygt 5 vuxna män sitter och hånar oss som kör Volvos stabilaste bilar genom tiderna(från när Volvo var svenskt) när de själva inte kör Koeningsegg direkt...

Lite omoget kan man tycka, men det finns folk till allt i dagens Sverige. smile

Var de inte Focus RS med just volvomotorn i de tidiga årsmodellerna som läckte olja?   En bekant hade en sådan och fick lämna in då den just precis läckte olja.

Man får köra precis vad man vill. Men att påstå att de är guds gåva till mänskligheten är att ta i så man skiter ner sig fullständigt.   

När jag kommer med korrekt fakta så bara dementerar du dem utan att blinka. Men skulle aldrig få för mig att ljuga då volvo har kostat mig så  jävla mycket pengar pga felen.

Så är jag fortfarande omogen när jag talar om för dig att en v40 kostade mig 65 tusen kr förlust på den korta tid jag ägde den?  Kommer inte ihåg hur lång tid men de var inte länge.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang