Köpråd: Leasing av ny bil

mackan110
26 oktober 2016 · 49 Inlägg

Hej

Jag funderar på att leasa en bil inom snar framtid (när jag sett hur mycket som blir kvar av lönen) Pga  att jag inte har en buffert med pengar funderar jag på att leasa en ny bil istället för att köpa en billig bil där man kan åka på diverse fel (är ej tekniskt lagd)

Har inga speciellt stora krav mer än att jag helst vill slippa en fransk bil och kan/vill inte betala mer än ca 2500 kr/månad.


Jag har tänkt att leasing passar mig bra då jag inte kommer åka så mycket mer än hem kanske 1 gång/månad och då är det ca 14 mil enkel resa


har ni något tips på bil(ar) samt om det är något man skall tänka på vid leasing samt något man skall undvika?



mvh

marcus

I live for the weekend I live for hard styles I live for hardstyle baby!
CC72
26 oktober 2016 · 1 661 Inlägg

- Vet man inte hur mycket man har kvar av lönen efter fasta avgifter så börjar det låta konstigt för mig redan där. Har du ett fast jobb?
- Kolla om du hittar någon som till en vettig peng leasar ut på 1 år istället för 3 som är det vanligaste.
- I din prisbudget så har du småbilar att välja på och då är t ex en Peugeot ett bra val. Gå in på respektive biltillverkares hemsida och kolla vilka bilar du har råd med.

mackan110
26 oktober 2016 · 49 Inlägg

Har ett nytt jobb samt skall inhandla möbler till en lägenhet och har inte fått första lönen än med matavdrag (restaurang)

har provanställning 6 månader och sedan får jag fast anställning

Varför föredrar du 1 år istället för 3?

I live for the weekend I live for hard styles I live for hardstyle baby!
CC72
26 oktober 2016 · 1 661 Inlägg

För att om du blir arbetslös efter din provanställning så sitter du inte fast i ett kontrakt i ett par år utan några månader. Du måste även ha kreditvärdighet för att få leasa en bil så även där behövs anställningskontrakt och med provanställning så kanske inte alla är så sugna på att skriva ett avtal med dig, just nu.

Åk förbi någon bilhandlare i din närhet och prata med dom och se vad du har för förutsättningar.

Senast redigerat av CC72 (26 oktober 2016)

JossanB
26 oktober 2016 · 497 Inlägg

Om du bara behöver bil 1-2 ggr/månaden så är det kanske lämpligare att du hyr bil vid dom tillfällena. Eller finns det andra transportsätt som fungerar till hemorten? Tåg?

Jag personligen skulle inte leasat bil för så pass lite körning, det kostar snabbt en slant att bara ha bilen ståendes(försäkring + parkeringskostnad) och som CC72 var inne på, det är kanske inte läge att låsa upp sig i 3 år framåt just nu smile

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
mackan110
26 oktober 2016 · 49 Inlägg

Finns ingen kollektivtrafik här samt ingen hyrfirma. Det är en liten håla ute i skogen hmm annars hade jag tagit tåg/buss då jag är van med det


parkering har jag gratis så det är inga problem

I live for the weekend I live for hard styles I live for hardstyle baby!
JossanB
26 oktober 2016 · 497 Inlägg

mackan110 skrev:
Finns ingen kollektivtrafik här samt ingen hyrfirma. Det är en liten håla ute i skogen hmm annars hade jag tagit tåg/buss då jag är van med det


parkering har jag gratis så det är inga problem

Om den ort du angett i profilen stämmer så har t.ex Circle K hyrbilar smile

Dream as if you could live forever. Live as if you only have today.
Suprans projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=308981
Mew
26 oktober 2016 · 2 157 Inlägg

JossanB skrev:
Om du bara behöver bil 1-2 ggr/månaden så är det kanske lämpligare att du hyr bil vid dom tillfällena. Eller finns det andra transportsätt som fungerar till hemorten? Tåg?

Jag personligen skulle inte leasat bil för så pass lite körning, det kostar snabbt en slant att bara ha bilen ståendes(försäkring + parkeringskostnad) och som CC72 var inne på, det är kanske inte läge att låsa upp sig i 3 år framåt just nu smile

Håller med om detta. Dessutom, behöver du bara bilen så pass lite så köp någon gammal Volvo/Mitsubishi/något valfritt hållbart märke för 10-20k. Det blir mycket billigare i längden än att leasa, och skulle du inte ha råd med bil någon månad/bli arbetslös är det bara att ställa av eller sälja, du har ingen fast kostnad.

zemet
26 oktober 2016 · 4 037 Inlägg

Detta låter helt ärligt som ekonomiskt vansinne, du skall leasa en bil som du sedan skall köra med 2 ggr i månaden och du har inget fast jobb och vill ej åka fransk småbil.

Du bor i en håla där det ej finns buss/tåg.
Ta då taxi till närmaste tågstation eller liknande istället. Eller köp en moped eller nåt du kan åka dit med.

Din leasade bil kommer bli väldigt dyr milkostnad och dessutom kommer den inte användas några gånger i månaden med största sannorlikhet.
Dina kollegor/kompisar kommer vilja låna/bli köra och du själv kommer bli lat och köra mycket mer med största sannorlikhet.

Behöver du bil så köp en billig pålitlig bil, lägg 30-40K på en typ toyota yaris så har du en bil som inte kommer krångla och som du kanske har råd med.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Evildan
26 oktober 2016 ·

Kostar inte ens 4 månaders leasingavgift samt är väldigt driftsäker och har låg totalkostnad.
Att den finns på hemmaplan är ju en bonus.

https://m.blocket.se/varmland/Yoyota_1_ … =7&w=1

Evildan
26 oktober 2016 ·
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 oktober 2016 · 17 469 Inlägg

Provanställning & leasing. Knappast kreditklart. Gör su som farbror Dan med flera säger och köp en Yaris.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
26 oktober 2016 ·

Jag rekommenderar en ekonomisk rådgivare.

Du går i helt fel ände.   Leasing kommer bli riktigt dyrt för dig med de få milen.   
Köp begagnat kontant istället.   
Ingen vettig säljare kommer skriva avtal med dig heller pga din situation.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang