Nissan s14 ny importerad (rullande projekt, gata/bana)

Rullande projekt som i sin tid ska bli sommarbil/banbil för att gå fort runt bana, inte på tvären!
  • 49 Följare
  • 16 877 Visningar
  • Uppdaterades senast 10 mars 2017
Breding
26 oktober 2016 · 37 Inlägg

Nu är det dags igen, jag spenderar hela dagarna i garaget håller för det mesta på med småfix hit och dit, snygga till och färdigställa. Det händer på tok för mycket för att jag ska kunna skriva allt men försöker fota lite saker som kan vara lite av intresse!

Till en början så gjordes mät uttag för avgastemp och avgastryck färdigt, lösningen ser ut så här.
Det är en vanlig svetsfläns som är matchportad och inpassad som fick bli "mätstation" simpelt och väldigt smidigt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-5765568880abb6d18431b4240a0c1ba4.jpg

Sedan var det någon form av adapter till spjällhuset och materialet som blev valt är bakelit! isolerande och lätt att arbeta med, ser för tillfället på bild ut som en ful träkloss men den är faktiskt lite snyggare nu efter lite slipning. Ska försöka komma ihåg att fota resultatet!

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-6f5ae26b7f456446a5bdee8eb1759581.jpg

Sedan har vi även hunnit dragit el fram till dom extra spridarna, fick lära mig av farsan att kan kunde pilla ut kablar igenom höljet också för extra fint resultat smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-b36a30b70319930d8974439ebc2c77fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-a8c35ddf1421db68249d0d73492e2d5c.jpg

Idag så har vi även startat upp den nya styrenheten och kikat runt lite och jag måste säga att jag är imponerad över hur enkelt man hittar sig fram och hur smidigt allt är gjort.
Om morgondagen går som planerat så kanske det faktiskt hinner bli att vrida på nyckeln och kanske till och med få höra lite brumbrum! big_smile
Återkommer!

Nissan 350z HR GT "Blackbird" (2007)
Mahlberg
26 oktober 2016 · 506 Inlägg

Vet inte om jag har kommenterat tidigare men har följt tråden sen början. Är så otroligt imponerad över hur du tillverkar det mesta själv och vilken precision allt görs med! Kanske bilen hinner bli klar till sommaren och man får se den cruisa runt under stråket? cool

"Fighting for peace is like fucking for virginity"
Hellre en tratt i anus än ratta en Taunus!
Volvo V70II MY09 Projekt - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=317855
Breding
29 oktober 2016 · 37 Inlägg

Nu har det hänt otroligt mycket saker som vanligt haha, vet inte ens vart jag ska börja...
kan ju börja med våran smidiga lösning på gasvajer problem.
Det som hände var att när vi tillverkade värmeskölden och var där o banka så var gasvajern lite i kläm och det visa sig att plastgenomföringen hade spruckit! Men tur nog så hade farsan lite cykelprylar liggandes som passade perfekt wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-8d0b41bdaa3e344f1579a58f20d923d1.jpg
Fick även göra ny hållare för gasvajern vid spjället på grund av våran adapter i bakelit som förlängde med cirka 22mm
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-f3950444887920044e04c651f2e776bc.jpg
Vi var kluven på hur vi skulle göra med vevhusventilationen. Den här slangen sträcker sig från botten av motorn till ventilkåpa för att ventilera gaser som passerar kolvringarna för att sedan ventilera bort men den sitter dumt till vid downpipen och kommer garanterat smälta men vi klädde den så länge så kan man ju kika på någon bra lösning.
Vi hade funderingar på att plugga ventilationen där då det är öppet för gaserna att passera upp till ventilkåpan fram på motorn vid kedjan, men vi har inte vågat göra det än förän vi forskat i det riktigt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-08b44fad563f4c07d4f6c594611436b6.jpg
Sedan har jag ett tips för er som håller på att kapa och kanske svetsa tex avgasrör och har problem att få kaparna raka, ta en slipskiva och gör så här, blir spikrakt! (tur att gubben har lite knep i bakfickan)
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-bc2ab2b6167a5b5d96afee8c263d5740.jpg
Här är också resultatet på den där bakelit adatern
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-4dfe427da5a28d8c82609e45effc89ee.jpg

Ja nu är det faktiskt så att bilen blev uppstartad i förrgår redan, jag vet att jag är dålig på att uppdatera här men jag prioriterar garagetid när den behövs! smile

Uppstartsdagen var väldigt nervös, farsan hjälpte till att svetsa ihop ett avgassystem i rostfritt på golvet medans jag och Torleif skruvade för fullt med småsaker runt om, till slut på kvällskvisten var det dags, vi rullade ut bilen ur garaget och började förbereda dom sista inställningarna, stängde av tädningen och bränslet och gnuggade startmotor i några sekunder till oljetrycket var framme. Sedan var det dags.
Till allas förvåning så gick faktiskt bilen igång på första försöket, den startade direkt! Och jag måste säga jädrar vilken sång! men sedan så hände något med Map sensorn så fort man rörde gasen, den skenade något oerhört. Men vi kunde snabbt konstatera att det var en typo i styrenheten, hade råkat lägga in oljetrycks sensorn som extern Map sensor hehe.. men snabbt fixat med ett knapptryck.
Men det fränaste av allt är att motorfan är helt jävla knäpp tyst, den låter mindre än en orginal motor, inte ett minsta tickande. Man hör impellern i turbon snurra i turbon men inte ett ljud från motorn, bara avgassystemet och den känns väldigt bra balanserad, skulle nästan kunna balansera ett mynt på ventilkåpan wink
Helt oslagbar känsla när den gick igång helt felfritt (i stort sätt) Hade dock ett till fel, vattenpumpen som satt på var ifrån en motor som stått i förmodligen många år så lagret var lite otätt och det droppade sakta ut men ett snabbt byte till en annan som jag hade liggandes så var det inga problem.

Kopplingen och svänghjulet känns helt suveränt också, otroligt lätt trampad för att vara en 845nm koppling, känns ungefär lika lätt som orginal men den är riktigt vass när den kliver på, så man får hålla vartalet lite högre wink

Sedan efter uppstart så har jag varit ute med Torleif och försökt att mappa in tomgång och lågfarts område lite försiktigt och det känns helt overkligt att få köra maskinen efter alla dessa pengar och timmar i garaget, oslagbar känsla!
Har inte vågat gå så långt upp i registret med mappningen då vi inte har helt stenkoll på vad vi gör, utan tanken är att lämna bort den för mappning framåt vårkanten istället!
Men vi har iaf mappat in så soppan står bra upp till cirka 5500 varv vid ungefär upp till 120 KpA, alltså 2 hektogram laddtryck och jag måste hålla mig på 30% TPS för att inte kliva över och jag må säga för att åka på 3500-5500 varv och 30% gas så går det jävligt fort till 200 blås haha.
Jag måste säga att nu har man fått en riktig motivationshöjare till vintern för att ge sig på lite finlir med motorn och kanske börja med lite hjulupphängning, bromsar osv.

Det här är sista uppdateringen innan jag åker iväg och jobbar igen, men jag kommer att försöka ta lite mer bilder på vad vi gjort och kanske gå in på lite detaljer här i vinter, och även fortsätta byggandet!

Senast redigerat av Breding (29 oktober 2016)

Nissan 350z HR GT "Blackbird" (2007)
Breding
29 oktober 2016 · 37 Inlägg

Mahlberg skrev:
Vet inte om jag har kommenterat tidigare men har följt tråden sen början. Är så otroligt imponerad över hur du tillverkar det mesta själv och vilken precision allt görs med! Kanske bilen hinner bli klar till sommaren och man får se den cruisa runt under stråket? cool

Roligt att höra att intresse finns! jag får mycket hjälp av min far med precisionsarbetet också, han har rätt så bra koll på det mesta! Bilen kommer att rulla till våren, vi får hoppas bara att den håller till stråket wink

Nissan 350z HR GT "Blackbird" (2007)
Curse
29 oktober 2016 · 686 Inlägg

Alltid lika spännande att starta upp en motor som varit i molekyler. Härligt att det gick smärtfritt åxå. Förutom vattenpumpen som läckte.

Mazda 6 "MPS" (2006)
Nopaint_3BG
29 oktober 2016 · 346 Inlägg

Curse skrev:
Alltid lika spännande att starta upp en motor som varit i molekyler. Härligt att det gick smärtfritt åxå. Förutom vattenpumpen som läckte.

alla blev lika förvånade över att den startade utan några som helst problem haha, men eftersom det fanns vattenpump ifrån gamla motorn gick det fort att byta det. Smidigt att han fick med en reserv motor ^^

Breding
8 februari 2017 · 37 Inlägg

Nu har jag inte uppdaterat på länge, men tro inte att det står helt still i garaget för det!

Det första som har hänt nu i vinter är att jag har plockat ned bakvagnen för att klura lite på hjulvinklar osv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-690ae64e521b235582a807c2e9ab0616.jpg
Bakvagnen sitter nu i en jigg i garaget, vi måttade lite på bakvagnen när den satt på bilen så vi visste vinkel på bakvagnen och hjulen i förhållande i vilade position på bilen, så vi har en grund att utgå ifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-559ff9d573cb4c5a4ab7e040376e3108.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-8212f65368b5d388379f04ce69f15ad3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-240f3690bb922528135f3ef8e82c3c1a.jpg
Har en laserpekare satt på navet så man ser var som hände när hjulupphängningen rör sig.
Det kommer bli lite ändringar i bakvagnen med lite ändrade infästningspunkter, stag och bussningar men det blir senare på grund av att det blir mappning snart!


Något mer som det är pillat med är bränslesystemet.
Ja jag kan börja med att säga att det behövdes kärlek här!

För det första så satt soppa pumpen inte fast, utan den hängde löst nere i tanken och sug filtret, som egentligen är ett förgasarfilter som någon bara sågat av änden av låg i framkant i tanken.

Till höger ser ni gamla filtret och "hålet" som stackars bilen har sugit all soppa igen och till vänster ser ni nya plast slangen som den kommer suga igenom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-008f9a1b589b075ac361d3537b741941.jpg

Ja så tanken med soppa systemet är en förpump, catchtank och en huvudpump. Sedan är ju en fråga vart man ska placera allt men efter lite fundering så kom vi fram till allt vi skulle försöka bygga in allt i tanken på grund av säkerhet, och varför inte liksom?
Det fick bli en walbro 255 till förpump och en walbro 450 som huvudpump. Och catch tank blev lite udda, den kommer från en -15 passat om jag förstod det rätt!
Anledning till att vi valt denna tank istället för att konstruera en egen är att den har redan allt vi söker, den är lagomt stor, rätt form, väger absolut ingenting och den passar efter lite modifiering!

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-c040cedfcd14cc972bf52ddb9f9418c7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-261cc537134fa3b33207638da9eb7842.jpg

Anslutningen till sug slangen ska det egentligen sitta en skruv nippel på men eftersom man tappar mycket yta om man ska suga genom en nippel så har pumpen fått sig en omgång i svarven så den har en runt anslutning och bara en slang men klämma runt om. Och mellan pump och fäste så sitter det en bakelit kloss som är utformad för att passa perfekt wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-29ec8fac0e980911773fc5a08aa99ae7.jpg
Sugslangen kommer att hänga cirka 3 mm från botten i bakkant av tanken med en sugsil som har en plast struktur inom sig som kommer att göra det omöjligt för silen att suga fast i slangen och skapa motstånd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-4167960ac03281ef2bf5792ddd044570.jpg

Så här kommer catch tanken hänga i tanken
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-43d308087155aa3e4d1d4722e2465ea9.jpg
Och den har en grovsil som är konstruerad efter hur catch tanken ser ut i botten!

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-376ed34d8d1ad1b4c38226c3f0ddda9b.jpg


I stora drag så är det här vad som hänt. Operation bakvagn kommer inte att påbörjas än då jag har mappning av bilen bokad i början på Mars, så den kommer åka på bilen igen i sitt nuvarande skick tills dess och sedan rivas ned igen.

Sedan har jag även beställt nya fälgar till bilen, har inte fått något leveransdatum på dessa än då det är en lite avancerad process. Det är en uppsättning Work Meister s1 3p som ska åka båt ifrån Japan smile

Det kommer bli sjukt spännande vid mappning och jag håller tummarna nu för att det ska gå bra!

Senast redigerat av Breding (8 februari 2017)

Nissan 350z HR GT "Blackbird" (2007)
Breding
9 februari 2017 · 37 Inlägg

Idag har det hänt lite mer saker. Catch tanken är i princip helt färdig nu, det enda som återstår är en kontakt och två kablar till huvud pumpen.

Fotade lite idag men telefonen dog efter några timmars arbete så hann inte få med slut resultat tyvärr. Men jag kommer gå igenom lite som vi tänkt på när vi har byggt.


Först så är det såklart vinkel på catch tanken, den kommer som sagt sitta helt rodrätt. Det är inte precis som jag vill ha det utan jag skulle vilja ha den något framåt stupad för att bränslet ska ha bättre chans att ligga rätt under acceleration men det fanns inte utrymme för det i tanken. Men det kommer nog garanterat fungera utmärkt endå wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-b566f089a577c3b553b5366bac1ec4e1.jpg

Sedan ser ni änden på bränsleröret som går ifrån förpumpen som mynnar i catch tanken. Tanken här är att bränslet ska hamna i facket som finns för att det ska ta tid innan det kommer ned i botten så att om det uppstår små luft-bubblor så hinner dom försvinna innan huvudpumpen fångar upp det, fackets öppning är även riktat bakåt i bilen så det kommer inte att upp uppstå några problem där under acceleration.

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-99c943b30aae413b4ef1e1aec519a303.jpg
Även bränslet ifrån över överflöds-ventilen till ejektorn kommer att mynna på samma ställe. Det ser ni på en bild lite längre nedan.


Här ser ni ejektorn som sitter på undersidan av locket till tanken. Överflödsledningen ser ni till vänster och dennas uppgift från fabrik är att spola upp överflöds bränslet från returen rakt upp i locket som ska regna ned i tanken i små fina droppar.
Men vi bestämde oss för att utnyttja den funktionen till vår fördel för att garantera en full catch tank!

Vi kokade den för att den skulle bli mjuk och lyckades vända på anslutningen. Slangen till detta ser ni även på bild längre ned.
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-f4168fd8953838c17e838b9010ea0094.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-20e3cfdf2cd5f96b41df6e6b988a7fe6.jpg

Nedan så ser ni bild på catch tanken i näst intill färdigt resultat. Vi gjorde ett skvalp skydd i aluminium som fångar bränslet vid acceleration och gjorde anslutningar till ejektorn och överflöds ventilen till ejektorn på denna.
Vi klurade en bra stund på slangen som ska gå ifrån ejektorn då den förmodligen är rätt så känslig, vi ville absolut inte påverka trycket i ejektorn(/skapa motstånd) på något sätt då den faktiskt fungerar som en seriekopplad regulator med den regulatorn som du har vid bränsle röret fram i motorutrymmet.
Så lösningen på det är att vi kommer ha den grova slangen hängandes löst utanpå ejektorn med lite luftrum emellan så det inte ska påverkas på något sätt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-cf4bb7b42098829fb8f392a56e867be8.jpg

Ja det var lite ifrån dagens pyssel, jag har försökt hålla mig kortfattad men det är så otroligt mycket som jag skulle kunna skriva då vi arbetar på ett väldigt genomtänkt sätt.
Vi försöker förstå hur alla små saker funkar och kan påverka och bollar idéer fram och tillbaka, det är hur mycket tankar och idéer bakom varje skruv och mutter som helst för att göra det så bra och funktionellt som det är möjligt, utan att lämna något åt slumpen.

Men nu är det dags att sluta skriva, blir lite pyssel med en skadad bromsledning imorgon och kanske montering av tanken osv.
Kommer eventuellt inte att uppdatera något mer förrän mappning är färdig i början på Mars.
Hej så länge!

Senast redigerat av Breding (9 februari 2017)

Nissan 350z HR GT "Blackbird" (2007)
Breding
10 mars 2017 · 37 Inlägg

Goda nyheter!
Kom hem ifrån mappning igår med överraskande bra resultat.
Men jag börjar med att slänga in lite info om vad som hänt strax innan mappningen.

Först och främst så drogs det 10mm bränslerör mellan tank och motor.
Sedan så passade vi på att byta bromsrör medans tanken endå inte var ivägen och ett av bromsrören var lite rostskadat, Vi bytte huvudledningen bak och båda sidor bak.
Valde detta bromsrör som är lite styvare och borde klara sig länge!
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-4bcc1c2a414069790d5ca26a129b240b.jpg
Vi sprättade loss bromsledningarna och bockade de nya efter de gamla och det blev riktigt bra passform!

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-c8d59cfc5e7822bdc4b41ecc783276b5.jpg
Sedan har vi även renoverat bromsarna bak på bilen då dom hade gjort sitt.
Plockade ned allt i smådelar, blästrade allt som går att blästra och målade om dom i svart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-ed2e0641fef3ce63f6ebdec875d94a69.jpg
Sedan på med de nya Brembo skivorna och Yellowstuff bromsbeläggen och jag måste tillägga att det blev otroligt snyggt! big_smile

Sedan så fick jag även hem massvis med delar till bakvagnen som ska monteras och kanske modifieras snart!
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-ac433a7cb9278ee6282469dee5153826.jpg

Efter detta och mer småsaker runt omkring så började det bli tajt på tid inför mappning så vi monterade tillbaka bakvagn och allt kring det och förberedde inför mappning.
På onsdag klockan 22:00 så var vi redo, bilen lastad på trailer och allt i ordning för att rulla söderut.
Så hem och ta lite sömn. (det var lagomt stressigt de senaste dagarna)

04:00 Torsdag så var vi på rull neröver. Jag, farsan och Torleif som lyckligtvis hade med sig en kamera! Det var otroligt nervöst hela vägen ned och inte minst sagt hela dagen.
Men iaf på plats nere på Motornord i Sundsvall så lastade vi av bilen cirka 07:10 och lät bilen stå på tomgång och bli lite varm.


https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-7823ab1c3f98838eec39ad199573718a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-1086fb6d9be7134d2714dc6acbc529d3.jpg

Strax före 08:00 så drog vi igång, körde in bilen och förberedde allt.
Resten av dagen rullade på i en otrolig fart.

Bilen började köras i dynon och det gick fint en stund, enda tills den skenladdade.
Men det var ett lätt fel, bara en vacuum slang på wastegaten som var felmonterad!

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-ce163b11e1c3156f47706f20e144534b.jpg

Sedan rullade det på tills vi nådde runt 1bar i laddtryck, då missade bilen tändning lite då och då. Så vi skyndade att riva ur stiften som låg på 0.9mm gap och knackade ned dem till 0.47mm vilket löste våra problem med utebliven tändning!

Dagen rullade sedan på tills vi fick problem med bränslet! Ja vi var lite fundersam över vad det kunde vara som gjorde att den inte fick bränsle som den skulle så vi började felsöka allt möjligt. Vi mätte tryck, letade spänningsfall, kollade filtret så det inte satt igen men vi hittade ingenting!
Efter lite fundering och knappning i datorn så testade vi att ändra hur spridarna jobbade emot varandra (kör med dubbla) och märkte att det stod "not connected" på andra raden spridare i styrenheten!
Där har vi det tänkte vi! Men vad kan ha hänt? kontakt som lossnat kanske? nää... det var enklare en så. Säkringen som vi hade satt dit till spridarna som vi helt hade glömt hade gått och därför vi hade problem med bränslet. Facepalm!
Så två timmar ungefär la vi på felsökning då det bara var en liten säkring haha!

Ja sedan så började vi köra igen och jag måste säga vilket jäkla resultat, fan vad maskinen gav!
Långt över förväntan då turbon som sitter på bilen ska vara en Garrett GT2871r (om man söker på serie numret som står på turbon) och inte orka så långt.
Men nånting måste vara gjort med den turbon eller vad tror ni?

Här har ni den slutgiltiga kurvan för dagen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217813/217813-b638e33afcba9d1117eef3c5d3e2079e.jpg

443hk och 553.9 NM på naven?!
Vid 1.6 bars laddtryck!

Vi hann inte med att göra de justeringar på motorn som vi hade tänkt att göra, vi hade tänkt att vrida avgas kammen och se vad som hände med avgastrycket och hur vridmomentet flyttades men det fanns inte tid till det. Men jag tror nog att det här registret kan bli körbart. Vi får se framöver!

Jag nu kan man säga att man längtar till sommaren! big_smile

Senast redigerat av Breding (10 mars 2017)

Nissan 350z HR GT "Blackbird" (2007)
Curse
10 mars 2017 · 686 Inlägg

Inte alls dåliga siffror smile

Mazda 6 "MPS" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang