Större risk för spikningar med portad topp?

leosandstrom
26 oktober 2016 · 8 Inlägg

För några dagar sen så for topplockspackningen åt skogen på min 940 LTT, och lämnade då in toppen på planing hos en närliggande firma. Passade då på att porta toppen samtidigt då det bara gick på 1000 spänn, men nu undrar jag om jag bör ställa ner laddet när jag fått ihop allt?

Som det ser ut i nuläget så kör jag med 1.0 bars ladd med originalturbon, då spridarna inte klarar av mycket mer. Nu när toppen är portad så borde ju cylindrarna få i sig en större mängt luft vilket ökar risken för spikningar? Bör jag ställa ner ladded till säg, 0.8, för att vara på den säkra sidan?

Volvo 740 "Martini" (1988)
940Black
13 november 2016 · 133 Inlägg

Planad topp = högre komp större risk för spikningar. Medans en portning med större förbränningsrum är då mindre risk för spikningar då du sänker kompet.
Om bilen är chippad så kan du ladda 1,2 med originalturbon utan problem under förutsättning att allt i övrigt är i sin ordning det som gör att man inte brukar gå över 1,0 i ladd med originalsnurran är pga den blir varm väldigt fort och då levererar bara massa varm luft vilket är dåligt syre för motorn och du får sämre effekt istället.

Senast redigerat av 940Black (13 november 2016)

940ltt
caromania Forummoderator
13 november 2016 · 9 296 Inlägg

Portning brukar väl i 99 fall av 100 ske på andra sidan ventilen så förbränningsrummet blir ju inte större?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
940Black
13 november 2016 · 133 Inlägg

Om dom gröpt förbränningsrum eller ej vid portning det vet nog bara trådskaparen.

940ltt
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang