Saab 9-5 Linear goes Aero

Saab 9-5
  • 60 Följare
  • 255 563 Visningar
  • Uppdaterades senast 12 september 2023
amazinjoey
25 oktober 2016 · 1 138 Inlägg

cevapcici skrev:

amazinjoey skrev:

cevapcici skrev:
Tjena! Kass uppdatering men håller på att jaga delar så jag kan bygga om inredningen i bilen. Dörrsidorna är redan bytta så nu tänkte jag försöka uppgradera inredningen till facelift 06 versionen. Lånar en bild av Peter från Facebook Saab köp och sälj forumet.

Detta är vad jag köpte idag. Fattas instrumentpanel bara.

Nya ac enheten till vänster, min gamla ac enhet till höger:
(Gäller o bygga en adapter för kablaget här)

http://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-9c4e2319dd382ae32c9ef26ca597076c.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-470cb897b2f9dd5fe0241901a43918d0.jpg

Och detta är tanken :

http://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-25dcb5e3785cb85dee5ad6f0700db6ab.jpg

Det går att genomföra då bilden ovan också är en äldre Saab som genomgått samma operation. En Aero ratt också på det bara wink  Ska bli spännande!

Som jag skrev på Facebook så löser jag en guide för MIU inom snar framtid , måste bara förbi returnbilen och köpa ACC , instrumentpanelen samt kablaget smile

Fan vänta lite nu är det du som är N? smile  du såg tråden jag kommenterade sönder då alltså wink

Det e jag haha smile  Tips , biltema säljer ersättare för ciggutaget rätt billig smile då får du en snygg lösning för USB laddning


För att byta MIU behöver du dessutom 04+ blinkers modulen har jag för mig :o

Senast redigerat av amazinjoey (25 oktober 2016)

cevapcici
25 oktober 2016 · 690 Inlägg

amazinjoey skrev:

cevapcici skrev:

amazinjoey skrev:

Som jag skrev på Facebook så löser jag en guide för MIU inom snar framtid , måste bara förbi returnbilen och köpa ACC , instrumentpanelen samt kablaget smile

Fan vänta lite nu är det du som är N? smile  du såg tråden jag kommenterade sönder då alltså wink

Det e jag haha smile  Tips , biltema säljer ersättare för ciggutaget rätt billig smile då får du en snygg lösning för USB laddning


För att byta MIU behöver du dessutom 04+ blinkers modulen har jag för mig :o

Fan vad sjukt haha! Hade ingen aning smile . Jag skiter nog i cigguttaget ändå. Kommer behöva ändra mitt vin nummer till bilen jag plockade delar ifrån för att kunna gifta ut radion. Sen ändra tillbaka till min och gifta in. Om du lyckas för du gärna hjälpa mig så får jag komma förbi på en sväng! :p

cevapcici
26 oktober 2016 · 690 Inlägg

Är det någon som vet varför Saab 9-5  har en tendens att ha negativ camber i bakhjulen? Och hur åtgärdar man det? Ganska vanligt känns det som..

Senast redigerat av cevapcici (9 november 2016)

rcy
26 oktober 2016 · 1 705 Inlägg

cevapcici skrev:
Är det något som vet varför Saab 9-5  har en tendens att ha negativ camber i bakhjulen? Och hur åtgärdar man det? Ganska vanligt känns det som..

Tyvärr väldigt vanligt att det blir mycket camber bak efter några mil. Googla på "shimsa bakvagn saab 9-5" så hittar du säkert mer information.

cevapcici
26 oktober 2016 · 690 Inlägg

rcy skrev:

cevapcici skrev:
Är det något som vet varför Saab 9-5  har en tendens att ha negativ camber i bakhjulen? Och hur åtgärdar man det? Ganska vanligt känns det som..

Tyvärr väldigt vanligt att det blir mycket camber bak efter några mil. Googla på "shimsa bakvagn saab 9-5" så hittar du säkert mer information.

Ska kolla upp det. Tycker att det blivit mer och mer på senaste tiden..

Varannan Saab jag ser har samma problem!

JKDesign
26 oktober 2016 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:
Är det något som vet varför Saab 9-5  har en tendens att ha negativ camber i bakhjulen? Och hur åtgärdar man det? Ganska vanligt känns det som..

Delad bakaxel gör att det blir negativ camber vid sänkning. Dock lätt åtgärdat med shims.

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
cevapcici
26 oktober 2016 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:
Är det något som vet varför Saab 9-5  har en tendens att ha negativ camber i bakhjulen? Och hur åtgärdar man det? Ganska vanligt känns det som..

Delad bakaxel gör att det blir negativ camber vid sänkning. Dock lätt åtgärdat med shims.

Får väl bli lite shims helt enkelt! 0.3 mm ska tydligen ändra en halv grad. Så får mäta upp det och kolla smile

cevapcici
9 november 2016 · 690 Inlägg

Däckbyte på g igår. Fyfan vad fula originalfälgarna var, men det får jag stå ut med till april helt enkelt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-e628f2b576df65bea6a1beb5ddad97f5.jpg

Passar på att kolla läget på undersidan av  bilen efter 19.700 rullade mil smile  avgasröret börjar rosta  lite men det är ingen större fara än så länge.

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-b7ed30e4718c3d015eb41370e5ebeca1.jpg

Jag har alltid tagit väl hand om lacken på bilen men aldrig maskinpolerat. Kört lera 2 gånger och lite vax då och då smile 

Men det förstörs av vinterfälgen :p
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-b12f102cafe52d367561ff5b849558bb.jpg

Faceliftens sid o panel är färdig men nu väntar jag på att Amazingjoey ska bygga en adapter så vi kan påbörja allt smile 

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-cb18e7e43541cc42b731c509be95a5bd.jpg

Idag kom även original xenonlyktorna som jag ska installera i bilen någon gång i framtiden när jag fått tag på nivåreglering. Ballasten och allt annat fanns med dock smile här syns även en kåpa till motorn  som jag fyndade så att det ser original ut (och inte som nu där jag målade min original med bromsoksfärg)

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-927eb0d1a8b56a8bcb11051f481af79b.jpg

Senast redigerat av cevapcici (9 november 2016)

cevapcici
12 november 2016 · 690 Inlägg

Här e tanken med fronten på min Saab. En Aero front och läpp sen kan det inte bli mycket bättre enligt mig.

Frågan e bara vart man köper snygga Angel Eyes?
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-fa5a60da6891bf6c8505bdc850cb7324.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-87a506033d37ab8516651196624c9550.jpg

Senast redigerat av cevapcici (12 november 2016)

wBes
13 november 2016 · 405 Inlägg

Åh Xenon lyktor, får man fråga hur mycket du fick ge för dom? Hittar själv aldrig några till vettigt pris.. sad

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
cevapcici
13 november 2016 · 690 Inlägg

wBes skrev:
Åh Xenon lyktor, får man fråga hur mycket du fick ge för dom? Hittar själv aldrig några till vettigt pris.. sad

Finns bra lyktor för tusen spänn styck utan ballast på bildelsbasen. Men jag råkade ha tur med priset antar jag smile  Saab köp o sälj gruppen på Facebook! Ska köpa nivåreglering från speedparts också både fram o bak.

Tycker sånt är värt att köpa helt nytt med tanke på hur billigt jag fick lyktan.

När lyktorna är på gäller det att köpa ljuskällan, koppla in nivåreglering och sen programmera in allt i tech 2, sen reg besikta bilen. Efter det bör det vara klart smile 

Är du sugen så kan jag kolla upp om det finns fler?

Senast redigerat av cevapcici (14 januari 2017)

wBes
13 november 2016 · 405 Inlägg

cevapcici skrev:

wBes skrev:
Åh Xenon lyktor, får man fråga hur mycket du fick ge för dom? Hittar själv aldrig några till vettigt pris.. sad

Fick ge 400kr styck med ballast inkluderat. Dock ej själva ljuskällan. Den får jag köpa sen när skiten ska på! Finns bra lyktor för tusen spänn styck utan ballast på bildelsbasen. Men jag råkade ha tur med priset antar jag smile  Saab köp o sälj gruppen på Facebook! Ska köpa nivåreglering från speedparts också både fram o bak.

Tycker sånt är värt att köpa helt nytt med tanke på hur billigt jag fick lyktan.

När lyktorna är på gäller det att köpa ljuskällan, koppla in nivåreglering och sen programmera in allt i tech 2, sen reg besikta bilen. Efter det bör det vara klart smile 

Är du sugen så kan jag kolla upp om det finns fler?

Jaha det är såpass? Känns som folk brukar begära 1200-1500:- stycket.. Du tänker gå in för det seriöst alltså, jag tänkte bara dunka dit Ebay xenonkit och sen byta vid besiktning.. smile

Nejdå, kan leta själv, tack ändå smile

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone
cevapcici
13 november 2016 · 690 Inlägg

wBes skrev:

cevapcici skrev:

wBes skrev:
Åh Xenon lyktor, får man fråga hur mycket du fick ge för dom? Hittar själv aldrig några till vettigt pris.. sad

Finns bra lyktor för tusen spänn styck utan ballast på bildelsbasen. Men jag råkade ha tur med priset antar jag smile  Saab köp o sälj gruppen på Facebook! Ska köpa nivåreglering från speedparts också både fram o bak.

Tycker sånt är värt att köpa helt nytt med tanke på hur billigt jag fick lyktan.

När lyktorna är på gäller det att köpa ljuskällan, koppla in nivåreglering och sen programmera in allt i tech 2, sen reg besikta bilen. Efter det bör det vara klart smile 

Är du sugen så kan jag kolla upp om det finns fler?

Jaha det är såpass? Känns som folk brukar begära 1200-1500:- stycket.. Du tänker gå in för det seriöst alltså, jag tänkte bara dunka dit Ebay xenonkit och sen byta vid besiktning.. smile

Nejdå, kan leta själv, tack ändå smile

Ja det känns smidigast. Sen slipper man strul med polisen osv. Alla som kör xenonkit har lampinställningen helt åt helvete. Starkt. Högt, blått.. Ser förjävligt ut. Blir snyggt och original också smile

Senast redigerat av cevapcici (14 januari 2017)

cevapcici
16 november 2016 · 690 Inlägg

Nu är mesh grillen äntligen färdig efter att ha väntat i evigheter på nätet från eBay.

https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-ee1fa3fff5c58fce9d19e1a140fb7703.jpg

Kommer bli bättre när xenonen är på och en framtida aero front smile

Våtslipade xenonen idag:
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-ec091bd62dbb356421e5028ceb684914.jpg

Endast polerat för hand 2 gånger med rubbing compound, men ska köra med maskin när de väl är på :
https://www1.garaget.org/gallery/images/220/219663/219663-d85c885eb704162717e31adba1a66570.jpg

cevapcici
20 november 2016 · 690 Inlägg

Har funderat lite på coilovers på senaste tiden då jag inte riktigt är nöjd med sänkfjädrarna jag köpte.
Fronten är för hög fortfarande och hela hjulet syns, medan bakre känns det som att halva hjulet dolts inne i hjulhuset bakom skärmen.

Anyways, ska styra upp allt det där med spacers och valsning i framtiden.

Men vad rekommenderar folket som har erfarenhet av coils?

Ksport Racing
eller D2 Racing?

Jag vet att där skiljer i inställning med camber, hårdhet och höjd osv, men vilket märke är bäst typ?

Figge__86
20 november 2016 · 136 Inlägg

Gå in och kolla i JKDesing projekttråd han har bytat till colis på ett par saabar och precis köpt nya colis till hans nya bil

cevapcici
20 november 2016 · 690 Inlägg

Figge__86 skrev:
Gå in och kolla i JKDesing projekttråd han har bytat till colis på ett par saabar och precis köpt nya colis till hans nya bil

Köpte fjädrarna av honom när han bytte till coils, vi brukar prata då och då smile

FJädrarna är bra men detta var ju innan jag kunde något om coils, så nu känner jag att det är dags för bättre grejer.

Du vet säkert att Saab har delat bakaxel, vilket resulterar i negativ camber med sänkning osv.

Men om man monterar coils med justerbar camber torde det ju vara lösningen eller är jag helt fel ute?

Någon som vet?

JKDesign
20 november 2016 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

Figge__86 skrev:
Gå in och kolla i JKDesing projekttråd han har bytat till colis på ett par saabar och precis köpt nya colis till hans nya bil

Köpte fjädrarna av honom när han bytte till coils, vi brukar prata då och då smile

FJädrarna är bra men detta var ju innan jag kunde något om coils, så nu känner jag att det är dags för bättre grejer.

Du vet säkert att Saab har delat bakaxel, vilket resulterar i negativ camber med sänkning osv.

Men om man monterar coils med justerbar camber torde det ju vara lösningen eller är jag helt fel ute?

Någon som vet?

På dom dyrare coilsen är det camber justering fram, bak är det shimsa som gäller.

Den negativa cambern som blir är aldrig något som stört mig, men det är ju en smaksak.

D2,BC,yellowspeed osv är typ samma bara olika färg wink

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
cevapcici
20 november 2016 · 690 Inlägg

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

Figge__86 skrev:
Gå in och kolla i JKDesing projekttråd han har bytat till colis på ett par saabar och precis köpt nya colis till hans nya bil

Köpte fjädrarna av honom när han bytte till coils, vi brukar prata då och då smile

FJädrarna är bra men detta var ju innan jag kunde något om coils, så nu känner jag att det är dags för bättre grejer.

Du vet säkert att Saab har delat bakaxel, vilket resulterar i negativ camber med sänkning osv.

Men om man monterar coils med justerbar camber torde det ju vara lösningen eller är jag helt fel ute?

Någon som vet?

På dom dyrare coilsen är det camber justering fram, bak är det shimsa som gäller.

Den negativa cambern som blir är aldrig något som stört mig, men det är ju en smaksak.

D2,BC,yellowspeed osv är typ samma bara olika färg wink

Tråkigt att det ska vara delad bakaxel på saaben... Jag kommer nog shimsa då jag stör mig på det, ser lite konstigt ut tycker jag, speciellt med vinterdäcken och et49. Annan femma på sommaren när jag har et35, då ser det helt ok ut.

Tycker att det ser konstigt ut snett framifrån när man tittar på bilen och ser att framhjulen inte har någon camber, sen att bakhjulen har negativ, som att bilen vrider sig på något sätt.

Men lutar nog åt K-sport, de hade enligt mig bäst pris smile Höstkampanj!

JKDesign
20 november 2016 · 4 442 Inlägg

cevapcici skrev:

JKDesign skrev:

cevapcici skrev:

Köpte fjädrarna av honom när han bytte till coils, vi brukar prata då och då smile

FJädrarna är bra men detta var ju innan jag kunde något om coils, så nu känner jag att det är dags för bättre grejer.

Du vet säkert att Saab har delat bakaxel, vilket resulterar i negativ camber med sänkning osv.

Men om man monterar coils med justerbar camber torde det ju vara lösningen eller är jag helt fel ute?

Någon som vet?

På dom dyrare coilsen är det camber justering fram, bak är det shimsa som gäller.

Den negativa cambern som blir är aldrig något som stört mig, men det är ju en smaksak.

D2,BC,yellowspeed osv är typ samma bara olika färg wink

Tråkigt att det ska vara delad bakaxel på saaben... Jag kommer nog shimsa då jag stör mig på det, ser lite konstigt ut tycker jag, speciellt med vinterdäcken och et49. Annan femma på sommaren när jag har et35, då ser det helt ok ut.

Tycker att det ser konstigt ut snett framifrån när man tittar på bilen och ser att framhjulen inte har någon camber, sen att bakhjulen har negativ, som att bilen vrider sig på något sätt.

Men lutar nog åt K-sport, de hade enligt mig bäst pris smile Höstkampanj!

Det är riktigt nice att kunna ställa hårdhet på dämpningen iaf wink

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang