Köpråd tystgående långfärdsbil

BoBosson
26 oktober 2016 · 7 Inlägg

Köpråd
Tips på tysta långfärds bilar som inte skakar och vibrerar och så vidare eftersom det är långkörning. (Begagnade)

Senast redigerat av chrizz (27 oktober 2016)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 oktober 2016 · 17 345 Inlägg

BoBosson skrev:
Köpråd
Tips på tysta långfärds bilar som inte skakar och vibrerar och så vidare eftersom det är långkörning. (Begagnade)

Prisklass? Förr 200tkr så får du en ny bil. För 20tkr är det mer knivigt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
BoBosson
26 oktober 2016 · 7 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

BoBosson skrev:
Köpråd
Tips på tysta långfärds bilar som inte skakar och vibrerar och så vidare eftersom det är långkörning. (Begagnade)

Prisklass? Förr 200tkr så får du en ny bil. För 20tkr är det mer knivigt...

Högst 80k smile

simlar
26 oktober 2016 · 5 508 Inlägg

BoBosson skrev:

Hybridsmurfen skrev:

BoBosson skrev:
Köpråd
Tips på tysta långfärds bilar som inte skakar och vibrerar och så vidare eftersom det är långkörning. (Begagnade)

Prisklass? Förr 200tkr så får du en ny bil. För 20tkr är det mer knivigt...

Högst 80k smile

Mercedes E-klass
Audi A6
BMW 5-serie

Tyska fullstora bilar är i regel väldigt tysta och sköna långkörningsbilar och där är Mercedes E-klass bland dom tystaste bilarna jag nånsin kört.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 oktober 2016 · 17 345 Inlägg

BoBosson skrev:

Hybridsmurfen skrev:

BoBosson skrev:
Köpråd
Tips på tysta långfärds bilar som inte skakar och vibrerar och så vidare eftersom det är långkörning. (Begagnade)

Prisklass? Förr 200tkr så får du en ny bil. För 20tkr är det mer knivigt...

Högst 80k smile

80 lök? Då får du en rätt ny bil om du nu inte måste köra Mercedes eller BMW? Audi går bort. Problembilar. Givetvis så kan du köra franska bilar men det rekommenderas inte.

En Volvo kanske? Ska du ha automat (vilket är bra mycket dyrare) eller nöjer du dig med en manuell?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muttley
26 oktober 2016 ·

Cadillac cts, STS
Volvo v70 II om du väljer automat så kolla så verkligen automatoljan är bytt.

Inget från vag gruppen med dina kriterier.

IceEyes Varningar: För många..
26 oktober 2016 · 2 552 Inlägg

Är lite osäker på hur dessa ligger i pris, men i en Citroën C6 åker man nästan oförskämt bekvämt, och den sticker garanterat ut från mängden.

Annars kan du ju slå till på en Prius wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
caromania Forummoderator
26 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Hyfsat nya Honda Legend dyker upp ibland för de pengarna. Lexus GS (nyare än 05) börjar komma ner.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Jokabsson
27 oktober 2016 · 1 171 Inlägg

caromania skrev:
Hyfsat nya Honda Legend dyker upp ibland för de pengarna. Lexus GS (nyare än 05) börjar komma ner.

Håller med om Lexus GS! Måste vara extremt underskattad bil i Sverige. Ser dem nästan aldrig men har bara hört gott om dem.
Har man tålamod och hittar ett fint exemplar så säger jag slå till direkt!

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
caromania Forummoderator
27 oktober 2016 · 9 296 Inlägg

Cracksoup skrev:

caromania skrev:
Hyfsat nya Honda Legend dyker upp ibland för de pengarna. Lexus GS (nyare än 05) börjar komma ner.

Håller med om Lexus GS! Måste vara extremt underskattad bil i Sverige. Ser dem nästan aldrig men har bara hört gott om dem.
Har man tålamod och hittar ett fint exemplar så säger jag slå till direkt!

Så är det. Den nya GS300-modellen som kom 05 har dessutom en ny motor, icke att förväxla med den gamla trötta raka sexan i gamla gs300. Delvis beror det på den djupt rotade svenska mentaliteten att japanska bilar inte är lika bra premiumvagnar som tyskarna, men sedan är det även så att Lexus lägger noll på att synas i Sverige. Marknaden är helt enkelt ointressant, Samma sak med Honda Accord. Honda har ju vissa år sålt fler Accorder i USA än Volvo sålt bilar i världen...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
27 oktober 2016 ·

En bil som skakar och vibrerar är det oavsett vilket märke/klass är det något fel på.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 oktober 2016 · 17 345 Inlägg

JohnMayLives skrev:
det finns alternativ...

300C är ett gott val. Går tyst. Men sexan som vi har i vår gör bilen rätt seg. Men den går billigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
27 oktober 2016 ·

TS provkör olika modeller för att själv få dig en uppfattning.
GS som nämnts är en väldigt tyst långfärdsvagn med hög tillförlitlighet.

Senast redigerat av Evildan (27 oktober 2016)

zemet
27 oktober 2016 · 4 014 Inlägg

Flera bra förslag har nämnts tidigare i tråden, lexus är verkligen underskattade så titta närmare på dom.
Annars så har Volvo S80 inte nämts, ett utmärkt motorvägslok som är ganska billiga.

SportPilot Ubåtsingenjör
27 oktober 2016 · 7 210 Inlägg

bmw 325 e36 turbo

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
M123
27 oktober 2016 · 962 Inlägg

Svårt det där utan att provköra något.

Jag brukar kolla in på tuben osv.
Den här kanalen kanske inte är högst relevant då bredden på märken är mer väst.
Iaf gillar jag den här killens tester på bilar och man får rätt stor uppfattning då han är saklig och lugn av sig.
Annars lär det väl finnas 1000 till med experter på tuben som åker och provar bilar.

Kan iaf som sagt va rekommendera denna kanalen.
https://www.youtube.com/user/saabkyle04

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Mack Forum- och sitemoderator
27 oktober 2016 · 26 097 Inlägg

Har redigerat en del inlägg här i tråden. Vänligen inget mer trollande.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Scheriffen Kugghjulsbefälhavare
28 oktober 2016 · 6 Inlägg

Kört en Chrysler 300C med stora sexan från Västerås till Hässleholm i ett sträck, 130km/h snitt. Sjukt skön bil att köra, tyst och ligger bra. Ganska kul med dubbel kickdown när man ökar farthållaren lite för fort :-)
Ca 1,1-1,2liter/mil och jag kan täcka mig att däck-ekonomin inte är på topp.

Har själv en V70 -06 med 170hk femman, manuell. Kommer inte ens i närheten. Dock inte när det kommer till soppan heller. 0,8 l/m vid långkörare.

Överlag tycker jag Mercedes och BMW är trevliga, men tvekar inte på att Lexus kan konkurrera!

Själv har jag lite svårt för dåliga stolar, och känner direkt, efter en mil ungefär, om det funkar. Får väldigt ont i ryggen efter bara några mil av t.ex. Renault Lagunas stolar. Bytte bort min Laguna av denna anledning. Mercedes har jag egen erfarenhet av att det är sköna att sitta i i alla fall.

Provkör!

Man är inte vänner förrän man åkt bil, supit, spytt och pissat tillsammans
Utmarks-Loke
28 oktober 2016 · 5 791 Inlägg

IceEyes skrev:
Är lite osäker på hur dessa ligger i pris, men i en Citroën C6 åker man nästan oförskämt bekvämt, och den sticker garanterat ut från mängden.

En av de större citroënerna var även min tanke. Sedan kan de finnas andra skäl till att inte välja en sådan, men utifrån trådskaparens kriterier så...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang